Niat Ikhlas Jauhi Sifat Sombong


Amat penting melakukan sesuatu dengan niat yang ikhlas. Jauhkan diri daripada terjebak dengan niat melakukan sesuatu disebabkan rasa sombong, riak dan hendak berbangga. Perbuatan hanya akan merosakakan kebaikan yang sepatutnya diperoleh daripada perbuatan itu.


Mengapakan kita merosakkan amalan baik dengan hanya satu niat atau yang ditegah? Betapa ruginya sesiapa yang melakukan kebaikan tetapi tersimpan di dalam hatinya perasaan buruk. Dia bukan sahaja tidak mendapat balasan kebaikan, bahkan perbuatannya itu mengundang dosa disebabkan niat yang dipesongkan itu.


Sesiapa tersimpan perasaan riak kerana melakukan sesuatu bermakna seperti dia merasakan apa yang dilakukan itu adalah kebolehannya semata-mata. Dia lupa bahawa kemampuan itu adalah kurniaan Allah. 


Pernah Rasulullah menganggap perbuatan riak sebagai sebahagian daripada syirik yang tersembunyi kepada Allah. Ini berdasarkan sesiapa yang riak, secara automatik dia akan lupa kepada Tuhannya. Serentak dengan itu, setelah perasaan riak menguasai diri, dia pasti berani menentang hukum-hukum Allah. 


Inilah yang berlaku terhadap Qarun.  Sebenarnya Qarun adalah pengikut setia Nabi Musa dan antara orang yang paling beriman. Namun, setelah dia mendapat kekayaan dan timbul perasaan riak, sombong dan lupa diri, Qarun mula ingkar kepada perintah Allah. Dia merasakan kekayaan yang diperoleh adalah hasil kebolehan dan kepandaian dirinya sendiri.


Justeru, hindarkan diri pada menyimpan niat melakukan sesuatu dengan perasaan riak. Sedarlah dia kita tidak mempunyai apa-apa kekuatan, melainkan apa yang dipinjamkan sebentar oleh Allah.


Selain itu apa yang diniatkan hendaklah untuk tujuan kebaikan. Islam menegah sebarang perbuatan mendatangkan keburukan. Perbuatan buruk yang diniatkan baik tetap tidak akan diterima sebagai baik. 


Ini berlainan jika melakukan perbuatan buruk disebabkan terpaksa atau darurat. Hendaklah apa yang dilakukan itu diniat untuk kebaikan. Perbuatan itu dilakukan bukan kerelaaan atau sekadar suka-suka. Perbuatan buruk itu dilakukan pada tahap paling minimun.


Jika benar diniatkan untuk tujuan kebaikan, lakukan dengan bersungguh-sungguh. Setiap apa yang dilakukan pada hari ini diharapkan lebih baik daripada hari sebelumnya. Manakala hari esoknya akan lebih baik dari hari ini. Lakukan tugasan seperti itulah peluang terakhir dapat melakukannya. 


Sungguhnya Allah mencintai sesiapa yang melakukan sesuatu pekerjaan dengan bersungguh-sungguh. Kejayaan dan kesempurnaan bergantung kepada kesungguhan dan mengikut aturannya.


Niat yang ikhlas bukan boleh dipaksa-paksa. Keikhlasan turut diikuti dengan rasa bertanggungjawab atas setiap apa yang dilakukan. Keikhlasan tidak lahir jika tiada perasaan tanggungjawab terhadap sesuatu perkara yang dilakukan.


Hasil kerja yang diniatkan hendaklah untuk dikongsikan dengan orang lain. Hidup manusia menuju kehancuran jika tidak mahu berkongsi kebaikan dengan orang lain. Sikap bongkak dan merasakan apa yang diperoleh itu hasil usahanya sendiri akan menukar keikhlasan kepada berpura-pura.


Muslim sejati sentiasa menyimpan hasrat untuk menghulurkan sumbangan yang besar kepada kejayaan ummah. Apa yang dilakukan semata-mata ikhlas, bukan mencari nama, pengiktirafan atau kepentingan peribadi. 


Orang yang niat ikhlas melakukan kebaikan menetapkan setiap gerak geri dan tutur kata sebagai satu sedekah. Apa yang dilakukan atau diperkatakan tidak sia-sia. Segala-gala yang dilakukan adalah yang terbaik dan diharapkan diterima seperti mana ibadat-ibadat dilakukan oleh para nabi. 


Setiap usaha yang dilakukan atas dasar ikhlas menimbulkan kekuatan rohani dan jasmani. Keikhlasan dan semangat juang yang kental membawa kepada kejayaan dalam semua usaha yang dilakukan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/03/dxx.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demi Si Nenen Holic Jauhi Dulu 8 Pemicu Asi Seret Ini Percuma Asi Booster Segunung Kalau Begini

Demi Si Nenen Holic Jauhi Dulu 8 Pemicu Asi Seret Ini Percuma Asi Booster Segunung Kalau Begini

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 243 hits
Di luar dugaan mengonsumsi parsley dan obat flu saat menyusui berisiko bikin ASI seret lo Jadi bukan cuma badmood atau stres saja yang berisiko bikin ASI seret
Rafidah Jujur Integriti Sifat Pemimpin Yang Baik

Rafidah Jujur Integriti Sifat Pemimpin Yang Baik

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 336 hits
GEORGE TOWN 30 Mac Jujur dan berintegriti adalah dua sifat utama yang dapat menjadikan seseorang itu pemimpin yang baik kata bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Rafidah Aziz Rafidah yang popular dengan nama julukan W...
Polisi Cabut Imbauan Jauhi Masjid Usai Penembakan Di Selandia Baru

Polisi Cabut Imbauan Jauhi Masjid Usai Penembakan Di Selandia Baru

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 204 hits
Masjid masjid di seluruh Selandia Baru bebas untuk dikunjungi kembali setelah kepolisian negara mencabut imbauan menjauhi tempat peribadatan muslim Imbauan ini keluar pasca penembakan di Christchurch pada 15 Maret 2019 lalu
Rakan Dalam Pakatan Harapan Tidak Ikhlas Khairuddin

Rakan Dalam Pakatan Harapan Tidak Ikhlas Khairuddin

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 196 hits
Oleh Khairuddin Abu HassanINILAH masalah di antara rakan rakan dalam Pakatan Harapan Segelintir daripada mereka tidak ikhlas sesama sendiri Sekiranya inilah sikap tidak ikhlas dan tiada semangat kesetiakawanan sesama kita macam mana Tun Dr ...
Nak Malu Apa Dia Umpama Bidadari Suami Ikhlas Dukung Mandikan Setiap Hari Tukarkan Pad Bila Datang Bulan

Nak Malu Apa Dia Umpama Bidadari Suami Ikhlas Dukung Mandikan Setiap Hari Tukarkan Pad Bila Datang Bulan

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 443 hits
Kala kita memikirkan wujudnya wanita perampas rumahtangga orang lain tetapi bagi yang mencari bukti masih wujudnya kisah cinta sejati kisah rumahtangga dibina oleh Muhammad Jefri Abdullah 43 dan isterinya Roszanika Abdul Karim 39 tahun adal...
4864 Institusi Bank Perlu Ada Sifat Kemanusiaan Malaysia Gazette 29 3 19

4864 Institusi Bank Perlu Ada Sifat Kemanusiaan Malaysia Gazette 29 3 19

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan digesa supaya bertindak tegas terhadap institusi institusi perbankan yang dilihat sewenang wenangnya mengenakan faedah berlebihan kepada peminjam mereka Perkara tersebut tidak sepatutnya dibiarkan berlaku kerana ia han...
Sifat Sifat Yang Perlu Dihindari Sebagai Seorang Wanita Yang Bergelar Isteri

Sifat Sifat Yang Perlu Dihindari Sebagai Seorang Wanita Yang Bergelar Isteri

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 1068 hits
hi there salam Jumaat yang indah buat semua so mrs pip mau share info yang mrs pip di IG parentingmuslim mengenai sifat sifat yang perlu dihindari sebagai seorang wanita yang bergelar ISTERI Sifat sifat tercela yang patut diwaspadai dan dih...
Manhajus Salikin Sifat Shalat Nabi Membaca Ta Awudz Dan Bismillah

Manhajus Salikin Sifat Shalat Nabi Membaca Ta Awudz Dan Bismillah

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 396 hits
Sekarang kita lihat lanjutan Sifat Shalat Nabi yang dibahas oleh Syaikh As Sa di Dan ada tambahan penjelasan ulama mengenai hal ini
Sifat Lelaki Berjanggut

Sifat Lelaki Berjanggut

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 708 hits
Penampilan lelaki yang berjanggut kelihatan lebih handsome perbanding lelaki tidak Berjanggut Ini adalah pandangan sesetengah wanita terhadap kaum lelaki Antara sifat lelaki Berjanggut adalah 1 Lelaki Yang berjanggut ini ya kelihatan lebih ...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh