Nak Anak Fasih Berbahasa Inggeris Cuba Buat 5 Tip Mudah Ini


Mesti ramai ibu ayah nak anak fasih berbahasa Inggeris kan? Kata orang, hati kanak-kanak ini terang. Mereka mudah ingat dan cepat menghafal. Ramai ibu bapa yang mula mendedahkan anak-anak mereka dengan bahasa Inggeris sejak kecil lagi.
Anak kecil ibarat kain putih yang suci bersih. Minda mereka terbuka luas untuk diisi. Anda sebagai ibu bapa bertanggungjawab mencorakkan ‘kain putih’ itu dengan ‘warna-warni’. Minda kanak-kanak disifatkan sangat cerdas dan mudah menerima sebarang ilmu yang dipelajarinya setiap hari.
Menurut pakar bahasa Profesor Fred H. Genesee, semakin awal usia kanak-kanak belajar bahasa asing, semakin mudah untuk mereka menguasai bahasa itu. Kanak-kanak lebih cepat menerima bahasa yang dipelajarinya tanpa banyak kesukaran berbanding orang dewasa.
Selain itu, pakar neurologi Dr.Eric H. Lennenberg pula berpendapat, sebelum mencapai usia baligh, otak kanak-kanak memang mudah dilentur sebab itulah mereka lebih mudah belajar bahasa asing.
Usia enam tahun adalah masa emas atau paling ideal untuk mengajar bahasa asing selain bahasa ibunda. Ketika usia ini otak mereka sangat mudah untuk menerima sehingga proses penyerapan bahasa mampu berlangsung dengan sangat lancar. Tambahan pula daya penyerapan bahasa mereka berfungsi secara automatik.
Pendedahan Awal
Memadai dengan pendedahan terhadap bahasa tertentu, misalnya memberikan mereka kebebasan untuk bergaul dengan rakan-rakan yang fasih menggunakan bahasa asing selain daripada bahasa ibundanya. Dengan mudah kanak-kanak boleh menguasai bahasa tersebut. Masa emas ini nyata tidak lagi dimiliki oleh orang dewasa. Walau bagaimanapun, ia bukan bererti orang dewasa tidak mampu menguasai bahasa kedua atau bahasa asing ini.
Menerusi kajian tentang perkembangan minda kanak-kanak, tempoh terbaik untuk mengajar kanak-kanak ini menguasai bahasa asing adalah daripada usia enam hingga 15 tahun. Kanak-kanak yang didedahkan dengan pertuturan bahasa asing sebelum usia 15 tahun mampu menguasai bahasa asing itu sama seperti penutur aslinya.
Kejayaan
Satu kajian telah dijalankan oleh Fathman iaitu pakar bahasa daripada Amerika Syarikat . Beliau melakukan pemerhatian kepada 200 orang kanak-kanak berusia daripada 6 hingga 15 tahun yang belajar bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di sekolah Amerika Syarikat. Kajian mendapati, kanak-kanak yang lebih muda (usia 6 hingga 10 tahun) lebih mudah menguasai tatabahasa bahasa Inggeris. Sedangkan kanak-kanak yang lebih tua (11 hingga 15 tahun) lebih cenderung menguasai struktur kata.
Jaminan
Sejak melangkah masuk ke pra-sekolah sehinggalah ke Institut pengajian tinggi, kita memang diajar untuk menguasai lebih daripada satu bahasa di dalam pertuturan harian iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Kedua-dua bahasa ini memang diguna pakai dalam proses pengajian dan pembelajaran.
Tetapi kanak-kanak yang belajar dua bahasa tidak akan dapat menguasai kedua-dua bahasa itu dengan baik secara sama rata. Ia juga tidaklah sebaik seperti mempelajari satu bahasa. Ia juga memberi tekanan kepada mindanya untuk menguasai dua bahasa tersebut dan pada masa sama sedang mempelajari perkara-perkara lain di persekitarannya.
Untuk mendidik kanak-kanak mahir lebih daripada satu bahasa, ibu ayah perlu bersikap lebih bijak dan tidak tergesa-gesa. Anda kenalah mempertimbangkan kemampuan anak-anak.
Untuk memastikan mereka berjaya menguasai bahasa asing yang dipelajarinya, bahasa tersebut mestilah digunakan dalam pergaulan atau komunikasi seharian. Dalam soal ini papa mama yang kena mainkan peranan penting untuk memastikan kejayaan anak-anak menguasai bahasa asing kerana segala-galanya bermula dari rumah.
5 tip ajar anak fasih bahasa Inggeris di peringkat awal :

1. Berikan anak-anak pendedahan dan latihan kepada bahasa ibunda dan bahasa Inggeris yang sedang dipelajarinya secara sama rata.
2. Anak-anak perlu mendengar dan bertutur bahasa asing itu secara kerap bagi menguasai perkataan serta tatabahasa bahasa tersebut.
3. Ibu dan bapa adalah tenaga pengajar yang paling berkesan untuk anak-anak memahirkan diri sekali gus menguasai bahasa kedua. CD atau DVD tidak begitu memberikan impak yang sama seperti komunikasi yang berlangsung antara anak dengan ibu dan bapanya.
4. Gunakan bahasa Inggeris dalam apa jua situasi seperti bermain, membeli-belah atau berbual bersama anak-anak. Kaedah ini boleh mempercepatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris anak-anak anda.
5. Bacakan sesuatu bahan bacaan dengan menggunakan bahasa Inggeris serta bahasa ibundanya. Ini adalah cara terbaik untuk meningkatkan lagi pengetahuan tentang perbendaharaan kata serta memupuk skil membaca sejak dari awal.
Semoga usaha tersebut mendatangkan hasil yang memberangsangkan. Selamat menjadi cikgu ibu dan ayah.
The post Nak Anak Fasih Berbahasa Inggeris? Cuba Buat 5 Tip Mudah Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-fasih-berbahasa-inggeris-cuba-buat-5-tip-mudah-ini-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Cepat Bercakap Tapi Tersalah Rangsang Pakar Kongsikan Tip Tepat

Nak Anak Cepat Bercakap Tapi Tersalah Rangsang Pakar Kongsikan Tip Tepat

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 331 hits
Bila anak sudah berusia dua tahun dan ke atas mama mulalah risau bila anak masih tak dapat bercakap dengan lancar Sebenarnya anak anak ada waktunya sendiri dan bila masa sesuai dalam setiap perkembangan dirinya Pun begitu ransangan daripada...
Syukurlah Boleh Melekat Mudah Ada Orang Sampai Kena Buat Ivf Nak Anak

Syukurlah Boleh Melekat Mudah Ada Orang Sampai Kena Buat Ivf Nak Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 531 hits
Bukan setiap pasangan diberikan rezeki untuk melalui proses kehamilan secara semula jadi Pun begitu terdapat beberapa inisiatif yang boleh dibuat untuk memastikan pasangan tersebut berpeluang untuk memiliki anak kandung mereka sendiri Salah...
Walaupun Tidur Siang 15 Minit Je Sudahnya Malam Dia Jadi Burung Hantu Irine Nadia Kongsi Tip Mudah Tidurkan Anak

Walaupun Tidur Siang 15 Minit Je Sudahnya Malam Dia Jadi Burung Hantu Irine Nadia Kongsi Tip Mudah Tidurkan Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 526 hits
Nak tidurkan anak memang ada kesukarannya Lebih lebih lagi anak yang aktif bermain semakin sukar nak tidurkan mereka di waktu malam Ibu yang berdepan dengan masalah ini memang stress Penat bekerja sepanjang hari anak pula tidak mahu tidur a...
Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam

Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 478 hits
Susah hati jika anak sukar tidur malam Dahlah tidur lambat pantang bunyi sikit mesti terjaga dan menangis Kalau senang pujuk dan tidur semula okeylah tapi jika asyik merengek waktu tidur ibu dan anak pun boleh terganggu hingga ke pagi Sebag...
Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 416 hits
Memang seronok apabila mempunyai anak ramai Tetapi bila anak anak sudah mula bergaduh memukul tidak mahu berkongsi barang dan mencubit semuanya jadi tidak indah Boleh dikatakan tidak ada bonding antara adik beradik Apabila tiadanya bonding ...
Bayi Tolak Susu Sebab Keliru Trik Mudah Nak Kembalikan Bayi Ke Payudaya Ibu Wajib Tahu

Bayi Tolak Susu Sebab Keliru Trik Mudah Nak Kembalikan Bayi Ke Payudaya Ibu Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 388 hits
Bila mama perkenalkan puting biasa bayi mula keliru dan sudahnya bayi anda menolak ketika menyusu Rumit jadinya bila berdepan dengan masalah ini Buat seketika sebaiknya cuba tenangkan bayi terlebih dahulu Beri dia masa dan paling penting ke...
Nak Anak Wangi Kononnya Tak Sangka Boleh Jadi Sebab Dia Dapat Penyakit

Nak Anak Wangi Kononnya Tak Sangka Boleh Jadi Sebab Dia Dapat Penyakit

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 269 hits
Sudah menjadi kebiasaan usai memandikan anak dipakaikan bedak Tujuannya tiada lain selain untuk harumannya tetapi juga dikatakan baik untuk merawat masalah ruam jika ada Adakah pemakaian bedak ini perlu sebenarnya Petikan dari Verywell Heal...
Cukup Payah Anak Nak Makan Paling Banyak Pun Dua Sudu Je Ada Trik Mama Ni Kongsikan

Cukup Payah Anak Nak Makan Paling Banyak Pun Dua Sudu Je Ada Trik Mama Ni Kongsikan

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 461 hits
Ibu mana yang tidak tertekan bila anak langsung tak mahu makan Sudah bermacam macam resipi dan menu kreatif ibu sediakan tapi anak masih menolak makanan Jika hal ini terjadi pada usia anak dua tahun ke atas pastinya tidak mengapa kerana mer...
Begini Cara Mudah Atasi Ketakutan Anak Untuk Mulai Bersekolah Di Jenjang Paud

Begini Cara Mudah Atasi Ketakutan Anak Untuk Mulai Bersekolah Di Jenjang Paud

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 264 hits
Pemerhati pendidikan anak usia dini Andyda Meliala mengatakan bahwa orangtua bisa mempersiapkan anak untuk mulai bersekolah Anda bisa mulai dengan mensurvei sekolah dan melakukan trial atau percobaan bersama anak untuk melihat reaksi anak t...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal