Nak Kudapan Sihat Makanlah Kekacang Ketahui Khasiat 8 Jenis Kacang Ini


Siapa yang tak suka makan kacang, badam, gajus, pistachio, pecan, walnut, waima kacang tanah pun ada  manfaatnya kepada tubuh anda. Kudapan yang kaya dengan lemak tak tepu atau lemak sihat ini juga adalah sumber serat dan protein yang baik.
Tapi ingat ! jangan pula makan kacang yang sudah diproses dengan ramuan garam dan gula didalamnya . Yang dimaksudkan ini yang alami, dipanggang , rebus atau digoreng tanpa minyak.

Ni 8 jenis kacang dan manfaat kesihatannya…
*RDI (merujuk kepada pengambilan nutrisi mencukupi keperluan tubuh sihat, Amerika Syarikat)
1.BADAM
Setiap sajian 28 gm badam ( 1 auns) mengandungi lebih kurang :
Kalori : 161
Jumlah lemak : 14 gm
Protein : 6 gm
Karbohidrat : 6 gm
Serat : 3.5 gm
Vitamin E : 37 % daripada RDI
Magnesium : 19 % daripada RDI
Kajian kesihatan mendapati diet pemakanan yang kaya dengan badam boleh mengurangkan paras kolestrol. Badam juga adalah sumber diet rendah kalori yang boleh membantu penurunan berat badan dan mengurangkan tekanan darah bagi mereka yang mengalami masalah obesiti.
Dengan makan sejumlah satu aun atau 28 gn badam ia dipercayai dapat menurunkan peningkatan paras gula darah yang biasa dialami selepas makan oleh pesakit diabetes, sebanyak 30 peratus. Dan mengurangkan keradangan dialami pesakit diabetes tahap 2.
Badam juga membantu pertumbuhan bakteria baik dalam usus termasuk bifidobacteria dan lactobacillus.
2. PISTACHIOS
Kacang pistachios adalah kaya dengan serat. Dalam setiap sajian 28 gm (1 auns) mengandungi :
Kalori : 156
Jumlah Lemak : 12.5 gm
Protein : 6 gm
Karbohidrat : 8 gm
Serat : 3 gm
Vitamin E : 3% daripada RDI
Magnesium : 8 % daripada RDI
Sama seperti badam, pistachios juga boleh memperbaiki tahap kolestrol. Memakan 2-3 auns pistachio sehari boleh meningkatkan HDL kolestrol baik dan juga membantu mengurangkan faktor risiko penyakit jantung, berat badan dan ‘oxidative status’ (yang boleh menyumbang kepada penyakit jantung. Mengurangkan peningkatan gula darah selepas makan.
3. WALNUT
Walnut adalah kacang yang popular dengan sumber terbaik asid lemak Omega 3 dan alpha-linolec acid (ALA )
Setiap sajian 28 gm (1 auns) mengandungi :
Kalori : 182
Jumlah Lemak :18 gm
Protein : 4 gm
Karbohidrat : 4 gm
Serat : 2 gm
Vitamin E : 1 % daripada RDI
Magnesium : 11 % daripada RDI
Walnut dipercayai memperbaiki beberapa faktor risiko penyakit jantung. Ini mungkin kerana kandungan ALA yang tinggi dan nutrisi yang lain. Walnut mampu mengurangkan jumlah kolestrol dan LDL Kolestero dalam masa yang sama meningkatkan tahan HDL kolestrol ‘baik’.
Ia juga membantu kesihatan jantung termasuk tekanan darah dan system peredaran darah. Masalah keradangan juga mampu dikurangkan yang mana ini boleh mengelakkan daripada beberapa penyakit kronik.
Ia juga terbukti meningkatkan keupayaan kognitif otak dalam pengujahan dan perbezaan pendapat, bermakna ia juga makanan sihat untuk otak.
4. GAJUS
Sajian 28 gm (1 auns ) gajus mengandungi:
Kalori : 155
Jumlah lemak : 12 gm
Karbohidrat : 9 gm
Serat : 9 gm
Vitamin E : 1% daripada RDI
Magnesium : 20 % daripada RDI
Kajian mendapati diet pemakanan yang mengandungi 20 peratus daripada gajus memperbaiki tekanan darah mereka yang mengalami sindrom metabolic (masih dalam kajian). Dan ia juga meningkatkan potensi anti oksidan di dalam dietnya.
5. PECAN
Kacang pecan kerap digunakan dalam sajian ‘dessert’ barat. Setiap sajian 28 gm (1 auns) mengandungi :
Kalori : 193
Jumlah lemak : 20 gm
Protein : 3 gm
Karbohidrat : 4 gm
Serat : 2.5 gm
Vitamin E : 2 % daripada RDI
Magnesium : 8 % daripada RDI
Kacang pecan dipercayai dapat menurunkan paras kolestrol LDL ,tubuh yang paras kolestrolnya adalah normal. Seperti kekacang lain ia juga mengandungi polyphenols yang bertindak sebagai anti oksidan. Kajian mendapati mereka yang makan pecan untuk 4 minggu daalam pengambilan kalori menunjukkan peningkatan anti oksidan di dalam darah.
6. Kacang Macademia
Kacang ini mengandungi pelbagai pelbagai nutrisi dan sumber hebat lemak tak tepu (monounsaturated fat). Setiap sajian 28 gm/ 1 auns mengandungi :
Kalori : 200
Jumlah lemak :21 gm
Protein : 2 gm
Karbohidrat : 4 grm
Serat : 2.5 gm
Vitamin E : 1% daripada RDI
Magnesium : 9 % daripada RDI
Kebanyakan daripada manfaat kesihatan daripada kacang macadamia adalah berkait dengan kesihatan jantung. Ini kerana kandungan lemak tak tepunya yang tinggi. Kajian mendapati diet yang kaya dengan macademia boleh menurunkan jumlah kedua kolestrol dan LDL kolestrol bagi mereka yang tinggi kolestrol.
Malah diet kaya macademia juga menghasilkan efek yang sama dengan diet jantung sihat yang disarankan oleh Persatuan Jantung Amerika. Ia mengurangkan faktor risiko penyakit jantung termasuk keradangan dan ‘oxidative stress’.
7. HAZELNUT
Kacang hazelnut memang tinggi khasiatnya. Setiap sajin 28 gm(1 auns) mengandungi :
Kalori : 176
Jumlah lemak : 9 gm
Protein : 6 gm
Karbohidrat :6 gm
Serat : 3.5 gm
Vitamin E : 37 % daripada RDI
Magnesium : 20 % daripada RDI
Seperti kekacang lain, hazelnut juga mempunyai efek bermanfaat terhadap faktor risiko sakit jantung. Ia juga dikatakan mampu mengurangkan jumlah kolestrol, LDL kolestrol dan triglycerides. Boleh mengurangkan keradangan dan meningkatkan fungsi saluran darah. Macademia juga meningkatkan jumlah kandungan Vitamin E dalam darah.
8. KACANG TANAH
Teknikalnya kacang tanah bukan lah jenis kekacang tetapi dalam keluarga ‘legumes’. Bagaimanpun ia tetap dianggap kekacang kerana mempunyai nutrisi dan manfaat keseihatan yang sama.
Setiap sajian 28 gm (1 auns) kancang tanah yang dipanggang :
Kalori : 176
Jumlah lemak : 17 gm
Protein : 4 gm
Karbohidrat : 5 gm
Serat : 3 gm
Vitamin E : 21 % daripada RDI
Magnesium : 11% daripada RDI
Kacang tanah juga boleh memperbaiki faktor risiko untuk sakit jantung. Jika anda memilih untuk makan mentega kacang, pilih yang mempunyai kandungan kacang yang tinggi dan elakkan yang tinggi kandungan minyak dan bahan proses yang lain
Elakkan dari memakan kacang  tanah yang bergaram atau berbahan perisa.
Jika anda nak resipi berasaskan kacang yang menyihatkan ini. Nantikan majalah RASA isu oktober ini. Ada 10 resipi berasaskan kekacang menanti untuk dicuba. Tunggu tau


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/11/nak-kudapan-sihat-makanlah-kekacang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Nak Jaga Kain Sbline Jenis Printed Folie

Tip Nak Jaga Kain Sbline Jenis Printed Folie

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 556 hits
Tip nak jaga kain sbline jenis printed folie Awak tau tak kain jenis printed foile Sebenarnya kan kain jenis ni memang cantik sangat Nampak mahal dan mewah Tapi mungkin ramai tak tau ada caranya nak jaga kain camni Nak nak plak time kita na...
Lapan Khasiat Badam Untuk Sihat

Lapan Khasiat Badam Untuk Sihat

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 422 hits
LAPAN KHASIAT BADAM UNTUK SIHAT Ramai yang mengenali biji kacang almond berbanding dengan biji kacang badam Ini kerana kita tidak banyak penulisan yang memperkatakan kebaikan biji kacang badam berbanding dengan penulisan barat yang mencerit...
3 Jenis Pasaran Hartanah Yang Orang Baru Patut Tahu Nak Beli Yang Mana Satu

3 Jenis Pasaran Hartanah Yang Orang Baru Patut Tahu Nak Beli Yang Mana Satu

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 269 hits
Tahniah sebab korang dah mula bertindak Sementara dah wujud kesedaran ni dalam diri apa kata kita tambah lagi ilmu untuk bekalan masa depan Tok yakin ramai yang dah tahu pasal ni Tapi Tok tak boleh nak lepaskan tanggungjawab asal Tok untuk ...
8 Idea Resipi Sihat Sedap Bagi Yang Berdiet Tapi Nak Makan Sedap

8 Idea Resipi Sihat Sedap Bagi Yang Berdiet Tapi Nak Makan Sedap

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 523 hits
Siapa kata kalau sebut DIET kita harus berlapar atau makan makanan yang tidak menyelerakan Sebenarnya kita masih boleh menikmati makanan yang penuh berkhasiat dan sedap Paling penting sebenarnya kena rajin mencuba resipi baru bersesuaian de...
Lelaki Ini Kongsi Nak Tahu Perempuan Sihat Atau Tak Tengok Mulut Dia

Lelaki Ini Kongsi Nak Tahu Perempuan Sihat Atau Tak Tengok Mulut Dia

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 526 hits
Gambar HiasanPerempuan selalu dikaitkan dengan kuat membebel Walaupun tidak semua tetapi itulah perbuatan yang selalu dikaitkan dengan perempuan terutamanya yang mempunyai tanggungjawab dan keluarga Bagi lelaki yang tahan dengan bebelan per...
Inilah 16 Khasiat Ajaib Apabila Anda Amalkan Minum Air Rendaman Kacang Bendi Setiap Hari

Inilah 16 Khasiat Ajaib Apabila Anda Amalkan Minum Air Rendaman Kacang Bendi Setiap Hari

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 500 hits
Ramai antara kita tidak tahu kacang bendi merupakan sayuran semula jadi yang banyak khasiat Malah sayur ini mampu merawat kencing manis dan dapat mengekalkan keremajaan kerana ianya mengandungi antioksidan Kita sering melihat kacang bendi i...
Program Kampungku Sihat Hampir 5 000 Jalani Saringan Kesihatan

Program Kampungku Sihat Hampir 5 000 Jalani Saringan Kesihatan

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 291 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Cara Menambah Susu Badan Secara Sihat Dan Betul

Cara Menambah Susu Badan Secara Sihat Dan Betul

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 474 hits
Untuk menjayakan perjalanan penyusuan si manja anda sehingga dua tahun atau sekurang kurangnya 6 bln banyak factor yang mesti diambil perhatian Ramai ibu ibu menyatakan kepada saya bahawa susu mereka tiada susu mereka kurang Tahukan anda ba...
Tangan Kanan Doh Sihat Boleh Akad Nikoh Ustaz Azhar Idrus Semakin Pulih

Tangan Kanan Doh Sihat Boleh Akad Nikoh Ustaz Azhar Idrus Semakin Pulih

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 342 hits
Ramai yang bimbang dan risau apabila mengetahui penceramah bebas Ustaz Azhar Idrus baru baru ini dikhabarkan telah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya Kemalangan tersebut berlaku dikatakan apabila basikal yang dinaikinya tiba tiba ber...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Staycation Di Flemington Hotel Taiping

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police