Paduan Rock Tradisional Ella






Biarpun Ratu Rock negara Ella kerap tampil dengan konsert berskala mega sepanjang lebih 30 tahun kariernya dalam industri, namun setiap daripadanya terisi kisah berbeza untuk diterjemah oleh peminat.

Tidak kira di pentas mana pun seperti di dalam stadium atau pentas ikonik Dewan Filharmonik Petronas sambil diiringi Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO), Ella berjaya meninggalkan kesan yang cukup istimewa dalam setiap persembahannya.

Tahun ini, Ella kembali dengan penganjuran konsert di pentas berprestij Istana Budaya menerusi Ella Unplugged In Kuala Lumpur yang berlangsung selama tiga hari bermula pada Jumaat minggu lalu.

Persembahan pemilik nama Nor Zila Aminuddin pada malam itu dibahagikan kepada tiga segmen iaitu Peace (akustik), Love (asli) dan Rindu (rock & roll) yang diambil daripada judul album terkininya Peace.Love.Rindu.

Tepat pukul 9 malam, pentas dibuka dengan kemunculan Ella yang berbusana serba hitam dan penuh bertenaga.

Sambil duduk di atas kerusi, Ella mendendangkan rangkaian lagu popularnya seperti Nuri, Permata Pemotong Permata, Cinta Dusta, Esok Selamanya, Aku Kau Dia, Tiada Tangis Lagi dan Penjara Misteri dalam versi akustik menerusi segmen Peace.

Dalam kelunakan vokalnya, satu hal yang sentiasa segar tentang Ella adalah sifat manja dan aksi comelnya ketika berada di atas pentas tidak pernah berubah sejak dahulu.

Sekali sekala berinteraksi dengan peminat, Ella ada kalanya mencuit hati penonton dengan sikap keanak-anakan sehingga mengundang gelak tawa seisi dewan.

Persembahan diteruskan dengan untaian lagu popular beliau seperti Layar Impian, Demi, Cinta Selembut Sutera, Rama-Rama dan Sepi Sekuntum Mawar Merah.

Biarpun dalam posisi santai duduk di atas kerusi, tiada langsung kecacatan dapat dikesan dalam vokalnya ketika mendendangkan lagu.

Ella yang cukup sinonim dengan gaya bersahajanya dilihat turut menggunakan bahasa tubuh sebagai tanda berkomunikasi dengan peminat ketika membuat persembahan.

Menukar suasana agar tampak lebih meriah, Ella mengundang penyanyi Korie yang merupakan adiknya tampil ke atas pentas bagi menyampaikan lagu duet popular mereka, Pergilah Sayang.

Persembahan kedua-dua penyanyi itu cukup memukau. Selain berjaya mengimbau nostalgia peminat, satu hal yang lebih menarik adalah lantunan vokal mereka yang tidak pernah berubah.

Bertukar pasangan di atas pentas, Ella kemudiannya teruja menjemput penyanyi undangan iaitu suaminya sendiri, Azhar Ghazali untuk mendendangkan dua buah lagu berjudul Mendung Tak Bererti Hujan dan Peace.Love.Rindu.

Ella sesekali mengusik Azhar yang pertama kali muncul di atas pentas besar, namun jauh di sudut hati wanita itu beliau sangat mengagumi keberanian suaminya.

“Saya kagumi dia. Walaupun seorang yang pemalu, tetapi dia kebalkan hati. Terima kasih sayang,” ujarnya manja sambil disambut dengan sorakan peminat.

Tradisional

Memasuki segmen kedua, penyanyi yang pernah muncul bersama kumpulan The Boys sekitar 1980-an itu membuat kejutan kepada peminatnya dengan menyajikan persembahan lagu-lagu tradisional menerusi dua buah lagu iaitu Sayang Di Sayang dan Keroncong Kemayoran.

Segmen kedua itu membuktikan bahawa penyanyi rock sepertinya mampu membawakan lagu berbeza genre terutamanya yang bersadur tradisional.

Sambil berseloroh, Ella berkata, beliau berasa dirinya sangat feminin dan ayu tatkala menyanyikan lagu tradisional kerana karya itu cukup terkenal dengan lentok suara serta gaya yang penuh lemah gemalai.

“Seterusnya saya akan nyanyikan lagu Tak Seindah Wajah. Lagu ini saya akui sangat susah tetapi saya sangat sukakannya. Tidak kisah sedap atau tidak pada pendengaran anda, tetapi saya tetap mahu menyanyikannya.

“Lagu-lagu tradisional masih sedap didengar sehingga ke hari ini. Oleh itu, saya menyeru agar kita semua memelihara warisan ini agar tidak luput ditelan zaman,” ujarnya sebelum menyambung persembahan dengan lagu Sembilu yang digarap dengan elemen tradisional.

Bukan selalu peminat dapat menyaksikan Ella yang cukup terkenal dengan karya rock tampil dengan sebuah persembahan berbeza lebih-lebih lagi dalam versi tradisional.

Apatah lagi pada malam itu Ella mempersembahkan sebuah persembahan tradisional yang lengkap apabila turut mengundang barisan penyanyi daripada Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MoTAC) dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN).

Persembahan yang diberikan Ella sangat menarik kerana pemilihan lagu yang dibawa pada malam itu sangat bersesuaian dengan suaranya yang serak-serak basah.

Sungguhpun begitu, terdapat momen yang bergerak perlahan kerana irama lagu itu sendiri yang cukup ‘sopan’. Aura tradisional sebenar hanya dapat dirasai peminat pada bahagian penutup segmen tersebut apabila dipersembahkan tarian rancak daripada barisan penari menerusi lagu Pematah Hati dalam versi zapin.

Tetap rock

Kelincahan penari termasuk penari cilik berjaya menggamit suasana dan mendapat tepukan gemuruh daripada penonton yang nyata teruja dengan persembahan mereka.

Sedang asyik menikmati persembahan, waktu berlalu begitu pantas sehingga tidak sedar konsert sudah hampir ke penghujungnya apabila memasuki segmen ketiga iaitu Rindu (rock & roll).

Suasana yang meriah dengan tarian Melayu sebelum itu pantas bertukar wajah dengan kemunculan Ella yang tampil penuh energetik menyampaikan lagu Permata Biru dan Kitalah Bintang.

Biarpun penganjuran konsert pada malam itu berpaksikan kepada jenis persembahan unplugged, namun Ella tidak dapat lari daripada imej sejatinya iaitu seorang penyanyi rock.

Oleh kerana itu, beliau tetap menyelitkan segmen lagu-lagu rock yang membariskan untaian hit sepanjang zamannya seperti Puteri Kota, Dua Insan Bercinta, Cinta Berakhir dan lagu daripada album Peace.Love.Rindu berjudul Sujud.

Ketiga-tiga lagu itu disampaikan Ella sambil diiringi Lord Lokman daripada The Boys, Edrie Hashim dan suaminya Azhar yang menampilkan bakat bermain gitar.

“Elemen rock memang tidak dapat lari daripada Ella. Imej dan aura itu selamanya ada pada dia. Jadi, segmen rock perlu ada walaupun mungkin ada yang pertikaikan mengapa konsert uplugged ada elemen itu. Sebab pada akhirnya peminat tetap teruja apabila segmen rock dipersembahkan,” jelas pengarah muzik, Rio Rasul.

Sebelum menutup pentas, Ella menghadiahkan beberapa buah lagu wajib acap kali beliau mengadakan persembahan seperti Kesal, Bayangan, Pengemis Cinta dan Gemilang.

“Terima kasih kepada semua yang hadir. Sebelum mengakhiri persembahan, saya ingin mengumumkan bahawa sejumlah wang hasil kutipan tiket konsert akan disalurkan kepada Yayasan Autism Malaysia,” ujarnya.

Meski beribu kali Ella membuat persembahan tidak kira berskala kecil atau besar, hanya satu ayat yang layak menggambarkan wanita itu. Tiada tandingan dan sentiasa hebat.

Biarpun usianya sudah menjengah angka 53 tahun, namun tiada yang berubah tentang aura seorang bintang dan suaranya. Suara serak-serak basah itulah yang tetap menjadi permintaan dan igauan buat peminat yang sentiasa dahagakan kualiti seorang penghibur sejati.

Walau tahun berganti tahun, zaman dan selera peminat muzik semakin berubah Ella tetap utuh sebagai ikon rock negara. Kedudukannya langsung tidak tergugat dengan kebanjiran ramai pendatang baharu.

Hal ini kerana, Ella hanya satu, tiada duanya. Malah, satu hal yang pasti, sampai ke hari ini masih tiada penyanyi rock wanita lain yang mampu menandinginya. Untaian lagunya bukan sahaja berjaya merentas zaman, tetapi kekal subur dalam jiwa peminat daripada dahulu sehingga kini.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://artismeletop.blogspot.com/2019/04/paduan-rock-tradisional-ella.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ni 4 Resipi Sayur Sayuran Lauk Tradisional Sajian Tradisi Terlajak Sedap

Ni 4 Resipi Sayur Sayuran Lauk Tradisional Sajian Tradisi Terlajak Sedap

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 636 hits
Banyakkan sayur sayuran dalam sajian ajak anak anak makan sayur jugak Pemakanan sihat ni ditinggal jangan Bagi mereka yang tengah berdiet tu usahlah asyik makan salad aje Apa kata cuba makan sayur cara lauk tradisional pulak Nak masuk lauk ...
200 Hidangan Tradisional Dan Autentik Di Hotel Tenera Ramadan Ini

200 Hidangan Tradisional Dan Autentik Di Hotel Tenera Ramadan Ini

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 368 hits
Bertemakan Sinar Ramadan Bufet 2019 lebih daripada 40 buah gerai dan 200 jenis hidangan tradisional dan autentik yang bakal menarik perhatian pengunjung Hotel Tenera yang telah beroperasi bermula pada akhir tahun 2017 ini telah dianugerahka...
Kuih Bergoreng Warisan Tradisional Sentiasa Sedap Dimakan

Kuih Bergoreng Warisan Tradisional Sentiasa Sedap Dimakan

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 991 hits
Kuih Goreng warisan orang lama kita memang sedap dinikmati sepanjang zaman Mudah dibuat dan kosnya pun murah aje Boleh dibuat sarapan dan sajian petang ni 4 resipi min kongsikan untuk dibuat esok pagi nanti ya Korang try lah nanti ya 1 SARD...
Inilah Cara Sebenar Untuk Buat Nasi Lemak Tradisional Dan Sambal Tumis Azie Kitchen Yang Sedap

Inilah Cara Sebenar Untuk Buat Nasi Lemak Tradisional Dan Sambal Tumis Azie Kitchen Yang Sedap

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 462 hits
Inilah Cara Sebenar Untuk Buat Nasi Lemak Tradisional Dan Sambal Tumis Azie Kitchen Yang Sedap Memasak sambal tumis yang sedap tidaklah susah tetapi perlu tahu teknik menyediakan sambal yang betul Saya belajar memasak dari keluarga dari kaw...
Cara Buat Bubur Merah Putih Tradisional Yang Sedap

Cara Buat Bubur Merah Putih Tradisional Yang Sedap

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 5102 hits
Cara Buat Bubur Merah Putih Yang Sedap Dah lama tak buat bubur merah Ditengahnya ada sejemput bubur putih Lemak manis dan harum pandan memang membuka selera Last saya makan bubur merah putih ni mungkin 10 tahun yang lalu Itu pun waktu anak ...
2 Kapal Dibakar Nelayan Tradisional Pengguna Pukat Harimau Di Bengkulu Bentrok

2 Kapal Dibakar Nelayan Tradisional Pengguna Pukat Harimau Di Bengkulu Bentrok

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 154 hits
Kejadiannya malam tadi ada konflik kapal trawl tapi entah kenapa nelayan kami yang jadi korban Dua unit kapal kami dibakar di dermaga Itulah sebabnya kami di sini hampir seluruh nelayan pesisir kami siap membela teman kami kata Saparudin
Foto Video Majlis Bertandang Fasha Sandha Berkonsep Melayu Tradisional Cantik

Foto Video Majlis Bertandang Fasha Sandha Berkonsep Melayu Tradisional Cantik

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 820 hits
FOTO VIDEO Majlis Bertandang Fasha Sandha Berkonsep Melayu Tradisional Cantik Hari ini berlangsungnya majlis bertandang bagi pasangan pengantin Fasha Sandha dan Aidil Aziz di Rembau Negeri Sembilan Majlis yang diadakan di kampung halaman Ai...
Sebab Dayyan Danish Sukakan Hard Rock Penang Hotel

Sebab Dayyan Danish Sukakan Hard Rock Penang Hotel

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 290 hits
Halah halah halah terlambat update pula tentang kunjungan pertama Dayyan
Di Pasar Tradisional Cirebon Istri Sandiaga Ajak Masyarakat Tidak Golput

Di Pasar Tradisional Cirebon Istri Sandiaga Ajak Masyarakat Tidak Golput

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 185 hits
Nur berharap semangat dalam berdagang dan memajukan ekonomi kerakyatan tidak lentur Dia mengajak pedagang untuk terus menjaga tatanan pasar grosir maupun pasar tradisional senantiasa tertata rapi bersih tertib aman dan nyaman
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy