Nenek Berbangsa Cina Ini Menjaga Cucu Yang Beragama Islam Apa Yang Dilakukannya Membuatkan Ramai Hormat Dan Kagum


Nenek Berbangsa Cina Ini Menjaga Cucu Yang Beragama Islam, Apa Yang Dilakukannya Membuatkan Ramai Hormat Dan Kagum! Seorang nenek berbangsa Cina peranakan, Tan Guan Neo, 71, yang menjaga Fahira Nabilah Isham, 20, sejak dari tahun lalu tekad mendidik cucunya itu tanpa mengabaikan pendidikan Islam yang sempurna, lapor Sinar Online.
BACA: Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah Kongsi 50 Tips Keluarga Bahagia
Nenek Berbangsa Cina Ini Menjaga Cucu Yang Beragama Islam, Apa Yang Dilakukannya Membuatkan Ramai Hormat Dan Kagum!
Menurut Guan Neo yang lebih mesra dipanggil Popo, doa menjaga cucunya itu selepas ibu(anak sulung Popo) dan bapa Fahira tidak sihat semasa umurnya baru 4 bulan. “Nabi Muhammad siapa yang jaga? Bapa saudara dia bukan Islam, jadi apa salahnya saya jaga darah daging sendiri,” kata.
Mendidik cucunya Beliau mendidik cucunya sebagi seorang Islam kerana menghormati agama yang dianuti cucu dan tiga anaknya yang lain sehingga beliau sanggup membasuh rumahnya di Taman Merdeka, Batu Berendam, Melaka di sini, dengan air tanah.
Berpegang kepada sirah nabi itu, Popo dengan seluruh kudrat yang ada menjaga Fahira seperti anaknya sendiri tanpa mengabaikan pendidikan agama Islam cucunya.
“Disebabkan ibu dan bapa Fahira tidak sihat, saya ambil dan jaga Fahira masa dia umur empat bulan sementara dua lagi adik lelaki Fahira sekarang berumur 11 dan 18 tahun dijaga oleh besan saya di Jasin.
“Masa nak jaga Fahira, saya tanya anak sulung (Faridah Nurul Ain, 51) apa yang perlu saya buat kalau mahu jaga orang Islam dan Ain pun beritahu apa yang boleh dan tak boleh termasuklah basuh rumah dengan air tanah.
“Ada juga pinggan mangkuk dan cawan yang dibuang dan sejak itu juga saya dan suami sudah tak bela anjing,” katanya yang kehilangan suami dua tahun lalu akibat denggi berdarah dipetik laporan Sinar Online.
Menurut Popo, dia telah mengajar cucunya itu berpuasa sejak berumur 5 tahun lagi walaupun berlainan agama kerana tidak mahu Fahira bukan sekadar mengenali Islam, tetapi mahu cucu kesayangannya itu mempraktikkan ajaran Islam sekali gus menjadi penganut agama Islam yang baik.
“Saya sendiri hantar dia sekolah agama, hantar dia mengaji walaupun hujan dan saya pukul dia kalau tak solat masa kecik-kecik dulu sebab saya mahu dia kenal agamanya dan hidup dengan.
“Saya mahu dia berjaya, ada pendidikan dan saya bersyukur Fahira sudah khatam tiga kali, boleh sembahyang dan baca Quran selain sekarang ini belajar jurusan Sains Komputer di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jasin.
“Saya selalu doa, kalau sudah sampai masa saya pergi, biarlah ketika itu Fahira sudah bertemu jodoh dengan lelaki yang baik untuk dia bergantung hidup kerana bapanya sudah meninggal dunia dan ibunya pula sakit,” katanya.
Menghidap peny,akit
Popo memberitahum selain itu Fahira yang, dua daripada lima anak perempuannya telah memeluk Islam di mana anak sulungnya, Faridah Nurul Ain telah menerima hidayah ketika sekolah menengah.
“Dulu saya dan suami kerja di Tebong sementara Ain belajar di Sekolah Tengku Besar Tampin. Ada satu hari dia balik rumah pakai tudung. Masa tu saya dan suami marah-marah juga dan risau kalau dia mahu kahwin.
“Tapi Ain terangkan dia tukar agama kerana agama bukan kerana kahwin dan sejak itu saya dan suami terima walaupun jiran-jiran mengata dan mencemuh saya sekeluarga.
“Selepas bertukar agama, Ain juga tinggal dengan ibu angkatnya di Kuala Pilah dan berkahwin dengan lelaki Melayu lima tahun kemudian,” katanya yang mempunyai 15 cucu termasuk 11 beragama Islam.
Bagi Popo, walaupun tiga anaknya memeluk Islam, dia tetap menjaga cucunya sebaik mungkin dan tidak menghalangnya untuk mengamalkan ajaran Buddha. “Setiap agama suruh manusia jadi baik, jadi saya harap amalan baik saya kalau tak dibalas di dunia, dapat balasan di akhirat,” katanya lagi.
Sumber: Sinar Online
The post Nenek Berbangsa Cina Ini Menjaga Cucu Yang Beragama Islam, Apa Yang Dilakukannya Membuatkan Ramai Hormat Dan Kagum! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/nenek-berbangsa-cina-ini-menjaga-cucu-yang-beragama-islam-apa-yang-dilakukannya-membuatkan-ramai-hormat-dan-kagum/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cina Di Mana Bagaimana Bila Berlaku Muafakat Nasional Melayu Islam

Cina Di Mana Bagaimana Bila Berlaku Muafakat Nasional Melayu Islam

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 279 hits
Apa Cina dapat dari Muafakat Nasional PADA PRU14 dahulu majoriti kaum Cina dengan nekad telah mencurahkan undi mereka kepada PH tanpa ragu Dikatakan PH mendapat 95 peratus undi Cina Ketika itu dengan keyakinan tinggi mereka mempercayai baha...
Larangan Doa Semua Pihak Perlu Hormat Islam Agama Rasmi

Larangan Doa Semua Pihak Perlu Hormat Islam Agama Rasmi

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 197 hits
Ust Hj Zamri Hashim Pihak berkuasa perlu siasat bertindak tegas terhadap pihak larang doa1 MUIS berpendirian bahawa tindakan menghalang bacaan doa dalam majlis Sekolah Perempuan Methodis di Pulau Pinang seperti yang dilaporkan di beberapa a...
Penjelasan Anies Soal Video Nenek Gendong Jasad Cucu Jalan Kaki Di Cilincing

Penjelasan Anies Soal Video Nenek Gendong Jasad Cucu Jalan Kaki Di Cilincing

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 150 hits
Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan saat dikonfirmasi peristiwa itu mengaku sedang melakukan investigasi bersama jajarannya Laporan sementara yang dia terima wanita tersebut memilih langsung membawa jasad cucunya meskipun ada aturan menungg...
Beli Produk Muslim Kenapa Profesor Berbangsa Cina Sokong Kempen Ini

Beli Produk Muslim Kenapa Profesor Berbangsa Cina Sokong Kempen Ini

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 530 hits
Walaupun berlainan bangsa Prof Datuk Dr Teo Kok Seong Felo Penyelidik Utama Bersama Institut Alam dan Tamadun Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia tetap menyokong Kempen Beli Produk Muslim yang dilancarkan bagi tujuan membangunkan ekonomi ...
Kerana Hormat Pelajar Islam Ini Kolej Baptis Sanggup Ubah Kod Pemakaian Seragam Sekolah

Kerana Hormat Pelajar Islam Ini Kolej Baptis Sanggup Ubah Kod Pemakaian Seragam Sekolah

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 673 hits
Bagi keluarga yang menetap di luar negara atas tuntutan kerjaya ibu bapa pemilihan sekolah anak anak amat penting demi memastikan mereka mendapat pendidikan yang berkualiti Walaupun begitu bagi seorang pelajar perempuan beragama Islam penam...
Kritikan Dr Tajuddin Rasdi Ke Atas Islam Dan Umat Islam Di Gereja

Kritikan Dr Tajuddin Rasdi Ke Atas Islam Dan Umat Islam Di Gereja

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 301 hits
Dr Kamarul Yusoff Ramai rakan yang bertanya saya mengenai perkara perkara yang dikritik oleh Dr Tajuddin Rasdi di hadapan penganut Kristian dalam forum Naratif Malaysia Baharu di Mega Chinese Methodist Church Kota Damansara Selangor pada 14...
Ph Tak Mampu Jadi Lebih Melayu Islam Dari Umno Pas

Ph Tak Mampu Jadi Lebih Melayu Islam Dari Umno Pas

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 269 hits
PAKATAN Harapan tidak akan mampu menjadi lebih Melayu daripada UMNO dan lebih Islam daripada PAS kata Presiden Ikatan Muslimin Malaysia Aminuddin Yahaya Ini katanya kerana dasar PH adalah meliberalkan dasar negara tidak kira dari segi agama...
Arahan Polis Thai Risik Pelajar Islam Cetuskan Kemarahan

Arahan Polis Thai Risik Pelajar Islam Cetuskan Kemarahan

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 198 hits
BANGKOK Sebuah kumpulan pelajar Muslim Thai pada Rabu menggesa polis supaya menggugurkan arahan yang meminta pihak universiti menyerahkan maklumat risikan mengenai pelajar Muslim dan kegiatan mereka di negara yang majoriti penduduknya berag...
Eina Azman Dakwa Uqasha Senrose Goda Suami Rabecca Nur Islam

Eina Azman Dakwa Uqasha Senrose Goda Suami Rabecca Nur Islam

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 313 hits
Pasti ramai tahu Datin Paduka Eina Azman dan Datin Rebecca Nur Islam sebelum ini bersahabat baik Kemudian timbul dakwaan mengatakan mereka berdua The post appeared first on
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services