5 Game Popular Zaman Dulu Dulu


5 Game Popular Zaman Dulu-Dulu | Masa saya muda remaja dulu, memang rajin main game. Nak nak lagi masa belajar dekat UiTM Jengka. Kawan-kawan pula jenis memang suka main dan pas-pas installer game.

Entah dari mana diaorang dapat, saya pun tak tahu. Yang penting, saya main saja. Kononnya buat release tension masa belajar.

5 Game Popular Zaman Dulu-DuluAntara banyak-banyak game yang pernah saya main, saya paling ingat 5 game ini. Korang pernah tak main game yang saya senaraikan ni?

1. Pinball Space CadetSeingat saya, game pertama yang saya main adalah Pinball Space Cadet. Saya main dekat komputer yang Mak beli. Waktu zaman saya kecil-kecil dulu, bukan senang orang nak ada komputer dekat rumah.

Mak beli komputer sebab dia seorang cikgu dan perlu menaip banyak kertas kerja. Saya pun ambil kesempatan untuk tumpang sekaki main game dekat komputer Mak.
Cara nak main Pinball Space Cadet senang saja. Mula-mula kita kena tekan bola supaya bola tu melompat dari kiri atau kanan dan melantun sampai ke atas.
Bila dah sampai atas, bola itu akan berlanggar dengan benda-benda yang ada dalam kawasan game. Setiap kali bola berlanggar dengan benda-benda itu, kita akan dapat mata. 
Bila bola dah nak sampai ke bawah, kita kena kawal benda putih tengah-tengah dekat bawah, supaya bola tak terus jatuh. Kira macam main ping pong. 
Paling tak best bila bola tu betul-betul jatuh dekat tengah-tengah antara dua pemukul putih tu. Bila dah jatuh tengah-tengah, memang tak dapat nak diselamatkan lagi. 

2. PacManPacMan pun saya main dekat komputer Mak. Abang yang setting kan semua benda. Saya tinggal main saja. Saya ingat lagi, kalau main game PacMan ni, kalau tak menjerit, tak sah.

Paling panik masa hantu-hantu kejar PacMan dan kita kena larikan PacMan supaya tak berlanggar dengan hantu-hantu yang tengah kejar PacMan. Dalam masa yang sama, kita kena makan titik-titik yang ada untuk kumpul mata dan naik level.
Korang tau tak hantu-hantu yang ada dalam game PacMan ni sebenarnya ada nama? Nama-nama ghost dalam game PacMan adalah Inky, Blinky, Pinky dan Clyde. 

3. TetrisTetris pula game yang dulu-dulu saya main guna game boy. Ingat lagi dulu kiteorang adik-beradik 5 orang. Nak main game Tetris, kena tunggu giliran.

Bila dah sampai giliran nak main, bukan main seronok. Awal-awal, alah kacang saja. Tapi bila dah mula naik level tinggi, mula menggelabah nak setting bentuk dan tempat yang betul. 
Dulu-dulu, game Tetris gambarnya hitam putih saja. Tak ada berwarna-warni macam sekarang. Setiap bentuk Tetris dibezakan dengan corak-corak yang ada pada setiap kotak. Macam dalam gambar dekat atas ini.
Sekarang lagi senang. Semua bentuk Tetris berwarna. Lebih mudah nak bezakan setiap bentuk.

4. Zuma DeluxeSiapa pernah main Zuma Deluxe? Game Zuma Deluxe sangat popular masa saya belajar diploma. Dia punya ralik main game Zuma Deluxe tak boleh nak disangkal lagi.

Dalam game Zuma Deluxe, kita kena hilangkan bola yang berpusing-pusing dengan menembak bola warna yang sama dari mulut katak dekat tengah-tengah. Kalau bola itu semakin banyak dan sampai ke katak, katak pun mati.

Pada zaman saya dulu, kalau nak main game-game macam ini, semuanya kena install dalam laptop. Akhirnya, laptop jadi berat. 
Nak buat run programming pun tak larat. Dulu saya belajar sains komputer, jadi banyak kena buat programming.

5. Space InvaderSpace Invader! Game ini serius game paling santai. Space Invaders adalah permainan arcade tembak-tembak. Kalau waktu-waktu malas nak buat assignment masa belajar dulu, inilah kerjanya. Main Space Invader.

Dalam game ini kita kena kalahkan satu kumpulan demi satu kumpulan alien yang datang dengan laser piu piu! Tiap kali kita berjaya tembak alien, kita akan dapat kumpul mata. Akhir sekali, kita akan jumpa ketua alien dan kena kalahkan ketua alien itu.

Orang nampak macam membazir masa saja bila main game tapi sebenarnya main game ini baik untuk kesihatan mental kita. Lebih-lebih lagi jenis game yang santai, fun dan tak heavy macam ini.

Main Game Online PercumaSaya ingatkan kita dah tak boleh jumpa dah game-game yang kita selalu main masa kecil-kecil dulu. Rupanya, ada satu website yang penuh dengan game yang diinspirasikan daripada game-game lama.
Nama website main game online tu plays.org. Saya baru saja jumpa website ini. Bila dah start main, terus melekat cari game dekat sini saja.


Bila main balik game-game yang ada dekat website ini, rasa macam mengundang memori betul. Teringat semula zaman-zaman tengah muda remaja, tengah seronok, tak fikir masalah dunia, masalah hidup. Seronoknya masa dulu!

Eh, drama pulak. Hehe.

Yang bestnya, nak main game online dekat wesbite Plays.org ini percuma saja. Tak perlu bayar apa-apa pun. Mainlah lama mana pun dan banyak mana pun game yang ada.

Ada lebih daripada 100 game yang ada dalam website tu. Dan diaorang akan upload game-game baru setiap hari. Game-game yang ada boleh main terus dekat browser. Tak payah nak susah-susah beratkan komputer kita untuk download game yang kita nak main


Main Invace Spaders dekat desktop. Invace Spaders ini adalah game yang diinspirasikan daripada game Space Invader. Mencabar juga nak main game ini. Geram saja bila alien laju sangat datang dekat dengan spaceship kita. 
Main Game Online Guna PhoneKalau rasa malas nak buka komputer semata-mata nak main online game, kita boleh saja main dekat website plays.org ini guna smartphone.

Kalau dekat smartphone, saya lebih suka main game macam Tetris. Sebab kena control bentuk dan susun tempat objek tu nak turun.

Kena guna dua-dua tangan. Feel dia sama macam main Tetris guna game boy console macam kecil-kecil dulu.

Biasanya saya main game online dekat website ni kalau tengah bosan, nak release tension masa buat kerja-kerja menulis untuk client atau nak berlatih menaip. 
Dekat website ini pun ada game menaip tau. Bolehlah test dan improve sikit skill menaip kita. 
Korang boleh scroll website belah bawak sekali dan korang boleh pilih jenis game macam mana yang korang nak main. Ada macam-macma jenis kategori game yang korang pilih contohnya macam game 2 player, jigsaw puzzle, pixel, shooting atau typing. 
Tapi satu benda saja yang saya nak pesan. Kalau dah mula main dekat website plays.org ini, berhati-hatilah. Takut nanti jadi addicted dan asyik nak main saja. 😆😆
Selamat main game!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.fadzirazak.com/2021/06/5-game-popular-zaman-dulu-dulu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nostalgia Permainan Tetris Zaman Dulu

Nostalgia Permainan Tetris Zaman Dulu

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 519 hits
Nostalgia Permainan Tetris Zaman Dulu Bila Fiza tengok anak Fiza bermain permainan video Tetris secara online di tetiba Fiza teringat zaman Fiza kanak kanak dulu Berebut dengan adik beradik yang lain tau semata mata untuk bermain permainan ...
10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online

10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 696 hits
10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online Salam semua permainan budak zaman dulu dan zaman sekarang dah banyak jauh beza Budak budak zaman sekarang pun dah jarang nampak bermain luar rumah kan...
Hiburan Fikiran Zaman Sekarang Bukan Macam Dulu Soo Wincci Bahas Pendapat Prof Muhaya

Hiburan Fikiran Zaman Sekarang Bukan Macam Dulu Soo Wincci Bahas Pendapat Prof Muhaya

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 225 hits
Penyanyi dan pelakon Dr Soo Wincci turut tidak bersetuju dengan pendapat motivator Prof Dr Muhaya berkenaan dengan topik yang sedang hangat diperkatakan oleh wargamaya soal wanita perlu berbuat bodoh bodoh supaya dapat meraih perhatian lela...
Kalau Benar Mahu Agong Campurtangan Jatuhkanlah Mahiaddin Lebih Dulu

Kalau Benar Mahu Agong Campurtangan Jatuhkanlah Mahiaddin Lebih Dulu

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 189 hits
Rasa meluat rakyat kepada kegagalan PN sebagai kerajaan seterusnya disertai keinginan untuk mendapat kerajaan dan Perdana Menteri baharu kini boleh dikata sudah berada di tahap paling maksima yang tidak pernah berlaku sebelum ini Ia sehingg...
Lebai 90 Juta Sepatutnya Dah Jadi Kluster Mahkamah Sejak Dulu Lagi

Lebai 90 Juta Sepatutnya Dah Jadi Kluster Mahkamah Sejak Dulu Lagi

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 158 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFLebai 90 juta sudah sepatutnya jadi kluster Mahkamah dari dulu lagi The only reason kenapa mereka tak jadi kluster mahkamah adalah sebab mereka pandai main dua kolam dan ada orang berhasrat untuk berkuasa selama lama...
Dah Rancang Rai Ulang Tahun Perkahwinan Pertama Tapi Arwah Pergi Dulu Dengan Baby

Dah Rancang Rai Ulang Tahun Perkahwinan Pertama Tapi Arwah Pergi Dulu Dengan Baby

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 165 hits
Kami tidak sempat meraikan ulang tahun perkahwinan pertama dan disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan kami rancang meraikan di rumah sahaja namun arwah pergi dijemput llahi terlebih dahulu kata Leftenan Muhammad Iqmall Muhamad Sukri Isterin...
Apa Yang Pertama Dulu Boleh Menjadi Yang Terakhir

Apa Yang Pertama Dulu Boleh Menjadi Yang Terakhir

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 250 hits
APA YANG PERTAMA DULU BOLEH MENJADI YANG TERAKHIR Assalammualaikum wbt Cuma Allah swt pertama dan utama sampai nyawa kita tiada Hingga alam ini menjadi debuan halus bertebaran Selain itu selebihnya boleh sahaja bersilih ganti kedudukannya K...
Tak Penuhi Syarat Dr Say Minta Untuk Check Dulu Kondisi Ibu Hamil Menyusu Sila Update Mysejahtera

Tak Penuhi Syarat Dr Say Minta Untuk Check Dulu Kondisi Ibu Hamil Menyusu Sila Update Mysejahtera

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 209 hits
Menurut portal JKJAV maklumat yang diperolehi daripada Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat Pentadbiran Makanan dan Ubat ubatan Amerika Syarikat Persekutuan Antarabangsa Ginekologi dan Obstetrik Kolej Diraja Obstetrik dan ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami