Nak Bagi Kurang Rasa Sakit Masa Bersalin Kena Pandai Curi Nafas Ikut Teknik Ini


Proses kelahiran bayi atau bersalin tentu sahaja indah namun dalam masa yang sama menakutkan bagi sesetengah wanita terutamanya buat kali pertama.
Pelbagai perkara mungkin akan difikirkan si ibu hamil termasuklah kesakitan yang boleh berlaku tatkala meneran bayi keluar daripada perut.
Untuk pengetahuan anda, ada teknik pernafasan yang mungkin boleh membantu proses ini! Apakah ia?
Teknik pernafasan bersalin Lamaze Diperkenalkan oleh Pakar Obstetrik dari Perancis, Fernand Lamaze pada sekitar tahun 50-an dahulu, teknik pernafasan bersalin ini masih popular sehingga kini.
Teknik ini menggunakan metode psychoprophylaxis di mana wanita akan dilatih untuk bernafas secara terkawal sebagai alternatif ubat tahan sakit akibat kontraksi.
Secara umumnya, teknik ini merangkumi pernafasan dengan cara berikut:
Bernafas mengikut ritma Bernafas secara perlahan dan mendalam Bernafas menggunakan mulut atau hidung Bernafas sambil mata terbuka atau tertutup Bernafas sambil memfokuskan terhadap sesuatu atau seseorang Buat anda yang khuatir tentangnya, jangan risau kerana ia selamat! Namun adakah ia berkesan?

Tahap keberkesanan teknik pernafasan ini Tujuan utama teknik pernafasan bersalin ini dicipta adalah untuk mengurangkan rasa sakit yang dialami akibat kontraksi.
Buat anda yang belum tahu, kontraksi adalah perubahan pada otot rahim sama ada mengetat atau melentur ketika tiba saat melahirkan bayi dalam kandungan.
Proses ini akan berlaku dan berulang untuk membantu wanita dalam proses kelahiran bayi dengan mendorong kandungan menuju saluran kelahiran.
Ya, tidak dapat dinafikan bahawa kontraksi ini tentu sekali menyakitkan dan sesuatu perlu dibuat untuk mengurangkannya.
Tahap keberkesanan terknik ini sebenarnya adalah sangat bergantung kepada toleransi seseorang ibu hamil itu terhadap kesakitan.
Penting untuk kalian tahu bahawa ia sama sekali tidak akan menghilangkan kesakitan ketika bersalin namun mungkin boleh mengurangkannya.
Tip pernafasan mengikut tahap kontraksi Sekiranya anda ingin mempraktikkan teknik pernafasan Lamaze ini, sila dapatkan tunjuk ajar daripada pakar yang terlatih dalam bidang kebidanan.
Namun terdapat beberapa tip pernafasan bersalin umum mengikut tahap kontraksi yang boleh ibu hamil amalkan seperti berikut:

Apabila kontraksi bermula Tarik nafas secara perlahan dan mendalam pada setiap permulaan dan pengakhiran kontraksi bagi memastikan tubuh badan anda kekal relaks.
Semasa fasa pertama #1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Tarik nafas melalui hidung dan tahan nafas seketika.
#3. Setiap kali menghembuskan nafas, cuba fokus untuk merelakskan bahagian tubuh badan yang berlainan.
Teknik pernafasan ketika fasa aktif #1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Tarik nafas melalui hidung dan hembuskan ia melalui mulut.
#3. Kekalkan pernafasan anda seperlahan yang mungkin namun tingkatkan ritmanya apabila intensiti kontraksi mula meningkat.
#4. Relakskan bahu anda.
#5. Apabila kontraksi mula memuncak dan pernafasan mula menjadi laju, cuba ringankan ia dengan bernafas menggunakan mulut sahaja.
Apabila kontraksi mula berkurang, perlahankan pernafasan dan cuba menarik nafas menggunakan hidung dan hembuskan ia melalui mulut kembali.
Teknik pernafasan ketika fasa transisi #1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Fokuskan perhatian anda terhadap satu perkara contohnya pasangan, gambar, dinding atau sebagainya.
#3. Semasa kontraksi berlaku, cuba bernafas menggunakan mulut dengan kadar 1 ke 10 helaan setiap 5 saat.
#4. Setiap kali tiba nafas yang keempat atau kelima, hembuskan ia dengan tempoh yang agak lama.
#5. Apabila kontraksi ini berakhir, cuba bernafas dengan relaks.

Semasa fasa kedua #1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Fokuskan minda anda kepada pergerakan bayi dalam kandungan yang mula menurun untuk keluar.
#3. Bernafas secara perlahan dengan ritma yang sesuai bagi setiap kontraksi.
#4. Laraskan pernafasan anda sendiri untuk keselesaan.
#5. Apabila anda terasa tekanan untuk menolak bayi keluar, tarik nafas sedalamnya dan perlahan hembuskan ia.
#6. Apabila kontraksi berakhir, relaks dan tarik nafas dua kali dengan tenang.
Teknik pernafasan bersalin yang umum ini mungkin dapat membantu ibu hamil melancarkan dan mengurangkan kesakitan tatkala proses bersalin.
Untuk mengetahui cara betul mempraktikkan teknik Lamaze yang kami sebutkan di atas tadi, sila dapatkan informasi lanjut daripada doktor.
Kredit: Hello Doktor

Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan penjagaan diri boleh klik di SINI
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Nak Bagi Kurang Rasa Sakit Masa Bersalin, Kena Pandai Curi Nafas. Ikut Teknik Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/tak-nak-bagi-rasa-sakit-masa-bersalin-kena-pandai-curi-nafas-ikut-teknik-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perut Saiz Badan Tak Berubah Period Setiap Bulan Tahu Tahu Sakit Perut Nak Bersalin

Perut Saiz Badan Tak Berubah Period Setiap Bulan Tahu Tahu Sakit Perut Nak Bersalin

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 247 hits
Tiada apa apa tanda yang menunjukkan diri hamil tahu tahu terus sakit perut dan selamat melahirkan bayi lelaki Seolah olah macam tak percaya tetapi realitinya memang berlaku pada seorang wanita Melalui laporan Daily Star seorang wanita meng...
Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 426 hits
Apa yang selalu kita fikirkan atau doakan dengan Izin Allah SWT akan termakbul Begitu juga dengan perkara yang dilalui oleh Puan Athirah ketika dia berkongsi saat saat melahirkan bayi perempuan di dalam kereta ketika sampai di hospital Puan...
Bila Suami Ada Di Sisi Masa Bersalin Isteri Lebih Tenang Lega Cukup Dengan Genggam Tanganya

Bila Suami Ada Di Sisi Masa Bersalin Isteri Lebih Tenang Lega Cukup Dengan Genggam Tanganya

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 275 hits
Wanita yang pertama kali hamil dan bakal bersalin sudah pasti tidak dapat membayangkan rasa sebenar sakit bersalin Kebanyakan wanita yang sudah ada pengalaman melahirkan anak secara normal rata ratanya menyatakan sakit menahan kontraksi seb...
Calon Suami Wany Hasrita Mahu Ikut Jejak Mira Filzah Dedah Masa Nikah

Calon Suami Wany Hasrita Mahu Ikut Jejak Mira Filzah Dedah Masa Nikah

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 303 hits
Penyanyi Wany Hasrita tidak sesekali menutup pintu hati untuk menerima cinta dari insan bernama lelaki meskipun pernah melalui pengalaman pahit perpisahan kedua ibu bapanya ketika berusia 12 tahun Pengalaman lalu dan teman artis melalui kon...
Video Kalau Ikut Hati Nak Betulkan Seluruh Ucapan Tu Adibah Noor Sengaja Cari Salah Public Figure

Video Kalau Ikut Hati Nak Betulkan Seluruh Ucapan Tu Adibah Noor Sengaja Cari Salah Public Figure

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 258 hits
TINDAKAN penyanyi dan pelakon Adibah Noor menegur kesilapan sebutan bahasa Inggeris selebriti personaliti televisyen dan tokoh politik mengundang rasa kurang senang segelintir pihak Ada dalam kalangan netizen melahirkan rasa meluat dan meny...
Anak Meraung Nak Gelang Emas Masa Mengandung Ibu Ngidam Emas Mahal Mainan Ko Dik

Anak Meraung Nak Gelang Emas Masa Mengandung Ibu Ngidam Emas Mahal Mainan Ko Dik

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 418 hits
Emas dan perempuan memang tidak dapat dipisahkan Bagaimanapun selalunya yang suka kumpul barangan kemas ini adalah para ibu tetapi sebaliknya pula yang terjadi apabila seorang kanak kanak terlihat meraung seperti baru lepas kena cubit walha...
Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil Tahu Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin

Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil Tahu Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 263 hits
Perasaan gementar di kalangan ibu yang pertama kali bersalin adalah suatu perkara yang biasa Tambahan pula ia adalah pengalaman pertama Ingat pengalaman setiap individu adalah berbeza antara satu sama lain Jadikan pengalaman mereka sebagai ...
Ikut Hangpa La Nak Kaji Ka Macamana Pkr Tak Akan Terima Atok

Ikut Hangpa La Nak Kaji Ka Macamana Pkr Tak Akan Terima Atok

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 473 hits
Niat aku tidak untuk mengeruhkan keadaan Dari tahun lepas FB aku menulis berkali kali berkaitan urustadbir parti Amanah dan tindakan beberapa pemimpin yang cenderung untuk cuba dekati pengkhianat mega yang meruntuhkan kerajaan PH iaitu Atuk...
Bagi Anak Bawah 1 Tahun Makan Bukan Nak Suruh Rasa Sedap Tapi Nak Kenalkan Makanan

Bagi Anak Bawah 1 Tahun Makan Bukan Nak Suruh Rasa Sedap Tapi Nak Kenalkan Makanan

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 424 hits
Kenapa garam dan gula tidak baik untuk kesihatan bayi Setiap hari bayi hanya memerlukan garam kurang daripada 1g kerana bayi sudah mendapat garam yang cukup daripada susu ibu atau susu formula Jika terlebih garam dalam badan bayi ia boleh m...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly