Nurse Orang Yang Paling Ambil Berat Tentang Ibu Bersalin Marah Tu Sebab Sayang


Normalnya sebelum melahirkan, kita akan buat research di hospital mana kita mahu melahirkan. Selain kemudahan hospital, antara perkara lain yang kita titik beratkan adalah staf hospital itu baik atau tidak. Paling mudah kalau kita kecilkan ruang lingkup staf itu, sebenarnya kita bercakap tentang juru rawat.
Cerita yang selalu kita dengar kalau bersalin di hospital A, juru rawatnya garang betul. Hospital B pun sama, suka marah-marah. Macam singa! Sampai trauma nak bersalin di situ lagi.
Mudahnya kita membuat andaian tentang juru rawat kan? Sedangkan mereka antara orang yang bersungguh-sungguh berusaha untuk memastikan yang terbaik buat ibu dan anak yang dilahirkan. Bekerja tanpa henti, mengikut syif yang ada masanya nak jumpa anak dan suami sendiri pun tak sempat. Berkongsi tentang cerita juru rawat, Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan menerangkan betapa besarnya jasa para juru rawat yang berkhidmat di hospital.
MISI LABOUR ROOM NI GARANG. SEBIJIK MACAM SINGA BETINA !! 🦁
Ada yg ckp mereka kasar lah, kurang ajarlah. Tak reti cakap lemah lembut lah. Ramai orang cakap jururawat tak ada hati perut, orang tengah sakit nak bersalin dia siap sindir-sindir, marah-marah. Tak ada belas kasihan. Tak sekolah lah.
Artikel Menarik: [Ada Ibu Yang Mengeluh Kena ‘Seluk’ Banyak Kali, Doktor Tak Buat Untuk Suka-Suka]
BETUL KE? 🤔
Misi di labour room semua memang orang yang otai-otai. Besar-besar badannya. Sangat senior. mereka ni memang terer lah dalam bidang memberanakkan orang ni.
Kebanyakan mereka adalah bidan bidan terlatih, tangan mereka ialah tangan rahmat yang menyambut sudah ratusan malah ribuan khalifah kecil yang lahir ke dunia. Tangan -tangan mereka adalah tangan tangan suci yang terpilih untuk menyentuh bayi anda buat kali pertamanya sebelum anda sendiri menyentuh anak anda sendiri.

Tuan tuan dan puan-puan sekalian,
Tugas kat labour room bukan tugas yang mudah. Labour room adalah sebuah tempat yang seperti roller coaster, tk boleh jangka apa yg akan berlaku. Kejap aman dan tenteram, tetiba boleh jadi medan perang tunggang terbalik sana sini.
They are working under stress. Adalah perlu faham bahawa labour room hospital kerajaan sentiasa sibuk dengan pesakit yang tk henti henti. Sebaik seorang ibu yang sudah hendak melahirkan masuk ke labour room, maka bermulalah debaran dan tekanannya.
Yang pastinya, hasrat dan impian setiap staff yang bekerja di labour room itu ialah, setiap ibu yang masuk, akan keluar berdua bersama anak mereka yang selamat dilahirkan.

Untuk sesiapa yang pernah melahirkan anak, proses kelahiran adalah proses yang yg penuh mencabar, menyakitkan, dan memerlukan semangat kuat dan kental, baik dari pihak ibu dan ayah, dan juga kerjasama mereka dengan staff yang terlibat.
Di dalam kesakitan melampau ini ada yang menjerit sekuat hati mereka, ada yang menangis, ada yang bagus berselawat dan berdoa supaya proses kelahiran berjalan lancar, ada juga ya yang mengeluarkan kata-kata kesat belom lagi menyebut mereka yang menendang staff labour room .
Artikel Menarik: [Tali Pusat Belit leher Anak, Jangan Degil Nak Bersalin Normal. Dengar Nasihat Doktor!]
Boleh saya katakan pesakit berada dalam keadaan yang sangat vulnerable ketika mereka hendak melahirkan. Keluarlah segala kerenah, segala perangai, segala ragam, segala attitude – tanpa mereka sedari.

Tahukah anda semasa melahirkan anak, misi yg korang kecam dan hina inilah yang bersusah payah membuang air kencing di atas tilam, setle kan najis yg pelbagai warna bentuk dan bau – bukan baby punya tau, bermandi air mentuban.
Sabar je dorang, tk pernah komplen pun layan karenah pesakit. Belom lagi yg macam mak-mak bagi kata semangat urut2 belakang, urut2 kaki yg cramp.
Misi ‘singa’ ni tk mintak pun apa-apa. Tapi saya nak anda semua sekurang-kurangnya jgn la herdik mereka, bagilah ucapan terima kasih – sejukkk sikit hati, ilang penat. Ye tak?
Artikel Menarik: [Pergi Berurut Nak Betulkan Posisi Bayi Songsang. Rupanya Penyebab Uri Tercabut!]
Saya bekerja dalam perkhidmatan kesihatan wanita ni bukannye setahun dua, dan saya tahu misi-misi ‘singa’ ni lah yg sentiasa jaga kebajikan pesakit, mahupun kebajikan Doktor sendiri. Pendek kata, saya sendiri tk pernah la berlapar bila bertugas oncall. Ada je makanan!

Terima kasih semua bidan terlatih, jururawat terlatih, jururawat masyarakat kerana jaga semua pesakit saya tanpa jemu.
Allah je yg mampu balas jasa kalian
Semoga selepas kita semua membaca coretan dari Dr Izzat ini, kita akan lebih peka dengan situasi para juru rawat ini. Sebenarnya mereka baik-baik orangnya, cuma tanggung jawab yang perlu digalas menjadikan mereka serius dan tegas sedikit untuk kebaikan para pesakit juga. Terima kasih juru rawat di seluruh Malaysia, tidak kiralah anda berkhidmat untuk hospital mana sekalipun!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/nurse-orang-yang-paling-ambil-berat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Suka Marah Marah Tapi Stres Buat Ibu Selalu Terlepas Pada Anak Maaf Sayang

Tak Suka Marah Marah Tapi Stres Buat Ibu Selalu Terlepas Pada Anak Maaf Sayang

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 390 hits
Wanita secara fitrahnya dilahirkan bersifat lemah lembut dan manja Seorang wanita sukakan perhatian dan gemar berkongsi perasaan dengan insan yang mereka kasihi Apabila berkahwin dan sudah mempunyai anak anak mungkin perwatakan mereka akan ...
Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 414 hits
Biasanya anak sulung sering dimarah dan dijadikan sasaran namun jauh di sudut hati ibu ayah anak pertama adalah yang paling istimewa di sudut hati Anak sulung biasanya mempunyai karektor yang tenang tetapi tegas Di sebalik ketenangan dan ke...
30 Hari Bersalin Elfira Loy Turun Berat Badan 12 Kg

30 Hari Bersalin Elfira Loy Turun Berat Badan 12 Kg

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 391 hits
Baru saja menimang cahaya mata sulung pada 1 Oktober lalu Elfira Loy berkongsikan perkhabaran gembira apabila dia berjaya menurunkan berat badan sebanyak The post appeared first on
Menu Pantang Tak Pernah Membosankan 8 Resipi Berpantang Buat Ibu Turun Berat Lebih Cepat

Menu Pantang Tak Pernah Membosankan 8 Resipi Berpantang Buat Ibu Turun Berat Lebih Cepat

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 492 hits
Siapa kata makanan berpantang membosankan dan tidak sedap seperti makanan yang kita ambil setiap hari Menu berpantang sememangnya dihasilkan daripada menu menu terpilih malah merupakan menu yang sihat dan segar buat ibu yang baru melahirkan...
Doa Mudah Bersalin Normal Dalam Rumi Untuk Ibu Amalkan

Doa Mudah Bersalin Normal Dalam Rumi Untuk Ibu Amalkan

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 1470 hits
Doa Mudah Bersalin Normal Dalam Rumi Untuk Ibu Doa ketika melahirkan anak memang patut para ibu tahu untuk tenangkan hati dan lebih bersedia dalam menghadapi saat saat ketika sedang ingin bersalin Tidak kiralah bersalin secara normal mahupu...
Ini Adalah Syahadah Paling Nervous Firdaus Wong Menangis Giliran Ibu Ucap Kalimah Syahadah

Ini Adalah Syahadah Paling Nervous Firdaus Wong Menangis Giliran Ibu Ucap Kalimah Syahadah

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 488 hits
Penceramah bebas Firdaus Wong memuatnaik satu khabar gembira di laman Facebook peribadinya itu kerana berjaya mengislamkan ibu kandung dengan mengucap dua kalimah syahadah di Multiracial Reverted Muslim dengan bersaksikan beberapa individu ...
Semua Anak Pandai Tengah Marah Panggil Bodoh Keluar Dari Mulut Ibu Jadi Doa

Semua Anak Pandai Tengah Marah Panggil Bodoh Keluar Dari Mulut Ibu Jadi Doa

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 450 hits
Anak anak yang mempunyai kecerdasan tinggi tidak dilahirkan terus bijak Ibu bapa memainkan peranan yang besar dalam membentuk jati diri serta keinginan anak untuk belajar Perhatikan potensi dan tahap kemampuan anak anda dan beri sokongan ke...
Kenapa Ibu Mudah Mendapat Sembelit Selepas Bersalin

Kenapa Ibu Mudah Mendapat Sembelit Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 652 hits
Sembelit Selepas Bersalin Antara perkara yang menjadi kerisauan bagi ibu yang baru lepas bersalin adalah Bolehkah saya buang air besar seperti biasa Ketahuilah adalah perkara biasa jika anda tidak membuang air besar untuk tempoh 2 hari pert...
Tali Pusat Bayi Pendek Berisiko Untuk Rahim Ibu Terkeluar Secara Songsang Lepas Bersalin

Tali Pusat Bayi Pendek Berisiko Untuk Rahim Ibu Terkeluar Secara Songsang Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 1041 hits
Beberapa hari lepas kecoh apabila sebuah kes seorang ibu muda meninggal dunia selepas bersalin akibat rahimnya terkeluar menyongsang semasa proses mengeluarkan uri dilakukan Bagi menerangkan kejadian ini Dato Dr Rushdan Noor Pakar Obstetrik...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain