Noktahkan Gelora Politik Melayu


PERNAH dikisahkan di suatu negeri terdapat sekumpulan orang buta.

Mereka mendengar berita satu rombongan sarkas datang ke tempat mereka membawa bersama seekor binatang ajaib bernama gajah.
Naluri ingin tahu mereka melonjak kerana yakin masih boleh mengenali binatang itu dengan cara meraba. Lalu kata sepakat diambil menghantar wakil-wakil ke sana.

Apabila pulang, enam orang buta memberi deskripsi rupa bentuk seekor gajah. Ada yang memegang ekor, dikatakannya tali. Ada yang memegang kaki, dikatakannya tiang. Ada yang memegang telinga, dipanggilnya kipas. Yang memegang badan, disamakan pula dengan dinding.

Yang memegang belalai, disamakan dengan ular. Dan yang memegang gading, disamakan dengan tombak. Orang buta lain yang mendengar cerita mereka itu melopong.

Hari ini, banyak telahan mengenai politik Melayu. Semakin merana, kata pengkritik. Apatah lagi hujah-hujah yang dibawa parti-parti politik Melayu sehari dua ini agak ‘membingungkan’.

Pada hal para pemain dalam parti-parti inilah yang sama menggerakkan Kabinet kita. Bibit-bibit pergolakan dan saingan kuasa awalnya ‘ribut dalam cawan’ sudah pecah, mengalir deras keluar. Dibimbangi, mengulangi ‘langkah’ seperti mana awal tahun lepas.

Tanah Melayu dulunya dipecah perintah oleh British. Ada Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-Negeri Selat.

Dicanang Inggeris Malayan Union 1946, mujurlah orang Melayu tersedar. Bangkit menyanggahnya hingga kita bersatu kembali. Tapi dibayar dengan harga mahal berdikit-dikit kita kehilangan Singapura. Dan masa beredar pusaka bergilir, di luar dugaan era politik moden, lenyap pula Pulau Batu Puteh.

Hari ini kelihatan tidak ada azam politik oleh parti-parti Melayu untuk satukan bangsanya. Lebih kepada kepentingan peribadi dan kuasa. Sedangkan di luar, cabarannya cukup getir, dengan ekonomi dan covidnya. Laut China Selatan pun sudah ‘bergelora’.

Setiap daripada orang buta tadi itu tidak salah. Mereka juga tidaklah betul. Mungkin begitulah kepelbagaian niat dan interpretasinya. Tapi orang politik jangan pula letakkan orang Melayu dalam dilema, kekeliruan dan kebingungan sama.

Kerana – tanggungjawab seluruh pemimpin Melayu terhadap bangsa, agama dan negara jauh lebih besar daripada pihak lain. Melayu adalah tunjang dan teras bagi Malaysia.

Lemah orang Melayu, lemahlah Malaysia. Tidak stabil.

Oleh: Zulkifli Jalil

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/12/noktahkan-gelora-politik-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Sibuk Dengan Politik Isu Perkauman Dap

Melayu Sibuk Dengan Politik Isu Perkauman Dap

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 224 hits
Can Twice Convicted Najib Contest In Election Based on the verdict delivered by the Court of Appeal on Wednesday former Prime Minister Najib Razak is as guilty as hell Judge Abdul Karim Abdul Jalil who was leading the three man bench not on...
Bukan Dongeng Melayu Tolak Agama

Bukan Dongeng Melayu Tolak Agama

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 172 hits
TERPERANJAT saya apabila membaca berita mengenai segelintir orang Melayu di bandar cenderung menganggap pegangan agama sebagai sudah tidak bermakna lagi Apa yang ingin saya bangkitkan kenapa ada orang Melayu bersikap sedemikian kerana ia bu...
Doa Khatam Quran Ringkas Terjemahan Melayu Rumi

Doa Khatam Quran Ringkas Terjemahan Melayu Rumi

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 586 hits
Doa Khatam Quran Ringkas Terjemahan Melayu Rumi Amalan baca Quran boleh melipat gandakan pahala Rajin baca hingga habis 30 juzuk boleh khatam dan ulang baca semula Paling baik bacakan sekali doa khatam Quran Jika tak boleh baca doa khatam A...
I Don T Believe In Ketuanan Melayu Fantasy Says Dr M

I Don T Believe In Ketuanan Melayu Fantasy Says Dr M

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 170 hits
Dr Mahathir Mohamad said he does not subscribe to the notion of Ketuanan Melayu whenever he talks about helping the community labelling the idea as a fantasy Such a concept which is based on the idea that Malays are the true lords of the la...
Bahasa Melayu Kini Di Fasa Bertahan Daripada Ancaman Dipinggirkan

Bahasa Melayu Kini Di Fasa Bertahan Daripada Ancaman Dipinggirkan

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 442 hits
Oleh Zuhayati Yazid Peranan pemimpin pengaruhi usaha martabat bahasa Melayu BANGI Bahasa Melayu mungkin mengikuti jejak tulisan Jawi sekiranya tiada pihak yang serius mempertahankan bahasa kebangsaan lambang identiti dan jati diri bangsa Pr...
Melayu Kecam Melayu Yang Korup Tetapi Tiada Kaum Cina Kecam Kaum Mereka Sendiri

Melayu Kecam Melayu Yang Korup Tetapi Tiada Kaum Cina Kecam Kaum Mereka Sendiri

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 201 hits
Setakat mana mereka kecam Jho Low Nenek segala penyamun Setakat mana mereka kecam golongan pemberi rasuah kepada pemimpin melayu umno khususnya Setakat mana mereka kecam dan gesa lim guan eng undur selepas terbabit dengan tuduhan rasuah Set...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid