Nik Abduh Wakafkan Diri Untuk Muafakat Nasional


Oleh Nurul Aisyah

MUAFAKAT Nasional satu persepakatan yang sangat murni namun seperti biasa ada sahaja pihak yang cuba menggagalkan usaha tersebut. Mereka dilihat cuba “divert” fokus kepada perkara-perkara lain yang melalaikan dan melemahkan dengan mengadakan persepakatan yang berasingan pula seperti PN dan sebagainya.
Alhamdulillah, dalam masa yang sama masih ada individu yang mahu mempertahankan persepakatan antara UMNO dan PAS ini.
Saya telah wakafkan diri saya untuk projek kesatuan UMNO dan PAS. Bukan menjadi satu parti. Bukan. Tetapi menjadi satu kekuatan. Bukan menjadi sama kuat. Bukan. Tetapi saling kuat menguat di antara kedua-duanya. Itu sudah amat mencukupi. Ia sudah menepati maksud kesatuan umat yang didambakan. – Nik Abduh, Facebook
Pada April 2021, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menguris hati ahli UMNO apabila mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya menolak sebarang muafakat tanpa bersatu(PPBM) dan kumpulan yang menunjukkan ketidaksetiaan kepada negara di samping budaya melampau hingga mencabar agama dan bangsa.
Apa pun alasan yang Haji Hadi beri, beliau dilihat sebagai “opportunist” dan ahli politik yang cuba mengaut “keuntungan” dan “tamak” apabila melihat peluang. Keikhlasan beliau dipertikaikan. Umat Islam yang mengharapkan Muafakat Nasional diwujudkan bagi membela umat dalam satu negara dengan pembabitan semua golongan di atas Perlembagaan Persekutuan merdeka dan berdaulat sedar bahawa Hadi tidak boleh diharap untuk menyatukan ummah.
Berlainan pula dengan perjuangan Nik Abduh yang dilihat jauh lebih ikhlas dari Haji Hadi. Rata-rata umat Islam terharu dengan keikhlasan beliau yang sanggup mewakafkan diri untuk projek kesatuan UMNO dan PAS.
Semua pihak tahu bukan mudah bagi UMNO dan PAS untuk bekerjasama. Keikhlasan dan kesungguhan memainkan peranan dalam perkara ini. Namun kewujudan unsur yang cuba merosakkan persepakatan yang dibina sangat dikesali.
Karangan Belahan Hati Nik Abduh
Saya telah wakafkan diri saya untuk penyatuan umat. Saya ahli PAS. Tetapi diri saya bukan hanya untuk kesatuan ahli PAS, bahkan untuk penyatuan umat seluruhnya.
Sebagaimana saya bertekad untuk istiqamah dengan perjuangan PAS, saya juga telah memperkasakannya dengan tekad melebarkan penyatuan umat seluruhnya.
Kesatuan umat bermaksud umat yang berpegang dengan tali Allah. Tali Allah bermaksud agama Islam, satu-satunya agama yang diredhai Allah. Berpegang dengan tali Allah adalah salah satu tiang atau tunjang utama ke arah kejayaan umat Islam menyempurnakan tugas khilafah mereka di muka bumi.
Umat Islam adalah umat yang satu. Bersatu hati dengan tauhid dan ibadah kepada Allah. Satu umat bererti satu agama dengan satu arah tuju. Ia hakikatnya asal manusia, sebelum manusia berpecah belah selepas itu dengan syirik dan menyembah tuhan-tuhan selain Allah.
Maka umat Islam mesti kekal satu umat. Apabila mereka bersatu, maka mereka berada dalam keadaan sihat dan haq, lalu bergerak gagah menuju matlamat. Apabila pula mereka berpecah, mereka sebenarnya dalam keadaan sakit dan batil, lalu merencatkan pergerakan dan pasti menggagalkan impian dan matlamat.
Sakit dan penyakit, demi sebuah kejayaan yang ingin dicapai, mesti diubati dan dibuang. Membiarkannya terus sakit bukanlah pilihan. Ia malah kesalahan yang besar.
Di negara kita Malaysia, berlaku perpecahan umat. Perpecahan pula pelbagai sektor dan faktor. Yang paling ketara adalah perpecahan akibat politik. Perpecahan politik inilah menjadi punca besar kegagalan dan kekecewaan umat dalam negara.
Ia memberi isyarat jelas bahawa umat berada dalam sakit dan berpenyakit. Segagah mana kita berjalan, ia akan terus mengganggu perjalanan dan akhirnya menggendalakannya. Umat akan tersadai dan hanya mampu menanti tibanya pertolongan.
UMNO dan PAS adalah sebab perpecahan politik umat. Kedua-duanya adalah kekuatan. Tiada kumpulan umat sekuat kedua-duanya. Bekalan kedua-duanya amat banyak dan pahlawan mereka amat ramai. Tiada kumpulan lain seumpama mereka berdua.
PAS kalah berkali-kali, tetapi kuatnya semakin berkali-kali juga. UMNO untuk pertama kali jatuh besar pada PRU14 lepas, tetapi mampu kembali berkuasa hanya selepas 3 tahun. Ia contoh mudah kekuatan besar yang dimiliki kedua-duanya. Tiada seperti kedua-duanya.
Malangnya, kedua-duanya saling beradu kekuatan, bukan menyatukan kekuatan. Maka akibat buruknya adalah besar. Ia adalah perpecahan umat yang besar. Ia telah membantutkan projek besar umat yang dimestikan untuk berjaya.
Umat yang satu adalah umat yang sihat dan haq. Isinya adalah tauhid, ilmu, ikhlas, amal soleh dan jihad. Manakala umat yang berpecah adalah umat yang sakit dan batil. Ia lompang yang diracuni syirik, jahil, nifaq, fasad dan cinta dunia.
Sesuatu mesti dilakukan. Penawar mesti diusahakan untuknya. Keruh mesti dibuang. Jernih mesti dikembalikan. Tali Allah mesti dihulurkan. Racun-racun syaitani pula mesti dinyahkan.
Ia sebuah kerja besar. Ia jihad besar. Ia sebuah perjalanan memakan masa dan tenaga. Ia perlukan kejelasan, keyakinan, keikhlasan, kesabaran dan pengorbanan.
Walau apa alasan UMNO dan PAS, alasan untuk kekal berpecah dan berbalah adalah seburuk-buruk jawaban kepada penyelesaian. Penyakit diubati dengan ubatnya. Degil atau putus asa adalah racun ditambah racun.
Projek penyatuan umat yang besar ini hakikatnya menuntut kehadiran pahlawan daripada UMNO dan PAS. Saya ulang, pahlawan daripada UMNO dan PAS. Mereka ialah barisan yang memiliki kejelasan, keyakinan, keikhlasan, kesabaran dan pengorbanan.
Tanpa pahlawan yang hadir daripada kedua-dua pihak, usaha menjadi perlahan dan ditakuti kegendalaannya.
Saya telah wakafkan diri saya untuk projek kesatuan UMNO dan PAS. Bukan menjadi satu parti. Bukan. Tetapi menjadi satu kekuatan. Bukan menjadi sama kuat. Bukan. Tetapi saling kuat menguat di antara kedua-duanya. Itu sudah amat mencukupi. Ia sudah menepati maksud kesatuan umat yang didambakan.
Sudah pasti saya kerdil. Tetapi saya sudah berbelas tahun memulakannya. Saya bermula dengan keyakinan yang kecil dan ketakutan yang besar. Tetapi lama kelamaan, ia bertukar menjadi keyakinan yang besar dan ketakutan yang kecil.
Saya berjumpa dan berbincang. Jumpa pemimpin PAS dan pemimpin UMNO. Jumpa para mufti dan tok-tok guru. Jumpa cendekiawan dan profesional. Mula-mula sebagai kenalan. Akhirnya menjadi rakan. Begitulah usaha berbekalkan masa yang membekalkan kesabaran.
Saya dimarahi dan dicemuh. Ombak di muka kuala amatlah garang. Tetapi saya mengecapi rasa keterpujian daripada dalam diri. Ia satu perasaan yang hebat. Begitulah masa memberikan saya keyakinan dan kekuatan. Masa itu senjata yang ajaib sekali.
PAS dan UMNO amat lama berkelahi. Mengajak kepada perdamaian semacam mengajak kepada perkelahian ke sekian kalinya. Kelahi bertambah lagi kelahinya. Begitulah mata memandang serong dan tajam.
Ya, saya rasa kerdil pada awalnya. Tetapi sebaik melangkah beberapa langkah, saya dapati ramai sebenarnya yang telah berada di jalan ini. Ramai juga yang telah pun mendahului saya. Justeru rasa kerdil hilang tiba-tiba. Paras keyakinan bertambah-tambah. Para pahlawan penyatuan umat semakin hadir.
Saya menulis bukan memuji. Pujian milik Allah sepenuhnya. Saya menulis adalah untuk mengajak dan menyeru. Saya menulis untuk memanggil pahlawan-pahlawan agar hadir sentiasa di jalan ini. Bersama menanam dan memugar projek mega ini. Ia adalah jihad besar.
Muafakat Nasional adalah belahan hati saya. Saya karangnya semenjak belasan tahun dalam bengis saya pada UMNO dan lembut saya juga pada UMNO. Karangan bukan sebarang karangan. Ia bungaan di hati yang penuh rasa cinta.
PAS adalah pangkalan saya. Di sini saya membina kekuatan dan apabila saya keletihan dan kehabisan, saya akan segera kembali kepada PAS untuk menambah bekalan. PAS penuh dengan para pahlawan di jalan Allah.
Di seberang sana ada juga pangkalan. Rakan-rakan saya bergagah di pangkalan UMNO. Jambatan ini dalam pembinaan. Janganlah diruntuhkan oleh angin lalu.
Selamat ulang tahun kedua Muafakat Nasional.
The post Nik Abduh wakafkan diri untuk Muafakat Nasional appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/17/nik-abduh-wakafkan-diri-untuk-muafakat-nasional/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warganet Persoal Nik Abduh Tulis Tipu Daya Allah

Warganet Persoal Nik Abduh Tulis Tipu Daya Allah

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 205 hits
FAZLI RADZIAhli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Aziz dilihat mengundang pertikaian warganet lantaran hantarannya di Facebook semalam Ahli Parlimen Bachok itu menulis adakala maksiat zahir mendorong rasa sedih lalu membuka...
Riena Diana Menzahirkan Rasa Syukur Dapat Hadiahkan Kereta Pada Diri Sendiri

Riena Diana Menzahirkan Rasa Syukur Dapat Hadiahkan Kereta Pada Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 317 hits
Seorang pelakon dan juga penyampai radio HotFm Riena Diana meluahkan rasa bersyukur berikutan berjaya membeli sebuah kereta sempena hari jadinya yang ke 24 melalui Instagram miliknya Difahamkan pelakon Kampung People yang memegang watak Lai...
4 Sekeluarga Rentung Gagal Buka Mangga Jeriji Untuk Melarikan Diri Bomba

4 Sekeluarga Rentung Gagal Buka Mangga Jeriji Untuk Melarikan Diri Bomba

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 547 hits
Md Ali semasa lawatannya ke rumah teres dua tingkat di Taman Hungap yang musnah dalam kebakaran hari ini Foto Bernama 4 Sekeluarga Rentung Dalam Kebakaran Rumah Di Penampang PENAMPANG 7 Sept 4 sekeluarga terdiri daripada tiga lelaki dan seo...
Hiburan Bebas Paraben Silikon Minyak Mineral Nivea Naturally Good Melindungi Diri Alam

Hiburan Bebas Paraben Silikon Minyak Mineral Nivea Naturally Good Melindungi Diri Alam

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 195 hits
Beberapa tahun belakangan ni makin banyak nampaknya jenama terkemuka mula menawarkan rangkaian produk yang berasaskan bahan semula jadi Salah satunya jenama terkenal NIVEA menerusi rangkaian berasaskan bahan semula jadi Naturally Good Adver...
Pengikut Ajaran Sesat Pmyt Diarah Serah Diri

Pengikut Ajaran Sesat Pmyt Diarah Serah Diri

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 152 hits
Jakim hantar wakil bantu siasatan bersama pihak polis KOTA BHARU Semua pengikut ajaran sesat Perjalanan Mimpi Yang Terakhir yang kini sedang diburu polis diminta segera tampil menyerah diri Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk ...
Mahfud Md Perguruan Tinggi Harus Jadi Benteng Budaya Dan Eksistensi Jati Diri Bangsa

Mahfud Md Perguruan Tinggi Harus Jadi Benteng Budaya Dan Eksistensi Jati Diri Bangsa

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 165 hits
Mahfud menjelaskan Indonesia dikenal sebagai bangsa yang punya budaya adiluhung yakni budaya unggul yang penuh kehalusan budi kesantunan gotong royong keindahan dan religiousitas Bagi Mahfud rasionalitas dan wawasan rasional penting tetapi ...
Seb4k Kucing Kesayangan Sey Dah Tak Do Dato Hattan Kuatkan Diri Tan4m Kucing Kesayangan Tak Sanggup Saya

Seb4k Kucing Kesayangan Sey Dah Tak Do Dato Hattan Kuatkan Diri Tan4m Kucing Kesayangan Tak Sanggup Saya

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 245 hits
Penyanyi lagu Biso Bonar iaitu Dato Hattan 56 merupakan penyanyi lagenda tanah air kita beliau banyak menjadi juri untuk pertandingan nyanyian sekarang berbanding menyanyi di atas pentas Hari ini merupakan hari yang sedih bagi dato hattan k...
Sempat Beritahu Rakan Nak Bunuh Diri

Sempat Beritahu Rakan Nak Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 152 hits
Oleh NUR SHARIEZA ISMAIL CYBERJAYA Polis mengesahkan wanita yang ditemui mati dipercayai terjun dari tingkat 30 sebuah kondominium di sini malam tadi mempunyai keinginan untuk membunuh diri Ketua Polis Daerah Sepang Asisten Komisioner Wan K...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord