Najib Saran Kerajaan Batal Dasar Ph Perkasakan Semula Tabung Haji Demi Ekonomi Ummah



Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengulangi desakannya agar kerajaan mengkaji semula keputusan yang dibuat kerajaan terdahulu iaitu Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) bahawa Lembaga Tabung Haji (TH) tidak akan meniaga dan hanya melabur dalam aset-aset simpanan tetap.
Ahli Parlimen Pekan itu berkata, dasar berkenaan akan menghadkan jumlah pendapatan TH dan kadar hibah kepada penyimpan setiap tahun.
“Saya bimbang jika dasar ini tidak dikaji semula, maka harga pakej haji kepada jemaah akan terus naik pada tahun-tahun datang dan antara matlamat utama TH iaitu untuk memperkasakan ekonomi ummah tidak akan tercapai.
“Kerajaan sebenarnya banyak kuasa untuk memberi peluang yang baik kepada TH untuk menjana lebih keuntungan,” katanya menerusi hantaran di Facebook beliau pada pagi Ahad.
Sinar Harian pada Jumaat melaporkan TH memperkenalkan dua kategori kadar bayaran bagi jemaah haji muassasah yang pertama kali mengerjakan haji bermula tahun ini.
Bayaran sebanyak RM10,980 perlu dibayar oleh jemaah daripada golongan B40 iaitu peningkatan sebanyak RM1,000, manakala bayaran sebanyak RM12,980 dikenakan bagi jemaah bukan B40 iaitu melibatkan peningkatan sebanyak RM3,000.
Mengulas lanjut, Najib memaklumkan, sebagai contoh keuntungan berkenaan dijana dengan pembelian tanah projek Tun Razak Exchange (TRX) oleh TH daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
“Biarpun ia telah dijadikan propaganda oleh PH masa itu kononnya TH terpaksa membayar harga yang tinggi bagi tanah tersebut untuk ‘bailout’ 1MDB tetapi hakikatnya ialah tanah tersebut sebenarnya dijual dengan harga lebih murah kepada TH.
“Akhirnya tanah yang dibeli dengan harga RM188 juta pada tahun 2015 telah dijual TH dengan harga lebih tinggi (sekitar RM400 juta) pada tahun 2019 zaman PH,” dakwa beliau.
Hibah Tabung Haji Mengecewakan, Tiada Lagi Agenda Memperkasa Ekonomi Ummah – Najib Razak

Menurut Najib, memandangkan projek serta infrastruktur di TRX semakin siap dan semakin menarik, harga tanah serta potensi projek pembangunan atas tanah tersebut juga semakin tinggi.
“Jika tidak dijual pada tahun 2019, keuntungan yang mampu dijana sekiranya TH membangunkan projek atas tanah tersebut adalah jauh lebih tinggi,” katanya.
Najib menegaskan, beliau pernah meramalkan pada permulaan tahun 2019 semasa pentadbiran PH bahawa hibah dan pendapatan TH tidak akan tinggi lagi pada tahun-tahun mendatang seperti pada zaman Barisan Nasional (BN).
Katanya, ia apabila PH serta Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TH lantikan parti itu mengeluarkan kenyataan bahawa tugas TH hanya untuk kerja mengendalikan jemaah umrah menunaikan ibadah haji kali pertama dan TH tidak perlu untuk berniaga atau melabur lagi.
“Maka pendapatan dan hibah TH untuk tahun-tahun mendatang akan konsisten pada tahap tiga peratus setiap tahun kerana pulangan dari aset simpanan tetap cuma antara 4 hingga 5 peratus.
“Ditambah pula oleh kerugian TH sebanyak RM19.8 bilion yang disebabkan oleh propaganda memakan diri kerajaan PH dahulu (termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia) hanya sebab mahu serang kerajaan BN sehingga TH perlu ‘dibailout’ kerajaan PH melalui syarikat milik Kementerian Kewangan dan terpaksa menjual aset-aset seperti Hotel TH,” katanya.
Ujar beliau, akibatnya TH tidak mampu lagi menampung penuh subsidi bagi kos haji dan terpaksa menaikkan harga kepada jemaah bagi tahun ini.
Katanya, ia jauh berbeza dengan sepanjang tempoh beliau bergelar Perdana Menteri yang mana kos haji pada jemaah tidak pernah naik.
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Pakej Bantuan Khas diberi mulai hari ini Pusat karaoke terbakar, 3 pelanggan maut dipercayai terhidu asap Pekerja muat naik video pelanggan makan ketika Ramadan, Burger King ambil tindakan Amah tak dibayar gaji, bertahun bersih kondo, jaga 30 ekor kucing Radhi OAG mengaku tak bersalah cederakan bekas isteri Pukul Pengguna Jalan Raya, Identiti Pemandu Ferrari Gengster Telah Dikenal Pasti Penebar Roti Canai Dengan Gaji Mencecah RM200,000 Dicari Fasha Sandha Teruk Dikecam 30 minit dibenarkan berada di R&R semasa perayaan Aidilfitri Nilai ringgit merosot lima hari berturut-turut Wanita dituduh ada hubungan sulit dibelasah hingga pengsan Pesakit boleh terima pelawat, ditemani penjaga mulai 23 April Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Nabila Huda Trauma Lihat Muka Peguam Siti Bainun

Mawar Karim Akui Sedang Bercinta

The post Najib saran kerajaan batal dasar PH, perkasakan semula Tabung Haji demi ekonomi ummah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/24/najib-saran-kerajaan-batal-dasar-ph-perkasakan-semula-tabung-haji-demi-ekonomi-ummah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Mahu Tabung Haji Dibenarkan Berniaga Jana Lebih Keuntungan

Najib Mahu Tabung Haji Dibenarkan Berniaga Jana Lebih Keuntungan

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 114 hits
Oleh Nurul Aisyah TABUNG Haji antara institusi yang menjadi sasaran Pakatan Harapan untuk dijahanamkan Entah kenapa PH dan Perikatan Nasional terlalu sakit hati dengan TH yang menjaga kepentingan umat Islam dalam negara kita Sememangnya ram...
Kerajaan Pahang Batal Kelulusan 33 Syarikat Gagal Laksanakan Projek Tanam Semula Hutan

Kerajaan Pahang Batal Kelulusan 33 Syarikat Gagal Laksanakan Projek Tanam Semula Hutan

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 176 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang membatalkan kelulusan untuk 23 872 hektar ladang hutan di negeri itu pada Julai lalu selepas kontraktor gagal mencapai kemajuan dalam skim penanaman semula Kerajaan negeri pada satu kenyataan berkata skim tanam semul...
Cara Link Tabung Haji Dengan Maybank

Cara Link Tabung Haji Dengan Maybank

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 274 hits
Untuk anda yang ingin menghubungkan Tabung Haji dengan akaun atau kad ATM Maybank anda boleh ikuti perkogsian kami disini Selepas berjaya menghubungkan akaun dan anda boleh melakukan pelbagai transaksi sama ada menggunaakn perkhidmatan mela...
Pm Launches Lembaga Tabung Haji S Hijrah24 Strategic Plan

Pm Launches Lembaga Tabung Haji S Hijrah24 Strategic Plan

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 560 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said it will ensure continuity and excellence of the pilgrim s fund on an ongoing basis NSTP ASYRAF HAMZAHKUALA LUMPUR A three year strategic plan Hijrah24 is expected to revive Lembaga Tabung H...
Haj Cost Tabung Haji Announces 2 Rates For Pilgrims

Haj Cost Tabung Haji Announces 2 Rates For Pilgrims

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 130 hits
Lembaga Tabung Haji today announced the cost to perform haj for muassasah pilgrims this year with different rates for those in the B40 group and non B40 group involving an increase of between RM1 000 and RM3 000 per person Tabung Haji group...
Shorts Subsidi Bersasar Tabung Haji Adil Pada Semua

Shorts Subsidi Bersasar Tabung Haji Adil Pada Semua

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 130 hits
SHORTS Subsidi bersasar Tabung Haji adil pada semua WACANA SINAR 341 26 APRIL 2022 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar Siri 341 bertajuk Kos haji meningkat masih ada subsidi bersama Penganalisis Ekonomi Putra Business School Prof Madya D...
Kerajaan Pahang Setuju Melupuskan Hutang Tanaman Semula Sawit Berjumlah Rm11 1 Juta

Kerajaan Pahang Setuju Melupuskan Hutang Tanaman Semula Sawit Berjumlah Rm11 1 Juta

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 145 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang bersetuju melupuskan hutang tanaman semula kelapa sawit sebanyak 80 peratus kepada 194 peserta tanam semula Perbadanan Kemajuan Pertanian Pahang berjumlah RM11 1 juta Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail ber...
Apabila Bergantung Kepada Dasar Ekonomi Agih Mengagih

Apabila Bergantung Kepada Dasar Ekonomi Agih Mengagih

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 96 hits
Saya pernah sebut dahulu bahawa kejayaan ajaib Dasar Ekonomi Baru ialah anak anak menteri Melayu di Malaysia selalu menjadi kaya raya millionaire mereka berjaya dalam bisnes dan menjadi famous Kalau bukan anak Menteri anak pemimpin politik ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ