Ngo Islam Mappim Sokong Maszlee



(Harakah) – Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam dan Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) menyokong pendirian Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik mempertahankan isu kuota matrikulasi.
Ketua Eksekutif MAPPIM, Mohd Zai Mustafa berkata keputusan tegas Maszlee dibuat menepati prinsip peruntukan Perlembagaan Negara yang memelihara hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera dalam pendidikan demi menjamin keseimbangan pendidikan antara kaum.
“Ketegasan Maszlee memperlihatkan dengan jelas bahawa berapa pemimpin DAP dalam kerajaan PH dan beberapa parti yang sealiran dengannya seperti Gerakan dan MCA telah turut serta menyerangnya secara kasar dan ganas sehingga sanggup untuk memaksa Perdana Menteri menyingkirkannya.
“Ini menunjukkan dengan jelas kepada rakyat bahawa mereka telah mempolitikkan isu pendidikan untuk meraih kepentingan politik sempit mereka bagi mengekalkan sokongan sesuatu kaum sahaja dan bukan bertujuan untuk membangunkan negara bangsa,” katanya kepada Harakahdaily.
Tambah Mohd Zai, isu pendidikan mesti dilihat secara holistik untuk mengangkat martabat semua kaum secara adil dengan mengambil kira mengekalkan keutuhan perpaduan kaum di negara ini.
“Apakah lagi yang mereka mahu dalam negara ini, sesudah ekonomi dan politik telah jelas dikuasai oleh orang Cina yang menyokong DAP, maka hak pendidikan pula nak diasak dan dirobek-robekkan?
“Semoga Dr Maszlee dan Perdana Menteri terus istiqamah mempertahankan hak pendidikan orang Melayu dan Bumiputera sebagaimana yang terkandung dalam peruntukan Perlembagaan Persekutuan,” katanya.
Mohd Zai yang juga Sekretariat Gerakan Pembela UMMAH mengulas demikian mengenai isu tuntutan beberapa pemimpin MCA, Gerakan dan DAP yang menuntut Maszlee memohon maaf atas kenyataannya berhubung kuota matrikulasi dan keperluan fasih berbahasa Mandarin bagi mendapat pekerjaan.
Pada 16 Mei lalu, Maszlee berkata, pihak yang menuntut kelonggaran bagi kuota kaum matrikulasi, juga perlu membangkitkan isu kelayakan mendapat pekerjaan yang tidak adil dan didominasi kumpulan tertentu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/05/21/ngo-islam-mappim-sokong-maszlee/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Matrikulasi Ngo Hantar Memorandum Sokong Maszlee

Matrikulasi Ngo Hantar Memorandum Sokong Maszlee

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 220 hits
Maszlee tidak perlu mohon maaf letak jawatan kerana desakanPUTRAJAYA Satu memorandum dihantar kepada Menteri Pendidikan Maszlee Malik sebagai tanda sokongan atas kenyataan beliau dalam mempertahankan isu kuota matrikulasi untuk Bumiputera d...
Pergimampos Tiba Tiba Ph Ajak Melayu Sokong Maszlee Atas Nama Penyatuan Ummah

Pergimampos Tiba Tiba Ph Ajak Melayu Sokong Maszlee Atas Nama Penyatuan Ummah

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 675 hits
Puak Pakatan Harapan terutamanya orang Melayu sibuk melalak pada Pembangkang khususnya ahli UMNO PAS supaya bersama bersatu sokong Maszlee atas dasar Melayu dan demi penyatuan ummah Semua ini disebabkan timbul isu perbalahan antara Maszlee ...
Kuota Matrikulasi Pas Sokong Pendirian Menteri Pendidikan Dr Maszlee

Kuota Matrikulasi Pas Sokong Pendirian Menteri Pendidikan Dr Maszlee

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 397 hits
Dewan Pemuda Pas Perak mempersoalkan sikap pemimpin Melayu Islam dalam kerajaan Pakatan Harapan yang berdiam diri seolah olah takut untuk memberikan komentar dalam isu membabitkan kuota matrikulasi Ketuanya Ahmad Faisal Mohd Puait berkata m...
Maszlee Hanya Suruh Tukar Kasut Sekolah Kepada Hitam Yang Lain Semua Ok Dr Mahathir

Maszlee Hanya Suruh Tukar Kasut Sekolah Kepada Hitam Yang Lain Semua Ok Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 302 hits
Berikutan dengan tekanan demi tekanan yang dihadapi oleh Menteri Pendidikan Dr Maszlee yang kini ada beberapa pihak meminta agar dia melepaskan jawatan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjawab ringkas bahawa Dr Maszlee tidak akan di...
Maszlee Teliti Cadangan Ketua Dapsy Berhubung Isu Matrikulasi

Maszlee Teliti Cadangan Ketua Dapsy Berhubung Isu Matrikulasi

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 326 hits
Pada 27 Mei 2019Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik sedang meneliti cadangan yang dikemukakan Ketua Sosialis Muda DAP Howard Lee kepadanya berkaitan isu matrikulasi Howard mengemukakan lima cadangan seperti berikut Memohon Kementerian Pendi...
Matrikulasi Umno Kecewa Maszlee Teruja Cadangan Pemuda Dap

Matrikulasi Umno Kecewa Maszlee Teruja Cadangan Pemuda Dap

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 249 hits
May 27 2019 8 13 AMNaib Presiden Umno Khaled Nordin PETALING JAYA Umno berkata pihaknya kecewa dengan keterujaan Menteri Pendidikan Maszlee Malik menyambut gesaan Pemuda DAP berhubung isu matrikulasi Naib Presiden Umno Khaled Nordin berkata...
Amid Matriculation Focus Maszlee Says Teachers Institutes Need High Achievers Too

Amid Matriculation Focus Maszlee Says Teachers Institutes Need High Achievers Too

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 263 hits
Education Minister Maszlee Malik today encouraged students with good examination results to apply for entry into Institutes of Teacher Education He noted that these IPGs are facing a shortfall in intake with most students opting for the mat...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih