Nasi Lemak Calories Makanan Yang Mengemukkan Berat Badan


Nasi Lemak Calories, Makanan Yang Mengemukkan Berat Badan?
Nasi lemak adalah sajian sarapan yang menjadi kegemaran bagi masyarakat Malaysia. Sehinggakan ada yang menjadikannya sebagai makanan rutin pada waktu pagi.
Namun tahukah anda berapakah nasi lemak calories yang menyumbang kepada tubuh badan anda?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan nasi lemak calories yang perlu anda tahu.
Baca juga:
Kalori Nasi Putih Cara Kira Kalori  Cara Kira BMI Apa itu nasi lemak? Nasi lemak adalah hidangan nasi yang biasa dihidangkan bersama kacang tanah goreng, telur rebus, ikan bilis goreng, hirisan timun, dan sambal.
Sambal pada nasi lemak yang sebenarnya menjadi kunci kesedapan hidangan ini. Ia diperbuat daripada cili kering, bawang putih, bawang merah, dan belacan (udang).
Makna dari perkataan nasi lemak itu sendiri datang daripada cara masak hidangan ini yang nasinya di masak bersama santan dan daun pandan sehingga menghasilkan aroma yang sangat harum.
Teori Asal Usul Nasi Lemak | ML Studio Nasi lemak calories yang ramai tak tahu Nasi lemak calories bagi saiz hidangan 1 pinggan atau bersamaan 230 gram adalah sebanyak 398 kalori. Dengan perincian, protein (9.7 g), lemak (13.1 g) dan karbohidrat (58.2 g).
Manakala nasi lemak calories bagi saiz hidangan 100 gram adalah sebanyak 169 kalori.
Panduan nasi lemak calories bagi satu set hidangan lengkap pula adalah seperti yang berikut:
Nasi lemak: 389 Kacang goreng: 81.3 Telur rebus (separuh): 42.1 Ikan bilis goreng: 63 Ayam goreng (1 ketul): 255 Ini adalah anggaran jumlah kalori bagi sepinggan nasi lemak tanpa nasi tambahan atau lauk tambahan yang lain.
Jika ditambahkan keseluruhan kalori nasi, lauk serta minuman manis, kalori anda boleh mencapai jumlah 1,000 kalori bagi satu set hidangan.
Bagi satu hidangan dengan jumlah kalori menghampiri 1,000 atau lebih daripada 1,000, ia boleh dikatakan agak tinggi memandangkan ia baru satu hidangan sahaja.
Cara bakar kalori lepas makan nasi lemak Cara terbaik yang disarankan untuk membakar 389 kalori nasi lemak, anda boleh melakukan senaman atau aktiviti fizikal seperti berikut:
Berjalan kaki – selama 108 minit Jogging – selama 45 minit Berenang – selama 32 minit Mengayuh basikal – selama 59 minit Berkebun – selama 160 minit Main lompat tali – selama 30 minit Senam aerobik – selama 40 minit Naik turun tangga – selama 30 minit Anggaran bagi pembakaran kalori ini boleh berubah-ubah bergantung kepada faktor jantina, berat, ketinggian, umur, tahap intensiti aktiviti dan faktor yang lainnya.
Do This Workout After Eating – 11 Min To Burn Calories Panduan pengambilan nasi lemak Bila sesuatu makanan itu tinggi kalorinya, bukanlah bermaksud kita tidak boleh memakannya. Sebaliknya, pengambilan makanan tersebut perlulah lebih bijak dan bersederhana.
Ini dibuktikan dengan pengiktirafan oleh Majalah Time yang telah menyenaraikan nasi lemak kebanggaan kita sebagai salah satu daripada 10 makanan tersihat di dunia.
Namun pasti, pengambilannya perlu dikawal agar nasi lemak calories yang kita makan tidak memberi ancaman kepada jumlah kalori sedia ada pada tubuh badan.
Berikut adalah beberapa tips menarik yang dikongsikan Kevin Zahri, pakar kecergasan terkenal bagi yang ingin makan nasi lemak secara sihat:
Tukar nasi: Minta separuh nasi lemak dan separuh nasi putih. Gantikan nasi lemak dengan nasi putih. Saiz hidangan nasi: Cuba ambil separuh nasi atau separuh mangkuk nasi daripada saiz biasa. Pilih daging/ayam dengan baik: Kalau ingin makan ayam goreng pun, pilihlah bahagian dada ayam dan elakkan diri daripada memakan kulitnya. Untuk rendang daging pula, elak yang banyak lemak (kalau boleh). Putih telur sahaja: Elakkan daripada memakan telur kuning, ia penuh dengan lemak dan kolesterol. Teh Tarik? Minta “kurang manis”, atau “kosong” atau minum separuh gelas sahaja. Kalau makan nasi lemak yang kurang sihat, pilihlah air yang lebih baik seperti teh o kosong atau air mineral yang 0 kalori. Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan nasi lemak calories dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Makanan paling menggemukkan Malaysia. Kevin Zahri Nasi Lemak Secara Sihat? Kevin Zahri Nasi Lemak: Sejarah Ringkas Makanan Kebangsaan Malaysia. Butterkicap

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/nasi-lemak-calories/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=nasi-lemak-calories

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mencuba Nasi Lemak Zus Coffee

Mencuba Nasi Lemak Zus Coffee

papar berkaitan - pada 2/11/2023 - jumlah : 167 hits
Mencuba Nasi Lemak Zus Coffee Actually malam tu umi ni hanya nak temankan babah nak minum kopi kononnya Sekali terbeli juga secawan coffee dan ditambah pulak dengan nasi lemak dari Zus ni Memandangkan hari tu terperasan ada someone ni dia d...
Nasi Lemak Rm 8

Nasi Lemak Rm 8

papar berkaitan - pada 3/11/2023 - jumlah : 90 hits
Assalamualaikum Salam Jumaat semua Hi korang hari ni SA makan nasi lemak memang kebiasaan la Jumaat je pilih nasi lemak untuk sarapan Rasa jemu plak makan cekodok ke kuih ke or mee goreng so hari ni kasi tukar la memandangkan hari ni Jumaat...
Fokus Naikkan Berat Badan Anak Pilih Real Food Lengkap Tiga Sumber Utama Untuk Anak

Fokus Naikkan Berat Badan Anak Pilih Real Food Lengkap Tiga Sumber Utama Untuk Anak

papar berkaitan - pada 10/11/2023 - jumlah : 247 hits
Melihat saiz anak yang terlalu kurus membuatkan kita terus bimbang Adakah anak kita tidak cukup nutrisi setiap hari atau berat badan susah untuk naik Apa sebabnya Menurut perkongsian fokus utama untuk menaikkan berat badan anak adalah denga...
Kitsui Belloss Fiber Khas Buat Yang Mempunyai Masalah Sembelit Dan Ingin Turun Berat Badan

Kitsui Belloss Fiber Khas Buat Yang Mempunyai Masalah Sembelit Dan Ingin Turun Berat Badan

papar berkaitan - pada 10/11/2023 - jumlah : 219 hits
Assalammualaikum readers MellyaCrayola Seperti yang sedia maklum Mell telah melahirkan anak yang kedua pada awal September yang lalu Jadi Mell menghadapi masalah sembelit yang agak teruk Mujurlah baru baru ni Mell diperkenalkan dengan produ...
Nasi Lemak Je

Nasi Lemak Je

papar berkaitan - pada 17/11/2023 - jumlah : 112 hits
Assalamualaikum WBTDAH mati kutu nak masak apa bila tanya Pak Inche dia tanya kita balik Ni dia mintak masak nasi lemak aje makanan favourite dia Buat dua jenis telur telur lenggang dan telur mata makan laki bini siap bertambah tambah nasi ...
Siti Bainun Turun Berat Badan

Siti Bainun Turun Berat Badan

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 96 hits
Ada yang positifnya masuk penjara KUALA LUMPUR Susuk tubuh pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali yang semakin kurus menarik perhatian semua pihak yang hadir di Mahkamah Tinggi di sini pada Selasa Difahamkan berat badan wanita berusia ...
Sedap Nasi Lemak Kat Murni Discovery

Sedap Nasi Lemak Kat Murni Discovery

papar berkaitan - pada 6/11/2023 - jumlah : 193 hits
Semalam sampai dari kampung dah lewat malam Kalau ikutkan sampai awal dalam pukul 8 lebih tapi teman mr hubby ke klinik Ingatkan kejap je Sekali sejam menunggu mr hubby Bersidai k fiezz adik ipor mak mertua kat dalam kereta Udah tak lalu ra...
Sesuai Untuk Turunkan Berat Badan Ini Kebaikan Kentang Manis Jadi Diet Harian Orang Korea

Sesuai Untuk Turunkan Berat Badan Ini Kebaikan Kentang Manis Jadi Diet Harian Orang Korea

papar berkaitan - pada 3/11/2023 - jumlah : 129 hits
Korang tahu tak makan kentang manis boleh turunkan berat badan ARTIKEL BERKAITAN Kali ini KimchiDaily nak kongsikan khasiat kentang manis yang telah dipratikkan oleh ramai orang Korea untuk diet harian Diet orang Korea Bukan sesuatu yang lu...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Kunci Meningkatkan Produktivitas Dan Kesehatan Burung Juara Kontes

Rendang Udang Mudah Dan Sedap

Tersangkut Offer Kasut Lewre Kat Sogo

Lirik Lagu Bukan Sebuah Rindu Andmesh Yovie Widianto

Cara Aminkan Doa

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation