Opr 3 Bayaran Bulanan Naik 13 5 Ringgit Masih Jatuh


 Apa sebab OPR (kadar interest rate oleh Bank Negara Malaysia) dinaikkan dari 2.75% menjadi 3.0% ?
Antara sebab yang disebut (oleh Menteri) adalah untuk bantu kukuhkan nilai Ringgit. Tetapi Ringgit masih jatuh. Kadar pertukaran Ringgit/US Dollar  hari ini sudah ke tahap RM4.68. 




Sebab lain yang disebut untuk kenaikan OPR adalah untuk kawal inflasi. Tetapi kenaikan OPR 0.25% itu sebenarnya adalah kenaikan sebanyak 9%.  (3 - 2.75/2.75 x 100% = 9%). Kelonjakan sebanyak 9%. Banyak juga kesannya.
Sebuah bank mengumumkan Base Rate mereka akan naik daripada 6.47% menjadi 6.72%, kenaikan sebanyak hampir 6%.

Bayaran bulanan pinjaman bank seorang yang saya kenali itu sudah dinaikkan daripada RM4,717 sebulan menjadi RM5,314 sebulan. Kenaikan sebanyak 13.5%. Itu adalah inflasi sebanyak 13.5% bagi monthly instalment mereka.
Akibatnya sewa kedai dan sewa rumah akan naik lagi. Sebab tuanpunya kedai dan rumah terpaksa cover balik bayaran bulanan bank yang sudah naik.

Tarif letrik juga telah dinaikkan sejak Januari 2023. Maka kos maintenance bulanan bagi bangunan, kompleks beli belah dan kondominium semua sudah naik (bil letrik untuk lif, escalator, banyak-banyak lampu di tempat parking kereta)

Oleh itu baru ini sebuah Jawatankuasa Pengurusan Bangunan (Building Management Committee) sudah bagi notis bahawa bayaran Maintenance Fees bulanan mereka menghadapi tekanan : "..maintenance fee increment, we need to keep tight control of our expenditure as much as possible".

Inilah antara kesan kenaikan tarif letrik dan kenaikan OPR.
Soalan yang menjadi misteri dan masih tidak terjawab ialah siapakah yang mendapat faedah daripada kenaikan OPR dan kenaikan tarif letrik? Bukan ekonomi negara, bukan rakyat terbanyak, bukan pengguna (consumer).

Kenaikan OPR hanya menambah keuntungan bank-bank oligopoli dalam negara kita terutama sekali bank yang dimiliki sahamnya oleh kerajaan (menerusi agensi). Percayalah bagi tempoh tiga-bulan (quarter) selepas kenaikan OPR, bank-bank oligopoli akan mendapat keuntungan tambahan berbillion Ringgit. Oleh kerana kebanyakan bank ini dimiliki sahamnya oleh kerajaan (GLC) maka yang akan untung besar adalah kerajaan juga.
Kenaikan tarif letrik hanya menambah keuntungan syarikat pembekal letrik yang juga adalah monopoli yang masih dikuasai oleh kerajaan menerusi agensi kerajaan. Jadi yang akan untung adalah kerajaan juga.

Saya cadangkan dua perkara :

                                                              Gabenor baru BNM

 
1. Bank Negara harus batalkan kenaikan OPR 3% itu. Turunkan OPR balik ke tahap 2.75%. Kepada gabenor BNM yang baru, there was no good reason behind increasing the OPR. There is no increase in aggregate demand in the economy to warrant or (worse) to sustain the higher interest rates. You have created strong inflationary pressure in the economy without any proportionate increase in the demand (or even supply side) of the equation.  Please cut the OPR back to 2.75%.
2. Batalkan kenaikan tarif letrik itu. Harga minyak dunia agak stabil dan tidak ada bukti harga minyak dan gas (bahan bakar untuk menjana kuasa letrik) akan melonjak naik tahun ini.

Harga minyak Futures (dua bulan ke depan - hingga Aug 23, 2023) adalah US$69.50 satu tong. Ini bukanlah harga yang sangat tinggi pun.
Maksudnya kos minyak dan gas bahan bakar untuk menjana letrik tidak bertambah pun.




Tambah lagi HAMPIR separuh bahan bakar untuk menjana letrik di Malaysia menggunakan arang batu atau coal fired di mana harga arang batu sudah jatuh merudum.  Dalam tempoh setahun harga arang batu (coal) telah jatuh 70% !!



Jadi tidak ada sebab tarif letrik perlu dinaikkan.

Jadi lebih baik kita menurunkan semula tarif letrik untuk mengurangkan bebanan ekonomi negara yang tidak mengalami pertumbuhan atau pertambahan yang setimpal dalam permintaan untuk barang-barang pengeluaran (no proportionate increase in aggregate demand).
If my monthly bank instalment for my shophouse has increased 13.5% it does not mean the rental income from my shophouse has also increased 13.5% or that the value of my property (capital gains) has also increased 13.5%. 

Jangan terlalu lewat untuk membatalkan dasar-dasar yang telah NAIKKAN KOS SARA HIDUP dan membebankan rakyat terbanyak.  PRN bagi enam buah negeri makin dekat.

Dont get wiped out.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/opr-3-bayaran-bulanan-naik-135-ringgit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Icloud Dan Youtube Premium Naik Harga Tp Pengguna Masih Steady Berbanding Android

Icloud Dan Youtube Premium Naik Harga Tp Pengguna Masih Steady Berbanding Android

papar berkaitan - pada 28/6/2023 - jumlah : 198 hits
ICloud adalah layanan berbasis awan yang disediakan oleh Apple untuk pengguna perangkatnya seperti iPhone iPad Mac dan lainnya ICloud memungkinkan Anda untuk menyimpan dan mengakses data seperti foto video dokumen kontak email dan lainnya d...
Masih Di Isu Yang Sama

Masih Di Isu Yang Sama

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 211 hits
https muftiwp gov my artikel al kafi li al fatawi 2396 alkafi 738 permasalahan berhutang dengan along highlight WyJodXRhbmciXQSOALANSi mati telah meninggalkan suami dan anak lelaki Si mati pernah berhutang daripada Along sebanyak RM 5000 da...
Bayi Baru Lahir Ditinggalkan Di Tepi Jalan Raya Masih Bertali Pusat Mempunyai Uri

Bayi Baru Lahir Ditinggalkan Di Tepi Jalan Raya Masih Bertali Pusat Mempunyai Uri

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 105 hits
Bayi lelaki yang dipercayai baru dilahirkan ditemui di tepi jalan di hadapan kawasan tempat letak kenderaan di bawah sebuah pangsapuri di Kajang Bayi yang masih mempunyai uri dan tali pusat itu ditinggalkan dalam keadaan terbaring tanpa seb...
Mahfud Md Soal Al Zaytun Masih Dipelajari Karena Fenomena Baru

Mahfud Md Soal Al Zaytun Masih Dipelajari Karena Fenomena Baru

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 143 hits
Menteri Koordinator Bidang Politik Hukum dan Keamanan Mahfud MD enggan buru buru memberikan keputusan terkait polemik pondok pesantren Al Zaytun Dia menyebut tim investigasi masih bekerja termasuk tim yang dibentuk oleh Gubernur Jawa Barat ...
Video Meski Endemi Biaya Pengobatan Covid 19 Masih Ditanggung Negara Sampai Kapan

Video Meski Endemi Biaya Pengobatan Covid 19 Masih Ditanggung Negara Sampai Kapan

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 152 hits
Juru Bicara Pemerintah Wiku Adisasmito mengatakan pemerintah masih akan menanggung biaya pengobatan Covid 19 untuk sementara waktu Meski saat ini Indonesia telah resmi masuk dalam status endemi Namun biaya ditanggung negara ini berjangka wa...
Sementara Masih Hidup

Sementara Masih Hidup

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 141 hits
SEMENTARA MASIH HIDUP Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang Assalammualaikum semua Hihi MATI ITU PASTI SEMUA orang tahu Sedia maklum Cuma kadang buat tak tahu atau mungkin terrrrrrlupa la agaknya tu Ada orang dengar perkat...
Kj Dah Tolak Tapi Muhyiddin Masih Mengharap

Kj Dah Tolak Tapi Muhyiddin Masih Mengharap

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 97 hits
Shahbudin Husin Bekas Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin memberi bayangan tidak akan menerima pelawaan Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menyertai BERSATU Bercakap ketika podcast Keluar Sekejap bekas Menteri Kesihatan itu mengakui Muhyiddin y...
Anwar The Untold Story Masih Bertahan Hingga Minggu Ke 5 Tetapi Berapakah Kutipannya

Anwar The Untold Story Masih Bertahan Hingga Minggu Ke 5 Tetapi Berapakah Kutipannya

papar berkaitan - pada 20/6/2023 - jumlah : 157 hits
Semasa hari pertama tayangannya filem biopik Anwar The Untold Story telah membuatkan orang ramai kagum apabila mengutip RM1juta Namun selepas seminggu segalanya menjadi senyap kerana tiada sebarang pengumuman mengenai jumlah kutipan pada mi...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Box Bag Crochet

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Kembar Sado

Restu Dan Ku Chord

Peganglah Erat Erat Sahabat Solehmu

Beli Sarapan Di Umie Harmony

Video Pengakuan Sopir Bus Maut Rombongan Siswa Smk Depok Sudah Tahu Rem Rusak