Negara Buat Vaksin Pun Perbanyak Ujian Saringan Covid 19



Kerajaan Perikatan Nasional perlu mengubah strategi dalam menangani kadar jangkitan Covid 19 yang terus tinggi walaupun negara telah mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 atau lockdown sejak 1 Jun lalu.
Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, Malaysia mungkin perlu mempelajari pengalaman negara-negara penghasil vaksin seperti United Kingdom (UK) atau China yang tidak bergantung kepada proses vaksinasi tetapi melakukan ujian saringan Covid 19 besar-besaran untuk mengawal jangkitan di negara mereka.
“Kita boleh belajar daripada pengalaman negara lain seperti UK dan China. Kedua-duanya pengeluar vaksin. Sekiranya mereka mahu, mereka boleh beri tumpuan pada penghasilan vaksin dan menyuntik penduduk mereka begitu sahaja.
“Namun mereka tidak melakukannya. UK mengadakan saringan besar-besaran yang dikenali Operation Moonshot. Mereka melakukan sekurang-kurangnya 209,341,895 ujian walau negaranya seramai 68 juta orang sahaja. Jumlah saringan itu tiga kali ganda daripada bilangan penduduknya.
“Begitu juga China. Saya baca laporan awal bulan lalu mengenai bandar Guangzhou dan bagaimana mereka begitu cepat mengekang lonjakan kes Covid-19. Selepas mengenal pasti perebakan awal Jun, Guangzhou menjalankan 18 juta ujian dalam masa tiga hari.
“Tindakan itu sangat luar biasa besar dan harus menjadi penanda aras kerja kita. Jadi resipi kejayaan sudah jelas, saringan dan vaksin. Saya sering menjelaskan pendirian ini dalam semua pertemuan saya dengan agensi negeri dan persekutuan, termasuk dengan perdana menteri dan menteri penyelaras vaksin,” katanya dipetik media The Star, semalam.
Oleh itu, kata Amirudin lagi, tindakan bersepadu antara ujian saringan dan suntikan vaksin perlu dilaksanakan dalam masa akan datang bagi menurunkan kadar kes harian di Malaysia
“Pada akhirnya, suara berasaskan kajian sains mempunyai kekuatannya dan saya gembira kerana kita sudah mula mempunyai persefahaman lebih baik mengenai cara terbaik bergerak ke hadapan.
“Kita berharap dapat meningkatkan kadar suntikan kepada 135,000 dos setiap hari pada akhir Julai dan 165,000 dos setiap hari pada akhir Ogos.
“Sekiranya kita dapat memberikan vaksin kepada seramai mungkin pekerja kilang termasuk pekerja asing, maka kilang tidak perlu ditutup. Kalaupun kita tutup kilang dan kemudian pekerja itu tinggal di rumah, mereka masih akan dijangkiti selagi tidak diberikan vaksin,” katanya.
Mengenai kebimbangan melongsornya 600,000 isi rumah kategori berpendapatan menengah (M40) ke dalam kategori B40, MB berjanji akan memberi bantuan kepada golongan tersebut dalam menghadapi kesukaran ketika pandemik.
“Laporan Majlis Tindakan Ekonomi baru-baru ini masih terngiang-ngiang di telinga saya. Sekurang-kurangnya 600,000 isi rumah kategori berpendapatan menengah telah jatuh ke dalam kategori B40.
“Menerusi Pakej Kita Selangor 2.0 yang dilancarkan awal Jun, Kerajaan Selangor akan menggerakkan pelbagai inisiatif yang memberi manfaat kepada golongan M40 dan B40. Kita perlu terima hakikat betapa kesan pandemik menjejaskan kelas menengah dan kita tidak boleh mengabaikan nasib mereka,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32487

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Saringan Berkurangan Wujudkah Kes Covid Tidak Dilaporkan

Ujian Saringan Berkurangan Wujudkah Kes Covid Tidak Dilaporkan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 325 hits
Strategi lapuk Kementerian Kesihatan Malaysia yang terus melakukan ujian saringan rendah di seluruh negara dipertikaikan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pada 21 Jun pihak Kementerian Kesihatan melaporkan...
Mengupas Uang Negara Untuk Belanja Vaksin Covid 19

Mengupas Uang Negara Untuk Belanja Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 215 hits
Anggaran negara merupakan kekuatan utama untuk mendatangkan vaksin ke tanah air
8 8 Juta Dos Vaksin Covid 19 Diberikan Setakat Semalam

8 8 Juta Dos Vaksin Covid 19 Diberikan Setakat Semalam

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 211 hits
Sebanyak 2 539 686 individu menerima dos kedua sekali gus melengkapkan vaksinasi mereka Orang kelainan upaya cacat penglihatan berjalan keluar dari stesen vaksinasi selepas menerima vaksin dos kedua Pfizer BioNTech di Persatuan Orang Buta M...
Thailand Kaji Suntikan Penggalak Vaksin Covid 19

Thailand Kaji Suntikan Penggalak Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 229 hits
Thailand kaji suntikan penggalak vaksin Covid 19 Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 6 Jul 2021 11 19PM
Varian Terbaru Covid Yang Amat Membimbangkan Vaksin Dose Ke3 Akan Dipe

Varian Terbaru Covid Yang Amat Membimbangkan Vaksin Dose Ke3 Akan Dipe

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 216 hits
Masih lagi dgn i CIRITBIRIT Belum baik lagi hbag hg Kredit Mohd Asraf Mazlan Youtube channel
Ribuan Warga India Ditipu Suntikan Vaksin Covid 19 Palsu Isinya Air Garam

Ribuan Warga India Ditipu Suntikan Vaksin Covid 19 Palsu Isinya Air Garam

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 241 hits
Diperkirakan ada 2 500 orang yang disuntik dengan vaksin air garam itu Pihak penyelenggara mematok harga vaksin untuk tiap korban dan meraup total uang sebesar USD 28 000 atau Rp 405 juta
Perkara Wajib Tahu Sebelum Semasa Selepas Suntikan Vaksin Covid 19

Perkara Wajib Tahu Sebelum Semasa Selepas Suntikan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 215 hits
Pastikan anda memakai baju berlengan pendek atau lengan panjang yang longgar Pastikan anda memakai baju berlengan pendek atau lengan panjang yang longgar bagi memudahkan suntikan Sejak fasa pemberian vaksin COVID 19 bermula pada awal tahun ...
Bolehkah Makan Durian Selepas Ambil Vaksin Covid 19

Bolehkah Makan Durian Selepas Ambil Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 291 hits
SAYA terima beberapa soalan bolehkah makan durian selepas ambil vaksin Durian sebagai raja buah sudah sinonim di negara kita dan vaksin bukanlah perkara baru juga Ya kenapa timbul isu ini 1 Durian ada dikaitkan dengan badan menjadi panas Ad...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk