Next Time Bila Anak Cranky Restless Overwhelmed Jangan Terus Bagi Gajet Cuba Dulu Teknik Ini


Apabila melangkah sahaja ke alam keibubapaan, anda pasti tahu setiap dilema yang dihadapi ibu bapa; daripada pemilihan susu, sekolah, makanan dan pelbagai lagi keputusan yang perlu dibuat. Membuat keputusan mengenai si kecil anda bukanlah mudah, apatah lagi jika keputusan tersebut mungkin memberi kesan jangka masa panjang untuk mereka.
Jika anak mengamuk, apakah keputusan yang anda bakal buat untuk tenangkan mereka? Ramai antara ibu bapa cuba menenangkan anak-anak dengan memberi gajet namun tahukah anda bahawa ada cara lain selain memberikan gajet untuk menenagkan anak. Ikuti perkongsian Puan Adlil Rajiah, penulis terkenal tentang ilmu keibubapaan.

Kalau Anak Mengamuk Jangan Bagi Gajet Dulu

Mindfulness Cara Tenang Tanpa Guna Gajet

Sumber: Adlil Rajiah
Ketahui Garis Panduan Penggunaan Gajet yang Dikongsi Daripada Hello Doktor

Dengan kemuculan penggunaan gajet atau alat elektronik yang kini ditargetkan untuk kanak-kanak, mungkin akan timbul pula persoalan sama ada ia akan memudaratkan atau tidak.
Apa kata pakar?
Terlalu banyak masa skrin bermakna kurang masa dihabiskan kanak-kanak menjadi aktif, yang boleh memudaratkan perkembangan kemahiran mereka. Garis panduan American Academy of Pediatrics sebelum ini adalah jelas dan tegas. Dilarang sama sekali untuk kanak-kanak di bawah usia dua tahun, dan hadkan kepada kurang daripada dua jam sehari untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 18 tahun.
Tetapi tak usahlah kita menipu diri sendiri, kebiasaan remaja bawah 18 tahun mengahabiskan masa berjam-jam dengan gajet sementara si kecil anda yang berusia 2 tahun mungkin lebih mahir menekan butang ‘play’ pada youtube berbanding diri anda sendiri. Bahkan mungkin ada ibu bapa yang mengatakan “Saya dulu sewaktu kecil pun tengok kartun 5 jam di hujung minggu,” dan merasakan mereka membesar dengan baik tanpa masalah perkembangan.
Jadi, garis panduan apa yang sepatutnya diikuti? Sebagai permulaan, anda bukanlah satu-satunya orang yang mendapati topik ini mengelirukan. Perdebatan tentang kanak-kanak dan teknologi masih menjalani penelitian dan penyelidikan oleh ahli akademik dan pembuat dasar. Sebagai contoh, United Kingdom telah mengumpulkan bukti bertulis dan lisan daripada pakar untuk menyelesaikan pertanyaan parlimen mengenai kesan media sosial dan masa skrin pada kesejahteraan kanak-kanak yang sehingga kini masih berterusan dan belum mencapai kata putus.
Salah satu masalah dengan garis panduan tentang masa skrin, menurut pakar, adalah masalah bahawa masa skrin itu sendiri adalah konsep yang tidak jelas. Walaupun kita mudah untuk melabelkan semua masa skrin sebagai sama, sebenarnya ia tidak. Masa skrin adalah konsep yang mencakupi pendedahan kepada skrin pelbagai alat elektronik, dari televisyen ke telefon pintar dan gajet lain, dengan atau tanpa internet.
Jelasnya, 10 perbualan video tidak akan mempunyai kesan yang sama seperti menonton 10 minit video dalam talian atau 10 minit yang dihabiskan untuk media sosial. Disebabkan itu, garis panduan American Academy of Pediatrics yang dikemaskini pada tahun 2016 mencerminkan aturan yang sangat longgar yang harus diubahsuai oleh ibu bapa sendiri:
Bagi kanak-kanak di bawah umur 18 bulan, masa skrin harus dihadkan kepada perbualan video sahaja Kanak-kanak 18-24 bulan hanya boleh didedahkan kepada media berkualiti tinggi, dengan ibu bapa menonton bersama untuk membantu mereka memahami dan berinteraksi dengan bahan tontonan Kanak-kanak 2-5 tahun harus dihadkan kepada 1 jam sehari dengan program yang berkualiti tinggi. Ibu bapa juga harus mengawasi bersama mereka untuk membantu mereka berinteraksi Kanak-kanak berumur 6 tahun dan ke atas harus mempunyai had masa skin yang ditetapkan secara konsisten, dengan ibu bapa memastikan bahawa media digital tidak mengambil masa tidur, aktiviti fizikal atau interaksi peribadi sebenar Garis panduan berikut mungkin lebih longgar dan mencerminkan keperluan ibu bapa menetapkan had mereka sendiri. Mengetahui beberapa parameter boleh membantu anda membuat keputusan. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan:
Berhubung atau terlebih berhubung?
Membenarkan telefon pintar ke dalam kehidupan anak-anak anda bermakna rumah tidak lagi menjadi tempat selamat daripada semua perkara yang berlaku dalam lingkungan sosial mereka. Buli siber adalah ancaman yang kerap berlaku bagi kanak-kanak dan remaja bersekolah. Membenarkan telefon pintar boleh bermakna membenarkan pembuli dibawa ke rumah.
Anda juga harus mempertimbangkan jika masa skrin mempengaruhi perkembangan personaliti anak anda. Adakah media sosial memberi kepuasan peribadi kepada anak-anak anda dengan jumlah ‘like’ dan pengikut yang mereka miliki? Adakah ia menjejaskan keinginan mereka untuk membina persahabatan yang sebenar diluar talian?
Semua ini perlu dipertimbangkan dengan menetapkan masa bebas gajet bersama-sama, seperti waktu makan malam atau dalam kenderaan, serta lokasi khusus bebas gajet di rumah, seperti bilik tidur. Anda juga harus berkomunikasi berterusan tentang etika netizen dan keselamatan dalam talian, termasuklah melayan orang lain dengan hormat dalam dan luar talian. Selain ancaman dibuli, anak anda sendiri berpotensi menjadi pembuli.
Kandungan, pengawasan dan interaksi bersama
30% daripada internet adalah pornografi dan pemangsa seksual mungkin bersembunyi di tempat yang tidak anda sangka seperti permainan video. Selain itu, imej badan yang sempurna, kulit sempurna dan pakaian berjenama yang digambarkan dalam talian juga boleh menjadi toksik kepada anak gadis anda yang semakin membesar.
Disebabkan itu, kandungan yang anda benarkan dalam hidup anak anda lebih penting berbanding menentukan masa skrin itu sendiri. Bahkan masa skrin pasif boleh ditukar menjadi aktif dengan permainan video yang mempromosikan aktiviti seperti menari dan bersenam. Dalam kajian membandingkan penggunaan tenaga sewaktu masa skrin, penggunaan tenaga meningkat lebih daripada dua kali ganda apabila masa skrin pasif ditukar kepada masa skrin aktif.
Tetapi kandungan sahaja tidak mencukupi, perkembangan kanak-kanak memerlukan interaksi, disebabkan itu, penekanan pada interaksi bersama digariskan dalam panduan tersebut. Dalam satu kajian, bayi berusia sembilan bulan yang menerima beberapa jam pengajaran bahasa Mandarin dari manusia hidup boleh mengasingkan unsur fonetik tertentu bahasa tersebut sementara pengajaran video yang sama tidak dapat memberikan hasil yang sama.
Oleh itu, menonton bersama anda membolehkan anda menyediakan interaksi manusia secara langsung yang mereka perlukan. Sementara bagi kanak-kanak yang lebih besar, ia membolehkan anda mengawasi mereka daripada ketagihan imej lucah dan yang ancaman lain.
Fokus pada apa yang kita tahu
Selain melaksanakan pengawasan yang munasabah dari segi masa skrin, anda juga patut memberi tumpuankepada apa yang telah kita ketahui mengenai tip keibubapaan yang baik. The British cohort adalah kajian dalam masa 70 tahun yang membabitkan 70,000 kanak-kanak sejak tahun 1946 yang mengkaji corak keibubapaan dan kesannya. Ia adalah satu-satunya kajian komprehensif di dunia mengenai topik tersebut.
Tip keibubapaan yang baik sebenarnya sangat mudah dan kita sebagai ibu bapa seringkali terlupa akibat disibukkan dengan pelbagai perdebatan keibubapaan. Dalam kajian tersebut, perkara-perkara yang paling memberi kesan keapda perkembangan anak kecil ialah:
Bercakap dan mendengar pandangan mereka Menunjukkan dengan jelas bahawa anda mempunyai cita-cita untuk masa depan mereka Menunjukkan kemesraan Mengajar mereka huruf dan nombor Membawa mereka keluar berjalan Membaca buku untuk mereka pada setiap hari (dan menggalakkan mereka membaca sebagai hobi) Menetapkan waktu tidur harian Sekarang setelah anda diberikan garis panduan mengenai cara menjadi ibu bapa yang baik, tanya diri anda jika masa skrin menjejaskan perkara berikut. 90% kajian mengenai masa skrin dan tidur dalam kalangan kanak-kanak dan remaja sekolah mendapati bahawa masa skrin dikaitkan dengan tempoh tidur yang lebih pendek.
Oleh itu, sekiranya masa skrin menjejaskan tip keibubapaan yang disebutkan itu, betulkan dengan sewajarnya. Anak remaja anda mungkin perlu dinasihatkan untuk menghadkan atau mengurangkan pendedahan masa skrin, terutamanya sebelum atau semasa waktu tidur untuk mengurangkan sebarang kesan berbahaya.
Mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa ibu bapa zaman moden sebenarnya mempunyai lebih banyak masa dengan anak-anak mereka berbanding zaman dahulu disebabkan pengurangan waktu kerja. Tetapi penglibatan antara ibu bapa dan anak-anak kini menjadi kurang berkesan, disebabkan ibu bapa sendiri kurang memberikan kemesraan kerana terikat dengan telefon pintar kita sendiri. Dan barangkali keinginan kita untuk mengawal masa skrin anak-anak adalah cerminan rasa ketidakupayaan kita dalam mengawal masa skrin kita sendiri. Oleh itu, sebelum mula melaksanakan peraturan pada masa skrin anak-anak, mulakanlah dengan diri anda sendiri.
Sumber: Hello Doktor
 
The post Next Time Bila Anak Cranky, Restless, Overwhelmed Jangan Terus Bagi Gajet! Cuba Dulu Teknik Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/next-time-bila-anak-cranky-restless-overwhelmed-jangan-terus-bagi-gajet-cuba-dulu-teknik-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zero Pendedahan Gajet Pada Anak Bawah 2 Tahun Jangan Menyesal Kalau Anak Ada Masalah Kemudian Hari

Zero Pendedahan Gajet Pada Anak Bawah 2 Tahun Jangan Menyesal Kalau Anak Ada Masalah Kemudian Hari

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 304 hits
Penggunaan gajet terhadap kanak kanak menjadi trend masa kini Bukan hanya kanak kanak diberi gajet malah bayi 0 hingga 2 tahun turut didedahkan dengan pengunaan gajet Baca Selanjutnya Laman rasmi telah berkongsi tentang ZERO pendedahan gaje...
Jangan Dedahkan Anak Kecil Dengan Gajet

Jangan Dedahkan Anak Kecil Dengan Gajet

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 442 hits
PUBLIC HEALTH MALAYSIA JANGAN DEDAHKAN ANAK KECIL DENGAN GAJETIbu bapa yang mempunyai anak kecil berusia dua tahun ke bawah disaran untuk tidak mendedahkan mereka dengan gajet seperti telefon pintar tab televisyen dan sebagainya Alasan untu...
Benda Ni Tak Mudah Saya Lalui Sendiri Dengan Kudrat Lelaki Suami Cuba Dulu Jaga Anak Baru Tahu Realitinya Macam Mana

Benda Ni Tak Mudah Saya Lalui Sendiri Dengan Kudrat Lelaki Suami Cuba Dulu Jaga Anak Baru Tahu Realitinya Macam Mana

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 422 hits
Rutin harian seorang isteri yang bekerja sememangnya tidak mudah Masa untuk diri sendiri sememangnya tidak ada Balik sahaja ke rumah berderet jadual yang sudah menanti untuk isteri Begitu juga masa yang diperuntukkan untuk anak anak dan mel...
Me Time Untuk Diri Sendiri Bukan Bermakna Kita Ibu Yang Teruk Jika Tak Bersama Anak 24 7

Me Time Untuk Diri Sendiri Bukan Bermakna Kita Ibu Yang Teruk Jika Tak Bersama Anak 24 7

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 316 hits
Setiap ibu memerlukan masa sendiri untuk berehat dan memberi keutamaan kepada diri sendiri Apa jenis aktiviti terpulanglah kepada si ibu Sama ada mahu tidur keluar shopping atau melepak dengan teman teman rapat Sebagai suami sesekali berila...
Dalam Rezeki Suami Ada Rezeki Isteri Anak Jangan Berkira Ada Lebih Bagi Lebih

Dalam Rezeki Suami Ada Rezeki Isteri Anak Jangan Berkira Ada Lebih Bagi Lebih

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 398 hits
Hidup berumah tangga ni tak sama macam kita bercinta Cabarannya lagi besar ditambah pula bila ada anak Tanggungjawab suami isteri pun akan bertambah dan usaha suami mencari nafkah pun lagi besar Mungkin bagi suami isteri yang bekerja rasa r...
Viral Video Ibu Diusir Dari Pernikahan Anaknya Sendiri Jangan Emosi Dulu Mari Lihat Dari Dua Sisi

Viral Video Ibu Diusir Dari Pernikahan Anaknya Sendiri Jangan Emosi Dulu Mari Lihat Dari Dua Sisi

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 606 hits
Banyak media yang memberitakan prahara ini cuma dari satu sisi Kayaknya kita perlu simak klarifikasi sang anak ya
Teringin Anak Mahir Ilmu Al Quran Mak Ayah Kena Guna 9 Teknik Ini Untuk Anak Mudah Faham

Teringin Anak Mahir Ilmu Al Quran Mak Ayah Kena Guna 9 Teknik Ini Untuk Anak Mudah Faham

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 248 hits
Di zaman yang serba canggih ini peranan gajet dalam kehidupan dilihat amat penting sekali Sampaikan ada yang hidup seolah olah bertuhankan gajet Ada sesetengah daripada kita yang pastinya akan mencari telefon bimbit ketika baru sahaja bangu...
Jangan Siap Siap Cakap Nak Dua Je Anak Jika Kita Positif Semua Anak Menjadi

Jangan Siap Siap Cakap Nak Dua Je Anak Jika Kita Positif Semua Anak Menjadi

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 333 hits
Siapa tak mahu jadi ibu bapa ohsem buat anak anak Maksudnya kita adalah sempurna di mata mereka Mungkin sebelum ini ada yang dah anggap caranya dah betul mendidik anak Tak kurang juga yang rasa gagal sebab anak anak susah nak dengar kata Me...
Kaki Ayam Asing Siap Siap Jangan Buang Buatkan Chicken Feet Stok Untuk Imun Anak Makin Kuat

Kaki Ayam Asing Siap Siap Jangan Buang Buatkan Chicken Feet Stok Untuk Imun Anak Makin Kuat

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 423 hits
Ibulah orang yang paling risau bila anak mula demam dan kerap sakit sakit Sesekali demam tidak mengapa Namun jika anak kerap demam hinggakan setiap bulan pastinya menunjukkan bahawa imun anak tidak kuat Selain memberikan anak ubat ubatan ya...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya