Pak Guard Ini Cemerlang Upsr Pt3 Spm Stpm S4nggup Tinggal Di Asrama Naik Van Pekerja Demi Pengalaman Makan Gaji


KEPUTUSAN peperiksaan seorang anak muda ketika dia di sekolah rendah sehingga sekolah menengah bukan biasa-biasa.
Buktinya, dia meraih 5A bagi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), 9A – Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3), 8A – Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan 3.58 untuk Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Namun tind4kan pemuda yang memiliki keputusan peperiksaan cemerlang itu memilih untuk bekerja sebagai pengawal keselamatan, ternyata mengejutkan banyak pihak.
Pemuda berkenaan, Muhammad Danial Rohaizat berkata, dia mula bertugas sebagai pengawal keselamatan di Klang, Selangor, sejak empat bulan lalu.

Keputusan cemerlang STPM.
Siapa sangka anak muda yang berusia 20 tahun itu s4nggup merantau sejauh beratus kilometer dari kampung halamannya di Kota Bharu, Kelantan demi mencari rezeki dan pengalaman.
“Kebiasaannya sesetengah anak muda kurang berminat untuk kerja macam ni, malah antara mereka tak pandang pun. Orang pandang guard ni tahap akademiknya rendah.
“Tapi saya sukarela kerja guard sebab nak cari pengalaman. Saya merancang untuk sambung belajar di universiti, sebab tu nak kerja dan simpan duit,” katanya kepada mStar.
Video:
     View this post on Instagram           A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Mengulas lanjut, pemuda yang mesra disapa Danial ini berkata, dia berminat untuk menceburi bidang keusahawanan dan mahu menyambung pengajian dalam jurusan itu.
“Saya memang buat bisnes sejak zaman belajar. Saya ada tern4k itik di kampung, bermula 100 ekor itik telur dan kini beralih kepada ternakan kira-kira 50 itik daging.
“Selain itu, saya juga jadi ejen jual svsu segar. Setiap minggu saya ke kilang svsu, borong kira-kira 200 botol dan jual semula.
“Purata keuntungan bulanan saya dianggarkan RM1,500. Saya tak minta duit mak ayah, untung bisnes saya gunakan untuk belanja, membeli barang keperluan di rumah dan buat simpanan,” katanya sambil menambah bapanya merupakan peniaga pakaian terpakai (bundle).

Danial mengusahakan ternakan itik telvr dan itik daging.
Menurut anak sulung daripada tiga beradik itu, dia mahu mencari pengalaman sebagai pengawal keselamatan dengan bekerja makan gaji.
“Dah biasa kerja sendiri. Jadi saya mahu kerja bawah orang dan bertugas dalam persekitaran di mana pers3psi segelintir masyarakat bahawa guard adalah kerja di tahap rendah.
“Saya nak cari pengalaman duduk di luar, tanpa ahli keluarga, hidup berdikari. Dapat kumpul duit sendiri dengan bekerja makan gaji tanpa keluarkan modal.
Orang pandang guard ni tahap akademiknya rendah. Saya sukarela kerja guard sebab nak cari pengalaman.DANIAL
“Tapi kerja guard ni sama konsepnya macam bisnes. Saya jadi guard, kerja dengan syarikat sekuriti dan kilang tempat saya bekerja adalah klien kepada syarikat sekuriti tu.
“Jadi, saya perlu betul-betul jaga apa yang klien nak. Kilang akan bagi company saya (sekuriti) keuntungan, dan saya sebagai pekerja kena tahu apa keperluan klien, sama macam bisnes,” tambahnya.

Foto kanan Danial (kiri) bersama seorang pelanggan yang membeli svsu segar.
Tidak mahu sekadar fokus pada bisnes svsu segar dan ternakan itik, anak muda yang suka bersenam ini mahu menumpukan pemasaran digital pada masa akan datang.
“Kerja sebagai guard tetap mencabar iaitu masa, waktu kerja saya 12 jam sehari dan kira-kira dua atau tiga jam untuk perjalanan pergi dan balik dari rumah ke tempat kerja dengan pengangkutan yang disediakan,” katanya yang menetap di asrama pekerja di Petaling Jaya.

Danial (kiri) bersama rakan setugas.
Danial berkata, fokus 10 tahun pertama akan datang adalah mengumpul pendapatan pasif sambil memetik kata-kata penulis buku kewangan terlaris dan terkenal, Robert Kiyosaki.
“Buku Rich Dad P0or Dad tulisan Robert Kiyosaki mengubah mindset saya. Beliau kata orang m1skin bekerja untuk dapatkan wang, dan orang kaya, wang bekerja untuk mereka.
“Contohnya saya buat video YouTube, perlu sekali je tapi income berterusan. Saya boleh melakukan macam-macam perkara lain. Itulah impian besar saya untuk 10 tahun pertama,” ujarnya yang menjadikan ikon pelaburan dan hartanah, Faizul Ridzuan sebagai idola.
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network
Sumber: Mstar


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2021/08/pak-guard-ini-cemerlang-upsr-pt3-spm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Kesudahan Bagi Kemelut Gaji Pekerja Kolej Universiti Yayasan Sabah

Tiada Kesudahan Bagi Kemelut Gaji Pekerja Kolej Universiti Yayasan Sabah

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 271 hits
Pekerja UCSF sebelum ini menyaman kolej universiti berkenaan kerana memotong separuh gaji mereka KOTA KINABALU Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia Sabah menggesa kerajaan negeri untuk campur tangan dalam pertikaian mengenai gaji antara sebuah...
Wang Tinggal Rm20 Keluarga Pendatang Di Sabah Kais Pagi Makan Pagi

Wang Tinggal Rm20 Keluarga Pendatang Di Sabah Kais Pagi Makan Pagi

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 269 hits
Gambar Hiasan KOTA KINABALU Laporan baru baru ini mengenai seorang lelaki tanpa dokumen yang didakwa mencuri di sebuah restoran makanan segera di sini menyebabkan Wati Sapilin berasa bimbang Sentimen terhadap pendatang tanpa dokumen sudah k...
Siapa Kata Hadi Awang Duta Yang Hanya Makan Gaji Buta Kongsilah Bersama Rakyat

Siapa Kata Hadi Awang Duta Yang Hanya Makan Gaji Buta Kongsilah Bersama Rakyat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 227 hits
Selama ini ramai yang menganggap perlantikan Presiden Pas Hadi Awang sebagai Duta Khas Perdana Menteri bertaraf menteri ke Timur Tengah sebagai sia sia Kerjanya yang tidak kelihatan malah ketika Mahiaddin Md Yasin melawat Arab Saudi pun bel...
Jawatan Kosong Dewan Bahasa Pustaka Gaji Rm2 090 Rm3 650 Minima Pmr Pt3 Layak Memohon

Jawatan Kosong Dewan Bahasa Pustaka Gaji Rm2 090 Rm3 650 Minima Pmr Pt3 Layak Memohon

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 229 hits
Jawatan Kosong Dewan Bahasa Pustaka Gaji RM2 090 RM3 650 Minima PMR PT3 Layak Memohon Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman p...
Ingat Lekeh Sangat Kah Presiden Kami Bukan Presiden Satu Lagi Membuta Makan Gaji Buta

Ingat Lekeh Sangat Kah Presiden Kami Bukan Presiden Satu Lagi Membuta Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 242 hits
MAHADHIRA Orang nak dapat RM50 RM100 tambahan sebulan nak cari nafkah untuk anak anak isteri begitu susah Kamu pelawa Ketua Pembangkang RM40 000 hingga RM50 000 sebulan tambahan dengan segala status dan sebagainya jelas Ahli Parlimen Port D...
8 Ketul Yang Makan Gaji Buta 17 Bulan

8 Ketul Yang Makan Gaji Buta 17 Bulan

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 165 hits
SYAM GHAZ17 Bulan PAS dalam Kerajaan PN mereka GAGAL 1 Laksanakan Hudud Pas di Kelantan Terengganu Kedah 2 Gagal Bentang Ruu355 3 Gagal Haram Arak 4 Gagal Haram Judi 5 Gagal tukar pakaian Pramugari dan atlet Wanita dalam gimnastik dan renan...
Pengusaha Bas Van Pekerja Kilang Dikompaun Rm203 500

Pengusaha Bas Van Pekerja Kilang Dikompaun Rm203 500

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 196 hits
Sebanyak 47 kompaun membabitkan nilai RM203 500 dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan ke atas pengusaha dan pemandu bas van kilang serta pekerja kilang yang gagal mematuhi prosedur operasi standard Covid 19 Tindakan kompaun itu dibuat dala...
Latih Anak Makan Yogurt Tapi Jangan Berlebih Berat Makin Naik Nak Membuang Pun Senang

Latih Anak Makan Yogurt Tapi Jangan Berlebih Berat Makin Naik Nak Membuang Pun Senang

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 432 hits
Bosan dengan rutin makanan hariannya ada waktunya anak juga kurang berselera untuk makan Sesekali ubah selera anak dengan menu simple Yogurt antara yang disarankan Tak perlu dioleh hebat sebaliknya sejukkan sahaja atau tambahkan bersama bua...
Sama Macam Makan Gaji Buta Yang Selalu Orang Dok Jaja Tak Rasa Malu Kah

Sama Macam Makan Gaji Buta Yang Selalu Orang Dok Jaja Tak Rasa Malu Kah

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 354 hits
Panas Menantu Hadi kena serang dalam DUN sebab tak buat kerjaAugust 26 2021 Beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri pembangkang mempersoalkan peranan Exco Kesihatan Sains Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak Mohd Akmal Kamarudin yang dikataka...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau

Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3

Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak

Lasserhaus Where Contemporary Art Meets Hospitality By Vudafieri Saverino Partners In South Tyrol

10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl