Nak Kulit Cantik Tanpa Mekap Ini 10 Jenis Buah Anda Perlu Makan Untuk Kulit Sihat Menawan


Kecantikan bermula dari dalam. Solekan dari luar hanyalah sementara, malah ia juga boleh merosakkan kulit dalam jangka masa yang lama.
Oleh itu, kita sebaiknya mengamalkan pemakanan sihat dan seimbang dari usia muda bagi memastikan kulit mendapat khasiat yang cukup.
Nutrien yang cukup membuatkan kulit sihat sekaligus menjadikannya lebih menawan.
Berikut merupakan perkongsian Hello Doktor tentang buah-buahan yang dipercayai mampu mencantikkan kulit anda.
Vitamin C adalah salah satu sumber yang penting untuk meningkatkan paras antioksidan manakala vitamin A menghalang proses penuaan dan kemunculan jerawat.
Vitamin E pula menghalang kekeringan kulit, Vitamin B3 untuk merawat kerosakan yang berpunca daripada sinar matahari dan pigmentasi manakala vitamin K berperanan untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan parut.
Dibawah merupakan 10 jenis buah-buahan dengan khasiat buah-buahan yang sangat membantu untuk mendapatkan kulit cantik : 1. Lemon
Lemon kaya dengan vitamin C, bahan antioksida yang sangat berkesan yang membantu menyingkirkan toksin daripada tubuh badan dan melindungi badan daripada kerosakan akibat sinar UV dan pigmentasi melampau.
Antara khasiat buah-buahan seperti lemon ini ialah menganjalkan dan mencerahkan kulit selain membersihkan kulit anda dengan lebih dalam.
Oleh itu, anda disarankan untuk makan lemon sekiranya anda mengalami pigmentasi yang tidak rata, bintik-bintik hitam dan parut akibat jerawat. Barulah kulit cantik.
2. Betik
Khasiat buah-buahan seperti B=betik mengandungi vitamin A, C, B, folat, asid pantothenik dan mineral seperti magnesium dan potassium.
Enzim seperti papain dan chymopapain membantu menghalang kerosakan kulit yang disebabkan oleh radikal bebas dan juga sifat antibakteria.
Betik juga baik untuk merawat pelbagai masalah kulit yang lain seperti ketuat, eczema, corns dan tuberkula kulit.
3. Avokado
Avokado mengandungi kandungan yang tinggi bagi kandungan lemak sihat, serat makanan, vitamin E, A, C, K, B6, niacin, folat dan asid pantothenik.
Khasiat buah-buahan avokado juga kaya dengan lutein dan zeaxanthin yang menggalakkan penuaan sihat dengan melindungi kulit daripada sinar UV. Lemak sihat yang terkandung dalam avokado membantu keanjalan kulit, mengurangkan keradangan dan mempercepat penyembuhan luka.
4. Oren
Oren mengandungi kandungan vitamin C yang tinggi dengan setiap 100 gram oren mengandungi 54 miligram vitamin C.
Melalui kandungan antioksidan, oren membantu menghalang kerosakan akibat sinar UV, kerosakan DNA, kerosakan oksidatif, mengurangkan keradangan serta membantu sintesis kolagen. Oren banyak membantu untuk mendapatkan kulit yang cantik.
5. Tembikai
Dengan peratusan kandungan air yang tinggi, ianya membantu tubuh badan anda untuk kekal hidrat.
92% daripada kandungan tembikai terdiri daripada air, 7.55% adalah karbohidrat dan 0.4% adalah kandungan gula dan serat.
Tembikai mengandungi vitamin C, A, B1 dan B6, carotenoids, flavonoids dan lycopene dengan kandungan sifar lemak dan tanpa kolesterol.
Tembikai juga kaya dengan asid amino dan lycopene yang membantu anda untuk mendapatkan kulit cantik dan sihat.
6. Timun
Timun terkenal dengan fungsinya yang menghidratkan dan melembapkan kulit. Timun mengandungi kandungan air yang tinggi yang memberikan kesan penyejukan kepada tubuh badan dengan sifat antioksidannya.
Timun juga kaya dengan serat diet. Banyak kan khasiat buah-buahan seperti timun ini.
7. Mangga
Mangga turut tersenarai didalam jenis buah-buahan yang baik untuk kulit disebabkan oleh mangga mengandungi kandungan vitamin A, E, C dan K, flavonoids, polyphenolics, beta-karotena dan xanthophylls.
Mangga juga membantu melindungi kulit dan tubuh badan anda daripada kerosakan DNA dan keradangan. ‘Body butter’ yang terbuat daripada mangga turut menunjukkan sifatnya dalam penyembuhan luka.
8. Delima
Buah delima kaya dengan folat dan mineral seperti kalsium, magnesium, fosforus, potassium dan vitamin C dan K.
Bukan sahaja bijinya memberi manfaat, malahan kulit dan mebran delima kaya dengan antioksida; yang membantu melindungi kulit daripada sinar UV dan pigmentasi kulit.
Khasiat buah-buahan seperti vitamin C yang terdapat dalam buah ini juga menyokong sistem imun untuk menjadi lebih kuat dan membantu sebarang cela untuk sembuh dengan baik.
9. Pisang
Pisang kaya dengan serat diet, vitamin A, C, K, E dan folat, dan mineral yang lain seperti magnesium, fosforus, kalsium dan potassium.
Pisang mempunyai bahan antioksida dan antimikrob manakala kulit pisang berkesan dengan baik dalam menghilangkan parut akibat jerawat.
Kandungan potassium yang tinggi didalam buah pisang membantu melembapkan dan menghidratkan kulit dan menjadikannya kelihatan lebih muda.
10. Epal
Epal membantu membuang radikal oksigen bebas yang berbahaya dengan vitamin A dan C, kalium, magnesium, kalsium dan serat pemakanan.
Kulit epal turut kaya dengan kandungan antioksidan dan digalakkan untuk makan epal bersama-sama dengan kulitnya.
Malic acid daripada epal juga menggalakkan keanjalan dan keremajaan kulit dan memberikan perlindungan terhadap kegelapan kulit. Barulah kulit cantik menawan.
Kesimpulan Terdapat banyak pilihan buah-buahan lain yang mengandungi khasiat buah-buahan seperti vitamin yang diperlukan untuk kesihatan kulit dan kulit cantik. Ini termasuklah buah kiwi, strawberi, bluberi, limau gedang dan jambu batu.
Sayur-sayuran seperti kacang pea, brokoli, Brussel sprouts, kobis bunga dan kale juga meberikan anda vitamin C daripada pemakanan anda sekiranya anda lebih menyukai sayur-sayuran berbanding buah-buahan.
Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.
Sumber: Hello Doktor
The post Nak Kulit Cantik Tanpa Mekap? Ini 10 Jenis Buah Anda Perlu Makan Untuk Kulit Sihat Menawan appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/06/30/nak-kulit-cantik-tanpa-mekap-ini-10-jenis-buah-anda-perlu-makan-untuk-kulit-sihat-menawan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Pinggang Korang Sihat Tak Meh Baca Info Ni Kalau Nak Tau

Buah Pinggang Korang Sihat Tak Meh Baca Info Ni Kalau Nak Tau

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 531 hits
BUAH PINGGANG KORANG SIHAT TAK MEH BACA INFO NI KALAU NAK TAU Semua orang tau kot yang buah pinggang atau ginjal adalah antara organ paling penting dalam badan kita Antara fungsi buah pinggang adalah seperti berikut Menyingkirkan sisa buang...
Mak Mak Nak Diet Jangan Takut Makan Nasi Nasi Tak Bersalah Pun

Mak Mak Nak Diet Jangan Takut Makan Nasi Nasi Tak Bersalah Pun

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 1481 hits
Tak makan nasi baru boleh turun berat Ini yang selalu kita cakap semata mata nak pastikan berat turun cepat dan dapat semula saiz baju idaman seperti zaman sebelum kahwin Apabila sentuh bab berat badan ni ramai yang seakan fobia Kebanyakan ...
Kulit Tortilla Homemade Untuk Snek Atau Sarapan Sihat Anak Perlu 3 Bahan Je Mudah Jimat

Kulit Tortilla Homemade Untuk Snek Atau Sarapan Sihat Anak Perlu 3 Bahan Je Mudah Jimat

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 508 hits
Anak anak di tadika kini sudah mula bersekolah dan selepas ini anak anak di sekolah rendah dan menengah pula bakal memulakan sesi persekolahan setelah dicutikan kerana pandemik Covid 19 Kebanyakkan tadika dan sekolah menggalakkan ibu bapa m...
Sagu Gula Melaka Pencuci Mulut Ringkas Tapi Sedap Nak Dapat Bentuk Bulat Cantik Tak Bergumpal Begini Caranya

Sagu Gula Melaka Pencuci Mulut Ringkas Tapi Sedap Nak Dapat Bentuk Bulat Cantik Tak Bergumpal Begini Caranya

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 1393 hits
Resipi pencuci mulut yang satu ini memang cukup terkenal dengan rasanya yang enak lembut dan menyegarkan Selain dipanggil Sagu Gula Melaka ada juga yang menyebutnya sebagai Kuih Sagu Bersantan Pencuci mulut yang satu ini memang terkenal set...
Tak Payah Beli Anak Nak Makan Kaya Ball Buat Sendiri Je Senang Sangat

Tak Payah Beli Anak Nak Makan Kaya Ball Buat Sendiri Je Senang Sangat

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 371 hits
Sesekali ubah selera anak ketika minum petang pastinya buat anak makin bertambah selera Kali ini pikat selera anak dengan menu kedai pula Kaya Ball yang biasanya kita beli mama boleh cuba sendiri di rumah Rupanya cara hendak membuatnya cuku...
Sensenique Natural Shampoo Semulajadi Tanpa Bahan Kimia Untuk Rambut Dan Kulit Kepala Yang Sihat

Sensenique Natural Shampoo Semulajadi Tanpa Bahan Kimia Untuk Rambut Dan Kulit Kepala Yang Sihat

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 517 hits
Sensenique Natural Shampoo Semulajadi Tanpa Bahan Kimia Untuk Rambut dan Kulit Kepala Yang Sihat Holaaaa Eh dah lama tak bersiaran yek Hehe Kesibukan melanda sejak akhir akhir ini Ini baru ada masa nak update blog dengan story panas yang ta...
Hokkaido Baked Cheese Tart Durian Buat Sendiri Lagi Jimat Puas Makan Nak Beli Mahal

Hokkaido Baked Cheese Tart Durian Buat Sendiri Lagi Jimat Puas Makan Nak Beli Mahal

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 295 hits
Hokkaido baked cheese tart durian memang sangat terkenal kerana rasanya yang kaya dengan cheese dan durian ditambah pula dengan kulit tart rangup memang kombinasi terbaik Harganya bagi satu biji tart lebih kurang RM6 tapi kalau anda teringi...
Kesian Tengok Kulit Bayi Kemerahan Dr Zubaidi Jelaskan Ada 3 Jenis Ruam Peluh Cara Merawat Dengan Berkesan

Kesian Tengok Kulit Bayi Kemerahan Dr Zubaidi Jelaskan Ada 3 Jenis Ruam Peluh Cara Merawat Dengan Berkesan

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 476 hits
Kulit kemerah merahan terutamanya di bahagian pelipat seperti leher lengan termasuk juga muka memang sering terjadi kepada bayi yang masih kecil keadaan tersebut yang dikenali sebagai ruam peluh yang biasa berlaku kepada masyarakat yang tin...
Bacaan Hb Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal

Bacaan Hb Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 313 hits
Bacaan HB Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik NormalBacaan HB Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal Bacaan HB rendah ialah apabila kurang dari 11g dl trimester pertama Permulaan kehamilan kedua saya berjalan dengan lanc...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah