Negeri Perlu Warta Kebenaran Guna Pembesar Suara Luar Surau Masjid Sinar Harian 16 05 2023


 

SHAH ALAM - Semua negeri disaran mewartakan penggunaan pembesar suara di luar surau atau masjid hanya untuk azan dan iqamah sahaja.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, daripada sudut undang-undang tindakan tersebut adalah perlu dalam usaha memelihara keharmonian antara kaum di negara ini.
Bagaimanapun tegas beliau, ia juga perlu selari dengan usaha memastikan semua pihak saling memahami dan menghormati Islam sebagai agama Persekutuan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
"Penganut agama lain tidak faham, tapi kita juga salah sebab tak fahamkan mereka. Bagi mereka yang faham, tiada masalah. Ada kenalan saya Cina lebih suka tinggal berdekatan dengan masjid atau surau ambil berkat, ada 'ong', kekuatan pada dia.
"Jadi, kalau kita tidak wujudkan suasana untuk mereka faham memahami, hormat menghormati. Dia sebenarnya tidak perlu usaha yang lain.
"Perlu wartakan penggunaan pembesar suara di luar surau atau masjid hanya untuk azan dan iqamah sahaja... ia perlu daripada sudut undang-undang. Tapi sebenarnya saya melihat perkara ini daripada sudut memahami dan menghormati itu lebih penting.
"Dengan undang-undang mungkin lebih mudah untuk kawal tapi, andai diwarta pun tapi jika orang lain tidak faham, lama kelamaan akan mencetuskan pergaduhan juga," katanya kepada Sinar Harian pada Selasa.
Sinar Harian melaporkan penggunaan pembesar suara di luar surau atau masjid di Pulau Pinang hanya dibenarkan untuk azan dan iqamah sahaja seperti mana diputuskan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang bertarikh 1 hingga 2 Julai 2015 dan disahkan pada 23 hingga 24 Ogos 2015.
Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, bagaimanapun keputusan itu tidak diwartakan sebaliknya diserahkan kepada budi bicara jawatankuasa kariah untuk mempertimbangkan sama ada keputusan itu sesuai dilaksanakan di masjid, surau masing-masing atau sebaliknya.
Mengulas lanjut, Nadzim berkata, masyarakat perlu kembali kepada perlembagaan negara bahawa Islam adalah agama persekutuan dan harus dilihat pada sudut penting seterusnya membawa semua rakyat kepada kerjasama penting antara kaum.
Justeru, satu kaedah terbaik perlu difikirkan dengan melibatkan usaha bersama.

"Jadi saya harap semua masyarakat menjaga keharmonian Malaysia. Jika tidak, kita akan menghadapi perkara yang tidak selesai contohnya seperti berlaku di India yang melibatkan ekstremis pelbagai pihak yang ada pembunuhan, runtuhkan masjid, robohkan segala benda," katanya.


Artikel oleh: Sinar Harian
NEGERI PERLU WARTA KEBENARAN GUNA PEMBESAR SUARA LUAR SURAU, MASJID
https://www.sinarharian.com.my/article/258785/berita/nasional/negeri-perlu-warta-kebenaran-guna-pembesar-suara-luar-surau-masjid


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/05/negeri-perlu-warta-kebenaran-guna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ppim Gesa Kerajaan Tolak Pindaan Ihr2005 Sinar Harian 24 05 2023

Ppim Gesa Kerajaan Tolak Pindaan Ihr2005 Sinar Harian 24 05 2023

papar berkaitan - pada 24/5/2023 - jumlah : 258 hits
SHAH ALAM Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan tidak menandatangani pindaan Peraturan Kesihatan Antarabangsa 2005 yang akan dibentangkan pada Perhimpunan Kesihatan Dunia Ke 76 di Geneva Switzerland minggu depan Aktivis PPIM D...
Guna Pili Bomba Tanpa Kebenaran Ahli Parlimen Diseru Minta Maaf Kata Menteri

Guna Pili Bomba Tanpa Kebenaran Ahli Parlimen Diseru Minta Maaf Kata Menteri

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 228 hits
Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming berkata menjadi kesalahan menggunakan pili bomba tanpa kebenaran PETALING JAYA Nga Kor Ming menyeru seorang Ahli Parlimen meminta maaf kerana menggunakan pili bomba tanpa kebenaran di Kelan...
Kenaikan Opr Penting Golongan Peminjam Tahu Pengurusan Kewangan Harian Metro 18 05 2023

Kenaikan Opr Penting Golongan Peminjam Tahu Pengurusan Kewangan Harian Metro 18 05 2023

papar berkaitan - pada 19/5/2023 - jumlah : 294 hits
Kuala Lumpur Kenaikan Kadar Dasar Semalaman yang diumumkan Bank Negara Malaysia baru baru ini menyebabkan orang ramai terpaksa mengambil langkah berjimat cermat dalam perbelanjaan Tinjauan mendapati ramai terpaksa mengurangkan simpanan dan ...
Anwar Majlis Raja Raja Beri Kebenaran Bersyarat Bukan Islam Guna Kalimah Allah

Anwar Majlis Raja Raja Beri Kebenaran Bersyarat Bukan Islam Guna Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 101 hits
Ainin Wan SallehPETALING JAYA Perdana Menteri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan Putrajaya tidak merujuk Majlis Raja Raja sebelum menarik balik rayuan terhadap keputusan mengenai hak seorang wanita Sarawak menggunakan kalimah Allah dalam pembe...
Jamuan Raya Spr Negeri Kedah 2023 Simpan Buat Kenangan

Jamuan Raya Spr Negeri Kedah 2023 Simpan Buat Kenangan

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 189 hits
Jamuan Raya SPR Negeri Kedah 2023 simpan buat kenangan Pejam celik dah 3 tahun aku berkhidmat di SPR Negeri Kedah Banyak kenangan disana Alhamdulillah aku dipertemukan dengan orang yang baik baik Rabu lepas kami adakan jamuan hari raya Maka...
Membuat Blog Bule Dan Menjangkau Kunjungan Luar Negeri

Membuat Blog Bule Dan Menjangkau Kunjungan Luar Negeri

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 218 hits
Blog Orang IT Pembuatan blog bule sama dengan blog pada umumnya hanya beda bahasa dan target promosinya Biasanya kita membuat blog berbahasa Indonesia kali ini berbahasa Inggris Sudah banyak orang tau nilai bayaran per klik dari kunjungan n...
Guna Pili Siti Zailah Kata Dapat Kebenaran Pengarah Bomba Kelantan Nafi

Guna Pili Siti Zailah Kata Dapat Kebenaran Pengarah Bomba Kelantan Nafi

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 292 hits
MalaysiakiniAhli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusoff menafikan dakwaan dia mencuri air dari pili bomba untuk kegunaan penduduk di kawasan itu pada April lalu Sebaliknya Siti Zailah berkata dia mendapat kebenaran daripada Air Kel...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional