P Ramlee Most Versatile Talent Dalam Ibu Mertuaku


Pada 14 hingga 19 April 1963, telah diadakan Festival Filem Asia buat kali ke -10 di Tokyo. Buat kali ke empat Tokyo terpilih menjadi tuan rumah untuk mengajurkan sebuah festival filem yang sangat betprestij di peringkat Asia.P.Ramlee Most Versatile Talent
Delegasi dari Malaya – Singapura diwakili oleh P.Ramlee wakil tunggal dari Shaw Brothers manakala Hussain Haniff, Latifah Omar, Roseyatimah, Wahid Satay dan Rahmah Ali mewakili Cathay-Keris. Antara filem Melayu yang bertanding di festival filem itu ialah Ibu Mertua Ku (P.Ramlee), Labu Labi (P.Ramlee), Chuchu Datok Merah (M.Amin), Masok Angin Keluar Asap (Hussain Haniff) dan Bayangan Di Waktu Fajar (Usmar Ismail).
P.Ramlee turut dicalonkan dalam ketegori Pelakon Lelaki Terbaik melalui filem Ibu Mertua Ku tetapi beliau telah tewas di tangan salah seorang pelakon dari Seoul iaitu Kim Seung Ho melalui filem Romance Gray. Sahabat P.Ramlee dari Jepun Toshiro Mifune juga turut dicalonkan tetapi turut sama tewas. P.Ramlee tidak kecewa dengan kekalahannya itu cuma beliau mengatakan jikalau pihak juri dari Indonesia mengundi beliau dengan memberi dua mata sudah cukup untuk membuatkan beliau menang Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik. Akan tetapi filem Ibu Mertua Ku berjaya memenangi anugerah Sinematografi Terbaik (Hitam & Putih) melalui A. Bakar Ali.
Setelah selesai semua penyampaian anugerah tersebut, salah seorang dari juri yang ada telah meneliti filem Ibu Mertua Ku. Beliau merujuk di atas kemenangan filem itu melalui Sinematografi Terbaik (Hitam & Putih). Apabila beliau teliti sedalamnya tentang filem itu, beliau mendapati filem ini sangat berbeza dengan filem-filem lain yang turut menyertai festival pada edisi itu. Mengapa insan yang bernama P.Ramlee ini terlibat hampir keseluruhan proses pembikinan filem ini. Beliau Pengarah, Pelakon, Penggubah Lagu, Penyanyi dan Penulis Lakon Layar untuk filem ini. Perkara tidak pernah berlaku katanya dalam sejarah industri seni di asia malahan di dunia pada ketika itu.
Lantas juri itu tadi telah mengutarakan perkara ini kepada kesemua juri-juri yang lain. Di masa itu juga telah diadakan perbincangan “kilat” sesama juri untuk menentukan apakah pengiktirafan yang patut diberi kepada seorang insan yang bernama P.Ramlee melalui filem Ibu Mertua Ku. Ketika perbincangan itu berlaku juga perselisihan pendapat dalam kalangan juri. Tetapi perkara ini dapat diselesaikan dan menemui titik persamaan. Semua hadirin yang hadir pada ketika itu ternanti nanti apakah yang dibincangkan oleh semua juri pada masa itu.
Akhirnya, 12 juri yang mengadili festival pada edisi kali itu telah sepakat dan sebulat suara memberi anugerah dari Golden Harvest Award : Most Versatile Talent kepada P.Ramlee kerana kemampuan ajaibnya dalam filem Ibu Mertua Ku. Semua para hadirin yang hadir telah memberi “standing ovation” kepada P.Ramlee termasuk bintang filem hindi yang terkemuka pada masa itu Raj Kapoor. Beliau mengatakan “He’s deserve it” (merujuk kepada P.Ramlee) kepada wartawan yang menemubual beliau.
Anugerah ini satu-satunya ada pada P.Ramlee dan tidak pernah lagi dipertandingkan di mana mana anugerah seni dalam dunia selepas P.Ramlee menerimanya dari dulu sehingga sekarang.
BICARA KLASIK : IBU MERTUAKU “KATA-KATA YANG ‘MEMBUNUH’ EGO & JIWA MANUSIA SOMBONG”
Ibu Mertuaku adalah salah satu filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang telah meruntun jiwa ramai orang yang telah menontonnya. Filem ini sangat banyak unsur nasihat, sindiran dan kritikan masyarakat yang dipaparkan. Samada tersurat mahupun tersirat disebalik jalan cerita, babak dan dialog yang disampaikan.
Dalam Ibu Mertuaku ini, Brader sangat tertarik dengan babak diperkuburan. Dimana berlakunya dialog antara Kassim Selamat dengan ibu mertuanya Nyonya Mansor.
“Apa ertinya semua ini…???”
“Ampun Kassim! Ampunkan Mak Kassim…!!!”
“Kalau ini bukan kuburnya Sabariah, di mana Sabariah sekarang…???”
“Sabariah ada. Sabariah mak sudah kahwinkan dengan doktor Ismadi.”
“Ismadi…!!?? Sekarang barulah aku tahu segala-galanya. Rupanya kamulah yang mengirim telegram palsu supaya aku boleh bercerai dengan Sabariah, bukankah begitu mak?!”
“Ya Kassim…! Janganlah cakap lagilah nak, mak dah tua, mak salah Kassim. Janganlah cakap lagi nak.”
“KU HAIRAN MAK, MENGAPAKAH KAU DICIPTAKAN ALLAH MENJADI MANUSIA…? KAN LEBIH BAIK KAU MENJADI HAIWAN…?”
“Astaghfirullahalazim Kassim! Anak mak Kassim! Aku dah tua, maafkan aku Kassim, aku salah Kassim! Kassim!
Kata-kata Kassim Selamat ini telah membunuh keegoan Nyonya Mansor yang sombong dan angkuh. Sehingga dia jatuh tergolek ditanah perkuburan sambil menjerit dengan penuh penyesalan. P. Ramlee ingin memberitahu kita, jangan sesekali menzalimi sesama manusia. Kerana perbuatan zalim akan dibalas oleh Tuhan didunia lagi, sebelum di alam akhirat.
Selain itu juga, P. Ramlee juga memberitahu kita, mengenai lidah yang lebih tajam dari mata pedang. Dimana dalam babak ini Kassim tidak mengasari mahupun menyentuh tubuh badan ibu mertuanya yang zalim itu. Dia hanya mengeluarkan kata-kata tajam yang penuh dengan penghukuman. Sehingga telah menghancurkan ego dan jiwa Nyonya Mansor.
Bagi Brader…. Babak ini sangat bermakna dan meninggalkan kesan kepada kita. Ia boleh dijadikan iktibar kepada ramai orang. Jangan sesekali sombong dengan sedikit harta, kekayaan dan pangkat yang dipinjamkan Tuhan. Kerana apa yang kita miliki saat ini, bukanlah milik kita. Kerana setiap apa yang kita ada, akan dipersoalkan satu persatu oleh Tuhan yang memberi pinjam kepada kita.
Filem ibu mertuaku arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee merupakan sebuah filem hitam putih yang diterbitkan sekitar tahun 1962. Posting ini , kami dedikasikan khas bagi mengenang jasa Allahyarham sebagai seorang anak seni yang pastinya tiada gantinya.
Filem ini mengisahkan seorang ahli muzik berkahwin dengan anak orang kaya yang kita boleh anggap darjat mejadi pilihan. Perkahwinan itu diputuskan oleh ibu mertuanya selepas tiga hari “sabariah” diberi peluang untuk memilih antara doktor dan ahli muzik. Bagaimana karier sorang ahli muzik dipersoal ketika itu menunjukkan darjat menjadi pilihan Nyonya Mansur. Pasangan pengantin baru ini dihalau keluar dari rumah sehingga si ibu sanggup memutuskan hubungan nya dengan anak sendiri.
Dimana nilai seorang ibu yang sepatutnya ada pada Nyonya Mansur..?? Apakah yang harus Kassim Selamat lakukan untuk meneruskan kehidupan? Sabariah pula… Adakah Sabariah benar-benar redha dengan ketentuan yang telah ditetapkan untuk beliau..?
Penciptaan watak yang sememangnya memberi impak kepada sesiapa yang menonton filem ini.Dengan lagu ” Jeritan Batinku” dan jangan tinggal daku umpama rencah dan rempah yang sangat sedap dalam sesebuah masakan dan ianya sebati dengan masakan tersebut. Filem sepanjang zaman dan tidak muak untuk kita tonton. P.Ramlee Most Versatile Talent
The post P.Ramlee Most Versatile Talent Dalam Ibu Mertuaku appeared first on ANGGUR.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anggur.uk/p-ramlee-most-versatile-talent/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak Berusia Setahun Lemas Dalam Kolam Ketika Ibu Sedang Memasak

Kanak Kanak Berusia Setahun Lemas Dalam Kolam Ketika Ibu Sedang Memasak

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 180 hits
SEORANG kanak kanak berusia setahun lemas di dalam kolam buatan sendiri di sebuah rumah di Bandar Tasik Kesuma Beranang semalam Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan berkata pihaknya menerima panggilan berkaitan kes ...
7 7 21 Dos Vaksin 19 Pfizer Biontech Pertama Yang Memeritkan Saya Sebagai Ibu Mengandung

7 7 21 Dos Vaksin 19 Pfizer Biontech Pertama Yang Memeritkan Saya Sebagai Ibu Mengandung

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 335 hits
Allhamdulillah Salam Julai salam sayang buat semua pembaca yang masih sudi ke blog sheilainspire com Dah lama tak menulis Tersangat sibuk Walaupun BDR memang sibuk berganda dari kerja di ofis Pagi bila dah buka je latop sampai ke malam Apa ...
Hiburan Wang Tunai Rm1000 Dan Sumbangan Barang Asas Zarina Anjoulie Bantu Ibu Tunggal Dan Oku

Hiburan Wang Tunai Rm1000 Dan Sumbangan Barang Asas Zarina Anjoulie Bantu Ibu Tunggal Dan Oku

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 258 hits
Meskipun dihimpit pelbagai kontroversi pelakon Zarina Anjoulie masih tetap menjalankan aktiviti memberi sumbangan kepada mereka yang memerlukan dan golongan kurang bernasib baik BACA AdvertisementZarina atau lebih mesra disapa sebagai Anju ...
Ibu Kandung Teman Lelaki Ditahan Dera Dua Kanak Kanak

Ibu Kandung Teman Lelaki Ditahan Dera Dua Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 211 hits
Oleh Dua kanak kanak berusia dua tahun dan tiga tahun yang didakwa didera oleh ibu kandung dan teman lelakinya Foto Ihsan Pembaca KUALA LUMPUR Polis menahan seorang wanita dan teman lelakinya kerana dipercayai mendera dan mengabaikan penjag...
Mensos Ke Tunawisma Ikut Ibu Ya Biar Kamu Pintar Dan Bisa Jadi Insinyur

Mensos Ke Tunawisma Ikut Ibu Ya Biar Kamu Pintar Dan Bisa Jadi Insinyur

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 166 hits
Menteri Sosial Tri Rismaharini membagikan masker kepada masyarakat di sepanjang jalan Matraman Raya Jakarta Dalam perjalanan membagikan masker Mensos menemui pemulung dan mengajak mereka agar bersedia mendapatkan layanan
Komuniti Ibu Tunggal Cekal Jaga Anak Lumpuh Sejak 2019

Komuniti Ibu Tunggal Cekal Jaga Anak Lumpuh Sejak 2019

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 171 hits
Hati mana yang tidak luluh apabila melihat anak yang satu ketika dahulu ceria kini terlantar sakit Namun semangat dan kekuatan yang ada pada Arian Hassan cukup luar biasa Biar hidup serba kekurangan ibu tunggal ini tetap cekal menjaga anak ...
Anak Duduk Di Stroller Ibu Gigih Angkat Sepanduk Tepi Jalan Jual Tisu Amp Mask

Anak Duduk Di Stroller Ibu Gigih Angkat Sepanduk Tepi Jalan Jual Tisu Amp Mask

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 250 hits
Penutupan beberapa sektor disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan sememangnya membuatkan ramai rakyat Malaysia mulai gelisah kerana tidak dapat keluar bekerja Sudah tentu ramai juga hilang punca pendapatan sehingga ada yang terpaksa mengangk...
Anak Dalam Stroller Ibu Gigih Jual Tisu Mask Tepi Jalan Sambil Angkat Sepanduk

Anak Dalam Stroller Ibu Gigih Jual Tisu Mask Tepi Jalan Sambil Angkat Sepanduk

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 320 hits
Ramai yang tidak menjangkakan wabak COVID 19 ini mengubah kehidupan seluruh rakyat di dunia Jika sebelum ini susah sekalipun tetap boleh keluar mencari rezeki untuk dinikmati bersama ahli keluarga Namun dah hampir 2 tahun keadaan ini seolah...
Alat Ganti Tiruan Y Suku Bunuh Ibu Tunggal

Alat Ganti Tiruan Y Suku Bunuh Ibu Tunggal

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 217 hits
Keadaan t fork motosikal yang patah akibat menggunakan alat ganti tiruan hingga mengakibatkan seorang wanita maut dalam kejadian 9 Julai lalu PETALING JAYA Akibat ubahsuai motosikal Y suku menggunakan alat ganti tidak asli dua kanak kanak k...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu