Pak Lah Pernah Jadi Menteri Luar Tetapi Tetap Popular Dalam Umno





Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno Mohd Puad Zarkashi menafikan dakwaan Bersatu yang kononnya keputusan meletakkan Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan di Kementerian Luar Negeri sebagai bertujuan untuk melemahkan pemimpin Umno itu.
Sebaliknya, kata Mohd Puad, yang ingin melemahkan serta membunuh Umno ialah Bersatu sewaktu memimpin kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Mohd Puad ZarkashiMalah, dia mengingatkan Ahli Parlimen Tasek Gelugur, Wan Saiful Wan Jan yang membuat dakwaan itu bahawa Mohamad ketika pentadbiran PN tidak diberi sebarang peranan dalam kerajaan oleh pentadbiran pimpinan Muhyiddin Yassin.
"Beberapa pemimpin pembangkang menunjukkan kedangkalan mereka terhadap barisan Kabinet baru. Wan Saiful tuduh Mad Hassan (Mohamad Hasan) disisihkan bila dilantik menteri luar negeri.
"Dia lupa masa Muhyiddin jadi perdana menteri Mad Hasan tidak diberi sebarang jawatan kabinet. Ia adalah usaha untuk melemahkan Umno.
"Sedangkan rombakan kabinet kali ini Umno dapat tambahan satu lagi menteri. Hampir semua pemimpin utama Umno dilantik menteri.
Muhyiddin Yassin"Masa Muhyiddin, dia lantik menteri Umno tanpa perbincangan dan tidak menghormati hiraki Umno. Itu memang mahu memecah-belahkan Umno," katanya kepada Malaysiakini.
Wan Saiful mendakwa keputusan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim melantik Mohamad sebagai menteri luar dalam rombakan kabinet semalam bertujuan untuk melemahkan kedudukannya dalam parti.
Menurut ahli Majlis Tertinggi Bersatu itu, jawatan baru berkenaan memerlukan Mohamad untuk lebih kerap berada di luar negara, sekali gus membolehkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengukuhkan kedudukannya.
“Maka inilah juga yang Anwar lakukan untuk bantu Zahid Hamidi.
“Demi menyekat kemaraan Mohamad Hasan, maka Anwar hantar dia ke kementerian luar, iaitu sebuah kementerian yang penting untuk negara tapi tidak strategik.
Wan Saiful Wan Jan“Kementerian luar tidak strategik bagi Mohamad kerana beliau akan terpaksa berada di luar negara untuk tempoh yang lama dan ini membuka ruang untuk Zahid terus mencatur sokongan untuk dirinya sendiri dalam Umno,” kata Wan Saiful.
Mengulas lanjut, Mohd Puad berkata tidak timbul soal jawatan menteri luar akan memisahkan Mohamad dengan akar umbi, bahkan Abdullah Ahmad Badawi pernah menjadi menteri luar, tetap popular sehingga menjadi perdana menteri.
"Tidak timbul soal jadi menteri luar, maka Mad Hasan akan terpisah dari akar umbi. Pak Lah pernah jadi menteri luar. Dia tetap popular.
“Wan Saiful mungkin lupa Muhyiddin lantik (Presiden PAS) Abdul Hadi Awang jadi penasihat ke Timur Tengah. Apa masalahnya.
Abdul Hadi Awang"Umno menilai semua jawatan penting. Keutamaan Umno ialah performance. Dalam perjumpaan menteri-menteri Umno hari ini mereka komited untuk deliver dalam kerajaan perpaduan," katanya lagi. - Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/12/pak-lah-pernah-jadi-menteri-luar-tetapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Portfolio Menteri Umno Banyak Berhubung Rapat Dengan Rakyat Kata Puad

Portfolio Menteri Umno Banyak Berhubung Rapat Dengan Rakyat Kata Puad

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 111 hits
Ahli MKT Puad Zarkashi berkata Umno masih berperanan dalam ekonomi kerana ia memegang portfolio yang berhubung rapat dengan rakyat PETALING JAYA Portfolio dipegang para menteri Umno berhubung rapat dengan rakyat dan berkaitan ekonomi kata p...
Khaled Nordin Menteri Pertahanan Mohamad Hasan Menteri Luar

Khaled Nordin Menteri Pertahanan Mohamad Hasan Menteri Luar

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 83 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Naib Presiden Umno Khaled Nordin dilantik sebagai menteri pertahanan baharu dalam rombakan Jemaah Menteri Perdana Menteri Anwar Ibrahim Khaled yang sebelum ini berkhidmat sebagai menteri pendidikan tinggi mengambi...
Blinken Menteri Luar Turkiye Bincang Kemasukan Sweden Dalam Nato

Blinken Menteri Luar Turkiye Bincang Kemasukan Sweden Dalam Nato

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 66 hits
Blinken menteri luar Turkiye bincang kemasukan Sweden dalam NATO Dikemas kini 48 minit yang lalu Diterbitkan pada 18 Dec 202
Shima Anuar Pernah Hamil Luar Rahim Sampai Tak Boleh Bergerak Bercakap

Shima Anuar Pernah Hamil Luar Rahim Sampai Tak Boleh Bergerak Bercakap

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 242 hits
atau ektopik juga dikenali sebagai kehamilan tiub adalah komplikasi kehamilan apabila embrio melekat di luar rahim Tanda tanda dan simptom secara klasik termasuk sakit perut dan pendarahan vagina Shima Anuar yang juga merupakan seorang pela...
Makan Di Kedai Makan Tepian Pantai Kak Ani Pak Lah Tanjung Dawai Kedah

Makan Di Kedai Makan Tepian Pantai Kak Ani Pak Lah Tanjung Dawai Kedah

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 181 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar rakan rakan dan pembaca sekalian Alhamdulillah nampak gayanya kita semakin menghampiri penghujung tahun 2023 masihi Bagaimana dengan azam tahun 2023 anda Sudah tercapai atau belum Baiklah tanpa ...
Past Rivalry Will Dog Umno Warisan Pact Says Analyst

Past Rivalry Will Dog Umno Warisan Pact Says Analyst

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 132 hits
Sabah s political landscape has been described as fragmented leading to combinations and permutations of party alliances PETALING JAYA An analyst says the potential alliance between Umno and Warisan would benefit both parties but warns that...
Biodata Daniel Padilla Aktor Kacak Popular Filipina

Biodata Daniel Padilla Aktor Kacak Popular Filipina

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 139 hits
Pelakon terkenal dan kacak di negara Filipina Daniel Padilla yang merupakan seorang yang terkenal dengan jolokan Teen King Beliau adalah merupakan artis di bawah ABS CBN dan Star Magic Kemunculan beliau dalam dunia hiburan Filipina membuatk...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Benefit Bekerja Di Pt Pegadaian Persero Bukan Cuman Gaji Besar

A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch