Najib Kini Tertekan Siasat Sirul Azilah Untuk Bongkar Kes Scorpene Dan Altantuya


 


Malaysia perlulah menjadi ahli komuniti antarabangsa yang bertanggungjawab
 dengan menyelesaikan dua skandal korup besar – pertamanya, skandal kapal
 selam Scorpene dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu dan keduanya, skandal


 1MDB.
Semalam saya telah mencadangkan supaya Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) untuk menyiasat kes rasuah kapal selam Scorpene 2022 dan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu susulan daripada pendakwaan syarikat Perancis, Thales, yang dibawa oleh kerajaan Perancis atas tuduhan bersubahat dengan rasuah dalam urusniaga kapal selam tersebut dua dekad yang lepas.
PAC boleh berbuat demikian dibawah peruntukan Peraturan Mesyuarat 77(d) yang memperuntukan bahawa PAC boleh memeriksa “(d) apa-apa perkara lain yang difikirkan oleh Jawatankuasa itu patut diperiksa, atau apa-apa perkara yang diserahkan oleh Majlis kepada Jawatankuasa itu.”
Seorang pembunuh yang telah disabitkan bersalah membunuh Altantuya Shaariibuu, Azilah Hadri, telah membuat kenyataan bersumpah semasa menunggu hukuman mati pada tahun 2019, mengatakan yang arahan untuk membunuh Altantuya datang daripada bekas Perdana Menteri Najib Abdul Razak dan juga sekutu rapatnya, Abdul Razak Baginda.
Dalam pengakuan buat kali pertamanya, Azilah mengatakan dia dan seorang lagi pembunuh yang disabitkan bersalah, Sirul Azhar Umar, telah membunuh warga Mongolia tersebut sebagai sebahagian daripada arahan “tembak untuk bunuh” yang diterimanya sebagai seorang ahli pasukan elit Unit Tindak Khas (UTK) Polis.
Sirul juga telah mendakwa yang dia membunuh Altantuya pada tahun 2006 atas arahan daripada kerajaan Malaysia atas alasan yang mengatakan Altantuya adalah “perisik Russia”.
Sirul dan Azilah telah disabitkan bersalah menembak dan meletupkan Altantuya dengan bahan letupan gred tentera pada bulan Oktober 2006.
Mahkamah Persekutuan telah membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang membebaskan mereka berdua, langsung menghukum mereka dengan hukuman gantung sampai mati.
Bagaimanapun, Sirul yang bebas semasa proses rayuan tersebut telah melarikan diri ke Australia dan ditahan di Pusat Imigresen Villawood di Sydney, Australia.
Dilaporkan bahawa Sirul bersedia untuk mendedahkan segalanya mengenai pembunuhan Altantuya sekiranya dia diberikan pengampunan penuh untuk kembali ke Malaysia.
Walaupun Mahkamah Persekutuan telah menolak permohonan Azilah untuk menyemak semula sabitan dan hukuman matinya, isu kepentingan awam memerlukan siasatan ke atas motif pembunuhan Altantuya ini.
Pendakwaan syarikat Perancis, Thales, oleh kerajaan Perancis ini telah membuka semula kes rasuah kapal selam Scorpene 2002 dan juga kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.
PAC perlu mempertimbangkan untuk menyiasat kedua-dua kes ini, termasuklah dengan menyoal siasat Azilah yang sedang menanti hukuman mati dan menghantar ahli PAC ke Pusat Tahanan Imigresen Villawood di Sydney untuk menyoal siasat Sirul, dan juga mempertimbangkan rayuan Parlimen kepada Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong untuk mengetepikan hukuman mati ke atas kedua-dua pembunuh tersabit ini dalam usaha untuk mengenal pasti motif pembunuhan Altantuya.
LIM KIT SIANG
Veteran DAP.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/najib-kini-tertekan-siasat-sirul-azilah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Kit Siang Patut Tumpu Kes Kematian Bos Ewein Bukan Altantuya

Najib Kit Siang Patut Tumpu Kes Kematian Bos Ewein Bukan Altantuya

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 135 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak menggesa veteran DAP Lim Kit Siang menjelaskan mengapa dia tidak menunjukkan minat terhadap kematian pengasas Ewein Bhd Ewe Swee Kheng Menerusi Facebook hari ini Najib memuat naik respons terhadap kenyataan...
Bicara Semula Kes Najib Dan Persoalan Bagaimana Mahu Jaga Air Muka Institusi Kehakiman

Bicara Semula Kes Najib Dan Persoalan Bagaimana Mahu Jaga Air Muka Institusi Kehakiman

papar berkaitan - pada 1/5/2022 - jumlah : 294 hits
Oleh Sirajuddin AhmadSedang tersebar luas berkenaan kekhilafan hakim Nazlan Ghazali yang mendengari kes Najib Razak sehingga tiada pakar perundangan yang bepihak kepada Pakatan Harapan berani bicara isi kandungan kes Apa yang mereka mampu b...
Apa Motif Sprm Siasat Hakim Yang Mengadili Najib Suhakam

Apa Motif Sprm Siasat Hakim Yang Mengadili Najib Suhakam

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 190 hits
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia memberi amaran langkah pihak berkuasa antirasuah menyiasat hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mungkin mengundang masalah yang lebih besar Dalam kenyataan dikeluarkan semalam Suhakam berkata apabila hakim M...
Badan Kehakiman Nafi Percepat Kes Najib Zahid

Badan Kehakiman Nafi Percepat Kes Najib Zahid

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 162 hits
malaysiakini comDiterbitkan Apr 21 2022 8 13 PMPejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia menafikan dakwaan bahawa Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mempercepatkan kes mahkamah terhadap Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi da...
Imbas Kembali Kes Altantuya Sd Dan Keterangan Mahkamah

Imbas Kembali Kes Altantuya Sd Dan Keterangan Mahkamah

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 105 hits
Imbas kembali kes Altantuya SD dan keterangan mahkamah PANDUANKINI Kes pembunuhan wanita warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu kembali mencuri perhatian Ini susulan pendedahan mengejutkan bekas polis elit Azilah Hadri yang mendakwa pemb...
Gerai Mee Tonggek Kini Dibuka Semula Selepas Kes Ulat Selesai

Gerai Mee Tonggek Kini Dibuka Semula Selepas Kes Ulat Selesai

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 233 hits
Pada minggu lalu tular di media sosial sebuah gerai Mee Tonggek di Bazar Ramadan Putrajaya Presint 3 yang memperlihatkan ulat dalam makanan diarah tutup berikutan keadaan premis tidak bersih berkuatkuasa semalam sehingga 29 April ini Perkar...
Nasi Goreng Kosong Rm6 Polis Siasat Kes Gaduh Di Restoran Nasi Kandar

Nasi Goreng Kosong Rm6 Polis Siasat Kes Gaduh Di Restoran Nasi Kandar

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 141 hits
Afiq Mohd ShahPOLIS membuka kertas siasatan berhubung kes pergaduhan di sebuah restoran nasi kandar di Bahau Negeri Sembilan yang kejadiannya tular dalam Twitter sejak semalam Ketua Polis Daerah Jempol Superintendan Hoo Chang Hook berkata s...
Kes Najib Dan Kes Anwar Sama Sahaja Tidak Ada Beza

Kes Najib Dan Kes Anwar Sama Sahaja Tidak Ada Beza

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 259 hits
Apabila kes Anwar Ibrahim dulu seluruh institusi kehakiman dihentam termasuklah ketua hakim seluruh institusi polis dihentam termasuklah IGP dan seluruh AGC dihentam termasuklah AG Tidak ada sesiapa pun yang diperkecualikan Apabila kes Naji...
Cerita Dongeng Kapal Selam Scorpene Dan Pembunuhan Altantuya

Cerita Dongeng Kapal Selam Scorpene Dan Pembunuhan Altantuya

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 219 hits
Pada 2011 SUARAM telah buat laporan kepada pihak berkuasa negara Perancis berkaitan dengan pembelian kapal selam Scorpene dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu Pihak berkuasa Perancis telah melancarkan satu siasatan dan mendapati bahawa Najib...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business