Ong Kim Swee Idam Lengkap Kerjaya Gemilang Bersama Sabah


Datuk Ong Kim Swee menjadi ketua jurulatih Sabah FC mulai 1 Oktober ini. (foto Man Badak)
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt) Tugas saya sebagai pengarah teknikal FAM mungkin berguna, kata jurulatih Sabah FC, Kim Swee KUALA LUMPUR: Selepas meninggalkan seketika keghairahan di kawasan teknikal padang, pendorong utama Datuk Ong Kim Swee kembali ke kancah kejurulatihan sebagai pengendali baharu Sabah FC lebih kepada kepuasan diri.

Jurulatih berusia 50 tahun itu, yang sudah melakar beberapa kejayaan bersama skuad kebangsaan di pentas antarabangsa, berkata keputusan itu bagi memastikan karier kejurulatihannya lengkap dengan segala kriteria diperlukan.

Perubahan yang baik: Datuk Ong Kim Swee (kanan) mengatakan dia mengambil tugas kejurulatihan di Sabah FC kerana merindukan aksi di padang dan mahukan cabaran baru.
Jelasnya, ia bukan soal membuktikan kembali kemampuannya selepas ditunjukkan jalan keluar dari membimbing skuad Bawah 22 Tahun (B-22) negara susulan prestasi buruk pada Sukan SEA 2019 di Filipina.

"Kalau kita nak bandingkan dengan 2019 itu adalah pasukan kebangsaan iaitu skuad B-22 negara, tetapi kini saya bersama pasukan kelab di mana kejohanan yang berbeza dan bukan peringkat antarabangsa," katanya ketika dihubungi Bernama.


Kim Swee yang masih menyandang jawatan Pengarah Teknikal Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sejak 1 Jan tahun ini, akan melepaskan posisi itu untuk menyertai skuad Sabah FC berkuat kuasa 1 Oktober ini.

"Apabila saya menyertai Sabah FC, tentu saya ingin melakukan yang terbaik dan mencapai satu kejayaan. Kalau saya dapat capai kejayaan dengan pasukan bermakna lengkap karier saya, bukan sahaja dengan pasukan kebangsaan tetapi dengan pasukan kelab," tambahnya.

Datuk Ong Kim Swee menandatangani kontrak selama dua tahun bersama Sabah FC. Target utama untuk membawa Sabah FC kembali digeruni dan memberi saingan di Liga Malaysia. (Foto Kelab Penyokong Sabah Rhino's)
Beliau yang rindu untuk kembali berdiri di kawasan teknikal permainan mengakui keputusan menerima tawaran sebagai pengarah teknikal FAM sebelum ini bukan berniat untuk mengubah haluan apatah lagi meninggalkan terus dunia kejurulatihan.

Jelasnya, secara am tugas pengarah teknikal tidak banyak beza dengan ketua jurulatih yang perlu merancang dan menyediakan pelan terbaik buat pasukan.

"Jadi segala perancangan yang saya lakukan sebagai pengarah teknikal mungkin dapat membantu saya, lebih-lebih lagi yang kini perlu merancang dan menumpukan perhatian kepada aspek pasukan sahaja," kata bekas pemain kebangsaan itu yang pernah menyarung jersi Melaka dan Sabah.


Pada 10 September lalu, Sabah FC mengumumkan Kim Swee sebagai pengendali baharu menggantikan jurulatih dari Indonesia, Kurniawan Dwi Yulianto yang direhatkan susulan kemerosotan prestasi pasukan itu dalam saingan Liga Super.

Berasal dari Melaka, Kim Swee memulakan karier kejurulatihan bersama negeri kelahirannya sebelum berkhidmat bersama FAM selama 14 tahun bermula 2007 dengan pelbagai jawatan disandang, antaranya ketua jurulatih skuad B-16, skuad B-17, Harimau Muda, skuad B-22 dan skuad kebangsaan.

Antara koleksi kejuaraan diraih sepanjang membimbing pasukan negara adalah juara Piala Belia 2007, juara Liga Perdana 2009, pingat emas Sukan SEA 2011 dan juara Pestabola Merdeka 2013.


Dalam pada itu, Kim Swee berkata beliau tidak membelakangkan FAM apabila menerima tawaran untuk mengemudi Sabah FC, malah meletakkan syarat beliau hanya pergi dengan kelulusan serta kebenaran Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin.

"Saya tahu bola sepak membawa kita ke serata dunia, mengenali ramai orang dalam sukan tersebut di peringkat Asia atau pun dunia, tetapi FAM telah menjadikan saya seperti mana saya hari ini. Jadi saya tidak boleh membelakangkan FAM," katanya yang menepis dakwaan sesetengah pihak keputusannya itu berpuca daripada konflik dalaman. - BERNAMA

SOURCE: Berita Harian

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2021/09/ong-kim-swee-idam-lengkap-kerjaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ong Kim Swee Laju Buat Kerja Sudah Rangka Strategi Buat Sabah Fc Untuk 2022

Ong Kim Swee Laju Buat Kerja Sudah Rangka Strategi Buat Sabah Fc Untuk 2022

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 474 hits
Ong Kim Swee bersama dengan coach Jelius Ating dan coach Burhan Ajui Pelantikan pengendali baru Sabah FC Datuk Ong Kim Swee ternyata mengejutkan pelbagai pihak kerana beliau sangat sinonim dengan tugas bersama Persatuan Bola Sepak Malaysia ...
Ong Kim Swee Mampu Pacu Sabah Fc Setanding Gergasi Liga M Lain

Ong Kim Swee Mampu Pacu Sabah Fc Setanding Gergasi Liga M Lain

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 406 hits
DATUK Ong Kim Swee dipertemukan dengan pemain dan barisan Kejurulatihan di Regancy Tower Hotel menjelang pertemuan dengan Perak FC Foto FB Mas Mailin DATUK Ong Kim Swee mampu membentuk Sabah FC menjadi setanding dengan kelab gergasi Liga Ma...
Datuk Ong Kim Swee Letak Jawatan Di Fam Untuk Jadi Ketua Jurulatih Sabah Fc

Datuk Ong Kim Swee Letak Jawatan Di Fam Untuk Jadi Ketua Jurulatih Sabah Fc

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 353 hits
Datuk Ong Kim Swee letak jawatan Pengarah Teknikal FAM untuk mengendalikan pasukan Sabah FC RASMI FAM Umum Peletakan Jawatan Pengarah Teknikal Datuk Ong Kim Swee Akan Kemudi Pasukan Sabah FC Persatuan Bolasepak Malaysia ingin mengumumkan pe...
Bukan Ahli Silap Mata Tetapi Ong Kim Swee Janjikan Nafas Baru Buat Sabah

Bukan Ahli Silap Mata Tetapi Ong Kim Swee Janjikan Nafas Baru Buat Sabah

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 890 hits
kepulangan Ong Kim Swee bukanlah merupakan Kepulangan Cerita Dongeng semata mata Datuk Ong Kim Swee akan kembali ke bumi Sabah selepas lebih dua dekad sebagai jurulatih terbaru mereka berbekalkan memori gemilang sebagai pemain yang pernah m...
Adakah Rozaimi Akan Buat Comeback Dengan Kehadiran Ong Kim Swee Di Sabah

Adakah Rozaimi Akan Buat Comeback Dengan Kehadiran Ong Kim Swee Di Sabah

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 267 hits
Ada kemungkinan tak Rozaimi tengah rehat rehat saja di KK Adakah Rozaimi Abdul Rahman akan kembali ke arena bola sepak dengan kehadiran Datuk Ong Kim Swee ke Sabah FC Ini persoalan terbesar selepas disahkan penyertaan Kim Swee sebagai ketua...
Ong Kim Swee Tiada Istilah Pemain Junior Dan Senior Dalam Skuad Sabah Fc

Ong Kim Swee Tiada Istilah Pemain Junior Dan Senior Dalam Skuad Sabah Fc

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 340 hits
Twitter Sabah FC Official Ong Kim Swee Bertegas Tidak Mahu Ada Jarak Antara Pemain Junior dan Senior Pengumuman peletakan jawatan pengarah teknikal FAM Datuk Ong Kim Swee telah membawa perkhabaran baharu bahawa beliau memilih untuk menjadi ...
Ong Kim Swee Janji Ubah Kedudukan Sabah Fc

Ong Kim Swee Janji Ubah Kedudukan Sabah Fc

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 205 hits
Ketua jurulatih Datuk Ong Kim Swee mengatakan pengurusan Sabah FC belum menetapkan sasaran piala atau kedudukan liga sebaliknya mahu The Rhinos diperkuat agar dapat bersaing dengan pasukan lain di Liga Super dan peringkat yang lebih tinggi ...
Kredibiliti Ong Kim Swee Bersama Sabah Fc Bakal Teruji Janjikan Kelainan Taktikal

Kredibiliti Ong Kim Swee Bersama Sabah Fc Bakal Teruji Janjikan Kelainan Taktikal

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 178 hits
Bos Sabah FC Datuk Ong Kim Swee mengatakan akan ada perubahan dalam kesebelasan utama untuk kempen Piala Malaysia kerana pemain sudah matang dan berpengalaman sama ada import atau tempatan Ong Kim Swee bakal ubah corak Sabah FC Kempen Piala...
Ong Kim Swee Tinjau Persiapan Pemain Menghadapi Piala Malaysia

Ong Kim Swee Tinjau Persiapan Pemain Menghadapi Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 322 hits
Ong Kim Swee bercakap kepada pemain di Stadium Likas KOTA KINABALU Ketua jurulatih Badak Sabah yang baru dilantik Datuk Ong Kim Swee tidak membuang masa terus bertemu pemain pemain sejurus selepas ketibaannya dari Kuala Lumpur pada jam 5 pe...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran