Ordinan Darurat Belum Diperkenan Dah Dibatal Rupanya



Sebenarnya apa yang hendak dielakkan oleh Kerajaan Pakatan Nasional dalam Sidang Khas Dewan Rakyat selama lima hari ini?
Adakah benar pembatalan semua Ordinan Darurat yang jelas telah membelakangkan Yang DiPertuan Agong ini adalah bertujuan untuk mengelakkan dari tumbangnya Kerajaan Pakatan Nasional apabila majoriti Ahli Parlimen menolak Ordinan ini setelah dibahaskan?

Dalam masa yang sama siapa yang hendak diperbodohkan oleh Pemimpin PAS yang dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan itu?
Di dalam Parlimen beliau mengumumkan kerajaan sudah memutuskan tidak akan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk menyambung Proklamasi Darurat yang akan tamat pada 1 Ogos ini.
Takiyuddin memaklumkan, berdasarkan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan juga, semua enam ordinan yang dibuat sepanjang tempoh Proklamasi Darurat sudah pun dibatalkan pada 21 Julai lalu.
Tetapi menurut Datuk Pengelola Bijaya Istana Diraja, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong secara maya dibuat pada 24 Julai iaitu 3 hari selepas telah dibatalkan oleh Kerajaan.
Persoalannya sekarang Takiyuddin mengumumkan Proklamasi Darurat sudah pun dibatalkan pada 21 Julai tetapi beliau dan juga Peguam Negara hanya mengadap secara maya Yang di-Pertuan Agong berkenaan cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat pada 24 Julai.
Jadi.. untuk apa mengadap Yang di-Pertuan Agong mohon perkenan jika keputusan telah dibuat membelakangi Yang di-Pertuan Agong?
Tidakkah ini namanya derhaka?
 
"Pembatalan ini mesti mendapat perkenan Agong dan digazet. Namun, ini tidak dijelaskan kedua-duanya sama ada pembatalan darurat boleh dibuat secara 'backdated' (oleh Kabinet) sebab implikasinya terhadap apa-apa tindakan yang diambil pihak berkuasa selepas 21 Julai boleh dipersoalkan atau terbatal," kata Bekas Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Razak sebelum ini.
Dan bakal Perdana Menteri sejak dari PRU-13 yang juga Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula berkata Pengumuman pembatalan Ordinan Darurat yang dibuat Menteri Undang-Undang, Datuk Seri Takiyuddin Hassan adalah tidak sah sekiranya belum dipersembah atau diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Mustafa Billah Shah.
Selain itu, Anwar juga mendakwa tindakan itu boleh mencetuskan krisis Perlembagaan kerana Kerajaan dan Perdana Menteri seharusnya mempersembahkan dan memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong berhubung perkara berkenaan terlebih dahulu.
Laporan berkaitan..

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan rasa dukacita dengan kenyataan dibuat di Parlimen bahawa kerajaan membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dimasyhurkan.
Datuk Pengelola Bijaya Istana Diraja, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin dalam satu kenyataan berkata, ini sedangkan, pembatalan semua Ordinan Darurat belum mendapat perkenan daripada Seri Paduka.
Beliau berkata, Seri Paduka turut berdukacita kerana apa yang telah diperkenan dan dipersetujui sebelum ini dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun semasa majlis menghadap secara maya pada 24 Julai lalu berkenaan cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan tidak dilaksanakan.
“Seri Paduka menegaskan bahawa dalam pemerintahan Raja Berperlembagaan dan sistem demokrasi berparlimen bertunjangkan prinsip keluhuran Perlembagaan, semua pihak perlu mematuhi kedaulatan undnag-undang.
“Perkara 150 (2B) dibawa dengan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan secara jelas memperuntukkan kuasa penggubalan dan pembatalan Ordinan-ordinan Darurat terletak pada Seri Paduka.
“Justeru, Seri Paduka menegaskan bahawa kenyataan Menteri di Parlimen adalah tidak tepat dan telah mengelirukan semua ahli Dewan Rakyat,” katanya di sini hari ini. – UTUSAN ONLINE




 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/ordinan-darurat-belum-diperkenan-dah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 320 hits
Takiyuddin Hassan menegaskan semua isu berkaitan darurat akan dijawab pada Isnin PETALING JAYA Walaupun diasak berkali kali oleh pembangkang Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan hari ini enggan memberitahu Dewan Rakyat sama ...
Batal Ordinan Darurat Tanpa Perkenan Agong Pm Perlu Letak Jawatan

Batal Ordinan Darurat Tanpa Perkenan Agong Pm Perlu Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 273 hits
Pembatalan Ordinan Darurat yang mengejutkan Dewan Rakyat semalam yang diumumkan oleh Menteri Undang undang Datuk Seri Takiyuddin Hassan merupakan satu kesilapan prosedur dan pentadbiran yang amat besar Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Has...
Azalina Tidak Maklum Pembatalan Ordinan Darurat

Azalina Tidak Maklum Pembatalan Ordinan Darurat

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 519 hits
Azalina Tidak Maklum Pembatalan Ordinan Darurat Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Seri Azalina Othman Said mengaku beliau sendiri tertanya tanya mengenai pengumuman kerajaan Ordinan Darurat telah dibatalkan pada 21 Julai lalu Beliau...
Batal Ordinan Darurat Sewenang Wenang Bukti Kerajaan Haprak

Batal Ordinan Darurat Sewenang Wenang Bukti Kerajaan Haprak

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 231 hits
1 GERAK menggesa seluruh tumpuan mesti ke arah menggantikan kerajaan hari ini 2 Apa yang berlaku di Parlimen hari ini amat jelas memperlihatkan bukan sahaja kerajaan ini gagal tetapi terdesak dan sanggup melanggar tertib dan asas moral nega...
Ordinan Darurat Takiyuddin Kata Sudah Batal Annuar Kata Dalam Proses

Ordinan Darurat Takiyuddin Kata Sudah Batal Annuar Kata Dalam Proses

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 347 hits
Malaysiakini Timbul lagi kekeliruan berhubung status ordinan ordinan darurat susulan dakwaan yang dibuat Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa hari ini Sementara Menteri di Jabatan Perdana Menteri memberitahu Dewan Rakyat semalam yang ord...
Pembatalan Ordinan Darurat Oleh Kerajaan Tak Berperlembagaan Kata Tok Mat

Pembatalan Ordinan Darurat Oleh Kerajaan Tak Berperlembagaan Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 248 hits
Mohamad Hasan berkata tindakan dilakukan kerajaan PN sangat merisaukan kerana jika dibiarkan berterusan akan mengakibatkan Malaysia menuju ke kancah stealth authoritarianism PETALING JAYA Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menyifatkan pem...
Kredibiliti Pn Dipersoal Selepas Elak Soalan Mudah Ordinan Darurat Kata Penganalisis

Kredibiliti Pn Dipersoal Selepas Elak Soalan Mudah Ordinan Darurat Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 234 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Kerajaan berdepan isu kredibiliti dan keabsahan yang timbul susulan enggan mendedahkan sama ada Yang di Pertuan Agong sudah memberi perkenan membabitkan pembatalan ordinan darurat menurut penganalisis Bercakap ke...
Batal Ordinan Darurat Senyap Senyap Perundangan Negara Dalam Kedudukan Cacamarba Kata Zahid

Batal Ordinan Darurat Senyap Senyap Perundangan Negara Dalam Kedudukan Cacamarba Kata Zahid

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 199 hits
Batal ordinan darurat senyap senyap perundangan negara dalam kedudukan cacamarba kata Zahid Tindakan kerajaan pimpinan Muhyiddin Yassin membatalkan ordinan darurat secara senyap senyap menyebabkan perundangan negara dalam kedudukan cacamarb...
Batal Ordinan Darurat Kompaun Langgar Sop Tidak Lebih Rm1 000 Amk Tuntut Penjelasan

Batal Ordinan Darurat Kompaun Langgar Sop Tidak Lebih Rm1 000 Amk Tuntut Penjelasan

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 213 hits
POSTED BY AMIR WRLRKenapa mintak hari Isnin baru nak jawab betul ke Agong dah setuju batal darurat pada 21 Jul baru ni Ada yg kata sebab hari ini hari Rabu biasanya PM jumpa Agong sebelum meeting Kabinet Jadi kot ada yg terlupa nak tandatan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024

Suspek Simbah Asid Faisal Halim Ditahan Direman Hari Ini