Nostalgia Permainan Tetris Zaman Dulu


Nostalgia Permainan Tetris Zaman Dulu | Bila Fiza tengok anak Fiza bermain permainan video Tetris secara online di Plays.org, tetiba Fiza teringat zaman Fiza kanak-kanak dulu. Berebut dengan adik beradik yang lain tau, semata-mata untuk bermain permainan Tetris. Dahulunya, permainan Tetris dijual sebagai sebuah konsol yang berharga antara RM5 hingga RM10.
Sumber Dari ShopeeTahukah korang...

SEJARAH ASAL PERMAINAN TETRISSebenarnya, Tetris pada asalnya direkabentuk dan diprogramkan oleh pereka permainan video Rusia, Alexey Pajitnov pada tahun 1984. Ketika itu, dia bekerja di Pusat Pengkomputeran Dorodnitsyn di Akademi Stains Kesatuan Soviet, Moscow.
Permainan Tetris dibangunkan dengan menggunakan komputer 60 yang mana pertama kali dikeluarkan dalam kepingan puzzle Tetris yang tidak mempunyai warna dan suara.
Tetris dibangun berdasarkan permainan komputer 'Pentominoes' yang sudah popular di kalangan kanak-kanak Rusia.
Namun, ia telah diubahsuai kerana Pentominoes melibatkan 12 karektor puzzle. Tetapi, ia dirasakan terlalu rumit dan hanya mengambil 7 daripada karaktor tersebut yang dikenali sebagai tetrominoes.
Kejayaan Tetris hasil daripada usaha Alexey Pajitnov telah menjadikan ia berjaya mengatasi permainan-permainan lain yang dibangunkan menggunakan teknologi hebat masa kini.
Ia telah menyebabkan Microsoft memasukkan Tetris ke dalam Microsoft Windows Entertainment Pack Basic Windows 3.0 pada tahun 1989.
Seterusnya, perubahan demi perubahan dibuat sehingga Tetris diiktiraf sebagai permainan video paling berjaya sepanjang zaman.
Jadi, tak hairanla sampai sekarang ia menjadi permainan video pilihan ramai termasuklah Fiza sendiri.

Tetris Zaman SekarangSebelum ni, Pernahla jugak belikan konsol Tetris stail dulu-dulu untuk Kak Alia dan Ain. Tapi, mereka lebih suka Tetris zaman sekarang. Bewarna-warni dan lebih user friendly. Yelah! Zaman dah berubah kan. Permainan pun mestilah turut berubah jugak. Betul tak?
Fiza lebih suka bagi anak-anak bermain secara terus di atas talian tanpa perlu memuatturun permainan tersebut. Jadi, taklah sepanjang masa anak-anak akan bermain. Main pun ikut waktu yang telah Fiza tetapkan untuk mengisi waktu lapang mereka selain daripada melakukan aktiviti yang lain.

Beri Anak Bermain Online Games Di Plays.orgDipendekkan cerita, laman yang menjadi pilihan kami untuk bermain Tetris di atas talian adalah laman Plays.org. Apa yang menariknya di laman ini, kita tak perlu pun nak muatturun permainan yang kita nak main. Sebaliknya boleh je terus main. Bermakna, tak perlu dah nak penuhkan storage handphone dengan permainan video yang kita sukai.
Malah, Terdapat beratus jenis permainan video yang terdapat di laman tersebut yang mana boleh dimain secara PERCUMA!. Memang rambangla mata nak pilih yang mana satu.
Menariknya jugak, kalau kita teringin nak main permainan baru tapi tak tahu cara nak main. Jangan risau, sebab pada setiap permainan akan ditunjukkan cara untuk bermain. Jadi, bolehla main bermacam-macam jenis permainan. Kan?
Pendek kata, dah tak perlu dah nak cari laman lain untuk bermain permainan video online. Fiza pasti, anak-anak akan menyukainya.

Gelagat Alia Dan Ain Bermain Online Game Secara PercumaTengok jelah gelagat Alia dan Ain bila diberi peluang untuk bermain Tetris di Plays.org. kemain teruja mereka untuk menyusun block tersebut sampai tak sedar pun Fiza ambik gambar mereka. 

Walaubagaimana pun, aktiviti bermain permainan video atas talian anak-anak juga kenalah dihadkan. Tambah-tambah lagi sekarang ni, negara kita Malaysia tengah menjalani Perintah Kawalan Pergerakan 3.0. Jadi kenalah pelbagaikan aktiviti anak-anak di rumah sepanjang tempoh tersebut agar anak-anak tidak berasa bosan dan online 24 jam. Kan?
#FreeOnlineGames
#Tetris
Sumber Sejarah Tetris : Wiki


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.fizacrochet.com/2021/06/nostalgia-permainan-tetris-zaman-dulu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Game Popular Zaman Dulu Dulu

5 Game Popular Zaman Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 508 hits
5 Game Popular Zaman Dulu Dulu Masa saya muda remaja dulu memang rajin main game Nak nak lagi masa belajar dekat UiTM Jengka Kawan kawan pula jenis memang suka main dan pas pas installer game Entah dari mana diaorang dapat saya pun tak tahu...
Hiburan Fikiran Zaman Sekarang Bukan Macam Dulu Soo Wincci Bahas Pendapat Prof Muhaya

Hiburan Fikiran Zaman Sekarang Bukan Macam Dulu Soo Wincci Bahas Pendapat Prof Muhaya

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 225 hits
Penyanyi dan pelakon Dr Soo Wincci turut tidak bersetuju dengan pendapat motivator Prof Dr Muhaya berkenaan dengan topik yang sedang hangat diperkatakan oleh wargamaya soal wanita perlu berbuat bodoh bodoh supaya dapat meraih perhatian lela...
10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online

10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 698 hits
10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online Salam semua permainan budak zaman dulu dan zaman sekarang dah banyak jauh beza Budak budak zaman sekarang pun dah jarang nampak bermain luar rumah kan...
Kisah Sukses Desa Sekapuk Gresik Dulu Miskin Kini Dijuluki Desa Miliarder

Kisah Sukses Desa Sekapuk Gresik Dulu Miskin Kini Dijuluki Desa Miliarder

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 201 hits
Desa Sekapuk di Kabupaten Gresik Jawa Timur menjadi juara 1 dalam program Program Inkubasi BRIncubator Goes to Desa BRILian Bahkan desa ini kini dijuluki Desa Miliarder Padahal dahulunya desa ini terkenal miskin
Baby Shima Dulu Suka Sayang Chord

Baby Shima Dulu Suka Sayang Chord

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 166 hits
C G D G Gdulu kau bilang suka suka padaku Ddulu kau bilang sayang sayang padaku Cdulu kau bilang cinta cinta padaku Em Dtapi ku sudah tak mahu denganmu Gdulu ku pernah suka suka padamu Ddulu ku pernah sayang sayang padamu Cdulu ku pernah ci...
Mahu Seperti Dulu Dulu

Mahu Seperti Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 219 hits
Assalammualaikum wbtMAHU SEPERTI DULU DULUAda yang masih bolehAda yang sudah tidak bolehPerubahanYa perubahan yang berlakuAtas banayk persepakatanMahu seperti dulu duluSiapa yang tidak mahuPasti ramai yang mahuNanti duluMahu seperti yang du...
Dulu Kata Darudat Nak Bendong Covid Tetiba Naik Mencanak Pulak

Dulu Kata Darudat Nak Bendong Covid Tetiba Naik Mencanak Pulak

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 123 hits
w faudzinTak payah keluar statement la buat menambah dosa orang maki hang je letak je jawatan apa susahnya Gila sangat nak jadi PM tapi tak tahu apa satu tu buat apa
Dulu Ph Tubuh Tabung Ph Nak Bayar Hutang 1 Mdb Pn Tubuh Tabung Sebab Tak Mampukah

Dulu Ph Tubuh Tabung Ph Nak Bayar Hutang 1 Mdb Pn Tubuh Tabung Sebab Tak Mampukah

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 163 hits
Penjawat awam dipotong gaji adakah pengorbanan dikenang Oleh June 01 2021 HPenjawat Awam akan bersolidariti dengan Menteri dan Timbalan Menteri yang tidak akan dibayar gaji selama 3 bulan Imbuhan Tetap Kerajaan dan Imbuhan Tetap Khidmat Awa...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Miliki 52 5 Kilogram Sabu Ratu Narkotika Asal Aceh Dihukum Mati

Waketum Golkar Akui Ridwan Kamil Berpeluang Menang Di Jabar Dibanding Daerah Lain