Ohh Anwar Tak Hadir Patutlah Dia Persoal Kenapa Perolehan Vaksin Lembab





Sehari yang lalu.. Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, menggesa satu siasatan bebas dikendalikan Parlimen bagi mencari punca “kelembapan” kadar pemerolehan vaksin oleh kerajaan pusat, negeri dan pihak swasta.
Katanya, setakat hari ini kurang daripada 3% rakyat Malaysia yang sudah mendapat suntikan vaksin Covid-19, sehingga memaksa beberapa kerajaan negeri, syarikat swasta dan yayasan berusaha sendiri untuk memperoleh bekalan vaksin yang diluluskan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

“Namun kerajaan PN di sini terlalu sibuk memikirkan cara untuk mengawal keseluruhan proses (pembekalan) dari A sampai Z, sehingga mengakibatkan kelengahan yang tidak sepatutnya, dan saya amat terganggu dengan sikap pihak atasan kementerian yang ternyata begitu lembab,” katanya dalam kenyataan.
Tambahnya lagi "Kerajaan Selangor misalnya, terpaksa menunggu berbulan-bulan hanya untuk mendapatkan kelulusan yang diperlukan, meskipun mereka telah memperuntukkan dana sendiri untuk mendapatkan dua juta dos buat rakyat negeri itu.
“Saya turut mendapat aduan daripada beberapa syarikat swasta dan yayasan bahawa permintaan dan usaha mereka untuk mendapatkan vaksin tidak dihiraukan sama sekali.
“Juga turut dilaporkan bahawa vaksin Sinopharm dijangka tiba pada Mei nanti, namun sehingga Mac kita masih belum pasti sama ada kelulusan telah diberikan, sekali gus menambah timbunan masalah yang menanti penyelesaian,”

"Kerajaan sepatutnya bersiap siaga untuk memperoleh vaksin yang berkesan sejak berbulan yang lalu, dan prestasi gerak kerja kerajaan sekarang tidak boleh diterima sama sekali.
“Justeru saya menuntut kerajaan pusat mestilah bertindak pantas dan menyokong penuh usaha kerajaan negeri dan sektor swasta untuk mendapatkan perolehan terhadap vaksin yang diluluskan demi meningkatkan kadar kesegeraan vaksinasi.
Itu dakwaan Anwar.. dan berikut adalah jawapan Khairy


PUTRAJAYA – “Saya sentiasa terbuka untuk disoal, dikritik dan disiasat,” kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin Abu Bakar.
Itu pendirian Khairy Jamaluddin susulan gesaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu siasatan bebas dilakukan berikutan isu pemerolehan bekalan vaksin Covid-19 yang perlahan dihadapi negara ketika ini.
Khairy Jamaluddin yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata, beliau sekali lagi menjelaskan bahawa kerajaan sudah mendedahkan beberapa kontrak pembelian vaksin kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen pada 5 Januari lalu.
Menurutnya, pada sesi itu, beliau turut mendedahkan jadual penghantaran vaksin dan harga yang dibayar oleh kerajaan.
“Antara ahli PAC yang hadir dan memperhalusi kontrak perolehan vaksin pada hari berkenaan termasuk Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar.
“Saya juga telah mengadakan sesi libat urus bersama Ahli-Ahli Dewan Rakyat daripada pembangkang pada 19 Mac lalu berkenaan perkara sama namun, Anwar tidak hadir pada sesi itu.
“Harapan saya agar Anwar akan terus mengikuti pelaksanaan PICK dan memberi kritikan bernas untuk saya jawab,” katanya.
Dalam pada itu, Khairy Jamaluddin berkata, beliau mengulangi pendirian kerajaan bahawa PICK kini sedang dilaksanakan mengikut fasa yang telah diumumkan sejak 14 Februari lalu selepas mengambil kira jadual penghantaran vaksin. - K! ONLINE
Mengenai dakwaan Anwar yang mengatakan kerajaan Selangor terpaksa menunggu berbulan-bulan hanya untuk mendapatkan kelulusan yang diperlukan, meskipun mereka telah memperuntukkan dana sendiri untuk mendapatkan dua juta dos buat rakyat negeri itu.
Ini jawapan Khairy dipetik dari MalaysiaNow
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin hari ini berkata tidak ada permohonan rasmi dari kerajaan Selangor berkenaan pembelian dos vaksin yang dirancang negeri itu selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan negeri itu perlu menunggu beberapa bulan untuk mendapatkan kelulusan daripada kerajaan.
Khairy yang juga merupakan menteri penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan berkata, beliau memberikan respons positif kepada menteri besar Selangor ketika perbincangan mengenai rancangan untuk mendapatkan vaksin bagi penduduk Selangor.

“Dalam perbincangan saya dengan YAB menteri besar Selangor, beliau ada sebut secara lisan perancangan Selangor untuk membeli vaksin. Saya memberi respons yang positif.
“Namun, sehingga kini saya belum menerima apa-apa permohonan rasmi dari pihak kerajaan negeri,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 
Kesimpulannya... Kalau Anwar hadir dalam sesi libat urus bersama Ahli-Ahli Dewan Rakyat daripada pembangkang pada 19 Mac lalu tu pasti dia tahu status sebenar tentang Vaksin ni..
Tapi dia tak hadir... patutlah..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/04/anwar-tak-hadir-patutlah-dia-persoal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pn Lembab Beri Vaksin Kenapa Lengahkan Kerajaan Negeri Beli Vaksin

Pn Lembab Beri Vaksin Kenapa Lengahkan Kerajaan Negeri Beli Vaksin

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 340 hits
Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan yang berjalan lembab menimbulkan desakan agar kerajaan Perikatan Nasional membuka proses penyediaan dan penyuntikan vaksin kepada Kerajaan Negeri atau syarikat swasta yang mampu melakukannya Ketua Pemba...
Bukan Ada Unsur Khianat Rasuah Anwar Persoal Kekecohan Tentang Rakaman Audio

Bukan Ada Unsur Khianat Rasuah Anwar Persoal Kekecohan Tentang Rakaman Audio

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 142 hits
PETALING JAYA Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap menafikan pembabitannya dalam isu rakaman audio yang kononnya mengandungi suara miripnya dalam satu perbualan telefon dengan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Beliau t...
Tamat Darurat Mahathir Hadir Di Istana Negara Anwar Dan Guan Eng Tidak

Tamat Darurat Mahathir Hadir Di Istana Negara Anwar Dan Guan Eng Tidak

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 222 hits
Hasrat untuk melihat bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Datuk Seri Anwar tampil bersama sama hari ini tidak kesampaian Hanya Dr Mahathir tampil pada sesi penyerahan surat kedua kepada Yang di Pertuan Agong di Ist...
Hiburan Jadi Perhatian Lagi Netizen Persoal Bentuk Rantai Dipakai Sajat

Hiburan Jadi Perhatian Lagi Netizen Persoal Bentuk Rantai Dipakai Sajat

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 541 hits
Sajat atau nama sebenar Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman 36 sekali lagi membuat netizen terkejut apabila dirinya memuatnaik video di Instagramnya dengan memakai rantai seakan akan bentuk salib AdvertisementTular sebelum ini usahawan kosmetik S...
Agihan Kerusi Nordin Khaled Persoal Abdulhadiawang

Agihan Kerusi Nordin Khaled Persoal Abdulhadiawang

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 191 hits
AGIHAN KERUSI KHALED PERSOAL HADI PASIR GUDANG Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamaed Khaled Nordin mempersoalkan kenyataan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa parti itu perlu menyelesaikan masalah dalaman sebelum rundingan agih...
Terkini Umno Persoal Hadi Awang Tentang Agihan Kerusi

Terkini Umno Persoal Hadi Awang Tentang Agihan Kerusi

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 145 hits
April 17 2021 Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mempersoalkan kenyataan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa parti itu perlu menyelesaikan masalah dalaman sebelum rundingan agihan kerusi dengan Pas pada Pilihan ...
Najib Persoal Mengapa Kerajaan Pn Agresif Tingkatkan Sasaran Kutipan Lhdn Dikala Ekonomi Sedang Menguncup

Najib Persoal Mengapa Kerajaan Pn Agresif Tingkatkan Sasaran Kutipan Lhdn Dikala Ekonomi Sedang Menguncup

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 307 hits
Semasa ekonomi berkembang pesat pada tahun 2017 sebelum PRU14 kutipan cukai LHDN adalah sebanyak RM123 bilion Jumlah kutipan naik ke lebih RM140 bilion pada tahun 2019 walaupun pertumbuhan ekonomi jatuh ke paling rendah sejak 10 tahun lalu ...
Ramai Persoal Tentang Isu Ktmb Apahal Nya

Ramai Persoal Tentang Isu Ktmb Apahal Nya

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 242 hits
Apa sebenar nya isu dalam KTMB Baru baru ini kita lihat dari apa yang menjadi keluhan dalam kesatuan kakitangan pekerja KTMB RUM macam ada satu isu bakal meletup Kita sebagai orang luar tentu tidak lebih tahu kisah nya dari orang dalam send...
Panas Bila Nak Siasat Kes Rasuah Kartel Menteri Guan Eng Persoal Sprm

Panas Bila Nak Siasat Kes Rasuah Kartel Menteri Guan Eng Persoal Sprm

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 243 hits
April 14 2021SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia mesti bersikap telus dan menjelaskan mengapa masih tiada tindakan diambil terhadap 10 kes rasuah yang melibatkan menteri kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Jaminan Ketua Pesuruhjaya SP...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin