Nekad Berhenti Kerja Kini Jual Kek Demi Jaga Mak Sedang Sakit Kisah Lelaki Ini Sangat Berinspirasi


Nekad Berhenti Kerja & Kini Jual Kek Demi Jaga Mak Sedang Sakit, Kisah Lelaki Ini Sangat Berinspirasi! Berkorban apa sahaja, demi yang tersayang. Demikian juga dengan lelaki ini. Dek kerana keadaan kesihatan ibunya, Fatimah Ariffin, 64, yang menghidap penyakit buah pinggang semakin merosot sejak tiga tahun lalu, Azrul Nizam Azali, 27, mengambil keputusan berhenti kerja.
Dia yang dari Kampung Tengah Kuala Sungai, pernah bekerja di sebuah syarikat cari gali minyak di Terengganu. Namun memilih untuk meletakkan jawatan dan tinggal di kampung demi menjaga ibunya.
Menurutnya, sejak itu dia belajar cara membuat kek dan biskut melalui Internet selain mengikuti kelas masakan bagi menjana pendapatan.
“Apabila mahir, saya mempromosikan perniagaan kek secara dalam talian walaupun pada mulanya malu kerana bimbang tiada pelanggan.
Menjadikan Bisnes Kek
“Alhamdulillah kini saya mampu menjadikan perniagaan kek sebagai punca pendapatan bagi membiayai perubatan emak di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB),” katanya lagi.
Anak keenam dari tujuh beradik itu berkata, dia menjadikan bilik di tingkat bawah rumahnya sebagai tempat simpanan ubat ibunya yang kelihatan seperti mini klinik.
Dalam pada itu, abang abang kelimanya, Azmaruddin, 29, juga tidak sihat apabila menghidap kencing manis kronik. Kini, Azmaruddin terlantar selepas terjatuh ketika memasang langsir sekitar Oktober tahun lalu.
Menurut Azrull lagi, kakak iparnya, Siti Aminah Ishak, 28, tidak bekerja dan ada dua anak, Muhammad Adiy Wafii, 8, dan Muhammad Azam Qhalif, 5, yang bersekolah.
Menurutnya, adik-beradiknya yang lain sudah berkeluarga dan hanya membantu mengikut kemampuan, manakala adik bongsu masih belajar.
“Saya tak sanggup lihat penderitaan abang yang sebelum ini menyara keluarga dengan berniaga aksesori telefon bimbit secara bergerak.
Sejak Sakit Hilang Sumber Pendapatan
“Sejak dia sakit, mereka hilang sumber pendapatan. Jadi saya berkorban membantu keperluan rawatan mereka mencecah RM1,000 sebulan,” katanya.
Azrul Nizam berkata, ketika abangnya mula-mula sakit, doktor membuang lapan liter nanah di paha dan kaki kiri selain tangan kanan akibat diabetes di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani.
Katanya, abangnya perlu menjalani rawatan susulan secara mingguan di HSAH serta rawatan fisioterapi di Hospital Yan untuk memulihkan pergerakannya.
“Abang bergerak dengan kerusi roda dan perlu penjagaan rapi untuk menguruskannya.
“Saya harap menerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) atau Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) untuk meringankan beban kerana ayah ( Azali Md Zain, 68) juga tidak lagi bekerja,” katanya.
Dari luaran mungkin tampak biasa. Dalaman hanya Allah yang tahu apa isinya, Akui Azrul dia cukup bersyukur kerana Allah permudahkan segala urusannya.
“Saya sangat bersyukur dengan limpah kurnianya selain terharu sangat ada beberapa pihak yang datang membantu meringankan beban saya selama ini selain hantar beberapa wakil untuk dengar keluhan isi hati saya selama ini. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa baik anda… Insyallah…
“Terima kasih juga kepada semua yang mendoakan kesihatan saya untuk terus sihat menjaga ibu serta abang saya yang kini terlantar sakit.
“Airmata akan berbicara saat mulut tak mampu lagi menjelaskan semua rasa sakit . tuhan itu lebih tahu apa yang diinginkan oleh hamba-nya dan kita meminta kepada-nya,” ujar Azrul lagi menerusi laman facebooknya.
Bagi mereka yang ingin menghulurkan sumbangan bolehlah menghubungi Azrul Nizam di talian 017-4264852 atau akaun Maybank miliknya, 152125185346.
Sumber: Harian Metro &  Azrul Nizam Azali
The post Nekad Berhenti Kerja & Kini Jual Kek Demi Jaga Mak Sedang Sakit, Kisah Lelaki Ini Sangat Berinspirasi! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/nekad-berhenti-kerja-kini-jual-kek-demi-jaga-mak-sedang-sakit-kisah-lelaki-ini-sangat-berinspirasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gara Gara Nekad Berhenti Demi Anak Lelaki Ini Dapat Simpan Duit Rokok Rm8 000 Bawa Keluarga Bercuti Memang Padu

Gara Gara Nekad Berhenti Demi Anak Lelaki Ini Dapat Simpan Duit Rokok Rm8 000 Bawa Keluarga Bercuti Memang Padu

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 305 hits
Gara Gara Nekad Berhenti Demi Anak Lelaki Ini Dapat Simpan Duit Rokok RM8 000 Bawa Keluarga Bercuti Umum mengetahui merokok sememangnya tidak baik untuk kesihatan kerana bukan sahaja merisikokan si perokok malah melibatkan orang orang sekel...
Apa Hina Sangat Ke Kami Yang Kerja Kilang Nie

Apa Hina Sangat Ke Kami Yang Kerja Kilang Nie

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 1007 hits
sekadar gambar hiasanDalam dunia penuh persaingan sekarang ramai di kalangan graduan yang menganggur kerana tidak mendapat pekerjaan yang diidamkan Boleh dikatakan graduan sekarang impikan pekerjaan dengan gaji lumayan atau sepadan dengan k...
Kisah Para Migran Di Mesir Diperdaya Dan Dipaksa Jual Ginjal

Kisah Para Migran Di Mesir Diperdaya Dan Dipaksa Jual Ginjal

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 212 hits
Di Mesir para migran ditahan dengan sewenang wenang dan tingginya biaya penyelundupan menjadi peluang bagi para makelar organ yang tidak bermoral untuk memangsa mereka yang putus asa bagaimana mengumpulkan dana agar bisa menyeberangi Medite...
Kisah Pilu Tki Asal Malang Di Jordania 12 Tahun Kerja Tak Digaji Dilarang Mandi

Kisah Pilu Tki Asal Malang Di Jordania 12 Tahun Kerja Tak Digaji Dilarang Mandi

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 229 hits
Selama 12 tahun Diah bekerja sebagai asisten rumah tangga dan tidak mendapatkan gaji dari majikannya Korban juga mendapat perlakuan kurang manusiawi Salah satunya hanya bisa mandi sebulan sekali
Masak Memasak Minggu Lepas Potong Kek Birthday Mak

Masak Memasak Minggu Lepas Potong Kek Birthday Mak

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 978 hits
Hi korang Hari ni SA bz sangat dengan kerja hajat hati nak update task review yang seterusnya tapi kena ambil masa untuk update apapun SA up jugak la entry yang ni dah ada draft kan kalau tak up xde plak entry untuk hari ni sebenarnya SA ba...
Jual Sawah Demi Anak Jadi Polisi Petani Asal Jeneponto Tertipu Rp 250 Juta

Jual Sawah Demi Anak Jadi Polisi Petani Asal Jeneponto Tertipu Rp 250 Juta

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 252 hits
Padahal demi meraih impiannya itu Rizal menjual sepetak sawah yang selama ini jadi tumpuan hidup Hal itu dilakukan untuk membayar seorang calo untuk kelulusan anaknya jadi bintara polisi
11 Februari 2019 Gbp Usd Sedang Menunjukkan Pergerakan Menaik Yang Sangat Perlahan Di Sekitar Arah Aliran Harga Sebelum

11 Februari 2019 Gbp Usd Sedang Menunjukkan Pergerakan Menaik Yang Sangat Perlahan Di Sekitar Arah Aliran Harga Sebelum

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 401 hits
Pada 12 Disember momentum penurunan harga sebelum ini berakhir apabila pasangan mata wang GBP USD melepasi tahap harga 1 2500 di mana aliran menaik harian sebelum ini Sejak itu pergerakan kenaikan harga semasa telah berlaku sehingga 28 Janu...
Tidak Dimamah Usia Kisah Cinta Agung James Bond Dan Isterinya Kini Sudah Berusia 25 Tahun

Tidak Dimamah Usia Kisah Cinta Agung James Bond Dan Isterinya Kini Sudah Berusia 25 Tahun

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 423 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti berhasrat untuk mengekalkan perkahwinan yang dibina itu seumur hidup Pelbagai asam garam kehidupan yang perlu dilalui lebih lebih lagi apabila hidup bersama pasangan Menerima dan memberi adalah perkara a...
Selepas Kisah Ar Badul Sakit Jantung Tular Ini Bantuan Yang Dia Terima

Selepas Kisah Ar Badul Sakit Jantung Tular Ini Bantuan Yang Dia Terima

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 340 hits
PELAKON pengarah dan pelawak veteran AR Badul 70 dimasukkan ke Unit Rawatan Koronari Institut Jantung Negara Kuala Lumpur jam 4 petang semalam akibat masalah salur darah di jantung tersumbat Selepas Kisah Ar Badul Sakit Jantung Tular Ini Ba...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja