Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil Tahu Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin


Perasaan gementar di kalangan ibu yang pertama kali bersalin adalah suatu perkara yang biasa. Tambahan pula ia adalah pengalaman pertama.

Ingat, pengalaman setiap individu adalah berbeza antara satu sama lain. Jadikan pengalaman mereka sebagai panduan dan persediaan sebelum melalui proses kelahiran.
Dengan mengetahui sedikit sebanyak tentang pengalaman dalam bilik bersalin, dapatlah anda menjangkakan dan membuat persediaan mental dan fizikal.
Bagi anda yang bakal dan cuba bersalin secara normal, berikut adalah antara perkara yang boleh anda jangkakan bakal berlaku semasa di bilik bersalin.
Dibawa ke bilik bersalin selepas fasa aktif kelahiran bermula Jangan ingat sebaik sahaja merasai kontraksi dan bergegas ke hospital, anda akan terus dimasukkan ke dalam bilik bersalin.
Tidak. Bukan begitu. Anda akan diperiksa terlebih dahulu. Salah satu rutinnya ialah pemerikaan bukaan serviks. Untuk itu, doktor akan memasukkan jari ke dalam faraj dan mengira luas bukaan serviks ketika itu.
Jika masih dalam fasa awal, anda akan ditempatkan di wad buat sementara waktu. Setelah kontraksi berlaku setiap 5 minit, barulah anda akan dibawa ke bilik bersalin. Kena buang najis terlebih dahulu Selepas dimasukkan ke bilik bersalin, jururawat akan memberikan ubat pelawas supaya anda membuang air besar.
Sekiranya boleh, jangan minum terlalu banyak air sebelum ke bilik bersalin. Selain itu, pastikan anda sudahpun mencukur bulu kemaluan. Hal ini dapat memudahkan proses jahitan sekiranya anda perlu melahirkan anak secara pembedahan atau menjalani episiotomi.
 Bilik bersalin biasanya bersuhu dingin Bilik bersalin biasanya sejuk. Ada segelintir ibu bersalin tiba-tiba boleh mengalami peningkatan suhu badan dan demam lantaran tidak dapat menahan kesejukan.
Jadi, ada baiknya anda bawa baju sejuk daripada rumah. Jika ia masih tidak dapat memberikan kehangatan, anda boleh minta selimut daripada jururawat. Sesetengah hospital membenarkan suami masuk untuk menemani anda. Jika tidak dibenarkan, anda akan berada di dalam bilik bersalin bersama jururawat sehingga bayi betul-betul bersedia untuk keluar.
Ubat tahan sakit boleh beri kesan sampingan Dalam fasa aktif, kontraksi yang dialami semakin kerap dan sakit. Jija ada keperluan, doktor akan menawarkan pengambilan ubat tahan sakit seperti gas entonoks, suntikan pethidine atau epidural.
Dua jenis suntikan ini biasanya meninggalkan kesan sampingan seperti mengantuk atau loya. Ada pengalaman di mana ibu terlalu mengantuk sehingga tidak dapat meneran akibat pengambilan ubat tahan sakit jenis ini. Namun, ramai yang mengaku bahawa ubat tahan sakit ini amat membantu dalam mengurangkan kesakitan yang dialami.
Kelahiran normal ada waktunya perlu guna alat bantuan Jika anda berjaya melahirkan secara normal, bayi anda akan keluar apabila diteran. Sekiranya anda mengambil masa terlalu lama atau laluan terlalu sempit, doktor akan membuat potongan episiotomi.
Jika masih tidak berjaya, doktor mungkin akan menggunakan peralatan seperti vakum dan forsep.
Sesi sentuhan kulit ke kulit dengan bayi Setelah berjaya dikeluarkan, bayi yang baru lahir akan ditunjukkan kepada anda terlebih dahulu untuk pengesahan jantina. Kemudian, hidung dan matanya dibersihkan sebelum diserahkan kepada anda untuk sesi sentuhan kulit ke kulit.
Namun, hal ini hanya akan berlaku sekiranya bayi dan proses kelahiran tiada apa-apa komplikasi.
Sesi ini amat penting untuk anda dan bayi. Ia dipercayai dapat menstabilkan suhu badan bayi. Inilah juga masanya untuk anda menyusukan bayi untuk kali pertama.
Selepas itu, bayi akan dibawa semula ke nurseri untuk dimandikan dan diazankan oleh suami anda.
Proses keluarkan uri Selepas bayi selamat dikeluarkan, proses seterusnya ialah mengeluarkan uri daripada dalam rahim. Biasanya jarak masa melahirkan bayi dan mengeluarkan uri tidak lama. Sekitar 5 hingga 30 minit.
Anda mungkin dapat merasakan kontraksi kecil ketika proses ini. Ia adalah tanda uri sedang terpisah daripada dinding rahim dan sedia untuk dikeluarkan. Walau bagaimanapun lebih ramai ibu yang langsung tidak menyedari proses ini. Ada yang tidak perasan pun uri sudah keluar. Proses jahit perineum tidak sakit Jika melalui proses episiotomi, luka akan dijahit semula sebaik sahaja uri dikeluarkan. Walaupun sakit, namun tahap kesakitannya tidak teruk. Ramai ibu menyatakan boleh bertahan dengan kesakitan jahitan perineum kerana sakit kontraksi lebih menyakitkan.
Selepas proses ini, anda akan dipantau seketika bagi memastikan rahim mengecut dan tidak berlaku pendarahan. Selepas semuanya selesai, anda akan dibawa ke wad untuk berehat.

Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan penjagaan diri boleh klik di SINI
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil Tahu! Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/ibu-1st-time-nak-bersalin-kena-ambil-tahu-ini-perkara-akan-berlaku-dalam-bilik-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 425 hits
Apa yang selalu kita fikirkan atau doakan dengan Izin Allah SWT akan termakbul Begitu juga dengan perkara yang dilalui oleh Puan Athirah ketika dia berkongsi saat saat melahirkan bayi perempuan di dalam kereta ketika sampai di hospital Puan...
Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 356 hits
Semestinya ibu ibu ada pengalaman ni kan Anak nak tidur mesti nak kita ada sebelahnya Selain tu ada juga yang perlu bantal busuk kain hisap jari gentel baju gosok telinga dan macam macam lagi Istimewanya juga anak kita ni bukan itu saja yan...
Ibu Kongsi Pengalaman Bersalin Musim Covid Normal Atau Czer Kena Urus Sendiri

Ibu Kongsi Pengalaman Bersalin Musim Covid Normal Atau Czer Kena Urus Sendiri

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 246 hits
Sejak wabak Covid merebak hampir keseluruhan cara hidup kita sebelum ini berubah Semuanya perlu faham dan akur dengan keadaan semasa Dulu mungkin kita tak pernah pun terfikir tapi sekarang tetap perlu hadapinya Dalam kalangan ibu hamil yang...
Cadangan Menu Berpantang Untuk Ibu Lepas Bersalin

Cadangan Menu Berpantang Untuk Ibu Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 588 hits
Amatlah penting untuk ibu ibu yang telah melalui proses bersalin dan mula berpantang mengamalkan makan makanan yang berkhasiat Ini kerana selain untuk memudahkan proses pemulihan luaran dan juga dalaman ibu juga perlukan khasiat penting unt...
Dulu Hamil Mengidam Emas Ibu Terkejut Anak Mengamuk Nak Gelang Besar

Dulu Hamil Mengidam Emas Ibu Terkejut Anak Mengamuk Nak Gelang Besar

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 285 hits
Kanak kanak memang mempunyai pelbagai ragam lebih lebih lagi apabila permintaan mereka tidak dipenuhi Habis satu rumah kecoh dengan tangisan dan jeritannya Begitulah seperti yang dikongsi oleh seorang wanita menerusi akaun TikTok normasulai...
Anak Meraung Nak Gelang Emas Masa Mengandung Ibu Ngidam Emas Mahal Mainan Ko Dik

Anak Meraung Nak Gelang Emas Masa Mengandung Ibu Ngidam Emas Mahal Mainan Ko Dik

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 415 hits
Emas dan perempuan memang tidak dapat dipisahkan Bagaimanapun selalunya yang suka kumpul barangan kemas ini adalah para ibu tetapi sebaliknya pula yang terjadi apabila seorang kanak kanak terlihat meraung seperti baru lepas kena cubit walha...
Kisah Anak Dehaka Apa Salah Ibu Nak

Kisah Anak Dehaka Apa Salah Ibu Nak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 309 hits
Sekadar Gambar Hiasan Dahulu Dia Sering Aku Manja kan Dahulu Dia Dapat Segala Keinginannya Walaupun Aku Terpaksa Berkorban Jiwa Dan Raga Demi Seorang Anak Tapi Apa Salahku Apa Silapku Hingga Di zalimi Di sakiti Tanpa Belas Kasihan Oleh Seor...
Comellah Awak Ni Buat Drama Nak Bawa Bucuk Ke Sekolah Ibu Terpaksa Relakan

Comellah Awak Ni Buat Drama Nak Bawa Bucuk Ke Sekolah Ibu Terpaksa Relakan

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 421 hits
Setiap anak lain lain ragamnya Sementara anak anak nak membesar pasti akan ada pelbagai gelagat yang mencuit hati Semua ini akan menjadi kenangan untuk ibu bapa dan anak itu sendiri apabila mereka dah besar Sekitar usia anak 0 hingga 7 tahu...
Macam Ni Nak Minta Hantaran Rm20k Seram Owner Kesal Penyewa Cantik Tapi Bilik Penuh Dengan Sampah

Macam Ni Nak Minta Hantaran Rm20k Seram Owner Kesal Penyewa Cantik Tapi Bilik Penuh Dengan Sampah

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 252 hits
Macam ni nak minta hantaran RM20K Seram Owner kesal penyewa cantik tapi bilik penuh dengan sampahViral di media sosial video keadaan sebuah bilik sewa yang dipenuhi dengan sampah sarap longgokan pakaian bagai mengundang pelbagai reaksi neti...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats