Pakar Ramal Kes Lesu Upaya Meningkat Akibat Bekerja Dari Rumah


Faye KwanSebilangan besar orang berisiko ‘burnout’ terutamanya mereka yang terus bekerja dari rumah. (Gambar Freepik)PETALING JAYA: Seorang pakar kesihatan mental meramalkan peningkatan kes Covid-19 akan menyebabkan sebilangan besar orang berisiko mengalami lesu upaya, terutama mereka yang terus bekerja dari rumah.
Sheila Menon, pengetua London College of Clinical Hypnosis (LCCH) Asia, berkata persoalan mengenai kemungkinan berlakunya perintah kawalan lain dan ketidakupayaan untuk jangka bila pandemik akan berakhir selepas 8 bulan ini menyumbang kepada keletihan emosi buat sesetengah orang.
Beliau memberitahu FMT, institusinya menyaksikan peningkatan jumlah pesakit dengan gejala yang dikaitkan dengan keletihan emosi dalam 18 bulan kebelakangan ini, terutama dalam kalangan orang dewasa muda, profesional penjagaan kesihatan, guru, dan pengurus.
Katanya, gejalanya termasuk keletihan, sakit kepala atau sakit otot, perubahan selera makan dan corak tidur, kehilangan motivasi, keraguan pada diri dan kecenderungan untuk menangguh kerja serta menarik diri dari tanggungjawab kerja.
Sheila Menon.“Orang mengalami keletihan apabila mereka terdedah kepada penderitaan emosi, fizikal, atau mental yang berterusan,” katanya.
“Ini sangat mencabar bagi orang yang mempunyai tuntutan lain seperti anak kecil dan kerja atau mereka yang ada ahli keluarga yang menganggap disebabkan anda berada di rumah, anda boleh penuhi permintaan mereka atau keperluan isi rumah.”
Tambahnya, bekerja jarah jauh dan hilang hubungan bersama manusia boleh menyebabkan rasa terasing dan terputus dari tempat kerja.
“Ini juga bermaksud anda tak dapat sokongan atas usaha anda atau rakan sekerja untuk berkongsi kekecewaan. Masalah-masalah tersebut kini menjadi masalah individu dan perlu diuruskan sendiri.”
Sheila mencadangkan hipnosis klinikal sebagai satu bentuk rawatan untuk keletihan, mengatakan ia boleh membina semula keyakinan seseorang dan mengembalikan ketahanan emosi.
Ko Teik Yen, pengarah Pusat Terapi LCCH Hospital Pantai, berkata penting untuk mewujudkan batasan fizikal dalam rumah, seperti menyediakan ruang kerja khusus untuk memastikan ahli keluarga faham dan menghormati privasi seseorang.
Ko Teik Yen.Beliau berkata mereka yang bekerja jarak jauh perlu belajar mematikan peranti pengkomputeran untuk membantu mengelakkan keletihan.
“Bekerja jarak jauh menimbulkan tekanan unik untuk kelihatan sibuk dan produktif,” katanya. “Oleh kerana anda tak berada di pejabat, anda mungkin berasa tertekan untuk berada dalam talian setiap jam dan sentiasa bersedia untuk perjumpaan maya, menjawab mesej untuk membuktikan anda menghabiskan masa anda dengan cara yang produktif kepada syarikat.”
Ko, yang juga seorang jurulatih kesedaran, mengesyorkan meluangkan waktu tertentu untuk membalas e-mel dan menguruskan kumpulan sembang bagi memastikan kemampuan semua peserta untuk menambah nilai pada perbualan.
Beliau juga menggesa mereka yang bekerja dari rumah untuk mengatur semula aplikasi di layar utama dalam telefon bimbit mereka dan mengubah pengaturan notifikasi untuk mengelakkan gangguan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/pakar-ramal-kes-lesu-upaya-meningkat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Kes Baharu Meningkat Semula

Covid 19 Kes Baharu Meningkat Semula

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 383 hits
Assalamualaikum semuaSihat Sheila tak berapa sihat sangat Selsema batuk Tapi insyaAllah minta dijauhkan dari virus Covid Bukan apa sekarang kes dah semakin naik semula Semalam saja ada 260 kes baru Kebanyakannya dari mereka mereka yang baru...
Bicara Kes 1mdb Ditangguh Najib Kuarantin Di Rumah

Bicara Kes 1mdb Ditangguh Najib Kuarantin Di Rumah

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 206 hits
BERNAMA Kuala Lumpur Perbicaraan kes Datuk Seri Najib Razak membabitkan dana 1Malaysia Development Berhad akan disambung semula pada 19 Oktober setelah bekas perdana menteri itu kini menjalani kuarantin di rumah selama dua minggu selepas pu...
Masuk Saja Bekerja Susu Makin Lama Makin Berkurang Pakar Kongsikan 5 Tip

Masuk Saja Bekerja Susu Makin Lama Makin Berkurang Pakar Kongsikan 5 Tip

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 291 hits
Ibu bekerjaya pastinya berdepan dengan masalah paling kerap yang mereka hadapi iaitu masalah susu drop apabila kembali bekerja Masalah ini menjadi satu ketakutan dan mimpi ngeri kepada mereka Oleh sebab inilah sejak awal berpantang lagi ibu...
Lima Geng Fizi Dalangi Kes Pecah Rumah Ditahan

Lima Geng Fizi Dalangi Kes Pecah Rumah Ditahan

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 372 hits
ADZLI Abu Shah menunjukkan sejumlah wang tunai yang dirampas daripada ahli Geng Fizi di Sungai Petani hari ini SUNGAI PETANI Polis menumpaskan kegiatan pecah rumah rumah yang didalangi Geng Fizi dengan menahan lima suspek dan merampas wang ...
Kes Covid 19 Meningkat Mb Perak Gesa Rakyat Berhenti Tunding Jari Terhadap Ahli Politik

Kes Covid 19 Meningkat Mb Perak Gesa Rakyat Berhenti Tunding Jari Terhadap Ahli Politik

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 368 hits
Kes Covid 19 meningkat MB Perak gesa rakyat berhenti tunding jari terhadap ahli politikDi kala ramai yang masih menyalahkan ahli politik yang didakwa menjadi penyumbang utama peningkatan kes posifit Covid 19 di negara Menteri Besar Perak Da...
Covid 19 Kes Meningkat Tapi Elakkan Salah Menyalahi

Covid 19 Kes Meningkat Tapi Elakkan Salah Menyalahi

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 360 hits
PUTRAJAYA Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menggesa semua pihak agar berhenti dan mengelakkan daripada salah menyalahi antara satu sama lain susulan peningkatan kes Covid 19 yang mendadak Katanya tanggungjawab memera...
Terima Kasih Ahli Politik Netizen Kesal Kes Covid 19 Semakin Meningkat

Terima Kasih Ahli Politik Netizen Kesal Kes Covid 19 Semakin Meningkat

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 241 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia semalam melaporkan sebanyak 260 kes baharu Covid 19 dikesan dan 1 merupakan kes import dan bakinya adalah kes penularan tempatan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menasihatkan orang rama...
Masa Penghantaran Bungkusan Di Malaysia Meningkat 119 Akibat Covid 19 Terburuk Di Asia Tenggara

Masa Penghantaran Bungkusan Di Malaysia Meningkat 119 Akibat Covid 19 Terburuk Di Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 247 hits
Kehidupan perlu diteruskan walaupun hari ini 432 kes baharu Covid 19 dilaporkan Ia adalah jumlah kes tertinggi dilaporkan dalam masa sehari sejak wabak menyerang populasi negara Oleh sebab itu sejak pengenalan PKP ramai berpindah ke pembeli...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Anak Di Pinrang Meninggal Penuh Luka Lebam Diduga Dianiaya Majikan

Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur