Nur Sajat Mengaku Transgender


Oleh Zaidi Mohamad  Nur Sajat mengaku mahu memulakan hidup baharu di Australia dan sedang menjalani kuarantin sehingga minggu depan. Foto NSTP KUALA LUMPUR: Usahawan kosmetik, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat mengaku dirinya transgender dan membuat keputusan meninggalkan negara selepas mendakwa keselamatan diri terancam.
Nur Sajat mendakwa mengalami kemurungan yang teruk hingga menjejaskan kesihatan mental lalu bertekad lari dari Malaysia.
"Pada satu tahap apabila mendapat tekanan dan layanan yang berunsur kekerasan, saya jadi takut dan trauma. Saya sampai jadi murung, terpaksa mengambil ubat dan mendapatkan rawatan serta terapi mental.
"Itu menjadi antara sebab yang saya putuskan untuk meninggalkan anak, empayar perniagaan, keluarga dan kawan-kawan. Saya tidak pernah berpisah berbulan-bulan dengan anak-anak.

Nur Sajat ketika ditemu ramah Harith dalam program ‘What’s Going On Malaysia’ yang disiarkan secara langsung di Facebook dan YouTube pelawak itu, malam tadi. Foto FB Harith Iskander"Detik terakhir bersama anak-anak, saya rakam video dan gambar sebagai kenangan. Berat hati, tapi saya terpaksa lari kerana rasa diri tak selamat," katanya ketika ditemu ramah Harith Iskandar dalam program 'What's Going On Malaysia' yang disiarkan secara langsung di Facebook dan YouTube pelawak itu, malam tadi.
Nur Sajat yang beberapa kali memberitahu dirinya transgender dalam temu ramah itu berkata, dia mendapat apa yang dimahukan setiba di Australia.
Nur Sajat mengaku memulakan hidup baharu dan sedang menjalani kuarantin sehingga minggu depan.
"Saya rasa lebih dihargai di sini (Australia) sebagai orang baharu. Saya sudah diberi nombor cukai. Saya juga diberi ruang untuk mengukuhkan kebolehan berbahasa Inggeris menerusi kelas.
"Saya didedahkan dengan belajar selok-belok berniaga termasuk import dan eksport. Mereka bantu saya daripada soal perumahan dan elaun hidup.
"Lebih utama, apa yang terjadi selama ini membuka mata saya soal hak asasi. Sebagai manusia kita kena tahu hal itu (hak asasi).
"Saya hendak 'move on' dan bina kehidupan baharu di sini sebagai 'transwoman'. Saya hendak teroka dan buka perniagaan di sini. Apa yang berlaku biarlah berlalu, saya belajar daripada kesilapan," katanya.
Nur Sajat tidak dapat menyembunyikan kesedihan terpaksa berjauhan dengan anak-anak.
"Saya masih menghubungi mereka dan menjalankan tanggungjawab. Mereka dijaga ibu bapa saya. Memang rindu anak, tanah air, syarikat dan lain-lain," katanya.
Selepas berbulan-bulan dalam pemburuan dengan destinasi terakhir di Bangkok, Thailand, Nur Sajat mengesahkan dirinya sudah berada di Australia pada 18 Oktober lalu.
Nur Sajat dilaporkan sedang menjalani kuarantin di Canterbury, Australia, dan sudahpun secara rasmi berhijrah ke Negara Kanggaru itu dengan bantuan Kerajaan Australia, ketika 'live' di media sosial miliknya.
Untuk rekod, Nur Sajat sebelum ini ditahan di sebuah kondominium di Thailand oleh pihak imigresen negara itu, selepas Polis Diraja Malaysia (PDRM) memaklumkan maklumat mengenai keberadaan usahawan dalam buruan berkenaan yang lolos melalui laluan kereta api di Padang Besar, Perlis.
Ketika ditahan, Nur Sajat mengemukakan kad pelarian Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) yang dikeluarkan ibu pejabat suruhanjaya itu di Bangkok dan memaklumkan dia akan berhijrah ke Australia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/nur-sajat-mengaku-transgender.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nur Sajat Mengaku Dia Adalah Transgender Terpaksa Lari Sebab Keselamatan Terancam

Nur Sajat Mengaku Dia Adalah Transgender Terpaksa Lari Sebab Keselamatan Terancam

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR Usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat mengaku dirinya transgender dan membuat keputusan meninggalkan negara selepas mendakwa keselamatan diri terancam Nur Sajat mendakwa mengalami kemurungan yang teruk ...
I Was Groped By Religious Officers Says Nur Sajat

I Was Groped By Religious Officers Says Nur Sajat

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 215 hits
Nur Sajat says the religious officials did not treat her with any compassion or humanity PETALING JAYA Cosmetics entrepreneur Nur Sajat who has been granted asylum in Australia has claimed that she was groped by religious officers when she ...
Nur Sajat Alleges Assault Molest By Religious Authorities During Questioning

Nur Sajat Alleges Assault Molest By Religious Authorities During Questioning

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 161 hits
Cosmetic entrepreneur Nur Sajat has alleged that she was physically assaulted and molested by religious officers while she was in Malaysia Her revelation came in an interview with the New York Times which was published yesterday Sajat said ...
Hiburan Tak Rindu Kita Ke Nur Sajat Kembali Perjelas Mengapa Senyap Di Ig

Hiburan Tak Rindu Kita Ke Nur Sajat Kembali Perjelas Mengapa Senyap Di Ig

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 368 hits
Usahawan kosmetik terkenal Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman yang lebih mesra disapa sebagai Sajat dilihat telah kembali ke media sosial baru baru ini setelah dia memuat naik sebuah hantaran video dan foto menerusi Instagram Storynya Menerusi h...
Sajat Akhirnya Mengaku Mak Nyah

Sajat Akhirnya Mengaku Mak Nyah

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 227 hits
Nur Sajat akhirnya mengaku dia seorang mak nyah ketika mengulas isu hak asasi manusia yang menurutnya lebih diketahui selepas menetap di Australia Kalau berlaku saya dijatuhkan penjara tiga tahun mereka akan letakkan saya di penjara lelaki ...
Ekslusif Luahan Hati Ibu Menceritakan Betapa Luluh Hati Nya Kisah Sebenar Nur Sajat Bermula Ketika Berusia 14 Tahun

Ekslusif Luahan Hati Ibu Menceritakan Betapa Luluh Hati Nya Kisah Sebenar Nur Sajat Bermula Ketika Berusia 14 Tahun

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 374 hits
EKSLUSIF LUAHAN HATI IBU MENCERITAKAN BETAPA LULUH HATI NYA Kisah Sebenar Nur Sajat Bermula Ketika Berusia 14 TahunLuluh hati seorang ibu apabila terpaksa menerima hakikat bahawa anaknya mengambil keputusan paling tidak masuk akal dalam hid...
Selamat Tinggal Malaysia Nur Sajat Belanja Gambar Rumah Baru Di Australia

Selamat Tinggal Malaysia Nur Sajat Belanja Gambar Rumah Baru Di Australia

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 287 hits
Usahawan selebriti sensasi Nur Sajat mengesahkan dirinya kini telah berhijrah ke Australia sejak beberapa hari lalu selepas kononnya diluluskan permohonan menggunakan tiket kad pelarian Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu ba...
Minister Govt Will Offer Nur Sajat Counselling If She Returns

Minister Govt Will Offer Nur Sajat Counselling If She Returns

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 234 hits
De facto Religious Affairs Minister Idris Ahmad has said the government will offer counselling to transperson Nur Sajat should she return to Malaysia Yesterday she revealed she due to a court case and because she felt unsafe due to her iden...
Now Free In Australia Nur Sajat Eager To Rebuild Business And Join Malaysian Diaspora

Now Free In Australia Nur Sajat Eager To Rebuild Business And Join Malaysian Diaspora

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 316 hits
A screencap of Nur Sajat during an online interview with Malay Mail on Oct 21 2021 KUALA LUMPUR Nur Sajat Kamaruzzaman said she is excited to start a new life in Australia and that excitement seems to also be shared by the Malaysian diaspor...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni