Nur Sajat Mengaku Dia Adalah Transgender Terpaksa Lari Sebab Keselamatan Terancam


 

KUALA LUMPUR - Usahawan kosmetik, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat mengaku dirinya transgender dan membuat keputusan meninggalkan negara selepas mendakwa keselamatan diri terancam.
Nur Sajat mendakwa mengalami kemurungan yang teruk hingga menjejaskan kesihatan mental lalu bertekad lari dari Malaysia.
"Pada satu tahap apabila mendapat tekanan dan layanan yang berunsur kekerasan, saya jadi takut dan trauma. Saya sampai jadi murung, terpaksa mengambil ubat dan mendapatkan rawatan serta terapi mental.
"Itu menjadi antara sebab yang saya putuskan untuk meninggalkan anak, empayar perniagaan, keluarga dan kawan-kawan. Saya tidak pernah berpisah berbulan-bulan dengan anak-anak.
"Detik terakhir bersama anak-anak, saya rakam video dan gambar sebagai kenangan. Berat hati, tapi saya terpaksa lari kerana rasa diri tak selamat," katanya ketika ditemu ramah Harith Iskandar dalam program 'What's Going On Malaysia' yang disiarkan secara langsung di Facebook dan YouTube pelawak itu, malam tadi.
Nur Sajat yang beberapa kali memberitahu dirinya transgender dalam temu ramah itu berkata, dia mendapat apa yang dimahukan setiba di Australia.
Nur Sajat mengaku memulakan hidup baharu dan sedang menjalani kuarantin sehingga minggu depan.
"Saya rasa lebih dihargai di sini (Australia) sebagai orang baharu. Saya sudah diberi nombor cukai. Saya juga diberi ruang untuk mengukuhkan kebolehan berbahasa Inggeris menerusi kelas.
"Saya didedahkan dengan belajar selok-belok berniaga termasuk import dan eksport. Mereka bantu saya daripada soal perumahan dan elaun hidup.
"Lebih utama, apa yang terjadi selama ini membuka mata saya soal hak asasi. Sebagai manusia kita kena tahu hal itu (hak asasi).
"Saya hendak 'move on' dan bina kehidupan baharu di sini sebagai 'transwoman'. Saya hendak teroka dan buka perniagaan di sini. Apa yang berlaku biarlah berlalu, saya belajar daripada kesilapan," katanya.
Nur Sajat tidak dapat menyembunyikan kesedihan terpaksa berjauhan dengan anak-anak.
"Saya masih menghubungi mereka dan menjalankan tanggungjawab. Mereka dijaga ibu bapa saya. Memang rindu anak, tanah air, syarikat dan lain-lain," katanya.
Selepas berbulan-bulan dalam pemburuan dengan destinasi terakhir di Bangkok, Thailand, Nur Sajat mengesahkan dirinya sudah berada di Australia pada 18 Oktober lalu.
Nur Sajat dilaporkan sedang menjalani kuarantin di Canterbury, Australia, dan sudahpun secara rasmi berhijrah ke Negara Kanggaru itu dengan bantuan Kerajaan Australia, ketika 'live' di media sosial miliknya.
Untuk rekod, Nur Sajat sebelum ini ditahan di sebuah kondominium di Thailand oleh pihak imigresen negara itu, selepas Polis Diraja Malaysia (PDRM) memaklumkan maklumat mengenai keberadaan usahawan dalam buruan berkenaan yang lolos melalui laluan kereta api di Padang Besar, Perlis.
Ketika ditahan, Nur Sajat mengemukakan kad pelarian Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) yang dikeluarkan ibu pejabat suruhanjaya itu di Bangkok dan memaklumkan dia akan berhijrah ke Australia. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/10/sajat-mengaku-beliau-adalah-transgender.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nur Sajat Mengaku Transgender

Nur Sajat Mengaku Transgender

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 289 hits
Oleh Nur Sajat mengaku mahu memulakan hidup baharu di Australia dan sedang menjalani kuarantin sehingga minggu depan Foto NSTP KUALA LUMPUR Usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat mengaku dirinya transgender dan membu...
Hiburan Saya Rasa Diri Terancam Di Malaysia Lebih Dihargai Di Australia Nur Sajat

Hiburan Saya Rasa Diri Terancam Di Malaysia Lebih Dihargai Di Australia Nur Sajat

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 407 hits
Usahawan kosmetik penuh kontroversi Muhammad Sajjad atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat mengakui bahawa dia merupakan transgender dan membuat keputusan meninggalkan Malaysia atas sebab merasakan dirinya terancam ARTIKEL BERKAITAN Advertis...
Minister Govt Will Offer Nur Sajat Counselling If She Returns

Minister Govt Will Offer Nur Sajat Counselling If She Returns

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 249 hits
De facto Religious Affairs Minister Idris Ahmad has said the government will offer counselling to transperson Nur Sajat should she return to Malaysia Yesterday she revealed she due to a court case and because she felt unsafe due to her iden...
Hiburan Tak Rindu Kita Ke Nur Sajat Kembali Perjelas Mengapa Senyap Di Ig

Hiburan Tak Rindu Kita Ke Nur Sajat Kembali Perjelas Mengapa Senyap Di Ig

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 397 hits
Usahawan kosmetik terkenal Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman yang lebih mesra disapa sebagai Sajat dilihat telah kembali ke media sosial baru baru ini setelah dia memuat naik sebuah hantaran video dan foto menerusi Instagram Storynya Menerusi h...
Sajat Akhirnya Mengaku Mak Nyah

Sajat Akhirnya Mengaku Mak Nyah

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 260 hits
Nur Sajat akhirnya mengaku dia seorang mak nyah ketika mengulas isu hak asasi manusia yang menurutnya lebih diketahui selepas menetap di Australia Kalau berlaku saya dijatuhkan penjara tiga tahun mereka akan letakkan saya di penjara lelaki ...
Nur Sajat Alleges Assault Molest By Religious Authorities During Questioning

Nur Sajat Alleges Assault Molest By Religious Authorities During Questioning

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 171 hits
Cosmetic entrepreneur Nur Sajat has alleged that she was physically assaulted and molested by religious officers while she was in Malaysia Her revelation came in an interview with the New York Times which was published yesterday Sajat said ...
Sajat Sudah Lari Ke Australia Cerai Talak Tiga Dengan Malaysia

Sajat Sudah Lari Ke Australia Cerai Talak Tiga Dengan Malaysia

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 338 hits
Usahawan kosmetik kontroversi Muhammad Sajjad Kamaruzzaman 36 mengesahkan dia telah berhijrah ke Australia dan telah cerai talak tiga dengan Malaysia Sajat memberitahu dia tidak akan kembali lagi ke negara ini Menerusi perkongsian video liv...
I Was Groped By Religious Officers Says Nur Sajat

I Was Groped By Religious Officers Says Nur Sajat

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 233 hits
Nur Sajat says the religious officials did not treat her with any compassion or humanity PETALING JAYA Cosmetics entrepreneur Nur Sajat who has been granted asylum in Australia has claimed that she was groped by religious officers when she ...
Boleh Tak Jangan Menyibuk Jangan Ganggu Kita Nur Sajat

Boleh Tak Jangan Menyibuk Jangan Ganggu Kita Nur Sajat

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 212 hits
Oleh MOHAMMAD AL FAIZAL ABDUL KARIM PETALING JAYA Usahawan sensasi Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat berang dengan tindakan netizen yang mengecamnya di media sosial Menerusi Instastorynya Sajat berkata dia keliru dengan netizen y...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Baru Draf La Benggong Rupanya

Doa Naik Kapal Laut


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group