Pandang Pertama Realme 5s Realme 5 Dengan Kamera Lebih Padu



Realme 5 adalah barisan produk Realme yang dilancarkan di Malaysia pada bulan Oktober lepas. Realme hadir dengan dua model, Realme 5 dan Realme 5 Pro. Ia adalah peranti kelas pertengahan yang dijual pada harga mampu milik. Peranti-peranti ini boleh dikatakan adalah peranti kuad-kamera yang murah dan mendapat perhatian ramai. Terkini, Realme hadir lagi dengan peranti kelas pertengahan di bawah Realme 5 – iaitu Realme 5s.
Apa ada dengan Realme 5s ini? Apa pula fokus Realme dan untuk siapakah peranti ini?
SpesifikasiRealme 5s menggunakan skrin bersaiz 6.5-inci dari panel IPS LCD. Resolusi pula hanya HD+ dengan perlindungan Gorilla Glass 3+. Cip pemprosesan yang digunakan adalah Snapdragon 665 dan dipadankan dengan memori 4GB RAM dan storan dalaman sehingga 128GB. Jika 128GB tidak mencukupi, ada pilihan microSD sehingga 256GB.

Beralih ke bahagian kamera, kamera utama adalah sistem kuad-kamera yang menggabungkan lensa 48MP f/1.8 + 8MP f/2.2 sudut ultra lebar + 2MP f/2.4 makro + 2MP f/2.4 lensa kedalaman. Untuk kamera swafoto pula, lensa 13MP f/2.0 digunakan. Bateri yang dimuatkan dalam peranti ini adalah 5000mAh dengan sokongan pengecasan perlahan 10W. Untuk sekuriti, ia menggunakan pengimbas cap jari fizikal yang klasik di belakang peranti.
Pengalaman PenggunaanSebaik sahaja saya cuba menggunakan peranti ini, sudah ada banyak perasaan negatif terbayang-bayang dalam fikiran. Peranti ini ibarat membawa aura tidak baik kepada diri saya. Kenapa? Menatal di skrin pada peranti ini adalah tidak menyeronokkan. Terasa perlahan, ada sela masa dan peralihan animasi juga membuatkan peranti ini terasa seperti tersangkut-sangkut – sedangkan tidak. Ujian tanda aras AnTuTu mencatat skor sebanyak 174448. Manakala Geekbench 5 pula mencatat skor 315 satu teras dan 1393 untuk multi-teras. Ya, benar, ia bukannya skor yang tidak diidamkan orang ramai. Tetapi, dalam ujian ringkas prestasi yang perlahan ini perlu mengambil masa sedikit lebih lama untuk biasakan diri.

Skrin pada peranti ini mempunyai kecerahan yang baik. Pengalaman menonton video pula tidak memberikan pengalaman yang imersif. Ini kerana peranti mempunyai bezel yang agak tebal, dagu yang besar dan keseluruhan tidak konsisten. Kualiti paparan walau bagaimanapun, adalah baik. Kandungan video HDR yang dimainkan di YouTube memaparkan warna yang hidup, butiran yang cukup jitu dan memuaskan. Namun, apabila membesarkan kandungan video ke skrin penuh – kandungan dilihat sedikit pecah.

Pembesar suara pada peranti ini adalah cukup kuat apabila berada di jarak yang baik. Aras suara yang maksima adalah memuaskan, tetapi sedikit bingit. Cuma janganlah letakkan pembesar suara secara terus berdekatan dengan telinga. Pembesar suara hanya mono dan untuk peranti seperti ini, aras suaranya layak menerima satu pujian.
Kamera
Kualiti kamera, di atas kertas spesifikasi sepatutnya adalah hebat. Namun dalam ujian saya, ia memperlihatkan kualiti yang mengecewakan. Lensa utama adalah 48MP, ia nampak jelas dan cantik. Keperincian dalam gambar yang diambil adalah tidak baik. Apabila zum sedikit banyak hingar kelihatan dan kesan kabur. Namun, jika terus ambil gambar dan lihat begitu sahaja – warnanya hidup, terang dan cantik. Terdapat fungsi Chroma Boost, yang sepatutnya meningkatkan nilai keHDRannya. Namun, ia lebih kepada penuras sahaja dan hasilnya hanya cantik mengikut situasi sahaja. Mod potret dari kamera belakang adalah baik, malah warna yang dihasilkan lebih baik dari mod biasa.

Kamera swafoto pula, hasilnya adalah bagus. Namun ia masih kelihatan sedikit lembut walaupun mod kecantikan sudah dimatikan. Seperti kamera utama, apabila di zum ada banyak hingar dan butiran terus lari. Swafoto dengan mod potret pula mempunyai kabur yang baik. Namun di bahagian sisi, ia tidak kaburkan dengan lebih jitu.

RekaanPeranti menggunakan rekaan yang standard bagi sebuah peranti Realme. Di panel belakang, ia adalah plastik begitu juga pada bingkai peranti. Di panel belakang terdapat corak berlian berulang yang memang popular pada peranti Realme. Di atas, sisi kiri adalah lokasi kuad-kamera dengan bonjol yang tidak begitu tinggi. Kemudian terdapat juga pengimbas cap jari fizikal di tengah atas dan logo Realme di bawah kiri. Pada bahagian bawah peranti, terdapat port bicu audio 3.5mm, port microUSB dan juga kekisi pembesar suara. Tiada apa-apa di bahagian atas.
Di sisi kanan adalah butang kuasa sahaja. Di sisi kiri adalah butang aras suara dan slot kad SIM. Pada bahagian skrin, ia hodoh. Earpiece berada di atas takut di kawasan bingkai atas. Peranti ini agak berat dan tidak selesa di tangan. Kotoran cap jari juga mudah melekat pada peranti ini. Kemudian, disebabkan peranti ini diperbuat daripada plastik – ia terasa murah.
Konklusi
Peranti ini dilihat seperti masih meneruskan fokus kepada peranti dengan kuad-kamera yang murah. Secara keseluruhan, ia mempunyai spesifikasi yang sama sahaja dengan Realme 5. Tetapi, kamera utama adalah 48MP. Jadi, jika mereka yang menginginkan kamera yang lebih hebat dari Realme 5 – Realme 5s adalah jawapannya. Harga peranti ini masih belum diumumkan lagi. Ia hanya akan dilancarkan pada esok hari.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/12/pandang-pertama-realme-5s-realme-5.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Realme 5s Akan Dilancarkan Di Malaysia Minggu Ini Empat Kamera 48mp Dan Snapdragon 665

Realme 5s Akan Dilancarkan Di Malaysia Minggu Ini Empat Kamera 48mp Dan Snapdragon 665

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 210 hits
Realme adalah sub jenama dari OPPO yang sedang meningkat naik di Malaysia Baru baru ini realme telah melancarkan peranti mercu pembunuh terbaharu mereka Dan kini realme bakal perkenalkan peranti kelas pertengahan iaitu realme 5s Beberapa mi...
Budak Tulis Surat Lps Dihalau Dari Saf Pertama Dibalas Padu Dari Mufti Ibu Tampil Perjelas Hal Sebenar

Budak Tulis Surat Lps Dihalau Dari Saf Pertama Dibalas Padu Dari Mufti Ibu Tampil Perjelas Hal Sebenar

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 1035 hits
Tular di laman sosial akan sepucuk surat terbuka dari seorang kanak kanak yang berasa kecewa apabila disuruh ke saf belakang hanya kerana dikatakan belum lagi berkhatan Surat itu ternyata telah mendapat perhatian dari Mufti Wilayah Persekut...
Pandang Pertama Oppo Enco Free Tws Oppo Yang Mirip Apple Airpods

Pandang Pertama Oppo Enco Free Tws Oppo Yang Mirip Apple Airpods

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 440 hits
Beberapa hari lepas Oppo telah memperlihatkan set fon telinga nirwayar sebenar mereka Oppo Enco Free Ia adalah set fon telinga nirwayar sebenar dari Oppo dan adalah jawapan Oppo kepada Apple AirPods Tunggu jangan asyik bising kenapa syarika...
Pandang Pertama Xiaomi Mi Note 10

Pandang Pertama Xiaomi Mi Note 10

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 315 hits
https ift tt eA8V8J Xiaomi Mi Note 10 merupakan telefon pintar terbaru daripada Xiaomi yang hadir dengan rekaan menarik selain buat pertama kalinya turut menyertakan lima kamera belakang dengan sensor utama 108 megapixel Pada video kali ini...
Kajian Mengatakan Yang Anak Sulung Lebih Bersikap Baik Berbanding Anak Kedua

Kajian Mengatakan Yang Anak Sulung Lebih Bersikap Baik Berbanding Anak Kedua

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 198 hits
Kelahiran anak dalam dunia ini adalah satu anugerah yang paling terindah untuk ibu bapa Tidak kiralah anda anak ke berapa nbsp Kajian baru baru ini yang melihat pada ribuan keluarga di Denmark dan Amerika mendapati yang anak kedua dalam kel...
Hanya Pada 12 12 Nova 5t Akan Dijual Rm200 Lebih Murah Dari Harga Asal

Hanya Pada 12 12 Nova 5t Akan Dijual Rm200 Lebih Murah Dari Harga Asal

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 454 hits
Kebiasaannya pengguna akan menjadikan prestasi kamera sebagai salah satu sebab untuk memiliki telefon pintar baru Apa tidaknya mungkin mereka ini inginkan keunikan dalam setiap gambar dan video yang diambil Antara salah satu peranti yang me...
Lelaki Bukan Hanya Tahu Kahwin Lebih Saja Wajib Tahu Tanggungjawab Juga

Lelaki Bukan Hanya Tahu Kahwin Lebih Saja Wajib Tahu Tanggungjawab Juga

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 248 hits
18 daripada 19 lelaki di muka bumi ini akan mengimpikan sebuah ikatan perkahwinan Agama membenarkan lelaki memiliki lebih daripada seorang isteri Dengan The post appeared first on
14 Pertanda Kalau Sebentar Lagi Kucing Bisa Menguasai Dunia Ancaman Nyata Lebih Ngeri Dari Alien

14 Pertanda Kalau Sebentar Lagi Kucing Bisa Menguasai Dunia Ancaman Nyata Lebih Ngeri Dari Alien

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 249 hits
Kucing yang punya jiwa bos perlahan lahan bisa jadi penguasa bumi Guys Meski kejam tetap lucu nggak sih D
Lebih Baik Banyak Buat Daripada Banyak Kritik

Lebih Baik Banyak Buat Daripada Banyak Kritik

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 234 hits
Assalammualaikum wbtLEBIH BAIK BANYAK BUAT DARIPADA BANYAK KRITIK Kritik itu bagus kalau kena pada masa dan tempatnya secara tidak langsung ianya boleh memperbaiki atau meningkatkan kualiti mana yang kurang memuaskan hati Tetapi terlebih kr...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk