Pajak Gadai Cara Gadai Emas Di Kedai Pajak Gadai Berlesen


Pajak Gadai adalah transaksi bagi mendapatkan wang dengan cara yang lebih mudah dan cepat berbanding dengan mendapatkan pinjaman dari bank. Sejarah kedai pajak gadai di Malaysia wujud sejak tahun 1871 dan ditadbir oleh Akta Pemajak Pajak 1972. Sekinya anda berminat untuk menggadai barangan emas, artikel dibawal boleh membantu


Apakah itu Pajak Gadai ?Fungsi kedai-kedai pajak gadai ialah memberi pinjaman wang tunai keatas barang gadaian bagi tempoh enam bulan dengan faedah tertentu sebulan.




Adakah Aktiviti Pajak Gadai Sah Di Bawah Undang-Undang?YA! Akta Pajak Gadai 1972 telah diluluskan untuk menyeragamkan undang-undang mengenai pajak gadai di seluruh negara. Sebelum itu terdapat Enakmen-Enakmen yang berbeza-beza mengawal aktiviti pajak gadai di tiap-tiap negeri di Semenanjung Malaysia.


Barangan Yang Boleh Di GadaiBarangan kemas seperti emas dan jam tangan emas berjenama serta pen emas adalah antara barangan yang boleh digadai bagi mendapatkan pinjaman.


Tahap Pinjaman Maksimum Dari Kedai Pajak GadaiMenurut Akta Pemegang Pajak Gadai 1972, pinjaman adalah tidak melebihi RM100,000.00.





4 perkara yang anda wajib tahu bila nak pajak emasSebelum membuat pajak gadai, ada beberapa perkara yang anda kena tahu iaitu :


1. Harga emas
2. Kadar pinjaman
3. Kadar upah simpan
4. Tempoh pinjaman


Harga Emas

Harga emas adalah berdasarkan harga semasa dan berbeza mengikut mutu emas. Tapi harga emas tidak sama di setiap tempat Ar-Rahnu manupun di kedai pajak gadai. Ada yang ambil rendah dan ada juga yang ambil tinggi.


Jenis-jenis mutu emas
emas 999emas 950emas 916emas 875emas 835emas 750emas 585
Semakin tinggi ketulenan emas anda, maka lagi tinggi harga emas yang anda akan dapat.


Kadar pinjamanKadar pinjaman adalah jumlah pinjaman yang anda akan dapat daripada jumlah harga emas yang anda pajak. Setiap tempat pajak tidak sama kadar pajakan. Ada yang bagi 60%, ada yang bagi 70%,80%,90%. Bahkan lebih tinggi pun ada. Semakin tinggi kadar pinjaman, makin tinggi jugalah duit dapat dipinjam.


Kadar upah simpanIa adalah caj yang dikenakan sebagai upah bagi pihak mereka yang menyimpan emas kita. Kadar upah simpan juga berbeza-beza mengikut tempat pajak mahupun Ar-Rahnu. Kebiasaannya akan dinilai mengikut nilai emas yang kita pajak. yang berbeza adalah kaedah yang digunakan. Ada yang setiap RM100, ada juga yang guna kaedah peratus. 


Contohnya sepeti dibawah.
Nilai marhun (barang yang digadai) kadar upah upah simpan bukanan bagi setiap RM100 nilai marhun :


RM2000 pertama kebawah RM0.70
RM2001 hingga RM10000 RM0.75
RM10001 keatas RM0.80


Contoh pengiraan, jika nilai marhun (barang yang dipajak) anda RM2000
RM2000÷RM100=20
20 x RM0.70=RM14
Maka, upah simpan anda ada RM14 untuk sebulan


Tempoh pinjamanTempoh pinjaman adalah “masa” yang diberikan untuk anda membuat bayaran balik pinjaman yang telah anda buat termasuk upah simpan. Tempoh waktu pinjaman juga berbeza-beza mengikut tempat kedai pajak gadai


Ada tempoh pinjaman yang 6 bulan, setahun dan ada yang 6 bulan + 6 bulan. Ada juga yang dapat buat 6 bulan + 6 bulan sehingga 5 tahun. Kebiasanya kalau anda mahu + 6 bulan anda perlu membayar terlebih dahulu upah simpan yang asal.


Bagi cara bayaran pula, ada tempat pajak yang anda boleh bayar bila-bila masa sahaja, atau bayar ansur-ansur. Ada yang boleh bayar bulan-bulan. Ada yang perlu bayar terus sekaligus. Dan ada juga yang memberi pilihan pada anda nak bayar macam mana.


 Contoh Pengiraan Pinjaman

Anda memajak 10gram jongkong emas anda yang berketulenan 999. Harga emas 999 berdasarkan RM280 untuk 1gram dengan kadar pinjaman 75%


10gram x RM280 = RM2800
RM2800 x 75 = RM210000
RM210000 ÷ 100 = RM2100
Maka, jumlah pinjaman yang anda akan dapat ialah RM2100


Bagi cara pembayaran pula anda kena bayar jumlah pinjaman termasuk upah simpanan. Apabila anda habis membayar, anda akan dapat semula emas anda. 


Nak bawa apa ke kedai pajak gadaiPastikan anda membawa senarai di bawah untuk memastikan segalanya berjalan lancar

Kad pengenalan. Pihak pajak gadai mungkin akan meminta maklumat waris beserta salinan kad pengenalan.Barangan yang ingin digadai.Resit asal belian supaya nilai emasn tidak ditolak susut sebanyak 25%.Sijil ketulenan bagi mengelak error pada mesin ataupun ditipu.


Prosedur Gadaian EmasApabila anda ke kaunter pajak gadai akan menguji ketulenan dan menimbang berat barang kemas anda. Kemudian, emas anda akan dinilai mengikut nilai emas semasa. Anda akan diberikan wang pinjaman sekitar 65% daripada nilai emas anda. 


Sebagai contoh, jika barang kemas anda bernilai RM500, anda boleh mendapatkan RM325 daripada pajakan anda. Ada sesetengah kedai pajak gadai yang memberikan sehingga 80% daripada nilai emas. Jadi kami nasihatkan anda untuk survey dahulu nilai gadaian yang ditawarkan di sekitar tempat anda. 


Senarai Kedai Ar-Rahnu MalaysiaTerdapat banyak institusi yang menyediakan produk Ar-Rahnu dengan beberapa bilangan cawangan yang memudahkan anda membuat gadaian tanpa rasa ragu antaranya :

Ar-Rahnu TekunAr-Rahnu YaPEIM Ar-Rahnu AgroBankAr-Rahnu Bank Rakyat Ar-Rahnu X’ChangeAr-Rahnu Bank IslamAr-Rahnu Bank Muamalat


Terkini KOPETRO pun darh rasmikan Ar-RahnuKita dan ada beberapa cawangan untuk kemudahan pajak gadai bagi orang ramai


Kelebihan Pajak Gadai Di ArRahnu Emas
Kelebihan membuat pinjaman tanpa ada unsur riba. "Jauhi riba, hidup selamat"Boleh buat pusingan modal atau besarkan peniagaan bagi peniaga tanpa perlu meminjam dengan bank.Kebanyakan orang memajak emas kerana hendak beli sesuatu. Contoh anda nak beli motosikal berharga RM4000. Nak bayar terus RM4000 mungkin tidak mampu atau bajet bulanan anda lari. Cara terbaik, pajak/ ar-rahnu emas anda, wang dari hasil gadaian anda beli motosikal. Bulan-bulan anda hanya perlu bayar di pajak/arrahnu.Dapat digunakan pada waktu kecemasan tanpa perlu menyusahkan orang lain.




Anda perlu bijak menilai dan membuat perbandingan di setiap tempat arrahnu berdasarkan 4 perkara utama yang disebukan tadi. Kemudian, anda nilailah sendiri tempat yang mana yang lebih berbaloi untuk anda pajak/arrahnu emas anda.


Maklumat Tambahan Terdapat beberapa sekatan perniagaan berkenaan penerimaan barangan di dalam Akta Pajak Gadai 1972 menjelaskan dengan jelas tentang sekatan perniagaan iaitu:



Tidak boleh menerima apa-apa barang antara pukul 6 petang dengan 8 pagi. Tiada boleh mengadakan urusan perniagaan pada waktu tersebut.Tidak boleh berurusan dengan sesiapa yang berumur dibawah 18 tahun.Tidak boleh berurusan dengan sesiapa yang berada dalam keadaan mabuk atau tidak sempurna akal.Tidak boleh menyimpan apa-apa barangan yang mempunyai tanda-tanda hakmilik kerajaan ataupun kerajaan negeri.Apa-apa barangan disyaki “dicuri daripada pemilik asalnya”Ar-Rahnu adalah satu Skim Pajak Gadai Islam yang berlandaskan syariah.


Jadi kalau anda nak buat apa-apa pajakan barang berharga dan bernilai seperti emas bolehlah berurusan dengan institusi-institusi yang menyediakan skim Ar-Rahnu ini.


Semoga artikel yang dikongsikan ini dapat membantu anda untuk mendapatkan wang daripada hasil milikan emas.. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/10/pajak-gadai-cara-gadai-emas-di-kedai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 318 hits
Nak tahu cara jual emas untuk dapat harga tinggi Dulu ada masa harga emas semasa melambung tinggi sejak kesan BREXIT pada akhir bulan Jun 2016 Pada 17 9 2016 harga emas terendah telah dikesan pada awal bulan September serendah RM182 00 g Pa...
Kedai Emas Merchant9 Kedai Emas Pilhan Ramai

Kedai Emas Merchant9 Kedai Emas Pilhan Ramai

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 145 hits
Assalamualaikum Bila sebut pasal emas apa yang sinonim dengan emas ini Mestilah wanita kan Tidak kira usia semuanya berminat dengan emas Kalau korang perhatikan dimana sahaja kedai emas kalau ada rekaan terbaru dan terkini mesti lah diserbu...
15 Cara Mudah Kulit Bersih Dan Cantik

15 Cara Mudah Kulit Bersih Dan Cantik

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 119 hits
15 cara mudah kulit bersih dan cantik Apakah anda antara mereka yang pernah berperang dengan masalah kulit sejak usia remaja Memiliki kulit cantik bersih dan mulus sebenarnya tidak sukar Dengan mengamalkan diet yang baik dan mempraktikkan p...
10 Inovasi Terbaru Yang Akan Mengubah Cara Kita Hidup Di Era Digital

10 Inovasi Terbaru Yang Akan Mengubah Cara Kita Hidup Di Era Digital

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 152 hits
Inovasi Terbaru di Era Digital Dari konektivitas yang tak terbatas hingga kecerdasan buatan yang semakin mendalam energi terbarukan hingga eksplorasi antariksa perkembangan teknologi telah mengubah paradigma kita Blogger Borneo akan mengaja...
Cara Nak Lulus Ujian Psikometrik Spa Yang Ramai Tak Tahu

Cara Nak Lulus Ujian Psikometrik Spa Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 214 hits
Cara Nak Lulus Ujian Psikometrik SPA Yang Ramai Tak Tahu Memang ramai yang telah menduduki Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Ujian Psikometrik yang gagal berkali kali Ada calon yang bagitahu pernah menduduki peperiksaan ini 14 kali dan...
Mahfud Sebut Kasus Impor Emas Naik Penyidikan Ada Temuan Transaksi Mencurigakan Rp189 Triliun

Mahfud Sebut Kasus Impor Emas Naik Penyidikan Ada Temuan Transaksi Mencurigakan Rp189 Triliun

papar berkaitan - pada 1/11/2023 - jumlah : 109 hits
Mahfud emas batangan 3 5 ton beredar di perdagangan dalam negeri Sehingga atas hal ini Grup SB dinyatakan telah salah menggunakan surat bebas PPH pasal 22
Puding Marble Bukan Je Sedap Tapi Coraknya Pun Menggoda Begini Cara Buatnya

Puding Marble Bukan Je Sedap Tapi Coraknya Pun Menggoda Begini Cara Buatnya

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 163 hits
Puding Marble Bukan Je Sedap Tapi Coraknya Pun Menggoda Begini Cara Buatnya Puding marble seindah namanya menu ini terlihat cantik bak lukisan abstrak yang berwarna warni Tidak hanya menang pada bentuk dan teksturnya yang lembut malah keena...
Kontingen Asian Para Games Indonesia Raih 29 Emas Dan Pecahkan 13 Rekor Baru

Kontingen Asian Para Games Indonesia Raih 29 Emas Dan Pecahkan 13 Rekor Baru

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 117 hits
Indonesia urutan keenam AiPG dengan rincian 29 medali emas 30 medali perak dan 36 medali perunggu dengan total 95 medali dari 12 cabor yang diikuti
Penyanyi Kumpulan Rock Kemalangan Warga Emas Maut

Penyanyi Kumpulan Rock Kemalangan Warga Emas Maut

papar berkaitan - pada 28/10/2023 - jumlah : 132 hits
Asrol Awangam hmetro com myKEADAAN kenderaan yang terbabit dalam kemalangan FOTO Facebook Polis Trafik KuantanKuantan Penyanyi kumpulan rock popular 1990 an terbabit kemalangan di Jalan Kuantan Maran berhampiran susur Universiti Islam Pahan...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Anthony Loke Nahas Di Genting Highlands Bas Persiaran Tamat Tempoh Permit Dan Lebihi Had Usia

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Bitcoin Bull Market Is Over

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

Spirit Muharram Untuk Damaikan Negara

Terima Anugerah Dekan Untuk Semester Satu

Singgah Makan Di Food Court Alamanda

Industry Terms For Brand Names

10 Jam Fitness Tracker Terbaik Bawah Rm200