Pecutan Akhir Calon Spm 2020 Dibayangi Kegusaran



Hanya tinggal kurang dua minggu menjelang peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), namun hati Nur Amalia Hazirah Mohd Yunus sudah mula berdebar.
Perasaan berdebar calon SPM itu kini bercampur gusar setelah tidak lagi mendapat bimbingan guru secara bersemuka untuk melakukan persiapan pecutan terakhir bagi menghadapi peperiksaan penting itu.
“Saya rasa berdebar sangat-sangat sebab kita sudah tangguh (SPM) banyak kali dan rasa nak putus asa pun ada. Tetapi fikir mak ayah, buat juga.
“Tambah pula tiada guru dan kelas di sekolah dah tamat 9 Feb hari itu dan cuma harapkan jaringan internet yang tak kuat. Itu buatkan lagi saya risau,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
Akhirnya, bagi mengurangkan perasaan bimbangnya, Amalia memilih untuk tinggal di asrama.
“Saya sudah lama duduk di asrama dan sudah terbiasa. Lagi pun boleh tanya kawan-kawan kalau tak faham.
“Kurang sikit risau tiada guru,” kata calon SPM 2020 yang bersekolah di SMK (P) Methodist, Klang.
Turut berkongsi kebimbangan sama, Reesika Vijaya yang gusar keputusannya bagi peperiksaan tersebut tidak mencapai sasaran.
“Keputusan jangkaan saya akan terkesan, kerana saya lebih suka belajar dengan guru tetapi sekarang tiada motivasi dari guru dan rakan-rakan,” katanya yang merupakan rakan sekolah Amalia.
Jelas Reesika, dia sering terganggu dan tidak dapat fokus sekiranya belajar di rumah.
“Kadang-kadang di rumah saya ada banyak kerja, kena tolong mak dan rasa malas nak belajar kerana di rumah bukan (senang untuk jaga) disiplin seperti di sekolah yang memang ada jadual tersedia.
“Itu antara yang menggangu sehingga saya tak dapat fokus,” katanya.
Amalia dan Reesika antara pelajar yang sepatutnya menduduki peperiksaan SPM pada tahun lepas namun tertangguh selepas wabak Covid-19 melanda da menyaksikan negara dikenakan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang menyekat aktiviti persekolahan secara bersemuka.
Pada Jan lalu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mengumumkan sesi persekolahan bersemuka bagi calon SPM tahun 2020.
Bagaimanapun aktiviti persekolahan yang bermula 20 Jan berakhir pada 9 Feb bagi memberi ruang kepada pelajar untuk membuat persediaan kendiri sebelum peperiksaan bermula.
Ini menjadikan calon SPM tahun 2020 hanya menghadiri persekolahan secara bersemuka selama hampir tiga minggu sahaja, sebelum melakukan persediaan kendiri untuk dua minggu, dan kemudian akan menghadapi peperiksaan.
Selain SPM, persekolahan secara bersemuka turut melibatkan calon Sijil Vokasional Malaysia (SVM), Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Diploma Vokasional Malaysia (DVM) dan peperiksaan setaraf yang lain.
Sementara itu, calon SPM yang bersekolah di SMK Pulau Indah, Klang, Ahmad Amirun Danish Rosli juga mengakui lebih selesa sekiranya dapat bersemuka dengan guru untuk sesi pembelajaran.

Meski tidak menafikan cikgu tetap banyak menolongnya memberi latihan tambahan sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR), namun terdapat beberapa kekangan yang dihadapinya termasuk sambungan internetnya yang tidak lancar.
“Jaringan internet saya tak kuat. Kalau dalam Google Meet budak-budak buat bising. Susah nak bertanya kalau tak faham soalan.
“Sebab itu saya lagi suka pergi sekolah tanya kawan-kawan,” katanya.
Rakan sekolah Ahmad Amirun, Siti Rabiatul Adawiyah Yusof juga berdepan kekangan sama.
Dengan keadaan jaringan internet serta ketiadaan komputer riba menyukarkan proses persediaannya bagi menghadapi peperiksaan SPM.
Namun dia menggangap ia satu pengalaman yang membuka mata.
“Seronok belajar dalam talian ni tetapi susah nak faham lah. Saya sebenarnya risau dengan keputusan SPM tetapi akan usaha dua kali ganda lah untuk capai keputusan yang saya nak,” jelasnya.
Manakala, Denish Syameer Abdul Anizal juga akui seronok melalui proses PdPR namun menyatakan masih terdapat ramai yang tiada keperluan untuk belajar dengan cara demikian.
“PdPR ini memang menyeronokkan dan pengalaman baru tetapi kita kena faham masih ada pelajar tak mampu beli kemudahan internet dan telefon untuk belajar demikian.
“Untuk selamanya (belajar dalam talian) saya rasa susah. Kalau sebab Covid-19 kita faham dan cuba untuk usaha belajar juga,” jelasnya. Mk

The post Pecutan akhir calon SPM 2020 dibayangi kegusaran appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/13/pecutan-akhir-calon-spm-2020-dibayangi-kegusaran/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pecutan-akhir-calon-spm-2020-dibayangi-kegusaran

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lima Calon Spm Maktab Rendah Sains Mara Bentong Di Dapati Positif Covid 19

Lima Calon Spm Maktab Rendah Sains Mara Bentong Di Dapati Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 186 hits
BENTONG Kurang beberapa minggu sebelum peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dijalankan lima orang pelajar tingkatan di Maktab Rendah Sains Mara Bentong didapati positif Covid 19 selepas ujian saringan dilakukan minggu lepas Satu sumber mend...
Pakcik Radzi Nasihat Calon Tenang Jawab Soalan Spm

Pakcik Radzi Nasihat Calon Tenang Jawab Soalan Spm

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 154 hits
Oleh Radzi berharap calon SPM lakukan yang terbaik bagi menghadapi peperiksaan FOTO NSTP KUALA LUMPUR Datuk Dr Radzi Jidin berharap calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia supaya sentiasa tenang dan terus berusaha untuk menjawab yang ter...
Program Bacaan Yasin Spm 2020

Program Bacaan Yasin Spm 2020

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 378 hits
HARI KHAMIS TARIKH 18 FEBRUARI 2021 MASA 7 45 MALAM LOKASI KEDIAMAN MASING MASING KAEDAH PELAKSANAAN GOOGLE MEET PAUTAN http gg gg munajat TENTATIF 7 45 pm Kehadiran YDP PIBG ibubapa guru dan calon calon SPM 2020 dalam talian 7 50 pm Bacaan...
Spm 2020 Norma Baharu Tidak Jejas Semangat Pelajar Oku

Spm 2020 Norma Baharu Tidak Jejas Semangat Pelajar Oku

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 255 hits
Abd Hadi Che AwangTidak terkecuali merasai cabarannya adalah seorang pelajar autism Samsuri Ruzmi 18 yang terpaksa berdepan dengan pelbagai halangan Astro AWANI PADANG TERAP Perubahan kaedah pembelajaran daripada secara fizikal kepada Penga...
Percubaan Negeri Spm 2020 Novel Zon Utara

Percubaan Negeri Spm 2020 Novel Zon Utara

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 812 hits
SOALAN PERCUBAAN 2020 KAJIAN NOVEL ZON UTARA DISEDIAKAN OLEH CIKGU ROOSE SET 1 PERAK 2020 SMK SUNGAI MANIK TELUK INTAN Pengarang banyak menerapkan nilai kemanusiaan dalam karyanya bagi menggerakkan cerita Berdasarkan sebuah novel yang anda ...
Tudingan Akhir Karangan Spm Pelibatan Anda Untuk Menceriakan Sekolah

Tudingan Akhir Karangan Spm Pelibatan Anda Untuk Menceriakan Sekolah

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 240 hits
Murid memainkan peranan yang penting untuk merealisasikan konsep Sekolahku Syurgaku Bincangkan peranan anda untuk menjayakan konsep tersebut Pendahuluan Cerita yang tular di dalam media sosial tentang keindahan landskap kawasan sekolah di S...
Calon Spm Didakwa Rompak Seorang Barista

Calon Spm Didakwa Rompak Seorang Barista

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 165 hits
BH ONLINE Foto hiasan KUALA LUMPUR Seorang calon Sijil Pelajaran Malaysia dihadapkan ke Mahkamah Majistret Selayang di sini hari ini atas pertuduhan melakukan rompak berkumpulan terhadap seorang barista di sebuah perhentian bas bulan lalu P...
Ya Ampun Hingga Akhir Tahun 2020 Utang Ri Naik Makin Dekat Rp6 000 T

Ya Ampun Hingga Akhir Tahun 2020 Utang Ri Naik Makin Dekat Rp6 000 T

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 154 hits
Hingga akhir triwulan IV 2020 utang luar negeri Indonesia mencapai US 417 5 miliar atau setara Rp 5 845 triliun Bank Indonesia menyebut angka itu tumbuh 3 5 dibanding periode yang sama tahun lalu Sebagaimana diketahui sepanjang triwulan IV ...
381 Kecelakaan Terjadi Di Cirebon Tahun 2020 Korban Jiwa 167 Orang

381 Kecelakaan Terjadi Di Cirebon Tahun 2020 Korban Jiwa 167 Orang

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 167 hits
Sebanyak 381 kecelakaan terjadi di wilayah hukum Kepolisian Resor Kota Cirebon Jawa Barat selama tahun 2020 Dari jumlah tersebut mengakibatkan 167 orang meninggal dunia
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang