No Anwar No Dap No More Dah Ke



Jika sebelum ini Umno menegaskan pendirian mereka ‘no DAP no Anwar’ namun selepas pertemuan Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri bersama tiga pimpinan Pakatan Harapan (PH) hari ini pendirian itu terpaksa diketepikan.

Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Umno sudah menunjukkan perubahan apabila boleh menerima kerjasama antara beliau dengan DAP. “Ismail mewakili Umno, saya cakap kepada dia sudah boleh bincang dengan Anwar dan DAP, sebelum ini ‘no DAP no Anwar’.
“Nampaknya sudah berubah, jadi Ismail kata demi titah Agong untuk kerjasama tangani COVID-19,” kata Anwar kepada media sebaik sahaja keluar dari pintu pagar Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya petang ini.
Bagi Anwar, perjumpaan ini adalah satu permulaan yang baik untuk menangani masalah pendemik yang melanda negara dengan lebih berkesan. Pakatan Harapan turut menekankan agar program-program untuk rakyat terutama golongan miskin yang kehilangan pekerjaan perlu diberi keutamaan perdana menteri yang baru ini.
Sebaik ditanya media adakah pertemuan ini ada kaitan dengan tawaran jawatan dalam kabinet, Anwar menegaskan perkara ini tidak berbangkit. “Isu ini (jawatan kabinet) tidak berbangkit. Kita tidak datang untuk minta jawatan, isu kita adalah ekonomi rakyat dan kebajikan mereka,” tegas Anwar.
Laporan berkaitan..


PETALING JAYA: Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan tiga pemimpin tertinggi Pakatan Harapan (PH) mencapai kata sepakat untuk memperkukuhkan fungsi Parlimen sebagai institusi bertanggungjawab menyemak dan mengimbang tadbir urus eksekutif
Dalam kenyataan bersama yang dianggap bersejarah, Ismail, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang juga presiden PKR, Mohamad Sabu (Presiden Amanah) dan Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP) turut “bersetuju dan memahami pentingnya kebebasan badan kehakiman, reformasi institusi dan pemerintahan yang baik”.
Persetujuan itu menandakan julung kali perdana menteri dan blok pembangkang utama menurunkan tandatangan untuk bermuafakat dalam mendukung dan memperkukuhkan sistem demokrasi negara, sekali gus menurunkan suhu politik negara yang agak panas sebelum ini.
Kenyataan Ismail dan tiga pemimpin PH itu dikeluarkan selepas perjumpaan lebih sejam di pejabat perdana menteri petang tadi.
Susulan perjumpaan itu, Anwar memberitahu media, PH tidak bercadang “mempersulitkan” usul undi percaya terhadap Ismail di Dewan Rakyat bulan depan jika kerajaan mengutamakan isu rakyat.
Kenyataan bersama Ismail dan PH itu dilihat petanda awal hubungan pembangkang dan kerajaan yang tegang bawah pentadbiran Muhyiddin Yassin sebelum ini, berpeluang membuka lembaran baharu bawah teraju perdana menteri baharu.
Dalam kenyataan itu, Ismail dan pimpinan PH berkata perjumpaan mereka adalah untuk menyahut titah Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah mahukan suhu politik negara diturunkan.
“Pertemuan yang berlangsung lebih satu jam ini tertumpu kepada agenda kepentingan rakyat dalam mencari titik persamaan terbaik bagi menangani krisis pandemik Covid-19, menjaga nyawa dan keselamatan diri daripada ancaman wabak dan membebaskan rakyat daripada cengkaman ekonomi berikutan kehilangan pekerjaan dan pendapatan,” menurut kenyataan itu.
Mengenai kerjasama memperkasa Parlimen, Ismail dan PH bersetuju keperluan memperkasa fungsi Dewan Rakyat dan Dewan Negara sebagai “institusi yang bertanggungjawab dan konstruktif supaya lebih telus dan memenuhi kehendak rakyat”.
Sultan Abdullah melantik Ismail sebagai perdana menteri ke-9 minggu lalu, selepas beliau memperoleh sokongan majoriti mudah 114 Ahli Parlimen berbanding Anwar (105).
Bagaimanapun, Sultan Abdullah bertitah Ismail, yang juga naib presiden Umno, perlu melalui undi percaya di Dewan Rakyat secepat mungkin untuk memperoleh keabsahan jawatan disandangnya.
Dalam ucapan pertamanya sebagai perdana menteri Ahad lalu, Ismail menjemput pembangkang untuk menyertai Majlis Pemulihan Negara (MPN) dan Jawatankuasa Khas Menangani Covid-19.
Langkah itu disambut baik oleh kalangan pemimpin PH lapor FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/ini-perjanjian-bersejarah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
No Anwar No Dap Retorik Politik

No Anwar No Dap Retorik Politik

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 121 hits
Ismail dan Azmin berbalas gambar Perjumpaan yg mempunyai makna tersendiri NO ANWAR NO DAP RETORIK POLITIK Jika semalam Azmin dgn bangga menunjukkan foto bersama 12 org geng kartelnya sebagai amaran kpd Ismail hari ini Ismail membalas foto t...
Penyokong Mahu Anwar Tinggalkan Dap

Penyokong Mahu Anwar Tinggalkan Dap

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 156 hits
By August 21 2021Desak ketepikan DAP atau berundur selepas gagal ke Putrajaya sebagai PMSELEPAS tewas dalam perebutan meraih sokongan majoriti untuk dilantik sebagai Perdana Menteri kesembilan Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta penyokongnya b...
Betulkah Tiada Lagi No Anwar No Dap

Betulkah Tiada Lagi No Anwar No Dap

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 157 hits
Dalam masa yang sama Presiden AMANAH pula mencadangkan agar Perdana Menteri memperkenalkan kaedah dan pendekatan yang baharu bagi mengatasi masalah pandemik dan tidak perlu lagi menggunakan kaedah yang lama Sementara itu Guan Eng membangkit...
Yes Dap Yes Anwar

Yes Dap Yes Anwar

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 190 hits
Parti Lebai PAS juga sambut baik pertemuan ketua parti pembangkang dalam PH dengan PM Mail Sabri semalam Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan langkah itu membuka dimensi politik baru ke arah berpolitik secara matang dan s...
Isu No Anwar No Dap Selesai Selepas Ph Jumpa Pm Umno

Isu No Anwar No Dap Selesai Selepas Ph Jumpa Pm Umno

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 207 hits
NASUHA RAHMANJika sebelum ini Umno menegaskan pendirian mereka no DAP no Anwar namun selepas pertemuan Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri bersama tiga pimpinan Pakatan Harapan hari ini pendirian itu terpaksa diketepikan Presiden PKR...
Dap Bodek Pm Baharu Selepas Ditipu Konon Anwar Ada Majoriti

Dap Bodek Pm Baharu Selepas Ditipu Konon Anwar Ada Majoriti

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 348 hits
agendadaily com21 8 2021DAP mengucapkan tahniah atas pelantikan Perdana Menteri baharu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Selepas ditipu Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kononnya memiliki majoriti kini DAP cuba membodek Perdana M...
Chaos At Ppvs More Proof Of Govt S Failure In Managing Pandemic Says Anwar

Chaos At Ppvs More Proof Of Govt S Failure In Managing Pandemic Says Anwar

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 253 hits
Opposition leader Anwar Ibrahim said the government seemed to lack focus in dealing with the Covid 19 pandemic PETALING JAYA PKR president Anwar Ibrahim has hit out at the huge crowds outside vaccination centres stating that this was more p...
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Persediaan Awal Haji

218 Fibonaci

219 Makna 99 Allah Pecahan

217 Kajian Surah Ad Dukhan The Smoke

This Is Drink Green Mango

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister