Pakar Persoal Persediaan Malaysia Hadapi Wabak Polio


Nicholas Chung

PETALING JAYA: Seorang ahli patologi berkata pendekatan berbeza perlu bagi menangani kerebakan penyakit berjangkit seperti polio, bergantung kepada keselamatan sempadan.

Dr Manimalar Selvi Naicker, seorang pensyarah di Universiti Malaya berkata terdapat 2 jenis ancaman iaitu ancaman “jarak jauh”, yang bermakna negara terkesan mempunyai sempadan yang selamat, dan ancaman “jarak dekat”, atau negara yang mempunyai sempadan bolos.

Dia persoalkan respon Putrajaya terhadap kerebakan di Filipina pada September lepas, tertanya adakah kerajaan menganggapnya sebagai ancaman jarak jauh atau dekat.

“Jika ia dikelaskan sebagai ancaman jarak jauh, apakah langkah-langkah yang diambil untuk menutup sempadan bagi individu-individu berisiko tinggi mulai 19 Sept bagi memastikan ancaman dijauhkan.

“Jika ia dikelaskan sebagai ancaman jarak dekat kerana sempadan bolos, kenapa respon terhadap kerebakan seperti di Papua New Guinia tidak dilaksanakan segera?” katanya.

Manimalar berkata Papua New Guinea dilanda kerebakan pada Jun tahun lepas, menyebabkan negara itu membawa masuk vaksin polio oral (OPV) 12 hari kemudian dan menjalankan vaksinasi besar-besaran 24 hari selepas kerebakan.

“Papua New Guina kurang membangun berbanding Malaysia, jadi tempoh tindak balas bagi Malaysia seharusnya lebih cepat,” katanya kepada FMT.

Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye baru-baru ini berkata Sabah dalam keadaan berjaga-jaga sejak kerebakan polio di selatan Filipina, susulan dakwaan ia tidak cukup bersedia dalam menghalang virus itu merebak ke negeri itu.

Lee berkata kementerian menandakan Sabah sebagai kawasan berisiko tertinggi dan sudah melakukan apa yang sepatutnya bagi menghalang kerebakan virus itu.

Seorang kanak-kanak berusia 3 bulan di Tuaran dikesan menghidapi polio pada 8 Dis, menjadikan ia kes pertama di negara ini sejak 1992. Malaysia diisytiharkan bebas polio sejak 2000.

Manimalar berkata ada kemungkinan vaccine-derived poliovirus muncul di rantau ini, dan menambah kementerian seharusnya menjangka potensi kemunculannya.

“Kes pertama dilaporkan di Filipina pada 19 Sept. Kes ke-4 pada 4 Nov dan ke-8 pada 25 Nov, jadi ada kerebakan yang pantas di negara jiran.”

Beliau berkata kerajaan mesti pastikan ada wang mencukupi untuk memvaksinkan rakyat dan orang asing untuk mendapatkan “imuniti kelompok” dan juga untuk penyelenggaraan peralatan yang diperlukan sekiranya berlaku kerebakan.

Beliau berkata Putrajaya bertanggungjawab memastikan sempadan negara selamat menghadapi ancaman penyakit berjangkit seperti polio, dan menambah memastikan rakyat divaksinkan masih tidak memadai.

Manimalar berkata kanak-kanak yang menghidap polio itu patut diberi pampasan kerana dia dijangkiti penyakit itu semasa dia mengikut jadual vaksinasi dan pihak berkuasa sedar akan kerebakan di Filipina.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/pakar-persoal-persediaan-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi 3 Bulan Dikejarkan Ke Icu Kes Pertama Setelah 27 Tahun Malaysia Bebas Polio

Bayi 3 Bulan Dikejarkan Ke Icu Kes Pertama Setelah 27 Tahun Malaysia Bebas Polio

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 484 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia harini dengan dukacita telah memaklumkan kejadian satu kes yang disahkan dijangkiti virus polio di Malaysia setelah 27 tahun Malaysia bebas daripada penyakit tersebut Kes melibatkan seorang bayi lelaki wargane...
Satu Kes Polio Sudah Dikira Wabak

Satu Kes Polio Sudah Dikira Wabak

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 344 hits
KUALA LUMPUR 9 Dis Bayi lelaki berusia tiga bulan dari Tuaran Sabah yang dijangkiti polio belum sempat menerima imunisasi polio yang sepatutnya dan dengan demikian tidak mendapat perlindungan daripada penyakit itu kata perunding pakar pedia...
Malaysia Records First Polio Case After 27 Years

Malaysia Records First Polio Case After 27 Years

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 362 hits
Health Ministry director secretary Noor Hisham Abdullah said Malaysia has recorded its first polio case after the disease was absent for some 27 years The Health Ministry regrets to inform there has been a confirmed case of poliovirus infec...
Virus Polio Kembali Lagi Selepas 27 Tahun Malaysia Bebas Dari Virus Ini

Virus Polio Kembali Lagi Selepas 27 Tahun Malaysia Bebas Dari Virus Ini

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 665 hits
Kali terakhir Malaysia terima kes virus polio pada 1992 Selepas 27 tahun kita dikatakan bebas dari virus ini akhirnya Malaysia telah dikejutkan dengan 1 kes virus Polio apabila seorang bayi lelaki dari Tuaran Sabah dilaporkan telah terkena ...
Bukan Warga Malaysia Eks Model Yang Ditangkap Narkoba Di Tangerang Wni

Bukan Warga Malaysia Eks Model Yang Ditangkap Narkoba Di Tangerang Wni

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 309 hits
DY ditangkap pada Selasa kemarin Saat itu Satuan Narkoba Polres Metro Jakarta Barat sedang menggeledah sebuah Apartemen di Kawasan Tangerang Diduga dijadikan gudang penyimpanan sabu jaringan internasional
Mana Hilangnya Pelancong China Di Malaysia

Mana Hilangnya Pelancong China Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 354 hits
DR AHMAD SANUSI AZMI Bimbang mereka beli hartanah MyKad dan ada hak undi pula1 MENURUT Laporan Audit Negara terdapat hampir 95 pelancong dari China dan India yang datang ke Malaysia tidak memiliki rekod keluar dari negara ini Laporan Audit ...
Malaysia An Asian Tiger That S Turned Into A Weak Pet Cat

Malaysia An Asian Tiger That S Turned Into A Weak Pet Cat

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 252 hits
In the 80s Malaysia was one of the Asian tigers and we have now turned into a pet cat weak and easily fatigued The expanding economy was enough for everybody and life was good There was no fake news no hate messages a high confidence level ...
Dari Mana Mellya Dapatkan Chat Uas Dengan Perempuan Malaysia

Dari Mana Mellya Dapatkan Chat Uas Dengan Perempuan Malaysia

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 397 hits
Dari Mana Mellya Dapatkan Chat UAS dengan Perempuan Malaysia Jakarta Ada hal yang menarik dalam proses perceraian Ustaz Abdul Somad dengan istrinya Mellya Junarti Ada belasan bukti screenshot chatting WhatsApp antara UAS dan perempuan Malay...
Malaysia To Continue Legal Action Against Goldman Sachs Over 1mdb Funds

Malaysia To Continue Legal Action Against Goldman Sachs Over 1mdb Funds

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 263 hits
Reports say the US Department of Justice will close its probe into the bank with a US 2 billion fine PETALING JAYA Malaysia will continue to pursue legal action against Goldman Sachs for its role in the 1MDB scandal despite reports that the...
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Plan Nak Pergi Holiday

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Panduan Praktis Mengetahui Umur Burung Cendet

Aidil Adha

Leadership 5 0 Navigating The Future Of Leadership In A Rapidly Changing World

Confidence Starts Here Invest In Yourself At Your Orlando Med Spa

Isu Projek Rm1 2 Bilion Pegawai Felcra Ditangkap

Rafizi Govt Studying The Need For Ron95 Subsidy Rationalisation