Nak Tambah Anak 5 Faktor Ini Kena Fikir Dulu Salah Satunya Kesediaan Emosi Ibu Sangat Mustahak


Setiap pasangan yang berkahwin akan mengimpikan kehadiran anak untuk melengkapkan keluarga. Namun perlu diketahui untuk memastikan semua pada tahap yang baik, 5 faktor ini perlu ditahap yang baik sebelum hamil atau menambah bilangan anak.

Prof Dr Harlina Halizah Siraj, Pakar Obstetrik dan Ginekologi  dan Penyelaras Unit Perancangan Keluarga PPUKM yang  ditemui dalam forum pakar bertajuk “Sex Sense For Married Millenials-Intimacy, Family & Health” yang dianjurkan oleh Durex Malaysia baru-baru ini telah mengupas mengenai faktor-faktor yang perlu difikirkan oleh setiap pasangan sebelum memilih untuk memulakan sebuah keluarga.

#1 Keupayaan dalam konteks fizikal
Keupayaan dalam konteks fizikal perlu dinilai sebelum mengambil keputusan memulakan keluarga. Dalam perkara ini, ia mengambil kira tentang kesihatan kedua-dua bakal ibu dan papa. Terutama sekali bagi ibu, perlu sihat.
“Selalu saya nasihatkan kalau ibu mempunyai tekanan darah tinggi, diabetes, sakit jantung, sakit buah pinggang dan sebagainya kena pastikan doktor mesti maklumkan kepada dia dia ok atau tidak untuk mengandung. Kalau tidak, memang tidak boleh. Ada kes di mana buah pinggang rosak, barulah jumpa doktor. Dan ini sudah terlalu lambat,” kata beliau.
 
#2 Keupayaan ekonomi
Keupayaan yang kedua ialah keupayaan ekonomi. Walau pun wang bukan segala-galanya tetapi segala-galanya memerlukan wang. Maka keupayaan ekonomi amat penting.
#3 Kesediaan emosi
“Kesediaan emosi atau emotional readiness ialah seringkali jarang disebut dalam merancang keluarga.
“Perkara ini banyak bergantung kepada ibu. Misalnya yang pasangan yang mengandung setiap tahun sedangkan si ibu tiada kesediaan emosi, ini akan menyebabkan si ibu terbeban dengan pelbagai perkara.”

#4 Keluangan masa
“Anda perlu ada masa untuk keluarga. Tidak boleh semua kena jarak jauh sahaja. Contohnya sudah 7 tahun kahwin tetapi masih jarak jauh. Suami isteri mesti tinggal sekali.”
Prof Dr Harlina juga mengulas tentang faktor keluangan masa dalam membina sebuah. Setiap pasangan mesti memastikan masa yang boleh diperuntukkan kepada keluarga mencukupi.
Khususnya bagi pasangan yang mempunyai jarak jauh, perkara ini perlu difikirkan sedalam-dalamnnya. Perlu ada solusi segera kerana suami isteri perlu tinggal bersama-sama untuk memastikan salah satu pihak tidak terbeban.

#5 Sokongan sosial
Yang kelima pula ialah sokongan sosial.
KALAU WANITA SIHAT, SEMUA METHOD MERANCANG KELUARGA BOLEH DIGUNA
Bila ada kelima-lima ini barulah kita boleh mulakan sebuah keluarga. Dan sekiranya belum bersedia, perlu ada satu kaedah yang efektif untuk menjarakkan kehamilan. Sekiranya wanita itu sihat, tiada apa-apa masalah kesihatan, semua method perancang keluarga boleh diguna pakai.
Bagi pasangan yang belum ada anak misalnya, dan tidak mahu memakan pil perancang keluarga boleh cuba kaedah perancangan keluarga lelaki (seperti kondom). Banyak cara perancangan yang ada, cuma nak atau tidak sahaja.

GUNA KAEDAH YANG SUDAH TERBUKTI CARA SAINTIFIK
Prof Dr Harlina juga menasihatkan, pasangan berkahwin yang mahu menjarakkan kehamilan perlu menggunakan kaedah yang terbukti secara saintifik.
“Jangan menggunakan kaedah yang tiada bukti keberkesanan kerana ia mungkin tidak cekap untuk menjarakkan kehamilan dan mungkin boleh menimbulkan masalah kesihatan yang lain.”

WANITA YANG BELUM ADA ANAK TIADA HALANGAN AMBIL PIL PERANCANG
“Tiada halangan bagi wanita berkahwin yang masih belum mengandung tapi ingin mengambil pil perancang.
“Banyak mitos yang tidak betul berlegar di mana mengatakan bila dah makan pil, nanti bila nak mengandung tak boleh mengandung. Semua itu kena tanya pendapat doktor terlebih dahulu.
“Pada pandangan saya, kalau pasangan ini sudah betul-betul belum bersedia, cuba dapatkan kaedah yang bersesuaian. Berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan maklumat. Itu yang paling penting sekali,” jelas beliau.
Artikel berkaitan: [ Ibu Perlu Bersedia Untuk Hamil & Bukan ‘Termengandung’ Tanpa Sengaja! Doktor Jelaskan Pilihan Kaedah Perancang Keluarga] [Kenali Alat Perancang Keluarga IUCD, Doktor Kongsi Risiko dan Prosedur Memasangnya. 99% Berkesan Cegah Kehamilan] [Merancang Keluarga Perlu Kalau Memudaratkan Isteri, Para Suami Perlu Faham! Ikuti Pengalaman Doktor Ini]
 
The post Nak Tambah Anak, 5 Faktor Ini Kena Fikir Dulu. Salah Satunya Kesediaan Emosi Ibu, Sangat Mustahak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/nak-tambah-anak-5-faktor-ini-kena-fikir-dulu-salah-satunya-kesediaan-emosi-ibu-sangat-mustahak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Nak Beli Susu Formula Untuk Anak Ambil Kira 7 Faktor Penting Ini

Bila Nak Beli Susu Formula Untuk Anak Ambil Kira 7 Faktor Penting Ini

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 375 hits
Ada macam macam jenis susu formula di pasaran sampai ibu ayah keliru mana satu yang patut dibeli untuk anak Sebenarnya ada banyak faktor penting yang perlu diambil kira sebelum memilih susu formula untuk anak anda Susu ibu adalah makanan te...
Doa Yang Sangat Mustajab Untuk Suami Dan Anak Anak Yang Panas B4ran Ibu Ibu Kena Amalkan In Syaa Allah Rileks Media

Doa Yang Sangat Mustajab Untuk Suami Dan Anak Anak Yang Panas B4ran Ibu Ibu Kena Amalkan In Syaa Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 539 hits
Masalah sikap panas b4ran atau cepat melenting suami terhadap isteri dan anak anak memang tidak dapat dielakkan pada mana mana rumahtangga yang aman Sudah menjadi lumrah hidup Bak kata perpatah melayu Sedang lidah lagi tergigit Tetapi sikap...
Anakku Maafkan Ibu Sungguh Semua Ini Salah Ibu Anak Saya Speech Delay Mengarah Ke Autis

Anakku Maafkan Ibu Sungguh Semua Ini Salah Ibu Anak Saya Speech Delay Mengarah Ke Autis

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 371 hits
Satu lagi cerita tentang pola asuh yang dianggap biasa namun sangat berbaya bagi anak anak Setelah kemarin balita 4 tahun jalani operasi mata akibat kecanduan HP pola asuh yang seperti ini juga sangat berbahaya bagi anak anak kita Berikut i...
Anak Menangis Nak Menyusu Ibu Pula Nak Bersolat Mana Satu Lebih Utama Solat Atau Menyusukan Anak

Anak Menangis Nak Menyusu Ibu Pula Nak Bersolat Mana Satu Lebih Utama Solat Atau Menyusukan Anak

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 489 hits
Situasi anak menangis nak menyusu ibu pula kalut nak bersolat adalah perkara biasa di kalangan ibu menyusu beranak kecil Dilema sungguh para ibu sebabnya kalau teruskan bersolat jadi tak khusyuk pula sebab anak akan meraung menangis selagi ...
Dia Pukul Anak Saya Dulu Ibu Terkam Dan Campak Budak Kasari Anaknya

Dia Pukul Anak Saya Dulu Ibu Terkam Dan Campak Budak Kasari Anaknya

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 320 hits
Polis di China menjalankan siasatan selepas seorang wanita dirakam mengasari kanak kanak perempuan hanya kerana mangsa bergaduh dengan anak lelakinya Jumaat lalu Video rakaman kamera litar tertutup dari lokasi kejadian di Nanning Guangxi me...
Ibu Hamil Lagi Awal Buka Buku Pink Lagi Baik Jangan Anggap Leceh Tapi Fikir Untuk Diri Anak

Ibu Hamil Lagi Awal Buka Buku Pink Lagi Baik Jangan Anggap Leceh Tapi Fikir Untuk Diri Anak

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 545 hits
Masih ada lagi ibu yang baru disahkan hamil seolah olah tak berapa kisah nak buka buku pink awal sebagai persediaan untuk buat pemeriksaan doktor ikut prosedur Alasannya kandungan masih baru malas nak menunggu lama di klinik dan sebagainya ...
Ibu Hamil Kerap Keguguran Fahami 11 Punca Ini Salah Satunya Group B Streptococcus

Ibu Hamil Kerap Keguguran Fahami 11 Punca Ini Salah Satunya Group B Streptococcus

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 491 hits
Keguguran kerap berlaku pada kehamilan yang berusia kurang dari 24 minggu kehamilan Ia terbahagi kepada dua keadaan iaitu early miscarriage dan second trimester miscarriage Ketahui 11 puncanya termasuk bakteria yang dinamakan Group B Strept...
Jika Ibu Terkasar Maafkan Ibu Nak Anak Merajuk Tak Pulang Ke Rumah Selepas Ditegur Supaya Kemaskan Rumah

Jika Ibu Terkasar Maafkan Ibu Nak Anak Merajuk Tak Pulang Ke Rumah Selepas Ditegur Supaya Kemaskan Rumah

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 571 hits
Jika Ibu Terkasar Maafkan Ibu Nak Anak merajuk tak pulang ke rumah selepas ditegur supaya kemaskan rumah Ibu minta maaf jika terkasar demikian rayuan Hasanatul Khalikah Ali 39 kepada anak sulungnya yang dilaporkan tidak pulang ke rumah seme...
Saya Nak Tengok Muka Orang Yang Sanggup Bunuh Anak Saya Ibu Adib

Saya Nak Tengok Muka Orang Yang Sanggup Bunuh Anak Saya Ibu Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 317 hits
Saya nak tengok muka orang yang sanggup buat macam itu sampai bunuh anak saya demikian luah Asma Aziz 51 ibu kepada arwah Muhammad Adib Mohd Kassim 24 yang maut akibat dibelasah sekumpulan perusuh dalam kejadian rusuhan di Kuil Sri Maha Mar...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau