Niat Puasa Bulan Rejab



Bagaimana niat puasa bulan rejab?
Artikel ini akan memberi panduan tentang niat puasa rejab secara lengkap dan mudah.
Panduan ini juga menyenaraikan amalan yang digalakkan, doa yang disunatkan & kelebihan-kelebihan yang terdapat pada bulan rejab ini.
Jika anda sedang memerlukan panduan berkaitan bulan rejab, mari kita mulakan..

Isi Kandungan: Pengenalan Lafaz Niat Puasa Rejab Amalan & Kelebihan Puasa Rejab Doa Hari Rejab Pengenalan Rejab bermaksud membesarkan atau mengagungkan.
Selain itu, ia dinamakan bulan Rejab kerana mereka mengagungkan bulan ini ketika zaman al-Jahiliyyah dengan meninggalkan peperangan padanya.
Perkataan jama’ bagi Rejab adalah Arjab (أرجاب) dan jika digabungkan Rejab dan Sya’ban dinamakan sebagai Rajaban (رجبان). [Lihat: Mukhtar al-Shihah, 118]
Di samping itu, Rejab merupakan bulan ke tujuh daripada Tahun Hijri dan ia merupakan antara bulan Haram yang diharamkan peperangan atau pembunuhan padanya.
Bulan ini datang selepas daripada Jumadi al-Akhir dan selepasnya adalah Sya’ban.
Satu peristiwa agung berlaku dalam bulan Rejab iaitu peristiwa Israk dan Mikraj.
Israk dan Mikraj adalah satu daripada mukjizat Nabi Muhammad saw yang berlaku sebelum hijrah baginda saw ke Madinah, pada malam Isnin, 27 Rejab.
 
Lafaz Niat Puasa Bulan Rejab Niat puasa sunat hari Arafah adalah seperti berikut:

 Nawaitu shouma ghodin fii syahri rajabi sunnatan lillahi taala 
Maksudnya:
Aku berniat puasa sunat esok hari di bulan Rejab sunat kerana Allah taala.
 
Amalan Dan Kelebihan Puasa Bulan Rejab Dalam Bulan Rejab, dianjurkan banyak berdoa dan berzikir dengan ketentuan berikut, diriwayatkan oleh Ibnu ‘Asyakir daripada Abi Umamah, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:
“Lima malam yang tidak akan ditolak doa padanya ialah doa pada awal bulan Rejab, malam Aidil Fitri dan malam Aidil Adha.
Oleh itu, dianjurkan untuk melakukan amalan-amalan berikut pada bulan rejab:
1. Berpuasa pada Khamis pertama bulan Rejab, InsyaAllah syurga akan menjadi bahagiannya. 2. Di dalam Syurga ada sebatang sungai yang dinamakan ‘Rejab’. Ia lebih putih dari susu, lebih dingin dari ais dan lebih manis dari madu. Barang siapa yang berpuasa sehari dalam bulan Rejab, maka Allah akan mengurniakannya minuman dari sungai itu (Hadis). 3. Berpuasa pada 1 Rejab, akan menghapuskan dosa-dosa kecilnya (al-Jami’us Shaghir) 4. Nabi Adam pernah bertanya kepada Allah mengenai hari yang paling disukaiNya. FirmanNya:
“Nisfu Rejab: Sesiapa yang menghampirkan dirinya dengan puasa, solat sunat, bersedekah dan beristigfar, permohonannya akan dikabulkan, dosanya akan diampunkan dengan bersedekah dan berzikir serta akan menjaga diri dari melakukan maksiat. Syurgalah bahagiaannya”
5. Pada malam 15 dan 27 rejab, dianjurkan agar mengerjakan solat sunat sebanyak 12 rakaat dengan 6 salam. Pada setiap rakaat hendaklah dibacakan al-Fatihah dengan sebarang surah. Selepas memberikan salam, baca zikir ini:

Maha Suci Allah. Segala puji-pujian bagi Allah dan tiada Tuhan melainkan Allah, Allah Maha Besar.”
Disambung dengan istigfar sebanyak 100 kali:

Aku memohon keampunan dari Allah yang Maha Agung, tiada Tuhan melainkan Dia yang hidup, yang berdiri dengan sendirinya dan aku bertaubat kepadaNya”
Kemudian selesai sahaja bertasbih dan beristigfar, berdoalah apa sahaja demi kebaikan diri sendiri dan keesokan hari hendaklah kita berpuasa selama sehari (Imam Ghazali)
6. Daripada Ibnu Abbas, Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa membaca ayat ini pada bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan di antara Zohor dengan Asar:

Aku  memohon keampunan dari Allah yang Maha Agung, tiada Tuhan melainkan Dia yang hidup, yang berdiri dengan sendirinya dan aku bertaubat kepadaNya, taubat seorang hamba yang zalim, tiada yang menguasai akan diriNya, tidak ada yang dapat membuat, menolak mudarat, manfaat dan tidak ada yang dapat menguasai kematian dan hidup serta kebangkitan”
Nescaya dua malaikat akan disuruh menghapuskan semua kejahatannya.
7. Barang siapa berpuasa sehari dalam bulan Rejab, seolah-olah dia berpuasa selama 1000 tahun dan seolah-olah memerdekakan 1000 hamba sahaya. Barang siapa bersedekah 1000 dinar, dicatat setiap helai rambut dan bulu yang ada di badannya 1000 kebajikan, diangkat 1000 darjatnya, dihapuskan darinya 1000 kejahatan dan dicatat juga sedekahnya itu akan beroleh ganjaran 10 kali pahala haji dan umrah, serta didirikan untuknya Gedung di Syurga (Salman al-Farisi)  
Doa Bulan Rejab Apabila masuk bulan Rejab, Nabi SAW berdoa:
اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِى رَجَب وَشَعْبَان وَبَلِّغْنَا رَمَضَان Yang bermaksud, Wahai Tuhan kami, berkatilah kami dalam bulan Rejab dan bulan Sya‘ban serta kami memohon dapat sampai ke bulan Ramadhan
 
Penutup Semoga panduan ini membantu anda.
Marilah kita merebut peluang ini agar kita sentiasa mendapat keampunan dan rahmat Allah sentiasa.
Semoga bermanfaat!
The post Niat Puasa Bulan Rejab (Panduan Lengkap) appeared first on AKU ISLAM.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://akuislam.com/blog/ibadah/niat-puasa-bulan-rejab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gagal Rayuan Hukuman Penjara 6 Bulan Denda Rm30k Atas Adam Rosly Kekal

Gagal Rayuan Hukuman Penjara 6 Bulan Denda Rm30k Atas Adam Rosly Kekal

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 363 hits
Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan Ampang Datuk Adam Rosly Abdullah gagal dalam rayuannya untuk mengetepikan hukuman penjara enam bulan dan denda RM30 000 terhadapnya kerana memberi kenyataan palsu dan mengemukakan dokumen palsu kepada Suru...
Anak Ali Puteh Meninggal Dunia Selepas 3 Bulan Bertarung Nyawa Akibat Masalah Jantung

Anak Ali Puteh Meninggal Dunia Selepas 3 Bulan Bertarung Nyawa Akibat Masalah Jantung

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 846 hits
Anak perempuan seorang pelawak Ali dari kumpulan Puteh iaitu Sharifah Ainul Mardhiah disahkan telah meninggal dunia sebentar tadi dan ia dimaklumkan oleh Ali sendiri dari Instagramnya dan memohon agar orang ramai sedekahkan aL Fatihah buat ...
Bagaimana Dengan Menulis Membantu Saya Hasilkan Ribuan Ringgit Setiap Bulan

Bagaimana Dengan Menulis Membantu Saya Hasilkan Ribuan Ringgit Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 775 hits
Skil menulis adalah salah satu skil yang sangat berbaloi untuk kita pelajari dan kuasai Mungkin saya agak bias dalam hal ini memandangkan saya adalah individu yang mencari rezeki melalui jalan penulisan Sejak dari zaman sekolah rendah lagi ...
Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh Menlnggai Dunia

Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh Menlnggai Dunia

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 290 hits
Pelawak Ali Puteh memaklumkan bahawa anaknya Sharifah Nur Ainul Mardhiah telah meninggaI dunia sebentar tadi Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh MenlnggaI Dunia
Apa Guna Hari Malaysia Abu Mayat Chin Peng Sudah 2 Bulan Dibawa Balik

Apa Guna Hari Malaysia Abu Mayat Chin Peng Sudah 2 Bulan Dibawa Balik

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 546 hits
Selepas enam tahun kematian bekas pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng abu mayatnya telah dibawa balik ke Malaysia pada 16 September yang lepas Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang dilahirkan di Sitiawan Perak telah hidup sec...
Tepat Di Hari Guru 3 Eks Kepala Sekolah Dituntut 14 Bulan Penjara

Tepat Di Hari Guru 3 Eks Kepala Sekolah Dituntut 14 Bulan Penjara

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 251 hits
JPU Hendrik menilai para terdakwa telah melakukan perbuatan diatur dan diancam dengan Pasal 11 Undang Undang Nomor 31 Tahun 1999 tentang Pemberantasan Tindak Pidana Korupsi jo Undang Undang Nomor 20 Tahun 2001 jo Pasal 55 ayat ke 1e KUHPida...
Diterjang Angin Kencang Bayi Usia 5 Bulan Di Kupang Terbang Sejauh 10 Meter

Diterjang Angin Kencang Bayi Usia 5 Bulan Di Kupang Terbang Sejauh 10 Meter

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 194 hits
Hujan disertai angin kencang yang melanda wilayah Kupang dan sekitarnya Minggu menyisakan kisah pilu bagi warga Desa Oebelo Kecamatan Kupang Tengah Kabupaten Kupang Nusa Tenggara Timur
Beratnya Makin Naik 924 Gram Dah Harapnya Dalam Tempoh 2 Bulan Lagi Boleh Balik

Beratnya Makin Naik 924 Gram Dah Harapnya Dalam Tempoh 2 Bulan Lagi Boleh Balik

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 339 hits
Pelakon Abby Abadi memberitahu bahawa bayi lelakinya Muhammad Danial Firman Faizal yang lahir pramatang masih lagi berada dalam zon kritikal Begitupun Abby 42 berkata bayi lelakinya itu menunjukkan progres yang baik apabila dilaporkan sudah...
Resmi Jadi Komisaris Utama Pertamina Ahok Diperkirakan Bakal Terima Gaji 3 Miliar Per Bulan

Resmi Jadi Komisaris Utama Pertamina Ahok Diperkirakan Bakal Terima Gaji 3 Miliar Per Bulan

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 201 hits
Ada yang percaya pada kemampuannya ada juga yang ragu karena dia pernah dipenjara sampai hampir 2 tahun Apalagi kabarnya ia bakal terima gaji yang jumlahnya fantastis
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja