Teringin Anak Mahir Ilmu Al Quran Mak Ayah Kena Guna 9 Teknik Ini Untuk Anak Mudah Faham


Di zaman yang serba canggih ini, peranan gajet dalam kehidupan dilihat amat penting sekali. Sampaikan ada yang hidup seolah-olah bertuhankan gajet.
Ada sesetengah daripada kita yang pastinya akan mencari telefon bimbit ketika baru sahaja bangun dari tidur, dan bukan memulakan hari yang baru dengan memanjatkan rasa syukur kepada tuhan kerana telah diberi peluang untuk hidup.
Ada juga sesetengah ibu bapa yang menggunakan gajet ini untuk mendiamkan anak-anak kecil mereka yang memberontak kerana inginkan sesuatu. Seperti yang kita ketahui, penggunaan gajet bagi tumbesaran kanak-kanak ada kesan buruknya jika ianya terlampau kerap sangat didedahkan.
Daripada mendedahkan anak-anak kecil ini kepada gajet, adalah lebih baik mendedahkan mereka dengan Al-Quran. Dedahkan mereka cara-cara untuk membaca serta menghafaznya. Mereka akan terbiasa dengan rutin membaca serta menghafaz Al-Quran ini secara tidak langsung.
Untuk mendidik anak-anak kecil dalam menghafaz Al-Quran ini bukanlah suatu perkara yang mudah. Dengan menggunakan teknik yang betul, anak-anak anda pasti akan dapat menghafaznya.
Seorang pengguna Facebook yang bernama Khairul Anuar Basri ini ada berkongsikan tentang tips untuk mendidik anak dalam menghafaz Al-Quran dengan mudah. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut:
Pagi ini saya nak kongsi 9 tips mudah dan hebat, macamana kita boleh didik anak-anak kecil menghafaz Al-Quran.
Betulkan bacaan mereka 1. Bagi anak-anak yang sudah tahu membaca Al-Quran, betulkan bacaan mereka mengikut tajwid. Ini sangat penting kerana hafazan yang pertama kali dibuat mengikut tajwid yang betul akan menyebabkan hafazan mereka tepat setiap saat dan tidak perlu usaha untuk memperbetulkannya lagi.
Guna teknik untuk menghafaz 2. Setelah dibetulkan tajwid bacaan mereka, mula menghafaz menggunakan teknik yang pelbagai. Mungkin mereka membaca sendiri berulang kali, atau mereka juga boleh dibantu oleh audio bersama-sama.
Tetapkan masa dan bilangan ayat yang perlu dihafaz 3. Peruntukkan masa dan target berapa ayat yang mesti dihafaz oleh anak-anak dalam sehari. Ibu bapa boleh memantau secara santai proses menghafaz mereka.
Buat ujian 4. Uji hafazan (tasmik) anak-anak setiap kali selesai setiap sesi untuk memastikan mereka berjaya menghabiskan tugasan yang diberi.
Uji hafazan ayat mereka yang terdahulu 5. Sebelum berpindah ke ayat yang baru, uji hafazan mereka yang terdahulu untuk memastikan mereka masih ingat. Ujian ini boleh diselangseli juga ketika perlu.
Teknik ulangkaji 6. Untuk ulangkaji, gunakan juga CD dan pasang bila mana menaiki kereta. Biasanya, anak-anak secara automatik akan terus membaca bersama kerana mereka telah hafaz.
Gunakan CD bagi yang belum mahir 7. Bagi anak-anak yang belum mahir membaca, boleh gunakan CD sebagai alat bantuan menghafaz. Pastikan CD itu mempunyai bacaan yang standard panjang pendek harakatnya demi menjamin kualiti hafazan anak-anak.
Ulang dan semak 8. Guna kaedah ulangan dan semakan (i’adah) yang sama seperti di atas untuk mengukuhkan hafazan.
Dedahkan dengan pertandingan hafazan 9. Kaedah di atas akan lebih berkesan jika anak-anak turut didedahkan dengan pertandingan hafazan. Jadi, galakkan anak-anak untuk menyertainya walaupun bukanlah menjadi target untuk mendapat nombor teratas.
Selamat mencuba!
#KAB
– semoga anak-anak saya mengikut jejak langkah saya menghafaz Al-Quran –
Sumber: Khairul Anuar Basri


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/02/teringin-anak-mahir-ilmu-al-quran-mak-ayah-kena-guna-9-teknik-ini-untuk-anak-mudah-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tak Tahu Mak Ayah Macam Mana Bagi Anak Jadi Penagih Sedar Tak Otak Mereka Ni Fragile Dr Rusyainie

Saya Tak Tahu Mak Ayah Macam Mana Bagi Anak Jadi Penagih Sedar Tak Otak Mereka Ni Fragile Dr Rusyainie

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 403 hits
Salah satu isu yang kini hangat diperkatakan adalah budaya menghisap vape dan rokok eletronik yang dikatakan semakin menular dalam kalangan pelajar termasuk murid sekolah rendah hingga menimbulkan rasa bimbang ramai terutamanya guru guru da...
Syukurlah Anak Menangis Sekurangnya Ada Perasaan Dia Nak Sampaikan Pada Mak Ayah

Syukurlah Anak Menangis Sekurangnya Ada Perasaan Dia Nak Sampaikan Pada Mak Ayah

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 455 hits
Menangis ialah cara anak berkomunikasi Bayi menangis sebab lapar tak selesa mahukan belaian mahu didukung atau sakit Semakin umur anak membesar motif menangis juga boleh jadi bertambah banyak Mahukan perhatian merajuk mahukan sesuatu yang t...
Ayah Buat Anak Ikut Mak Jadi Mangsa

Ayah Buat Anak Ikut Mak Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 255 hits
Saya perhati je gelagat pasangan yang baru kahwin ni Makan isteri hidangkan Lepas makan pinggan tinggal atas meja terus keluar hisap rokok Si isteri senyum je ambil pinggan bawa ke sinki dan cuci So sweet isteri layan suami macam raja Ketik...
Untuk Mak Hang Janji Beratus Kali Pun Pak Tewas Kisah Ayah Ikrar Berhenti Merokok Sebagai Hadiah Hari Jadi Anak

Untuk Mak Hang Janji Beratus Kali Pun Pak Tewas Kisah Ayah Ikrar Berhenti Merokok Sebagai Hadiah Hari Jadi Anak

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 310 hits
Seperti yang telah diketahui dan cukup terbukti di kertas kertas kajian sains merokok adalah salah satu perbuatan yang boleh menjejaskan kesihatan Pelbagai penyakit kronik yang boleh didapati akibat daripada menghisap rokok Angka kematian a...
Bukan Sekadar Seorang Anak Tapi Jadikan Mereka Sahabat Mak Ayah Baru Boleh Rapat

Bukan Sekadar Seorang Anak Tapi Jadikan Mereka Sahabat Mak Ayah Baru Boleh Rapat

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 502 hits
Personaliti Instafamous ini bersederhana dan dia juga sering berkongsi info di dalam penulisan blognya Juga rajin membuat perkongsian melalui laman Instagram Isteri kepada Dr Anwar Fazal Abu Bakar ini juga sempat Pa Ma dekati untuk mencungk...
Nak Cakap Maaf Pun Tak Pandai Anak Takkan Tahu Kalau Kita Tak Ajar Mak Ayah Wajib Buat 5 Perkara Ni

Nak Cakap Maaf Pun Tak Pandai Anak Takkan Tahu Kalau Kita Tak Ajar Mak Ayah Wajib Buat 5 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 364 hits
Anak anak kita sememangnya tanggungjawab kita Salah didik dan asuh anak menjadi seperti tiada panduan dalam hidupnya Ketika anak anak masih kecillah ibu bapa perlu mengajar pelbagai ilmu asas kehidupan supaya dapat menjadi anak yang bertang...
Cara Mudah Nak Menghafaz Al Quran Perkongsian Daripada Guru Cemerlang Tahfiz

Cara Mudah Nak Menghafaz Al Quran Perkongsian Daripada Guru Cemerlang Tahfiz

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 334 hits
Bila sebut tentang hafazan atau menghafal ayat ayat Suci Al Quran pasti ramai yang takut dan ada yang mengalah awal Mungkin bagi mereka ia sukar walaupun setiap hari kita membacanya Bukan apa cuma takut salah sebut yang akan mengakibatkan s...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan