Nur Jazlan Cabar Pas Bekerjasama Dengan Amanah



(Sinar Harian) – Timbalan Pengerusi UMNO Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed, mencadangkan agar Pas mengajak parti Amanah bekerjasama dalam Perikatan Nasional ( PN) jika mereka benar-benar ikhlas memperjuangkan penyatuan ummah.
Menurutnya, seperti mana Pas menggesa UMNO menerima kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam kerajaan PN atas nama menyatukan orang Melayu, Pas juga sepatutnya mampu mempelawa bekas parti serpihan itu dalam kerjasama politik.
“Sebelum ini Pas begitu ghairah mendesak UMNO menjalinkan kerjasama politik bersama Bersatu dengan mengeluarkan pelbagai dalil dan hujah atas alasan demi penyatuan ummah.
“Oleh itu, saya mencabar Pas supaya memujuk Amanah meninggalkan Pakatan Harapan dan berganding bahu dalam PN.
“Apabila Pas boleh bersahabat dengan Amanah, mungkin kepimpinan UMNO juga boleh memikirkan untuk bekerjasama dengan Bersatu atas nama perpaduan Melayu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Isnin.
Mengulas lanjut, Nur Jazlan berkata, cadangan itu juga turut dipanjangkan kepada Bersatu supaya meluluskan pendaftaran parti Pejuang dan Muda serta mengajak mereka bersama dalam PN.
Jelas beliau, jika semua pihak jujur mahu memperjuangkan agenda penyatuan ummah, mereka perlu adil dan menerima cadangan ini kerana ia baik untuk keseluruhan orang Melayu.
“Jangan hanya pandai minta UMNO sahaja menerima kewujudan parti serpihannya, Pas dan Bersatu juga perlu berjiwa besar untuk mempelawa parti serpihan mereka bekerjasama.
“Bila semua parti Melayu bekerjasama sama mungkin kita boleh wujudkan satu kerjasama politik baharu dengan gunakan nama baharu.
“Dari situlah baru kita boleh nampak adakah Pas dan Bersatu jujur dalam agenda penyatuan ummah atau sekadar retorik politik untuk terus memegang kuasa serta jawatan,” katanya.
Begitupun katanya, jika Pas menolak cadangan berkenaan beliau menasihatkan parti itu agar tidak lagi ‘berkahwin dua’ dengan Muafakat Nasional dan PN kerana terbukti mereka tidak dapat berlaku adil.
Jelasnya, Pas perlu memilih hanya satu pihak sahaja untuk bekerjasama kerana selama ini cukup jelas parti itu hanya mengutamakan kerjasama dengan PN berbanding menyelamatkan MN disebabkan tamak kuasa dan jawatan dalam kerajaan.
“Kalau tak boleh berlaku adil jangan nak hidup bermadu dan berlaku curang kepada MN. Pas perlu membuat pilihan sama ada nak bersama MN atau PN.
“Ini tidak, Pas cakap mahu terus memperkukuhkan MN tetapi melebih-lebihkan PN sebab mereka diberikan jawatan serta kuasa. Mana boleh main dua kolam macam ni,” katanya.
Nur Jazlan memberitahu beliau turut mendapat khabar ada ahli akar umbi Pas sendiri tidak berpuas hati kerana mereka mendakwa tiada manfaat yang diterima oleh ahli bawahan apabila parti itu bersama PN sebaliknya hanya menguntungkan pucuk pimpinan tertinggi sahaja.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/02/22/nur-jazlan-cabar-pas-bekerjasama-dengan-amanah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nur Jazlan Hentam Pas

Nur Jazlan Hentam Pas

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 161 hits
Pemimpin UMNO cabar PAS bekerjasama dengan AMANAHFebruary 22 2021 Timbalan Pengerusi UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed mencadangkan agar Pas mengajak parti Amanah bekerjasama dalam Perikatan Nasional jika mereka benar benar ikhlas memperj...
Mat Sabu Nafi Dakwaan Hadi Rundingan Pas Umno Selepas Amanah Ditubuhkan

Mat Sabu Nafi Dakwaan Hadi Rundingan Pas Umno Selepas Amanah Ditubuhkan

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 197 hits
ARIF ATANPresiden AMANAH Mohamad Sabu menafikan dakwaan Datuk Seri Abdul Hadi Awang kononnya rundingan kerjasama Pas dengan Umno berlaku selepas penubuhan AMANAH Mohamad yang juga Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata AMANAH ditubuhkan selepa...
Sempena Setahun Kejatuhan Kerajaan Ph Pas Amanah Berbalas Pantun

Sempena Setahun Kejatuhan Kerajaan Ph Pas Amanah Berbalas Pantun

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 194 hits
MALAYSIA DATELINESempena sambutan satu tahun kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan semalam pemimpin Pas berbalas balas pantun dengan pemimpin AMANAH parti yang berasal dari Pas Ia bermula apabila Naib Presiden Pas Ustaz Idris Ahmad memberikan ...
Panas Mursyidul Am Pas Cabar Dedah Audio Rakaman Jatuhkan Hadi Tedia Ada Ka Tak Dak

Panas Mursyidul Am Pas Cabar Dedah Audio Rakaman Jatuhkan Hadi Tedia Ada Ka Tak Dak

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 134 hits
February 19 2021 Mursyidul Am Pas Datuk Hashim Jasin menafikan wujud audio yang mengaitkan dirinya dengan gerakan yang mahu menjatuhkan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang seperti heboh diperkatakan Beliau turut mencabar individu yang ...
Amanah Jangan Main Politik Dua Kolam Seperti Diamalkan Pas

Amanah Jangan Main Politik Dua Kolam Seperti Diamalkan Pas

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 225 hits
AMK saran Salahuddin muhasabah diri elak politik bermuka mukaSetiausaha Pemuda PKR Syukri Razab menyarankan supaya Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub bermuhasabah diri dan menjauhi sikap politik bermuka muka seperti parti lamanya PAS ...
Sarawak Tolak Pas Dan Bersatu

Sarawak Tolak Pas Dan Bersatu

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 173 hits
Bagaimanapun Pesuruhjaya Pas Sarawak Jofri Jeraiee menegaskan tetap bersedia meletakkan calon di negeri ini khususnya di kerusi Dewan Undangan Negeri majoriti Melayu Melanau Islam Beliau sebelum ini turut memaklumkan bahawa peluang Pas Sara...
As Bersatu Ties Worsen Zahid Reiterates Haron Din S Wish For Pas Umno Tie Up

As Bersatu Ties Worsen Zahid Reiterates Haron Din S Wish For Pas Umno Tie Up

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 197 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi sought to shore up his party s partnership with PAS tonight as ties with Bersatu continue to deteriorate This includes reiterating a past claim that former PAS spiritual leader the late Haron Din had wanted...
Ini Antara Spesis Yang Merosakkan Pas

Ini Antara Spesis Yang Merosakkan Pas

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 144 hits
MOHD SHAH RIMBIAR JADI JANGAN BAGI MUKA AJARAN FITNAH INI
Sugarbook S Immoral Activities Leave Bitter Taste Says Pas

Sugarbook S Immoral Activities Leave Bitter Taste Says Pas

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 204 hits
PAS says they do not want Malaysian graduates to earn a bad reputation GEORGE TOWN PAS has continued to take aim at Sugarbook joining forces with the party s non Muslim wing in lodging a police report urging the government to take action ag...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang