Najib Mahu Batalkan 3 Lagi Pertuduhan Ubah Wang Haram


foto oleh Bernama

KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengemukakan permohonan bagi membatalkan tiga lagi pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM27 juta daripada dana SRC International Sdn Bhd (SRC).

Ketua peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata demikian di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamed Zaini Mazlan semasa pengurusan kes hari ini.

Loading...
“Kiranya kami akan membuat permohonan untuk membatalkan tiga pertuduhan itu memandangkan mereka (pasukan pendakwaan) mengusahakan tujuh pertuduhan tetapi tertumpas akhirnya.

“Ia tidak kelihatan seperti mempunyai predikat kesalahan dan berdiri dengan sendiri, itulah sebabnya Timbalan Pendakwaraya (DPP) memohon satu tarikh perbicaraan yang pendek,” katanya, merujuk kepada tujuh pertuduhan pengubahan wang haram, penyalahgunaan kuasa dan pecah amanah yang dihadapi oleh Najib yang kini memasuki hari ke-18 perbicaraan di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Ketika membalas, DPP Budiman Lufti Mohamed memberitahu mahkamah bahawa pendakwaan mengekalkan pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM27 juta itu adalah sah dan sesuai.


Terdahulu, Budiman memohon tarikh perbicaraan dimulakan seawal April tahun hadapan, tetapi Muhammad Shafee meminta ia dimulakan pada Jun.

“Kami memerlukan sedikit masa untuk “pulih daripada kecederaan” selepas perbicaraan kes 1Malaysia Development Bhd (1MDB) membabitkan RM2.28 bilion (yang akan bermula 19 Ogos),” kata Muhammad Shafee.

Muhammad Shafee juga memohon perbicaraan dikosongkan setiap Jumaat kerana pasukan pembelaan memerlukan masa untuk bersedia bagi kes yang lain.

Sebelum menetapkan tarikh bagi perbicaraan itu, Mohamed Zaini berkata, beliau bimbang jika perbicaraan itu mungkin mengambil masa yang lebih panjang.

“Apa yang membimbangkan saya ialah apabila peguam menyatakan bahawa ia tidak akan mengambil masa yang panjang tetapi bagaimana pula sekiranya perbicaraan itu tidak habis dalam tempoh berkenaan? Jika ia berakhir dalam tempoh 14 hari, itu sudah cukup baik,” katanya.

Hakim itu kemudian menetapkan 2-25 Jun, 2020 untuk perbicaraan.

“Tarikh perbicaraan ialah dari 2-4 Jun, 9-11 Jun, 15-18 Jun, 23-25 Jun. Jumaat kita cuti,” kata Hakim dan menetapkan 21 Jun untuk pengurusan kes.

Pada 3 Feb tahun ini, Najib mengaku tidak bersalah atas tiga lagi pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM27 juta, yang digunakan untuk aktiviti tidak mengikut undang-undang, dalam tiga akaun AmPrivate Banking milik beliau.

Bekas Perdana Menteri itu dituduh melakukan kesalahan itu di AmIslamic Bank Berhad, Bangunan Ambank Group, No. 55, Jalan Raja Chulan, pada 8 Julai, 2014, di bawah Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001, yang membawa maksimum denda RM5 juta atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Beliau pada awalnya dituduh di Mahkamah Sesyen tetapi kes berkenaan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi pada 13 Mac selepas dipohon oleh pendakwaraya. - Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/05/najib-mahu-batalkan-3-lagi-pertuduhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
As Pulangkan Rm236 Juta Wang Syarikat Anak Tiri Najib Peguam Negara

As Pulangkan Rm236 Juta Wang Syarikat Anak Tiri Najib Peguam Negara

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 375 hits
Peguam Negara Tommy Thomas mengesahkan Malaysia telah menerima pemindahan pertama sebanyak AS 57 juta dari Amerika Syarikat yang disita dari Red Granite Pictures selepas dituduh membiayai filem menggunakan dana yang didakwa diselewengkan da...
Najib Mungkin Mohon Batal Dakwaan Pengubahan Wang Rm27j

Najib Mungkin Mohon Batal Dakwaan Pengubahan Wang Rm27j

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 433 hits
KUALA LUMPUR Bekas perdana menteri Najib Razak mungkin memohon untuk membatalkan pertuduhan pengubahan wang RM27 juta terhadapnya dalam kes berkaitan SRC International membabitkannya Peguamnya Muhammad Shafee Abdullah memberitahu Mahkamah T...
Berlaku Pemindahan Wang Rm42j Ke Akaun Najib

Berlaku Pemindahan Wang Rm42j Ke Akaun Najib

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 364 hits
Berlaku pemindahan wang RM42j ke akaun NajibPosted By on May 06 2019Perbicaraan membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak dalam kes penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd memasuki hari ke 13 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari in...
Rm1 Juta Wang Anak Yatim Bayar Yuran Peguam Pembantu Najib

Rm1 Juta Wang Anak Yatim Bayar Yuran Peguam Pembantu Najib

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 405 hits
ISMA WEB PH menang dengan fitnah lepas menang terus fitnah kata bekas PM Portal The Malaysian Insight menggunakan gambar Datuk Seri Najib Razak bagi melaporkan berita bekas pembantu beliau yang didakwa kononnya menggunakan wang anak yatim u...
Ph Tiada Bukti Najib Guna Wang 1mdb

Ph Tiada Bukti Najib Guna Wang 1mdb

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 541 hits
Wartawan Watan Online Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa sehingga ke hari ini kerajaan Pakatan Harapan masih gagal membuktikan kesemua barangan dan wang yang dirampas di kediaman beliau tahun lalu berkaitan dengan 1Malays...
Ramkarpal Told Parliament That Najib And Rosmah Were Involved In Altantuya S Murder

Ramkarpal Told Parliament That Najib And Rosmah Were Involved In Altantuya S Murder

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 234 hits
As Ramkarpal told Parliament on Monday Deepak had clearly stated that Najib and Rosmah were involved in the murder of Altantuya Lim Kit Siang 31 Oct 2018 When the heinous murder and the mysterious disappearance of Saudi Arabian journalist J...
So Would Najib Sue Those Accusing Him Of Murder

So Would Najib Sue Those Accusing Him Of Murder

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 202 hits
MP SPEAKS Yesterday I said that one reason why I have kept a low publicity profile in the past year was because of the unprecedented and monstrous lies and falsehoods in the era of social media like the latest images circulating on WhatsApp...
Fitnah Terbaru Ph Ds Najib Curi Duit Kwap Sebanyak Rm4 Bilion

Fitnah Terbaru Ph Ds Najib Curi Duit Kwap Sebanyak Rm4 Bilion

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 743 hits
Macai Fitnah Dengan Auta DS Najib Jawab Dengan FaktaPenyokong PH sedang cuba menularkan tuduhan bahawa saya telah curi RM4 bilion dari KWAP melalui syarikat SRC International Propaganda mereka adalah berdasarkan tajuk berita sensasi yang be...
Kit Siang Retracts Murder Allegation Against Najib

Kit Siang Retracts Murder Allegation Against Najib

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 303 hits
DAP veteran leader Lim Kit Siang today denied ever accusing Datuk Seri Najib Razak of being responsible for several past high profile murders Lim in a written statement today outright denied making such accusation and clarified that his sta...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah