Bapa Menyesal Serah Anak Pada Rakan Konon Nak Pulihkan Rupanya Dera Budak


Setiap ibu bapa tentu mahukan yang terbaik untuk anak-anak. Justeru itu B Navarajan, 29 menyerahkan anaknya yang dikenali dengan nama Shamala, 2 tahun untuk dijaga oleh rakannya yang menetap di Bentong. Tujuannya hanya satu untuk merawat Shamala yang mempunyai masalah untuk bercakap dan disyaki mengalami masalah autisme.
Pelawaan seorang rakan yang datang bertandang ke rumahnya di Johor Bahru untuk membantu Shamala disambut baik oleh pasangan ini. Apa yang diharapkan anaknya itu akan pulih dan dapat bercakap dan membesar seperti kanak-kanak lain.
Menurut laporan sebuah akhbar, Navarajan dan pasangan terpaksa menanggung padah akibat mempercayai rakan isterinya itu kerana mendapati anak perempuan mereka cedera dipercayai didera ketika dijaga wanita terbabit selama dua bulan.
Rakan janji hantar anak ke tadika untuk pulihkan anak yang ada masalah pertuturan Dengan meletakkan harapan tinggi terhadap rakan isterinya itu, dia menyerahkan anaknya yang dijanjikan akan dihantar ke sebuah sekolah tadika di Karak yang dapat ‘memulihkan’ anaknya.
“Saya dan isteri rasa tidak sedap hati, jadi kami bergegas ke Karak pada 11 Oktober lalu dan berjaya mengambil semula anak perempuan daripada rumah keluarga tersebut,” katanya pada akhbar Sinar Harian.
Menurutnya, selepas dipujuk wanita terbabit dan apabila mengetahui terdapat sebuah tadika yang menawarkan kemahiran tersebut di Karak, anaknya diserahkan untuk dijaga wanita terbabit.

Awalnya dapat buat video call, lama-lama rakan bagi alasan “Pada awalnya saya dapat berhubung dengan anak dengan membuat panggilan video (video call) tapi lama-kelamaan wanita itu memberikan pelbagai alasan terutamanya ketika saya menyuarakan hasrat untuk membawa pulang semula anak ke rumah sebulan kemudian.
“Saya dan isteri rasa tidak sedap hati jadi kami bergegas ke Karak pada 11 Oktober lalu dan berjaya mengambil semula anak perempuan dari rumah keluarga tersebut,” katanya.
Ada kesan lebam pada badan, berat badan anak juga menyusut Katanya, mereka membuat pemeriksaan terhadap anak sulungnya dan mendapati terdapat pelbagai kesan lebam di bahagian pipi, paha kiri, kemaluan selain kesan rotan di bahagian tangan dan kaki selain berat badannya semakin menyusut.
“Semasa ambil anak saya mendapati badannya berbau dan terdapat kekotoran dalam lampin pakai buang seolah-olah anak tidak mandi dalam tempoh yang lama.
“Sedih dengan melihat keadaan anak, saya terus membuat laporan polis di Balai Polis Karak pada hari sama,” katanya.
Menyesal serahkan anak, Ayah mengaku silap tak siasat terlebih dahulu Navaraajan berkata, selain menyesal kerana menyerahkan anak sulungnya kepada keluarga terbabit, dia mengakui kesilapannya kerana tidak menyiasat latar belakang keluarga terbabit.
“Saya menaruh harapan besar selepas wanita itu datang ke rumah dan menunjukkan kemesraan dengan anak saya sebelum menawarkan untuk menjaga anak saya bagi membuatkan dia dapat bercakap.
“Saya begitu menyesal atas apa yang berlaku kepada anak saya ini dan isteri saya hanya mampu menangis, bukan sahaja kesan kecederaan tetapi juga anak saya trauma dan akan menangis sekiranya sesiapa bersuara kasar dan dia hanya menunduk dan tidak berani memandang muka apabila bertemu dengan sesiapa pun,” katanya.
Menurutnya, anak sulungnya yang didakwa penjaga berkenaan cedera akibat terjatuh kemudian dibawa mendapatkan rawatan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) Temerloh dan disahkan doktor mempunyai kesan kecederaan dan lebam.

“Saya begitu sedih dengan keadaan anak saya kerana doktor mengatakan ia bukan disebabkan jatuh dan ujian darah mendapati nutrisi anak saya kosong sehingga menyebabkan dia sukar membuang air besar.
“Saya berharap ibu bapa di luar sana jadikan insiden yang menimpa anak saya sebagai pengajaran, siasat terlebih dahulu latar belakang orang yang ingin menjaga anak kita, jangan mudah percaya walaupun rakan sendiri,” katanya.
Sementara itu Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Yusuf Unis mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian tersebut.
Sumber/gambar: Sinar Harian & Hmetro

Jom menyertai komuniti ibu Pa&Ma Moms To Be. Anda boleh ikuti forum, ajukan soalan-soalan kepada doktor dan menggunakan pelbagai tools di sini. Sign up di https://momstobe.majalahpama.my
 
 
The post Bapa Menyesal Serah Anak Pada Rakan, Konon Nak Pulihkan Rupanya Dera Budak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bapa-menyesal-serah-anak-pada-rakan-konon-nak-pulihkan-rupanya-dera-budak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Ayah Setuju Tukar Nama Tanah Kat Kami Adik Beradik Baru Nak Tinggalkan Ayah Di Rumah Orang Tua Anak Perempuan

Lepas Ayah Setuju Tukar Nama Tanah Kat Kami Adik Beradik Baru Nak Tinggalkan Ayah Di Rumah Orang Tua Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 978 hits
Ayah dan ibu itulah permulaan anak anak kepada titik tolak kejayaan pada hari ini Kejayaan kita pada hari ini bukan hanya kerana usaha kita semata mata tetapi doa dan restu yang telah diberikan oleh mereka Tanpa kita sedari segala kudrat da...
Anak Alami Cacat Cuping Telinga Ibu Doa Orang Ramai Sokong Jualan Online Nak Tampung Kos Rawatan

Anak Alami Cacat Cuping Telinga Ibu Doa Orang Ramai Sokong Jualan Online Nak Tampung Kos Rawatan

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 487 hits
Lain orang lain ujian yang diterima Sudahlan pendapatan suami tidaklah banyak diduga pula dengan seorang anak yang sakit sejak kecil dan memerlukan kos rawatan yang agak besar setiap bulan Haryani Mat Hussin 40 berniaga karipap serunding da...
Rasa Tak Sedap Hati Nak Pergi Tak Sangka Anak Lemas Di Kolam Taman Tema Air

Rasa Tak Sedap Hati Nak Pergi Tak Sangka Anak Lemas Di Kolam Taman Tema Air

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 438 hits
Niat pasangan suami isteri membawa dua anaknya bercuti pada hujung minggu ke taman tema air berakhir tragedi apabila anak sulungnya ditemui lemas Dalam kejadian kira kira jam 3 petang mangsa Muhamad Uzir Amri Muhamad Nur Fiqri Zakaria 4 dik...
Semoga Dipermudahkan Dik Nak Kahwin Tahun 2025 Budak Umur 15 Tahun Dah Tempah Wedding Photographer Takut Harga Mahal

Semoga Dipermudahkan Dik Nak Kahwin Tahun 2025 Budak Umur 15 Tahun Dah Tempah Wedding Photographer Takut Harga Mahal

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 1606 hits
Sesetengah orang tu ada yang terlalu excited sehinggakan belum capai umur yang sepatutnya untuk berkahwin dah mula untuk tempah pakej perkahwinan Kalau masih belajar teruskan sehingga tamat jangan cuba fikir benda yang belum tentu terjadi d...
Quot Orang Cakap Muka Anak Iras Bekas Suami Takkan Saya Nak Marah Pula Quot Rita Rudaini

Quot Orang Cakap Muka Anak Iras Bekas Suami Takkan Saya Nak Marah Pula Quot Rita Rudaini

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 292 hits
Pelakon jelita Rita Rudaini tidak marah apabila ada segelintir netizen yang menyamakan wajah anak anaknya dengan bekas suami pemain bola sepak Aidil Zafuan Abd Razak Jelas Rita yang merupakan ibu tunggal kepada Airit Rayyan Rizqin 10 dan Ai...
Tak Nak Makan Nasi Kalau Tak Ada Telur Jangan Bagi Telur Saja Sorokkan Sayur Bagi Anak Lebih Zat

Tak Nak Makan Nasi Kalau Tak Ada Telur Jangan Bagi Telur Saja Sorokkan Sayur Bagi Anak Lebih Zat

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 1025 hits
Tanyalah mana mana ibu sekalipun pasti berdepan dengan masalah ini Anak terlebih suka makan telur goreng Senang bagi ibu tidak perlulah memasak makanan yang lebih berat untuk anak Namun jangan dibiarkan anak makan telur sahaja tambahkan sed...
Nak Start Kerja Lepas Pantang Tapi Susah Hati Anak Tolak Menyusu Dari Botol

Nak Start Kerja Lepas Pantang Tapi Susah Hati Anak Tolak Menyusu Dari Botol

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 417 hits
Salah satu isu yang kerap kali menjadi kebingungan para ibu lepas bersalin ialah bayi perlu ditinggalkan selepas kembali bekerja Memandangkan bayi menyusu susu ibu maka dia perlu diajar menggunakan botol susu agar dapat memudahkan urusan pe...
Senang Rupanya Nak Buat Corndog Viral Tu

Senang Rupanya Nak Buat Corndog Viral Tu

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 890 hits
Anak anak saya beberapa kali minta isteri saya untuk buatkan resepi Corndog yang viral tu Kata mereka Corndog tu sedap sebab ada cheese meleleh Lagipun anak anak saya memang suka makan sosej dan juga cheese ni Atas sebab itu isteri saya pun...
Peluk Anak Setiap Pagi Ketika Itu Lah Emosi Tenang Inilah Cara Tak Nak Bagi Anak Meragam

Peluk Anak Setiap Pagi Ketika Itu Lah Emosi Tenang Inilah Cara Tak Nak Bagi Anak Meragam

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 406 hits
Emosi ibu kadang kadang tak terkawal bila penat seharian dengan tugas tugas yang sentiasa menanti Tapi bila emosi tak terkawal jangan pula kita lepaskan pada anak kesian anak anak jadi mangsa Emosi anak juga akan tergangu Mak ini lebih bere...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord