Nak Cantik Cantik Pakai Barang Kemas Tapi Bayar Ansuran Elakkan Ini Pencerahan Dari Mufti


Membeli barang kemas ini bukan sekadar untuk perhiasan dan cantik semata-mata bahkan kini emas menjadi satu pelaburan paling bijak untuk kita lakukan sebagai perancangan kewangan keluarga di masa hadapan.
Pun begitu satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, mengenai hukum membeli emas secara ansuran ini patut kita elakkan. Ada baiknya kita mengumpul wang dahulu daripada membeli secara ansuran.
Ini penjelasan dari Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Luqman Hj. Abdullah mengenai hal ini.

Soalan
Assalamualaikum. Saya ingin bertanya adakah dibenarkan untuk membeli emas dengan cara hutang? Maksudnya emas tersebut saya ambil dan pakai dahulu, kemudian baru buat pembayaran.
Ringkasan Jawapan
Jual beli emas secara ansuran adalah diharamkan dan tidak sah kerana mengandungi unsur riba al-nasiah iaitu riba yang terjadi disebabkan menangguhkan pembayaran secara sengaja.
Asalnya, hukum berjual beli suatu barang adalah diharuskan sama ada hendak membeli secara tunai mahupun hutang.
Namun begitu, apabila suatu urusniaga tersebut melibatkan item ribawi (barang-barang yang terpalit hukum-hakam riba), maka setiap pihak yang terlibat perlu memberikan perhatian khusus agar tidak terjerumus dalam kancah riba.
Kredit foto: Norsuhana Item-item ribawi ada disebutkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Ubadah Bin al-Somit R.A bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:
الذَّهَبُ بالذَّهَبِ، والْفِضَّةُ بالفِضَّةِ، والْبُرُّ بالبُرِّ، والشَّعِيرُ بالشَّعِيرِ، والتَّمْرُ بالتَّمْرِ، والْمِلْحُ بالمِلْحِ، مِثْلًا بمِثْلٍ، سَواءً بسَواءٍ، يَدًا بيَدٍ، فإذا اخْتَلَفَتْ هذِه الأصْنافُ، فَبِيعُوا كيفَ شِئْتُمْ، إذا كانَ يَدًا بيَدٍ
Maksudnya: “Emas dijual dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, timbangan dan beratnya mesti sama, dibayar secara serta-merta (bukan bertangguh). Namun, jika jenis dan kategori barangnya berbeza, maka berjual belilah mengikut yang kamu kehendaki dengan syarat mesti dibayar secara serta-merta (on the spot)”.
Hadis Muslim (1587)

Berdasarkan hadis di atas, jual beli item ribawi seperti emas perhiasan mestilah dilakukan secara lani (serta-merta) bukan bertangguh.
Huraiannya, jual beli hendaklah dilakukan secara on the spot dalam satu majlis; sama ada penyerahan dilakukan secara hakiki ataupun secara hukmi (contohnya diberikan resit pembayaran). Tidak boleh bertangguh sehari atau dua hari selepas itu.
(Rujuk: Kompilasi Pandangan Hukum Mesyuarat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia, m/s 81)
Sekiranya terdapat syarat menangguhkan bayaran atau penyerahan barang, maka ia tergolong di bawah kategori Riba al-Nasiah; iaitu riba yang berlaku disebabkan tempoh bayaran bertangguh. Bahkan, lebih dahsyat pengharamannya apabila penangguhan bayaran tersebut disertakan bersama caj tambahan.
(Lihat: al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie, 3/110-111)

Oleh itu, jual beli emas secara ansuran seperti isu di atas adalah diharamkan dan tidak sah kerana mengandungi unsur riba al-nasiah iaitu riba yang terjadi disebabkan menangguhkan pembayaran secara sengaja.
Sebagai alternatif, pembeli dibolehkan untuk membuat pinjaman duit daripada pihak ketiga terlebih dahulu sebelum membeli emas tersebut secara tunai.
Walau bagaimanapun, pembeli perlu mengelakkan diri daripada meminjam duit daripada pihak yang sama yang menjual emas tersebut supaya tidak terjerumus dalam larangan Nabi Muhammad SAW berkenaan “jual beli dan hutang” dalam satu masa yang sama.
Ini bersandarkan kepada hadis Baginda,
أنَّ النبيَّ ﷺ نَهى عن بَيعتينِ في بيعةٍ وعن بَيعٍ وسَلَفٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW melarang dua jual beli dalam satu transaksi serta jual beli dan hutang”.
Musnad Ahmad (10/120)
Kredit foto: Wan Rosni Sebahagian ulama antaranya Ibn al-Qayyim Rhm. mengulas hadis di atas bahawa ia menjadi tunjang utama dalam mualamat yang melarang umat Islam daripada berbuat helah untuk melakukan riba dalam jual beli. Hal ini walaupun tidak disebutkan secara jelas namun dapat difahami berdasarkan senario yang berlaku bahawa terdapar dua hasrat yang ingin dicapai oleh kedua-dua penjual dan pembeli, iaitu:
1) Penjual emas meminjamkan duit mereka bertujuan agar emasnya dapat terjual. Sedangkan jika pelanggan tersebut tidak mahu membeli emas tersebut, nescaya penjual tidak meminjamkan duitnya.
 
2) Pembeli pula sekiranya tidak diberi pinjaman wang kepadanya oleh penjual, nescaya dia tidak akan membeli emas tersebut.
(Lihat: Tahzib Sunan Abi Daud, 2/190)
Akhir kata, kami menasihatkan agar para pembeli tidak menambahkan hutang melainkan untuk perkara-perkara yang mendesak sahaja. Adapun sekiranya mempunyai lebihan wang selepas ditolak perbelanjaan utama, maka diharuskan untuk membeli aset dan hart lain seperti emas dengan syarat pembayaran mestilah dilakukan secara tunai.
Wallahu a’lam.
Menarik: Resipi Cucur Jagung Oat Simple, Sesuai Untuk Anak Tolak Nasi, Wajib Cuba!

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
The post Nak Cantik-Cantik Pakai Barang Kemas Tapi Bayar Ansuran, Elakkan! Ini Pencerahan Dari Mufti! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-cantik-cantik-pakai-barang-kemas-tapi-bayar-ansuran-elakkan-ini-pencerahan-dari-mufti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gadai Barang Kemas Terakhir Demi Anak Nak Masuk Darjah 1 Selepas 20 Tahun Ibu Seb4k Dapat Sarung Semula Cincin Di Jari

Gadai Barang Kemas Terakhir Demi Anak Nak Masuk Darjah 1 Selepas 20 Tahun Ibu Seb4k Dapat Sarung Semula Cincin Di Jari

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 219 hits
ADIK ganti balik cincin yang mak gadai untuk sekolahkan adik Begitulah kata kata seorang anak yang ingin membalas semula pengorbanan si ibu Rakaman video yang dimuat naik oleh wanita berkenaan memaparkan dia menghulurkan sebuah kotak yang b...
Video Dah Pakai Cantik Cantik Nak Keluar Sekali Pagar Tak Boleh Buka Sebab Elektrik Tiada

Video Dah Pakai Cantik Cantik Nak Keluar Sekali Pagar Tak Boleh Buka Sebab Elektrik Tiada

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 258 hits
Tidak dinafikan gangguan bekalan elektrik mahupun air yang terputus secara tiba tiba menyusahkan orang ramai Namun mahu tak mahu para pengguna perlu akur dan sabar sehingga masalah tersebut diselesaikan oleh pihak berwajib Seperti video dik...
Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 869 hits
Siapa yang tak mahu memberikan yang terbaik buat anak anak yang sedang membesar Melepaskan anak untuk memasuki ke sekolah asrama penuh memang berat namun inilah yang terbaik untuk masa depan anak anak Inilah yang dikongsikan oleh isteri usa...
Bukan Semua Nya Tak Boleh Pakai Tapi Kalau Join Yang Tak Boleh Pakai Akan Jadi Tak Boleh Pakai Jugak La Tanya Lebai Pas

Bukan Semua Nya Tak Boleh Pakai Tapi Kalau Join Yang Tak Boleh Pakai Akan Jadi Tak Boleh Pakai Jugak La Tanya Lebai Pas

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 163 hits
Bukan semua pemimpin UMNO itu rasuah Ada juga yang bersih Kelakar bila baca pemimpin PPBM sebut tentang penyatuan parti Melayu Hei ngok Kalau nak bersatu sangat yang pergi keluar UMNO dan tubuhkan PPBM tu pasal apa Konon nak lawan kleptokra...
Duduk Negara Orang Kena Ikutlah Mat Dan Tegur Minah Salih Yang Viral Berd3gil Tak Nak Pakai Mask

Duduk Negara Orang Kena Ikutlah Mat Dan Tegur Minah Salih Yang Viral Berd3gil Tak Nak Pakai Mask

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 308 hits
Pengacara dan selebriti media sosial Mat Dan tampil memberi respon kepada isu seorang wanita kulit putih yang videonya tular kerana berde3gil tidak mahu memakai mask sewaktu ingin memasuki butik berjenama di sebuah pusat membeli belah di ib...
6004 Nak Buat Bisnes Tapi Bod H Student Pinjam Ahlong Tv Ppim 27 10 2021

6004 Nak Buat Bisnes Tapi Bod H Student Pinjam Ahlong Tv Ppim 27 10 2021

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 415 hits
Nak buat bisnes Boleh tapi jangan sekali kali meminjam Kalau tak ada duit nak buat bisnes mulakan dengan jadi dropship pun tak apa Janji pendapatan anda halal biarpun sedikit Jangan sesekali guna duit haram daripada ahlong kalau anda nak bu...
Nak Order Di Kaunter Drive Thru Tapi Tak Boleh Wanita Oku Kecewa Rasa Hak Diketepikan

Nak Order Di Kaunter Drive Thru Tapi Tak Boleh Wanita Oku Kecewa Rasa Hak Diketepikan

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 143 hits
Kebiasaannya Orang Kelainan Upaya berupaya melakukan aktiviti harian secara sendiri namun jika terdapat beberapa kekangan mereka juga perlu untuk meminta pertolongan daripada orang sekeliling bagi memudahkan urusan Menerusi perkongsian yang...
Hiburan Mufti Kata Berdosa Pihak Produksi Cadang Pakai Rambut Palsu Zizi Kirana Minta Nasihat Mufti

Hiburan Mufti Kata Berdosa Pihak Produksi Cadang Pakai Rambut Palsu Zizi Kirana Minta Nasihat Mufti

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 202 hits
Isu dakwaan Zizi Kirana gagal melangsaikan baki drama Jamu Nesan arahan Datuk Rafiena menarik perhatian ramai apabila ia melibatkan imej baru penyanyi itu yang kini sudah bertudung ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementZizi atau nama sebenarnya Nu...
Dari Usia 10 Bulan Biasa Bertudung Kalau Keluar Minta Nak Pakai Bawa Handbag

Dari Usia 10 Bulan Biasa Bertudung Kalau Keluar Minta Nak Pakai Bawa Handbag

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 223 hits
Betullah orang kata bila ada anak perempuan keterujaan untuk menggayakannya buatkan ibu ibu berpinar mata nak beli baju dan aksesori yang comel Kalau boleh dari hujung rambut sampai hujung kaki biar anak nampak cantik Sama jugalah situasi i...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega