Panduan Bagi Anda Yang Mahu Beli Rumah Idaman Pertama



Panduan Bagi Anda Yang Mahu Beli Rumah Idaman Pertama | Memiliki rumah hasil titik peluk sendiri adalah impian setiap orang termasuk saya. Seperti saya, selalu menanam impian untuk memiliki rumah yang luas dan mempunyai tanah disekeliling kerana saya minat untuk menanam pokok. Namun begitu, sebelum membeli rumah pertama, kita mestilah mahukan rumah yang yang terbaik dan perlulah mempunyai pengetahuan mengenainya terlebih dahulu.

Pasti ada banyak persoalan yang timbul bagaimana untuk membeli rumah. Disini, saya kongsikan beberapa perkara yang perlu kita untuk memudahkan urusan membeli rumah pertama.

1. Menentukan Bajet dan Kemampuan Kewangan

Bagi membeli rumah, perkara paling utama sekali adalah bajet dan kewangan. Anda perlu mengira segala kos yang terlibat. Begitu juga dengan komitmen bulanan yang perlu anda bayar kepada penjual. Adakah anda mampu untuk membayar pinjaman perumahan pada harga yang ditetapkan?

Mengikut laman Propertyguru, pinjaman rumah anda tak patut melebihi satu pertiga dari gaji kasar anda. Contohnya jika gaji bulanan anda adalah RM3000, jadi anda tak patut membayar lebih daripada RM900 bagi pinjaman perumah tersebut.

Harga rumah pula bergantung mengikut jenis rumah yang akan anda pilih. Jika harga rumah tersebut tinggi, kos yang perlu anda keluarkan juga tinggi dan jika harga rumah tersebut rendah, kos pengeluaran pun rendah.

Oleh itu anda perlu tahu bagaimana untuk membuat pengiraan pendapatan berdasarkan kemampuan kewangan anda supaya anda tidak akan terbeban


 2. Memilih Lokasi Yang Sesuai dan Melawati Kawasan Rumah

Pemilihan lokasi rumah amatlah penting. Dimana anda ingin tinggal? Adakah di bandar atau di luar bandar? Rumah jenis apa yang anda inginkan? Banglo, Semi-D, Teres, Apartment atau Kondominium?

Semasa mencari rumah, pastikan anda juga mendapatkan maklumat penting tentang kawasan dan keadaan sekeliling rumah tersebut. Baru-baru ini telah terjadinya banjir besar sehingga menyebabkan ratusan rumah telah hanyut dan musnah. Oleh itu, pentingnya untuk anda mencari rumah dengan kedudukan yang bebas dari banjir atau tanah runtuh.

Selain itu, penting untuk anda mencari jenis rumah yang anda idamkan. Kawasan yang luas terutama jika anda memiliki anak ramai, persekitaran yang bersih. Kelengkapan seperti pagar rumah, tempat letak kereta, sumber air dan lain-lain.

Anda juga boleh membuat rondaan dengan melawati kawasan rumah. Lihat apa kemudahan yang terdapat disekeliling kawasan rumah tersebut. Adakah ia berdekatan dengan bank,stesen minyak, pasaraya,sekolah, hospital,taman awam. Kemudahan lain seperti pengangkutan awam dan jalan raya.

Bagaimana dengan komuniti kejiranan dan pengawal keselamatan?

Selain itu faktor utama lain seperti adakah rumah tersebut dekat dengan jarak tempat kerja anda


3. Dapatkan Maklumat Berkaitan Pembelian Rumah

Amat penting untuk anda yang baru pertama kali membeli rumah untuk mendapatkan sebanyak mungkin maklumat tentang pembelian rumah. Apa yang perlu anda lakukan, anda boleh dapatkan info dan menyemak status tanah ( sama ada ia hakmilik kekal, pajakan atau rezab melayu ). Rekod syarikat pemaju, kos pembelian dan jenis rumah, kelayakan pinjaman perumahan dan juga mencari maklumat tentang Institusi kewangan yang menawarkan kemudahan pinjaman perumahan ( sama ada konvensional atau Islamik).

Dapatkan juga info-info di internet berkaitan pembelian rumah seperti laman sesawang kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.



4. Membuat Perbincangan Bersama Ahli Keluarga atau Rakan

Untuk membeli rumah, lakukan perbincangan bersama keluarga terlebih dahulu. Atau sekiranya anda mempunyai rakan yang pernah membeli rumah, boleh merujuk atau meminta pendapat mereka. Dengan pengalaman mereka, ia juga memudahkan anda untuk membuat keputusan tentang pembelian rumah idaman anda.

3. Buat Pemohonan Pinjaman

Selepas anda membuat keputusan untuk membeli rumah tersebut, buat dahulu pengiraan kos ansuran bulanan yang perlu anda bayar kepada bank. Setelah itu, barulah anda membuat pemohonan pinjaman dengan pihak bank.

Antara beberapa dokumen yang perlu anda sediakan seperti berikut :

Resit tempahan pembelian rumah Kad pengenalan /passport anda Slip gaji Resit cukai pendapatan Penyata akaun bank Penyata KWSP / Unit Trust
Bagaimanapun ia bergantung dengan bank apa yang akan anda gunakan. Bagi yang bekerja sendiri pula, anda perlu nyatakan juga beberapa dokumen seperti dibawah :

Sijil Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)Penyata akaun bank syarikat Penyata akaun simpanan atau semasa ( sekurang-kurangnya penyata 6 bulan yang terkini )
Jangan risau kerana apabila di bank, pegawai bank akan menerangkan lebih lanjut tentang pinjaman yang akan dibuat. Jadi anda boleh memikirkan pinjaman rumah yang mana adalah terbaik buat diri anda.

Setelah selesai anda menyerahkan pemohonan pinjaman, tunggu sahaja pihak bank mengemaskini mengenai status pinjaman tersebut.

Banyak fasa yang perlu dititiberatkan jika anda ingin membeli rumah idaman pertama. Rujuklah pada mereka yang berpengalaman dan setelah selesai semua proses pembelian rumah dengan baik, rumah yang anda idamkan itu pasti menjadi milik anda.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zazaiman.com/2022/02/panduan-bagi-anda-yang-mahu-beli-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Untuk Membeli Rumah Pertama Bagi Golongan Muda

Panduan Untuk Membeli Rumah Pertama Bagi Golongan Muda

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 192 hits
Assalamualaikum Selamat Pagi Panduan Untuk Membeli Rumah Pertama Bagi Golongan Muda Sudah menjadi lumrah kehidupan yang mana bila kita dah dapat kerja tetap mesti kita akan merancang untuk membeli kereta dan jugak rumah Betul tak Jadi entri...
Pengalaman Beli Rumah Pertama

Pengalaman Beli Rumah Pertama

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 155 hits
Pengalaman Beli Rumah Pertama Rumah satu keperluan asas manusia Setiap orang pasti idamkan rumah yang selesa dan sempurna untuk didiami Tapi lain dengan MF sendiri MF tak pernah terfikir nak beli rumah sendiri sebab sebelum kahwin suami MF ...
Tom Holland Zendaya Beli Rumah Pertama Mereka Bernilai Rm17 1 Juta

Tom Holland Zendaya Beli Rumah Pertama Mereka Bernilai Rm17 1 Juta

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 154 hits
Pasangan selebriti Hollywood Tom Holland dan Zendaya dilaporkan baru membeli sebuah rumah mewah di London Berdasarkan laporan portal hiburan antarabangsa rumah pertama pelakon utama filem Spider Man No Way Home itu berada berdekatan dengan ...
Sesuai Atau Tidak Beli Rumah Di Musim Pendemik

Sesuai Atau Tidak Beli Rumah Di Musim Pendemik

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 241 hits
Sesuai Atau Tidak Beli Rumah Di Musim Pendemik Kalau tengok pada perumahan perumahan yang sedang giat dibangunkan sekarang terfikir jugak samada ada ke orang mampu untuk membeli rumah di zaman Pendemik ni Syukur umi dah memiliki sebuah ruma...
Cara Beli Rumah Dengan Pinjaman Kakitangan Kerajaan

Cara Beli Rumah Dengan Pinjaman Kakitangan Kerajaan

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 246 hits
proses permohonan Pinjaman Perumahan KerajaanRamai rakan rakan staf di jabatan kerajaan yang Syu bertugas sekarang ini riuh bertanya tentang prosedur atau cara cara pembelian rumah menggunakan LPPSA Terasa seakan akan pesta membeli rumah se...
Mamat Ni Merungut Tentang Perbankan Islam Loan Islamik Beli Rumah

Mamat Ni Merungut Tentang Perbankan Islam Loan Islamik Beli Rumah

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 142 hits
Rumah makin mahal adalah kerana RIBA Shariah compliance tang mana lah tu Kau tengok sajalah link bawah ni penerangan mamat yang kuat bekap islamix bengking akhirnya nampak kedunguannya Dah banyak aku tulis pasal islamix bengking ni Hanya si...
Simak 4 Hal Ini Untuk Pastikan Listrik Aman Sebelum Beli Rumah

Simak 4 Hal Ini Untuk Pastikan Listrik Aman Sebelum Beli Rumah

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 156 hits
Mengingat energi listrik sudah menjadi bagian kehidupan sehari hari kondisi kelistrikan juga harus diperhatikan agar terhindar dari masalah di kemudian hari
Tahun 2022 Masa Yang Sesuai Beli Rumah

Tahun 2022 Masa Yang Sesuai Beli Rumah

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 215 hits
Hampir semua orang mempunyai rumah impian dan teringin nak mencapai impian tersebut Riss pun salah satu daripadanya Sampai bila nak terus menerus menyewa rumah Tapi wajarkah kita membeli rumah di saat Covid 19 masih lagi melanda dunia Beber...
Isteri Kerja Oversea Kirim Rm8 000 Sebulan Sekali Suami Kahwin Lain Siap Beli Rumah

Isteri Kerja Oversea Kirim Rm8 000 Sebulan Sekali Suami Kahwin Lain Siap Beli Rumah

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 134 hits
PETALING JAYA Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga sudah pastinya mengimpikan kehidupan yang bahagia dan selesa sehingga sanggup berkorban masa serta berjauhan daripada keluarga demi mencari rezeki
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh