Pakcik Radzi Nasihat Calon Tenang Jawab Soalan Spm


Oleh Mohd Nasaruddin Parzi Radzi berharap calon SPM lakukan yang terbaik bagi menghadapi peperiksaan. FOTO NSTP KUALA LUMPUR: Datuk Dr Radzi Jidin berharap calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) supaya sentiasa tenang dan terus berusaha untuk menjawab yang terbaik dalam setiap subjek diambil.
Menteri Kanan (Pendidikan) itu berkongsi rasa calon SPM kali ini berdepan dugaan besar dalam menghadapi peperiksaan berikutan kekangan akibat pandemik COVID-19 yang menyaksikan sesi persekolahan terpaksa dilanjutkan sehingga tahun ini.
Sambil membahasakan dirinya sebagai 'pakcik', Radzi mahu calon peperiksaan menjadikan kisahnya sebagai 'budak kampung' yang berupaya belajar ke luar negara dan berjaya dalam pelajaran sebagai inspirasi untuk menghadapi peperiksaan.
"Kepada anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan SPM, pakcik amat memahami pelbagai cabaran dan dugaan dihadapi sepanjang tempoh setahun lalu.
"Lakukanlah yang terbaik dalam ruang lingkup kekangan yang ada. Selebihnya sama-sama kita berdoa dan berserah kepada yang Maha Esa.
"Apabila tiba hari peperiksaan untuk sesuatu kertas, maka tamatlah tempoh kita berusaha. Ketika itu, tenangkanlah perasaan kerana ruang untuk kita berusaha sebelum peperiksaan telah selesai.
"Ruang seterusnya untuk berusaha ialah sewaktu menjawab peperiksaan. Ikhtiarlah yang terbaik semasa menjawab soalan. Selesai menjawab, maka selesailah ikhtiar kita untuk mata pelajaran itu. Selebihnya kita berserah dan bertawakal.
"Begitulah rutin untuk mata pelajaran berikutnya. Apa yang penting, ketika berusaha dan berikhtiar itu, kita mestilah sentiasa tenang," katanya dalam hantaran Facebook, hari ini.
Pada November tahun lalu, Kementerian Pendidikan meminda tarikh peperiksaan SPM, Sijil Vokasional Malaysia (SVM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) kepada 22 Februari ini.
Peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pula dianjak ke 8 Mac 2021.
Seramai 400,445 calon mendaftar untuk SPM tahun ini, manakala bagi SVM, 14,492 calon semester dua dan 8,371 calon di semester empat.
Radzi berkata, kementerian akan terus berusaha memastikan peperiksaan berkenaan dapat dilaksanakan dengan lancar dan selamat.
"Pakcik anak kampung, membesar di kampung, merantau mencari ilmu dan diamanahkan membangunkan pendidikan generasi pewaris negara. Pak Cik tidak sempurna, tapi yakinlah anak-anak, kami di KPM sentiasa berusaha melakukan yang terbaik," katanya.
Katanya, kementerian akan lancarkan saluran khusus TV Pendidikan pada Rabu ini serta menambah slot untuk pelajar yang bakal menduduki SPM mengikuti kelas yang diajar guru berpengalaman.
Radzi turut berkongsi kisah hidupnya sebagai anak kampung kelahiran Ketereh, Kelantan yang terpaksa berjauhan dengan keluarga serta merantau ke luar negara untuk menyempurnakan pendidikannya.
Malah, katanya beliau tidak dapat berada di sisi ayahnya yang meninggalkan dunia, namun pasrah dengan ketentuan itu yang menguatkan lagi semangatnya untuk menimba ilmu serta menamatkan pengajian dengan keputusan cemerlang.
"Aku akan sentiasa ingat pesan arwah abah, 3B!". Inilah azimat yang dipegang siang dan malam. Alhamdulillah, budak kampung ini mendapat keputusan yang baik pada semester dua.
"Tanpa dijangka, budak ini mendapat surat daripada pihak universiti. Budak ini terpilih menerima anugerah sebagai salah seorang daripada tiga orang pelajar antarabangsa terbaik di dalam fakulti beliau.
"Ini adalah sebahagian daripada coretan perantauan budak kampung yang lahir daripada sistem pendidikan kebangsaan. Budak kampung ini bukanlah ingin bercerita mengenai kejayaannya.
"Ini menceritakan setiap daripada kita melalui halangan, cabaran dan dugaan berbeza. Apa yang penting, kita terus berusaha bersungguh-sungguh untuk melakukan yang terbaik.," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/pakcik-radzi-nasihat-calon-tenang-jawab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menantu Terkait Projek Niis Rm1 159 Bilion Fuad Gesa Muhyiddin Jawab Empat Soalan

Menantu Terkait Projek Niis Rm1 159 Bilion Fuad Gesa Muhyiddin Jawab Empat Soalan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 235 hits
JOHOR BAHRU Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin digesa menjawab empat soalan berkaitan kontrak membangunkan Sistem Imigresen Bersepadu Nasional untuk Jabatan Imigresen yang bernilai RM1 159 bilion Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Mo...
Lima Calon Spm Maktab Rendah Sains Mara Bentong Di Dapati Positif Covid 19

Lima Calon Spm Maktab Rendah Sains Mara Bentong Di Dapati Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 182 hits
BENTONG Kurang beberapa minggu sebelum peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dijalankan lima orang pelajar tingkatan di Maktab Rendah Sains Mara Bentong didapati positif Covid 19 selepas ujian saringan dilakukan minggu lepas Satu sumber mend...
Mufti Ni Jawab Soalan Ke Tidak

Mufti Ni Jawab Soalan Ke Tidak

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 143 hits
Aku Komen kemudian Mungkin lebih baik NAMPAK sikit suci dan baiknya dengan jawab
Pecutan Akhir Calon Spm 2020 Dibayangi Kegusaran

Pecutan Akhir Calon Spm 2020 Dibayangi Kegusaran

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 203 hits
Hanya tinggal kurang dua minggu menjelang peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia namun hati Nur Amalia Hazirah Mohd Yunus sudah mula berdebar Perasaan berdebar calon SPM itu kini bercampur gusar setelah tidak lagi mendapat bimbingan guru seca...
Projek Menantu 4 Soalan Muhyiddin Kena Jawab

Projek Menantu 4 Soalan Muhyiddin Kena Jawab

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 234 hits
MALAYSIA DATELINEBerikutan menantu Perdana Menteri Datuk Adlan Berhan yang didakwa mendapat projek bernilai RM1 16 bilion Tan Sri Muhyiddin Yassin digesa menjawab empat soalan dengan segera dan jujur Ahli Majlis Tertinggi Umno Dr Puad Zarka...
Nasihat Si Dia Buat Hati Ku Rasa Tenang

Nasihat Si Dia Buat Hati Ku Rasa Tenang

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 226 hits
Nasihat Si Dia buat hati ku rasa tenang Hai korang hari kedua untuk Kita hidup ni perlukan nasihat dari orang sekeliling Tanpa nasihat kita mungkin tersasar jauh Kadang ada perkara yang kita buat salah Busyra suka bila orang bagi kata kata ...
401 105 Calon Duduki Spm 2020 Mulai Isnin

401 105 Calon Duduki Spm 2020 Mulai Isnin

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 271 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM KERJA kerja sanitasi dilakukan di dewan peperiksaan sebagai langkah berjaga jaga penularan Covid 19 bagi pelajar yang akan mengambil peperiksaan SPM di SMK Kota Masai Taman Kota Masai Johor UTUSAN RAJA JAAFAR ALIP...
Calon Spm Didakwa Rompak Seorang Barista

Calon Spm Didakwa Rompak Seorang Barista

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 160 hits
BH ONLINE Foto hiasan KUALA LUMPUR Seorang calon Sijil Pelajaran Malaysia dihadapkan ke Mahkamah Majistret Selayang di sini hari ini atas pertuduhan melakukan rompak berkumpulan terhadap seorang barista di sebuah perhentian bas bulan lalu P...
Mahalnya Harga Soalan Puad Kepada Muhyiddin Ni

Mahalnya Harga Soalan Puad Kepada Muhyiddin Ni

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 155 hits
Pada 9 Februari lalu Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang juga bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Puad Zarkashi mendakwa Muhyiddin dan pegawainya enggan menjalankan kuarantin ketika tiba di tanah air selepas menamatkan lawatan ke Jakart...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened