Nak Anak Jadi Lebih Bijak Ibu Menyusu Wajib Amalkan Pemakanan Ini


Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting, terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal. Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu, dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu.

Hal ini kerana, bagi menghasilkan susu badan, tubuh anda memerlukan banyak tenaga.
Kajian menunjukkan tenaga harian yang diperlukan oleh ibu yang menyusukan bayi adalah kira-kira 2,000 kJ (478 kalori) lebih daripada yang diperlukan oleh seorang wanita normal.
Angka ini diukur dalam enam bulan pertama penyusuan penuh atau eksklusif, di mana bayi hanya diberikan susu ibu sahaja. Selepas tempoh ini, anak anda akan memerlukan kurang susu badan, dan, lantaran itu, anda juga akan memerlukan kurang tenaga.
6 Makanan Untuk Ibu Menyusui – Buat Bayi Lebih Cerdik #1 Protein
Bayi yang sedang membesar memerlukan banyak protein, jadi anda perlu untuk membekalkan banyak protein dalam diet anda. Ini bagi memenuhi keperluan si manja anda.
Protein adalah penting untuk perkembangan, dan pembaikan sel. Jumlah purata protein yang ibu penyusuan perlukan setiap hari ialah 54g, tetapi sesetengah ibu mungkin perlukan 67g sehari, atau mungkin juga lebih.
Sumber Protein termasuklah:
Daging Telur Tenusu Sayur kacang, kekacang dan produk soya Vitamin untuk ibu menyusu #2 Folat Folat ialah jenis vitamin B yang penting untuk tumbesaran dan perkembangan sihat bayi anda. Secara purata, ibu yang menyusukan bayi memerlukan 450μg folat sehari, tetapi anda mungkin perlu 500μg setiap hari, atau lebih. Sumber folat termasuklah:
Sayuran berdaun hijau Bijirin penuh Kacang pis dan kekacang Avokado Ekstrak yis #3 Iodin
 Iodin ialah mineral penting untuk penghasilan hormon tiroid untuk memastikan perkembangan otak dan sistem saraf. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan 190μg iodin setiap hari, tetapi sesetengahnya perlu mengambil 270μg setiap hari.
Sumber baik iodin termasuklah:
Makanan laut Susu Sayuran #4 Zink Zink adalah penting untuk perkembangan sistem imun bayi. Ibu yang menyusukan bayi perlu 10mg zink setiap hari, tetapi sesetengah ibu memerlukan 12mg zink sehari, atau mungkin lebih. Sumber zink termasuklah:
Bijirin gandum penuh Susu Makanan laut Sayur kacang, kekacang, dan produk soya #5 Vitamin A
Vitamin A adalah penting untuk perkembangan normal anak dan membantu untuk melawan jangkitan. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan purata 800μg vitamin A setiap hari, tetapi sesetengah ibu mungkin memerlukan sehingga 1,100μg setiap hari, atau lebih.
Sumber baik vitamin A termasuklah:
Susu Keju Telur Spesies ikan berlemak Sayuran berwarna oren-kekuningan Buah-buahan seperti labu, mangga, aprikot Sayuran seperti lobak merah, bayam, dan brokoli #6 Vitamin B6 Vitamin B6 membantu proses metabolisma dan pembentukan sel darah merah. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan purata 1.7mg sehari vitamin B6, tetapi anda juga mungkin perlu 2mg setiap hari atau lebih.
Sumber baik vitamin B6 termasuklah:
Daging organ dan otot Ayam itik Ikan Bijirin penuh Kubis Brussels Kacang pis hijau Sayur kacang Kekal hidrat Penyusuan boleh membuatkan ibu berasa amat dahaga. Jadi, anda perlu minum sekurang-kurangnya 700ml air setiap hari untuk menggantikan cecair yang hilang dari penyusuan.
Kekal mendapatkan cecair yang sihat seperti air kosong, susu, jus, dan mengelakkan alkohol. Minuman berkafein (teh, kopi, dan kola) boleh diambil, tetapi perlu dihadkan pengambilannya.
Tip untuk bantu anda makan dengan betul Penyusuan semasa beberapa hari terawal boleh jadi amat memenatkan untuk ibu. Jika anda berasa sulit, minta bantuan bagi kekal mendapatkan diet yang sihat.
Dengan hasrat untuk mendapat diet yang sihat, seimbang dan berserta air, anda perlu makan lima atau enam hidangan kecil setiap hari, berbanding tiga hidangan besar sehari.
Bagi memberikan kualiti susu terbaik untuk anak anda, ingatlah untuk mengambil sedikit daripada makanan yang dinyatakan di atas dalam diet anda, dan elakkan makanan yang pedas dan panas, begitu juga dengan yang berkafein dan minuman beralkohol.
Sumber: Panel Hello DOKTOR

The post Nak Anak Jadi Lebih Bijak? Ibu Menyusu Wajib Amalkan Pemakanan Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-jadi-lebih-bijak-ibu-menyusu-wajib-amalkan-pemakanan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Jadi Baik Waktu Siapkan Anak Atau Lepas Solat Doalah Doa Ibu Mustajab

Nak Anak Jadi Baik Waktu Siapkan Anak Atau Lepas Solat Doalah Doa Ibu Mustajab

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 371 hits
Setiap ibu bapa pasti idamkan anak yang soleh dan solehah Namun dalam usaha untuk mencapai impian itu perlu ada usaha dan doa daripada ibu bapa supaya dapat mengiringi perjalanan anak anak dengan lebih baik Perkongsian daripada seorang ibu ...
Punya Lebih Dari 2 Anak Orang Tua Wajib Tahu Cara Mencegah Dan Menghadapi Anak Dengan Middle Child Syndrome

Punya Lebih Dari 2 Anak Orang Tua Wajib Tahu Cara Mencegah Dan Menghadapi Anak Dengan Middle Child Syndrome

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 451 hits
Bagi orang tua yang memiliki lebih dari dua anak masalah psikologis yang dapat menyerang salah satu anak mereka adalah middle child syndrome Yaitu sindroma anak tengah Anak tengah yang mengalami sindroma biasanya sensitif terhadap perlakuan...
Ibu Bijak Memilih Yang Terbaik Untuk Perkembangan Si Anak

Ibu Bijak Memilih Yang Terbaik Untuk Perkembangan Si Anak

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 259 hits
Ibu adalah nadi penting dalam sebuah keluarga Sebagai wanita yang mengandung dan melahirkan anak ibu sentiasa mendahulukan anak dalam setiap keputusannya Melihat perkembangan anak yang sangat pantas menjadi momen paling menggembirakan bagi ...
10 Rahsia Nak Anak Jadi Bijak

10 Rahsia Nak Anak Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 437 hits
Satu kebahagian bila kita dapat melihat anak membesar menjadi orang yang bijak pandai Bukan keluar je anak tu terus jadi bijak Yang penting nak anak jadi bijak The post appeared first on
Ibu Mengadu Anak Kecilnya Macam Nak Baligh Punca Selalu Gigit Mainan Fake

Ibu Mengadu Anak Kecilnya Macam Nak Baligh Punca Selalu Gigit Mainan Fake

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 322 hits
Barang barang mainan sepatutnya tidak diperbuat daripada PVC atau mengadungi logam plumbum dan arsenik Ini kerana mengikut kajian banyak barang mainan kanak kanak buatan negara Cina mengandungi toksin Bayi kanak kanak memang suka memasukkan...
Lebih 4k Share Apam Berkuah Paling Senang Nak Buat Anak Pun Suka

Lebih 4k Share Apam Berkuah Paling Senang Nak Buat Anak Pun Suka

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 449 hits
Apam nasi mungkin sudah terbiasa namun apam dengan kuah pekat dan likat pasti buat minum petang anda bertambah nikmatnya Apam nasi dengan kuah yang dikongsikan oleh ini nampak cukup mudah hendak disediakannya Hanya perap dan biarkan sahaja ...
Nak Anak Hafal Al Quran Sejak Kecil Ini Cara Ibu Ayah Boleh Mula Dari Bayi Lagi

Nak Anak Hafal Al Quran Sejak Kecil Ini Cara Ibu Ayah Boleh Mula Dari Bayi Lagi

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 363 hits
Ibu ayah yang mempunyai impian melihat anak menjadi penghafaz Al Quran rupanya boleh mulakan usaha sejak anak masih bayi lagi Perkongsian ibu ini tentang tip yang digunakannya kepada anaknya boleh anda praktikkan Sejuk perut bila melihat an...
Ibu Ayah Berlumba Nak Anak Pandai Tapi Sayangnya Tak Bagi Main Kotor Memang Rugi

Ibu Ayah Berlumba Nak Anak Pandai Tapi Sayangnya Tak Bagi Main Kotor Memang Rugi

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 338 hits
Zaman sekarang zaman semua hendak cepat Kita ada perkhidmatan fast food drive thru service yang mana boleh jimat masa makan dalam kereta sahaja Bahkan perkhidmatan grab car grab food juga semakin banyak sekarang ni Dari segi pengangkutan se...
Anak Asyik Menyusu Sebelah Je Ada Cara Nak Atasi Ikut Nasihat Pakar Laktasi Ni

Anak Asyik Menyusu Sebelah Je Ada Cara Nak Atasi Ikut Nasihat Pakar Laktasi Ni

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 358 hits
Anda mungkin menghadapi masalah bayi suka menyusu sebelah payudara Nasihat pakar laktasi ini berguna untuk atasinya Maklumlah pening juga bila bayi menyusu sebelah sahaja payudara Ibu tentu rasa tak selesa lenguh bila posisi penyusuan tidak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid