Orang Melayu Perlu Tolak Konsep Malaysian Malaysia Dibawa Dap Hadi


agendaily.com19/06/2023
Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang.
Konsep Malaysian Malaysia dan sekularisme yang diperjuangkan DAP perlu ditolak orang Melayu dan Islam, gesa Tan Sri Abdul Hadi Awang.

Presiden PAS itu berkata implikasi buruk akan dihadapi orang Melayu dan bumiputera sekiranya konsep yang dibawa DAP dalam perjuangan politik mereka itu diterima dengan memberi contoh nasib dialami kaum pribumi di negara lain.

“Konsep ini tidak boleh diterima pakai oleh orang Melayu dan bumiputera sampai bila-bila. Sebarang tindakan menerima konsep ini ibarat merelakan diri mereka untuk menjadi seperti kelompok Red Indian di Amerika Utara, Maori di New Zealand dan Bush People di Australia. Mereka telah dianaktirikan.

“Orang Melayu dan bumiputera ialah keturunan nusantara bangsa asal gugusan Kepulauan Melayu. Orang Melayu dan Bumiputera tidak akan sekali-kali menerima pakai konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP,” katanya dalam tulisan Minda Presiden PAS di akaun Facebooknya.

Hadi berkata, ramai kalangan orang muda Melayu dan bumiputera kabur mengenai konsep tersebut dan terkeliru tentang sejarah tanah air.

“Secara ringkasnya, slogan Malaysian Malaysia mula diuar-uarkan pada awal 60-an oleh mendiang Lee Kuan Yew dan rakan-rakannya di Singapura menerusi Malaysian Solidarity Convention yang dinaungi oleh beberapa buah parti politik.

“Tujuan mereka memperkenalkan konsep itu adalah bagi membantah Perkara 153 dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang menyediakan pelbagai hak keistimewaan kepada orang Melayu dan bumiputera.

“Mereka berpendapat bukan Melayu yang telah diberikan kerakyatan juga berhak memiliki hak keistimewaan yang sama. Ini bererti kedudukan orang bukan Melayu adalah sama taraf dengan orang Melayu dan bumiputera.

“Dalam lain perkataan, semua bangsa, bahasa, agama dan budaya adalah sama,” katanya lagi.

Tegas beliau, Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan beberapa hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputera.

Ini termasuk bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Islam agama Persekutuan, melindungi institusi Melayu, kuota pekerjaan dalam perkhidmatan awam, kuota biasiswa untuk pendidikan, lesen perniagaan dan lain-lain.

“Selepas Singapura keluar dari Malaysia pada tahun 1965, konsep Malaysian Malaysia terus diperjuangkan oleh DAP, parti serpihan Parti Tindakan Rakyat (PAP) Singapura sehingga sekarang.

“Itulah sebabnya orang Melayu dan bumiputera sekarang secara terus-menerus menolak konsep ini yang bakal melenyapkan ketuanan Melayu Islam, hak keistimewaan dan kelebihan mereka di bumi asal mereka,” katanya lagi.

Hadi berkata, sebarang langkah untuk melaksanakan konsep yang sangat besar terhadap agama, umat Islam dan tanah airnya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/06/orang-melayu-perlu-tolak-konsep.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Tegas Tentang Konsep Malaysian Malaysia Sekularisme

Pas Tegas Tentang Konsep Malaysian Malaysia Sekularisme

papar berkaitan - pada 20/6/2023 - jumlah : 240 hits
Slogan Malaysian Malaysia adalah satu konsep bagi membantah Perkara 153 dalam Perlembangaan Persekutuan Malaysia yang menyediakan pelbagai hak keistimewaan kepada orang Melayu dan Bumiputera Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata dua...
Pau Bukan Lagi Bincang Hal Orang Melayu Tapi Pujuk Ahli Sokong Dap

Pau Bukan Lagi Bincang Hal Orang Melayu Tapi Pujuk Ahli Sokong Dap

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 285 hits
agendaily com08 06 2023UMNO kini sudah bekerjasama dengan DAP Hari ini bermula Perhimpunan Agung UMNO dengan semua perwakilan yang terdiri daripada segenap lapisan akan berada di Pusat Dagangan Dunia Jika setiap kali perhimpunan sebelum ini...
Hadi Accuses Dap Of False Narratives But Worked With Us Twice Lip Eng

Hadi Accuses Dap Of False Narratives But Worked With Us Twice Lip Eng

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 115 hits
Kepong MP Lim Lip Eng is puzzled by PAS president Abdul Hadi Awang s urging for non Malays in the country to not be fooled by DAP s false narratives He questioned whether PAS was also swayed by these false narratives when the Islamist party...
Hadi Chinese Indian Youths Being Swayed By Dap S False Narratives

Hadi Chinese Indian Youths Being Swayed By Dap S False Narratives

papar berkaitan - pada 7/6/2023 - jumlah : 155 hits
PAS president Abdul Hadi Awang has raised the May 13 spectre yet again in warning against the false narratives spread by DAP to sway Chinese and Indian youths DAP which was established after the country achieved independence tried replacing...
Naratif Dibawa Anwar Didakwa Gagal Tarik Sokongan Melayu

Naratif Dibawa Anwar Didakwa Gagal Tarik Sokongan Melayu

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 238 hits
bharian com myOleh Jun 21 2023 KUALA LUMPUR Naratif tata kelola masa depan ekonomi dan watan yang dibawa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ini didakwa masih gagal untuk menarik sokongan orang Melayu kepada beliau serta kerajaa...
Why Hadi Is The Face Of Malaysia S Future

Why Hadi Is The Face Of Malaysia S Future

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 172 hits
Many especially non Muslims are now looking to Prime Minister Anwar Ibrahim to stem the advance of political Islam and preserve Malaysia as a secular multicultural democracy I suspect that they are going to be very disappointed Dennis Ignat...
Gelombang Orang Melayu Tolak Umno

Gelombang Orang Melayu Tolak Umno

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 153 hits
harakahdaily netJune 16 2023KOTA BHARU Gelombang rakyat terutamanya anak anak muda dikesan berlaku di Negeri Sembilan dan Selangor menjelang Pilihan Raya Negeri tidak lama lagi Ketua Pemuda PN Malaysia Ahmad Fadhli Shaari berkata suasana ya...
Don T Be Fooled By Dap S False Narratives Hadi Warns Non Malays

Don T Be Fooled By Dap S False Narratives Hadi Warns Non Malays

papar berkaitan - pada 7/6/2023 - jumlah : 230 hits
IN what appears to be yet another round of anti DAP fuelled rant PAS president Tan Sri Abdul Hadi Awang has called for non Malays in the country to not be fooled by the party s false narratives The Marang MP also accused DAP which was estab...
Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Roh Masuk Semula Ke Dalam Jasad

Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Premis Hidang Makanan Berulat Antara Tiga Premis Makanan Diarah Tutup

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


15 Front Door Wreath Designs To Make A Grand Entrance This Summer

Pudar Gazza Memandang Langit Yang Sama Chord

How To Assuage Public Fury Social Unrest Over Targeted Fuel Subsidies

Anwar Skips Sungai Bakap Campaign To Focus On National Economy

Zeus4d Unveiling The Exciting World Of Online Casinos

Kisah Di Hujung Minggu