Nasib Guru Dukalara Makin Terpinggir


PADA 12 November lalu, keputusan permohonan pertukaran guru diumumkan. Khabarnya daripada 23,000 guru yang memohon hanya 2,245 sahaja diluluskan. Sementara kita memahami kekangan dihadapi Kementerian Pendidikan dalam soal ini, pada masa sama kita juga menuntut sesuatu dilakukan.

Penulis membaca luahan perasaan guru-guru yang gagal dalam permohonan pertukaran mereka. Pelbagai perasaan diluahkan. Apa yang menjadi perhatian penulis ialah nasib guru-guru yang ada antara mereka sudah bertahun-tahun di kawasan pedalaman termasuklah di Sabah Sarawak.
Membaca luahan mereka, hati dibaluti kepiluan. Ini memandangkan ada antara mereka sudah lebih 5 tahun berada di kawasan seumpama itu. Ini belum lagi termasuk pendedahan Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari di Dewan Rakyat pada 15 November lalu berhubung isu ini. Sambil meminta Kementerian Pendidikan melakukan reformasi terhadap Sistem Permohonan Pertukaran Guru (EGtukar), beliau mendedahkan bagaimana ada guru yang bercerai kerana terlalu lama berpisah dengan pasangan.

Kita memahami bukan mudah untuk menimbang 23,000 permohonan tetapi sekurang-kurangnya satu mekanisme perlu dicari bagi memastikan tidak berlaku terlepas pandang permohonan yang sepatutnya diberi keutamaan.

Sudah sampai masanya kementerian mengkaji mengehadkan tempoh penempatan seseorang guru di kawasan pedalaman. Salah satu kes yang penulis baca dalam laman Twitter ialah bagaimana ada guru yang sudah lebih 5 tahun ditempatkan di kawasan pedalaman Sarawak.

Sepatutnya had maksimum yang perlu ditetapkan ialah tiga tahun sahaja, kalau lebih daripada tempoh itu ditambah pula dengan keadaan berpisah jauh daripada pasangan masing-masing bagaimana kita mahu mengharapkan guru berkenaan memberi komitmen terbaik kepada pelajarnya?

Penulis sama sekali tidak meragui apatah lagi mempertikaikan komitmen setiap seorang guru di negara ini tidak kira di manapun mereka bertugas, tetapi mereka juga manusia biasa. Mereka juga ingin bersama pasangan dan bukannya terus dipisahkan bertahun-tahun atas alasan tiada guru bagi menggantikan tempat mereka.

Mungkin atas faktor inilah pada saat dan ketika, guru tersebut bertungkus lumus memberi pendidikan kepada anak bangsa, kehidupan peribadi mereka sendiri menjadi lintang pukang.

Ya! Betul ketika memohon atau memilih apa juga bidang kerjaya termasuk perguruan, mereka yang terlibat berjanji dan menyatakan kesediaan untuk ditempatkan bertugas di mana sahaja serta diberikan elaun yang banyak bagi sesetengah kawasan, tetapi janganlah kerana terikat dengan ‘perjanjian’ dan imbuhan tersebut, seseorang guru itu terpaksa bertugas bertahun-tahun di tempat yang sama.

Oleh itu daripada kementerian menumpukan kepada soal kasut dan stoking atau membuat kenyataan yang boleh dipertikaikan berhubung Program Susu 1Malaysia (PS1M), adalah lebih baik kementerian menumpukan perhatian sepenuhnya bagi mengatasi masalah guru duka lara ini.

Ini bukanlah isu remeh atau beranggapan itu sudah menjadi lumrah kehidupan bagi seorang guru sebaliknya masalah guru duka lara ini berkaitan sejauh manakah emosi guru tidak terganggu bagi membolehkan mereka memberi tumpuan sepenuhnya kepada tugas.

Berdasarkan apa yang diceritakan dalam laman-laman sosial, emosi guru-guru duka lara ini amat serius sehingga ada yang ‘diserang’ kemurungan.

Dalam memastikan kementerian dapat membuat keputusan tepat berkaitan permohonan pertukaran seseorang guru, pegawai-pegawai kementerian perlu rajin dari semasa ke semasa meninjau kehidupan guru-guru dalam kategori duka lara, khususnya mereka yang berada di kawasan pedalaman.

Lihatlah kehidupan mereka, kajilah emosi mereka dan tengoklah apa kesannya apabila terlalu lama berada di satu-satu tempat. Janganlah membuat keputusan berdasarkan kepada hujah di atas borang permohonan semata-mata.

Oleh itu, kita menaruh harapan tinggi kepada kementerian untuk menyelesaikan masalah guru duka lara ini dengan sebaik-baiknya. Kasihanilah kelompok ini. Walaupun mereka bersedia ditempatkan di mana sahaja tetapi janganlah sampai dari bujang, kemudian berkahwin dan dikurniakan anak, si bapa tidak dapat melihatnya.

Semoga akan ada penyelesaiannya terhadap isu ini kerana memetik kata seorang cikgu, “tulang belakang dunia pendidikan adalah guru.” - Jangan sampai tulang belakang itu patah disebabkan satu masalah yang sepatutnya boleh diselesaikan.

Berilah perhatian serius kepada permasalahan ini dan bukannya mengutamakan isu remeh temeh kerana kewujudan Kementerian Pendidikan adalah berkaitan pembangunan pendidikan, sama ada ia akan berjaya atau tidak, gurulah penentunya.

Sumber: Zulkiflee Bakar (Utusan)
loading..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2018/11/nasib-guru-dukalara-makin-terpinggir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tujuh Tahun Derita Isteri Guru Dukalara Memanjang

Tujuh Tahun Derita Isteri Guru Dukalara Memanjang

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 215 hits
Tanggal 12 November lalu adalah hari yang dinanti nanti dengan sejuta harapan di dada setelah dia menghadapi malam malam panjang tanpa insan tercinta di sisi Namun doa yang dipanjatkan belum jua termakbul Dia terpaksa meneruskan hidup sama ...
Guru Dukalara Tangguh Untuk Ada Anak Kerana Berjauhan

Guru Dukalara Tangguh Untuk Ada Anak Kerana Berjauhan

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 267 hits
Gambar hiasanJOHOR BAHRU Saya masih belum mengandung sehingga kini susah nak merancang untuk ada anak sebab kekangan masa dan jarak yang jauh macam ini luah seorang guru yang mengajar di sebuah sekolah rendah di bandar raya ini Dia yang han...
Kemendikbud Canangkan Program Keahlian Ganda Atasi Kurangnya Guru Vokasi

Kemendikbud Canangkan Program Keahlian Ganda Atasi Kurangnya Guru Vokasi

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 208 hits
Deputi Direktur Penyelarasan Vokasional dan Kerjasama Industri Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Saryadi Guyatno mengatakan jumlah guru SMK di Indonesia cukup besar namun belum bisa memenuhi kualifikasi kebutuhan pendidikan masa kini Un...
Kunjungi Surakarta Sukoharjo Puan Serahkan Tunjangan Guru Hingga Bantuan Sekolah

Kunjungi Surakarta Sukoharjo Puan Serahkan Tunjangan Guru Hingga Bantuan Sekolah

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 238 hits
Pada kesempatan tersebut Puan menyerahkan bantuan kepada masyarakat di dua kota tersebut Sekaligus untuk memastikan bantuan yang sebelumnya diberikan benar benar memenuhi sasaran atau tidak
Pgri Soroti Perbedaan Gaji Guru Smk Swasta Dan Negeri

Pgri Soroti Perbedaan Gaji Guru Smk Swasta Dan Negeri

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 251 hits
Ketua Pengurus Besar Persatuan Guru Republik Indonesia Didi Supriyadi menyoroti adanya ketidakselarasan gaji yang diterima tenaga guru di SMK negeri dengan SMK yang dikelola swasta Perbedaan besaran gaji ini berdampak pada ketimpangan kuali...
Kh Sholeh Darat Maha Guru Kiyai Nusantara

Kh Sholeh Darat Maha Guru Kiyai Nusantara

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 520 hits
Muhammad Shaleh ibn Umar Al Samarani atau Kiai Shaleh Darat lahir di Desa Kedung Jumbleng Kecamatan Mayong Kabupaten Jepara pada sekitar tahun 1820 1235 H Pemberian nama Darat diselempangkan ke pundak beliau karena tinggal di kawasan dekat ...
Kursus Guru Data Baharu Negeri Johor 2018

Kursus Guru Data Baharu Negeri Johor 2018

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 515 hits
Kursus Guru Data Baharu Negeri Johor 2018 Alhamdulillah 7 dan 8 November yang lepas kursus ini selesai dijalankan bertempat di BTPN Johor Masa sangat padat ditambah lagi dengan cuti umum pada pertengahan minggu menyebabkan kursus terpaksa d...
Pgri Soal Guru Honorer Ada Pensiunan Terima Gaji Rp 160 000 Per Bulan

Pgri Soal Guru Honorer Ada Pensiunan Terima Gaji Rp 160 000 Per Bulan

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 247 hits
Ketua Pengurus Besar Persatuan Guru Republik Indonesia Didi Supriyadi angkat suara mengenai kesejahteraan tenaga guru honorer yang kurang mendapatkan perhatian Pemerintah Padahal guru honorer ini telah melakukan berbagai cara untuk memperju...
Guru Banyak Rezekinya

Guru Banyak Rezekinya

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 563 hits
ARTIKEL KE 888 UNTUK PARA GURU Setiap kesempatan reuni dan bertemu lagi dengan para guru yang ngajarin saya di sekolah menengah dulu selalu terbetik pertanyaan ini kenapa Sang Guru awet muda Dari jaman saya sekolah dulu sampe sekarang penam...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Kembali Bersama Engku Emran Ini Jawapan Erra Fazira Jika Allah Aturkan Itu Takdirnya

Rasionalisasi Subsidi Diesel Diumum Bila Siap Kata Rafizi

Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son