Pakej Rangsangan Bukti Komitmen Tinggi Kerajaan


Oleh Mohd Zaky Zainuddin KUALA LUMPUR: Pengumuman pakej rangsangan termasuk peruntukan Belanjawan 2021 berjumlah lebih setengah trilion ringgit sejak tahun lalu membuktikan kesungguhan dan komitmen tinggi kerajaan untuk membantu rakyat dan perniagaan yang terkesan dengan COVID-19.
Pengurus Pembangunan Perniagaan Putra Business School (PBS), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, berkata pakej rangsangan bermula daripada Prihatin hingga Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) dengan nilai keseluruhan kira-kira RM642.5 bilion jelas menunjukkan kerajaan proaktif dalam menangani krisis kesihatan dan ekonomi.
Beliau berkata, usaha kerajaan menerusi bantuan kewangan dalam bentuk pakej rangsangan itu dianggap mendahului negara membangun lain.
Antara contoh, katanya, pemberian moratorium selama enam bulan dan membenarkan wang daripada akaun persaraan dikeluarkan bagi golongan yang teruk terjejas serta pelbagai jenis pakej yang diumumkan.
"Saya melihat kerajaan memang menunjukkan kesungguhan dalam membela nasib rakyat dan perniagaan ketika cabaran pandemik ini berlaku. Sebanyak lima pakej rangsangan dilancarkan tahun lalu bernilai RM305 bilion tidak, termasuk peruntukan terbesar dalam sejarah yang diumumkan di bawah Belanjawan 2021 iaitu RM322.5 bilion.
Selain itu, apabila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac 2020, tidak sampai dua minggu selepas itu pakej PRIHATIN dilancarkan. Kali ini apabila PKP 2.0 dilaksanakan pada 13 Januari, pakej PERMAI dilancarkan tidak sampai seminggu sekatan perjalanan bermula.
"Ini bermakna kerajaan tidak menunggu kesan negatif ekonomi menjadi ketara apabila PKP diperkenalkan tetapi terus bersikap proaktif mengumumkan pakej bantuan kepada golongan yang dijangka terjejas teruk," katanya.
Ahmed Razman berkata, pelbagai pakej rangsangan ekonomi yang dilancarkan tahun lalu sememangnya membantu rakyat dan perniagaan dalam mendepani krisis COVID-19.
"Sebagai contoh, daripada RM305 bilion yang diperuntukkan di bawah pakej rangsangan tahun lalu, RM45 bilion berupa suntikan fiskal secara langsung yang memang terbukti mampu membantu rakyat dan peniaga dalam aspek kelangsungan ekonomi.
"Malahan, pakej terkini iaitu PERMAI yang dilancarkan baru-baru ini juga menyenaraikan pelbagai inisiatif bersifat suntikan fiskal secara langsung iaitu mempercepatkan bayaran BPN 2.0 Fasa 2, Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) dan Program Subsidi Upah (PSU), PSU 2.0 dan PSU 3.0.
"Laporan LAKSANA membuktikan semua bantuan bersifat pemberian tunai ini sampai kepada majoriti penerima yang layak, sekali gus memberi jaminan kepada rakyat bahawa apa yang dijanjikan oleh kerajaan dipenuhi dengan segera," katanya.
Sementara itu, Ketua Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid, berkata pelaksanaan pakej rangsangan ekonomi bukti jelas komitmen tinggi kerajaan memastikan rakyat dan perniagaan mendapat perhatian sewajarnya berdepan cabaran COVID-19.
Katanya, dengan krisis kesihatan awam menjadi risiko terbesar untuk diatasi semua termasuk pelaksanaan PKP, peranan merangsang ekonomi atau campur tangan kerajaan diperlukan untuk meminimumkan kesan negatif.
"Komitmen kerajaan sememangnya tinggi. Saya percaya akan ada lagi pakej rangsangan diumumkan. Ini bermakna kerajaan sentiasa mengambil kira keadaan semasa dan bertindak mengikut kesesuaian," katanya.
Mohd Afzanizam berkata, dari segi keutamaan pakej rangsangan, ia jelas menunjukkan kerajaan meletakkan keutamaan kena pada tempatnya iaitu mengekang penularan wabak, memelihara kesejahteraan rakyat serta kelangsungan perniagaan.
Katanya, dengan keutamaan yang betul dan tepat, ia seharusnya dapat memberi bimbingan atau pedoman bagi jentera kerajaan untuk digerakkan ke arah yang betul.
Beliau berkata, peranan rangsangan kerajaan diperlukan bagi meminimumkan kesan negatif kepada ekonomi akibat pelaksanaan PKP kali pertama dan kedua.
"Hakikatnya situasi COVID-19 menjadi krisis kesihatan yang mana risiko kehilangan nyawa adalah terbesar, selain angka kematian semakin meningkat. Justeru, langkah pengenalan semula PKP yang bertujuan memutuskan rantaian jangkitan wabak," katanya. Dan sudah tentu, 'trade off' adalah aktiviti ekonomi yang terkesan.
"Kerajaan dilihat amat prihatin dalam pelbagai aspek khususnya untuk perniagaan. Sebagai contoh, peruntukan program subsidi upah sentiasa ditambah memandangkan bantuan ini menerima sambutan yang baik serta memberi kesan yang positif dari segi untuk mengekalkan para pekerja yang sedia ada," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/pakej-rangsangan-bukti-komitmen-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Ada Yang Baru Dalam Pakej Rangsangan Putrajaya Kata Guan Eng

Tidak Ada Yang Baru Dalam Pakej Rangsangan Putrajaya Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 210 hits
PAKEJ rangsangan terbaru Putrajaya merupakan kitar semula dari apa yang ditawarkan dalam Belanjawan 2021 dan tidak ada apa yang baru untuk rakyat Malaysia kata Lim Guan Eng Dalam satu kenyataan media bekas menteri kewangan itu berkata bahaw...
Penarikan Pkp Bukti Kegagalan Kerajaan

Penarikan Pkp Bukti Kegagalan Kerajaan

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 232 hits
SESUDAH SUBUH SEMALAM Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah mengatakan Perintah Kawalan Pergerakan yang akan tamat pada 4 Februari nanti tidak akan dilanjutkan Keputusan itu diambil menurutnya memandangkan PKP memberi kesan negat...
Kerajaan Umum Beri Bantuan Khas Esok Ada Yang Dapat Rm300 Dan Ada Rm600

Kerajaan Umum Beri Bantuan Khas Esok Ada Yang Dapat Rm300 Dan Ada Rm600

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 374 hits
Dalam Belanjawan 2021 yang dibentangkan pada 6 November yang lalu kerajaan telah mengumumkan untuk memberikan bantuan khas penjawat awam sebanyak RM 600
Full Lockdown Dipersilakan Wahai Kerajaan Tebuk Atap

Full Lockdown Dipersilakan Wahai Kerajaan Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 179 hits
Kerajaan PN nak laksanakan full lockdown bulan depan January 25 2021 Tadi tengok ada sahabat kongsikan perbezaan PKP yang lebih ketat pada Mac 2020 berbanding hari ini yang tidak berkesan rasanya ia bersumberkan Page Najib dan Najib minta P...
Ahmad Zahid Persoal Kewajaran Kerajaan Isytihar Darurat

Ahmad Zahid Persoal Kewajaran Kerajaan Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 179 hits
KUALA LUMPUR UMNO hari ini mempersoal kewajaran kerajaan mengisytiharkan darurat ketika rakyat berdepan kesukaran dalam hidup susulan penularan COVID 19 Presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi turut membangkitkan persoalan bagaimana ad...
Rakyat Tidak Gembira Dengan Kerajaan Ihsan Agong Benar2 Diharapkan

Rakyat Tidak Gembira Dengan Kerajaan Ihsan Agong Benar2 Diharapkan

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 185 hits
Shahbudin HusinDalam program Bicara Negarawan bersama Majlis Profesor Negara semalam Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berkata seramai 114 atau 115 Ahli Parlimen telah mengutus surat kepada Yang Dipertuan Agong menyatakan bantahan terhadap da...
Hospital Swasta Main Tarik Tali Isu Covid 19 Kerajaan Perlu Tegas

Hospital Swasta Main Tarik Tali Isu Covid 19 Kerajaan Perlu Tegas

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 215 hits
Hanya beri pelbagai alasan demi selamatkan taikun besar labur wang BANGI Kerajaan digesa bersikap tegas terhadap pihak hospital swasta untuk bersama sama membantu menguruskan pandemik COVID 19 di Malaysia Ini kerana pihak hospital swasta di...
Jom Bmf Dulu Riuh Bmf Kah Kerajaan Melayu Isle La Sangat

Jom Bmf Dulu Riuh Bmf Kah Kerajaan Melayu Isle La Sangat

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 177 hits
FAEZUDDIN PUADDalam keadaan ekonomi tak menentu rakyat hilang pendapatan dan perniagaan merosot Harga barang pula naik Harga sayur naik Harga minyak masak naik Bukan naik sikit tapi kenaikan harga yang terlalu mendadak Ini bukan cerita reka...
Macai Masih Kata Kerajaan Tak Salah

Macai Masih Kata Kerajaan Tak Salah

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 247 hits
ZUS DIN Yang ni yang aku marah Macai macai ni sampai tahap tu nak pertahankan MO1 walau dia dah mengaku 1MDB ada masalah pengurusan Berlapiklah tu ego taknak mengaku yang 1MDB tu mcm SIAL Kerajaan tak salah kata macai Hanya pengurusan syari...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses