Pac Siasat 1bestarinet Era Muhyiddin




Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) merancang menjalankan siasatan terhadap 1BestariNet, sekali gus menjadikan kali kedua projek bernilai RM2.71 bilion itu diteliti dalam beberapa tahun terakhir.
Dilaksanakan oleh YTL Communications Sdn Bhd dengan kerjasama Kementerian Pendidikan, 1BestariNet diharapkan dapat melengkapkan 10,000 sekolah dengan kemudahan internet 4G dan pembelajaran maya berkelajuan tinggi.

Dalam sidang media pagi ini, ketua PAC Wong Kah Woh mengatakan bahawa jawatankuasa telah dimaklumkan bahawa objektif projek tersebut masih belum tercapai.
"Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Pemerolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSUPKK) melaporkan dalam analisisnya mengenai kelemahan dan kecuaian dari segi tadbir urus yang menyebabkan objektif projek ini tidak tercapai," katanya di Kuala Lumpur.
Jawatankuasa ini secara khusus akan mengkaji apa yang berlaku antara 2011 dan 2019, di mana sejumlah RM2.71 bilion dibelanjakan.
Keseluruhan projek 15 tahun bernilai RM4.47 bilion dan kini dalam fasa ketiga, dengan tarikh pelaksanaan sepenuhnya ditetapkan pada tahun 2026.
Terdahulu pada tahun 2016, PAC telah menyiasat projek tersebut dan salah satu penemuannya adalah YTL telah membayar sewa jauh lebih rendah untuk tapak menara telekomunikasi berikutan "campur tangan" oleh menteri bagi pihak konglomerat.
Sementara itu PAC juga membuat keputusan untuk menjalankan prosiding terhadap pelaksanaan pertukaran tanah (land swap) dari tahun 1995 hingga 2018 di bawah Kementerian Pertahanan Malaysia.
Wong berkata, JKSTUPKK telah menjalankan siasatan terhadap 16 kes land swap yang melibatkan 2,932 ekar tanah kerajaan dengan nilai tanah berjumlah RM4.8 juta.
"PAC parlimen dimaklumkan antara isu dalam pelaksanaan kaedah ini adalah berkaitan dengan kerugian kerajaan akibat daripada kaedah penetapan nilai tanah balasan yang tidak konsisten serta pertimbangan politik melebihi kepentingan pertahanan," katanya.
Selain itu katanya, PAC juga akan mengadakan prosiding terhadap pelaksanaan sistem penguatkuasaan automatik (AES) dari 2012 hingga 2018 di bawah kementerian pengangkutan.
Katanya, projek AES adalah satu inisiatif sistem penguatkuasaan dalam menangani isu kemalangan jalan raya di negara ini.
"Siasata dibuat terhadap kewajaran Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) berjumlah RM555 juta terhadap mengambilalihan syarikat konsesi AES yang mana pelaburan asal syarikat itu hanya berjumlah RM40 juga," kata Wong.
Sehubungan itu tambahnya, PAC akan memulakan prosiding terhadap isu land swap dengan memanggil saksi pertama iaitu ketua setiausaha kementerian pertahanan selaku pegawai pengawal kementerian bagi memberi keterangan dan penjelasan pada 20 Nov depan.
"Selepas prosiding ini, PAC akan membuat keputusan sama ada untuk memanggil saksi-saksi lain yang terlibat dalam isu berkenaan.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/pac-siasat-1bestarinet-era-muhyiddin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pac Probing Muhyiddin Era 1bestarinet Again

Pac Probing Muhyiddin Era 1bestarinet Again

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 166 hits
The Public Accounts Committee plans to conduct a probe into 1BestariNet marking a second time the billion ringgit project has been scrutinised in recent years Implemented by YTL Communications Sdn Bhd in partnership with the Education Minis...
Pac Akan Siasat Isu Tukar Tanah Mindef Aes 1bestarinet

Pac Akan Siasat Isu Tukar Tanah Mindef Aes 1bestarinet

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 287 hits
Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata terdapat merit untuk mengadakan prosiding ke atas 3 isu itu PETALING JAYA Jawatankuasa Kira kira Wang Negara mengumumkan ia akan menyiasat 3 isu di bawah Kementerian Pertahanan Pengangkutan dan Pendidikan ...
Lawyer Explains How Civil Servants Can Be Paid If Muhyiddin Loses Budget 2021

Lawyer Explains How Civil Servants Can Be Paid If Muhyiddin Loses Budget 2021

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 222 hits
Civil servants can still be paid even if Prime Minister Muhyiddin Yassin loses the vote on Budget 2021 said lawyer Mohamed Haniff Khatri Abdulla Speaking to Jom Channel yesterday Haniff explained that MPs had an obligation to vote down the ...
Siapa Paling Lemah Muhyiddin Atau Umno

Siapa Paling Lemah Muhyiddin Atau Umno

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 207 hits
Menurut kata veteran UMNO Shahrir Samad Muhyiddin Yassin adalah Perdana Menteri paling lemah dalam sejarah negara Beliau memberi empat sebab atas hujahnya itu Pertama kerana cubaan mengisytiharkan darurat dengan berselindung di sebalik Covi...
Muhyiddin Ketuai Delegasi Sidang Kemuncak Asean Ke 37

Muhyiddin Ketuai Delegasi Sidang Kemuncak Asean Ke 37

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 195 hits
Muhyiddin mengikuti Sidang Kemuncak ASEAN ke 37 yang diadakan menerusi sidang video secara langsung dari Hanoi Vietnam Gambar Ihsan FB Muhyiddin Yassin KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengetuai delegasi Malays...
Muhyiddin Pm Paling Lemah Dalam Sejarah

Muhyiddin Pm Paling Lemah Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 192 hits
TS Shahrir Samad Saya ditanya mengapa perlu saya hujahkan bahawa TS Muhyiddin Yasin adalah PM yang paling lemah dalam sejarah negara Kepimpinan lemah tidak membawa kebaikan bagi rakyat dan negara ketika rakyat berhadapan dengan kesan mencab...
Serangan Tun M Ke Atas Anwar Agenda Tersembunyi Selamatkan Muhyiddin

Serangan Tun M Ke Atas Anwar Agenda Tersembunyi Selamatkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 185 hits
Serangan berterusan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad terhadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa mempunyai agenda tersembunyi menyelamatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berada dalam kedudukan politik yang amat gen...
Mahathir Sengaja Serang Anwar Untuk Selamatkan Muhyiddin

Mahathir Sengaja Serang Anwar Untuk Selamatkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 307 hits
Serangan berterusan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad terhadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa mempunyai agenda tersembunyi menyelamatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berada dalam kedudukan politik yang amat gen...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024